Viser resultater 1 til 5 af 5
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard Assertionstræning

Assertionstræning handler om at lære at sige, hvad man mener på en ligefrem måde uden at blive aggresiv eller underdanig og undskyldende. En person med assertiv adfærd kan bede om det, hun gerne vil have, og sige fra overfor det, hun ikke vil være med til.

Assertiv adfærd kan læres - det handler om at lave om på sine reaktionsmønstre, så de bliver i overensstemmelse med, hvad man egentlig ønsker. Bogen er skrevet i et enkelt sprog og med mange øvelser, der gør den velegnet til selvstudie eller til små grupper.

Gode bøger om emnet:

"og jeg mener hva´ jeg si´r"- en bog om kvinder og selvværd
    af Anne Dickson
    Hans Reitzel, 1999
    Hæftet, 191 sider
    2. udgave, 13. oplag
    Sprog: Dansk
    ISBN: 87-412-3394-8

Men hvordan skal jeg få det sagt?
    - Introduktion til assertiv kommunikation

af Christine Byriel
    C.A. Reitzel, 2002
    Hæftet, 202 sider
    3. udgave, 2. oplag
    ISBN: 87-7876-225-1

Assertions-træning
    - selvtillid, sikkerhed, gennemslagskraft

af Torben Hanson
    Borgen, 2003
    Hæftet, 142 sider
    1. udgave, 11. oplag
    ISBN: 87-418-7237-1

Dig & de andre
    - træning i assertion og andre samværsteknikker

af Janne Hejgaard
    Modtryk
    Hæftet, 40 sider
    1. udgave, 4. oplag
    ISBN: 87-7394-184-0
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Assertionstræning

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    "og jeg mener hva´ jeg si´r"
    - en bog om kvinder og selvværd

af Anne Dickson
    Hans Reitzel, 1999
    Hæftet, 191 sider
    2. udgave, 13. oplag
    ISBN: 87-412-3394-8
    Sissan og LS har talt lidt om denne bog her: http://www.overgangsalderen.net/foru...3996#post43996
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Assertionstræning

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Assertionstræning handler om at lære at sige, hvad man mener på en ligefrem måde uden at blive aggresiv eller underdanig og undskyldende. En person med assertiv adfærd kan bede om det, hun gerne vil have, og sige fra overfor det, hun ikke vil være med til.

Assertiv adfærd kan læres - det handler om at lave om på sine reaktionsmønstre, så de bliver i overensstemmelse med, hvad man egentlig ønsker. Bogen er skrevet i et enkelt sprog og med mange øvelser, der gør den velegnet til selvstudie eller til små grupper.
    Det bedste forslag længe og gensidigt samspillende med Transaktionsanalyse

Tak skal du have - Anne

Det er netop det, der bl.a. er meningen med hele denne side.... at kunne finde og prøve af, hvad der kan bringe os videre, som individer og uanset om vi har de såkaldte "forudsætninger", eller blot er hverdagsmennesker med mod på at lære os selv nyt i en alder, hvor de fleste ellers mener, at adskillige løb er kørt.

Selv om jeg respekterer det, er jeg alligevel lidt skeptisk over den type af selvudvikling, der kun kan forløbe coachet af fagfolk.... På et eller andet tidspunkt står vi alene igen, med vores nyvunden viden og indsigt og.... derfor er det både rart og flot - at kunne fortsætte og støtte sig til det, man netop søgte at opnå og/eller finde frem igen - sin egen selvtillid og selvværd. Er man sin egen drivkraft og motovationsskaber - holder alting om ikke evigt, så i hvert fald længere end fra konsultation til konsultation hos diverse behandlere, kun de færreste har midler til at betale.

Jeg regner med, at de rette rammer herinde og tiden til er på plads og til rådighed fra efteråret. Men det er tilladt at glæde sig allerede

God idè og mange tak for den
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Jeg håber og tror, at vi sagtens kan få stort udbytte både af transaktionsanalysen, assertionstræning og NLP (der kommer senere et indlæg om NLP)!
    Jeg har jo været heldig og har deltaget i kurser i alle tre teknikker samt en del andre personlighedsudviklende kurser. Firma Funktionærerne, som min fagforening hed dengang (i dag hedder den Frie Funktionærer - og er stadig min fagforening) har altid udbudt nogle eminent gode kurser med professionelle og kompetente undervisere. Dengang var det en forholdsvis lille fagforening, så var man interesseret i et eller flere kurser, kunne man så godt som være sikker på at komme med.

Min holdning har altid været, at jo flere kurser, jeg deltog i, des mere fik jeg for mit kontingent, og da jeg samtidig mener, at man aldrig kan lære nok, har jeg derfor i årenes løb deltaget i et hav af kurser - nok flest rent faglige, men også en del personlighedudviklende!

Når man kommer hjem fra et godt kursus - som bl.a. de tre ovenstående - er man jo helt oppe at køre, og man føler virkelig, man er nået et rigtig langt stykke med at få ændret nogle ting i sin adfærd og opfattelse af både sig selv og andre. Efterhånden "glemmer" man det meste, og så er man tilbage i de vante gænge igen!

Sådan tror jeg også, jeg har det - og alligevel ikke helt! En del er alligevel blevet hængende, for jeg HAR fået en hel del værktøjer, som jeg mere eller mindre bevidst, bruger i min hverdag.

Derfor tror jeg også, at ved at vi sammen "arbejder" med teknikkerne, kan vi hen ad vejen nå meget langt med vores eget liv. Et liv, hvor vi langsomt får ændret vores selvopfattelse og adfærd, som så gerne skulle gøre os mere bevidste om vores eget værd - for er vi først det, får vi garanteret også en masse overskud at give videre til andre.
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Jeg har også været inde omkring assertionstræning på seminariet og ha i tidernes morgen læst det meste af bogen, Men hvordan skal jeg få det sagt.

Det er spænden de at læse om disse teknikker og ligesådan om transaktionsanalyse. Jeg skal bare have det omsat ud ui nogle problemstillenger, før det rigtigt hænger fast. Teorier skal afprøves, kombineres med andre teorier, før de bliver brugbare.

Spænden de hvis vi kan få et eller andet op at køre herinde med hensyn til teorier der kan benyttes til at løse forskellige problemstillinger.

HVordan tænker i andre, vi skal diskutere og benytte de forskellige teorier her på forum?

Knus Bea

Bookmarks

Regler for indlæg