Viser resultater 1 til 5 af 5
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Knogleskørhed (Eva Lydeking-Olsen)

Stærke knogler hele livet
    - forebyggelse og behandling af knogleskørhed
    af Eva Lydeking-Olsen

Pris: DKK 198,00
    Levering: 1-3 hverdage
    Sideantal: 208
    Forlag: Klitrose
    Udgivet: 25-08-1993
    Udg./opl.: 1. udgave, 1. oplag
    ISBN: 87-7728-039-3

Kan evt. bestilles her: http://www.saxo.com/item/70839

Citer Oprindeligt indsendt af Saxo.com
    Hvis du allerede har skrøbelige knogler, er der hjælp at hente - knogletab kan mindskes og genopbygning er ofte mulig. Lær, hvordan du ved hjælp af ernæring og andre naturlige hjælpemidler kan forebygge problemerne senere i livet. Tag fat i livsstilen og læg grundlaget for et helt, levende liv - også når du bliver gammel.
    Bemærk venligst: jeg har bestilt denne bog og når den er ankommet - vil jeg skrive en udførlig (ordentlig) anmeldelse af den her. Internettet byder desværre ikke på noget særlig brugbart.
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af helsenyt.com
    Eva Lydeking-Olsen: ny bog

Eva Lydeking-Olsen er den inspirerende og uhyre vidende kvinde bag 20 års klinisk arbejde med ernæringsterapi, forskning og undervisning i ernæringsterapi. Hun har grundlagt Institut for Optimal ernæring, som bor i det nye Sundhedshus i Teglgårdsgade i København, hvor man modtager klienter og beskæftiger sig med forskning og undervisning.

Nu har hun udgivet en mastodont på 524 sider "Optimal Ernæring", som er en opfølgning af bøgerne "Ny Ernæring" 1-3, der udkom for 12 år siden. Eva Lydeking-Olsen skriver i forordet, at bogen samler mange års indsamlet viden på et område, hvor det "vælter frem med informationer", samt viden og indsigt fra de mange klienter hun har mødt i et "ligeværdigt samarbejde" gennem næsten 20 år. Hun siger videre, at "vi ikke har forsket i hvert element der fremlægges, men i en travl hverdag er det ikke muligt at omlægge alt arbejdet til at være forskningsbaseret". Men der er meget omfattende litteraturlister efter hvert kapitel for videnskabeligt nysgerrige.

Alternativ ernæring er tæt knyttet til begrebet "integreret medicin", som sammenfatter de bedste alternative metoder med de bedste fra det offentlige sundhedssystem, og Eva Lydeking-Olsen gør opmærksom på de mange lande, hvor der er oprettet lærestole ved universiteterne i integreret medicin, blandt andre USA og England.

"Optimal Ernæring" er særdeles omfattende. Første del beskæftiger sig med indtagelse: Celle økologi, kostvanernes rødder og forskellige måder at dække sine ernæringsbehov på. Anden del gennemgår fordøjelse, tarmens mikroøkologi og leverens afgiftningskapacitet, samt vitaminer og mineraler.

Tredje del omhandler cellebiologiske forhold og endelig faste, autisme og kronisk træthedssyndrom.

Det der interesserer Eva Lydeking-Olsen, er hvordan ernæring kan bruges medicinsk, forebyggende og terapeutisk. Hun præsenterer en række patienthistorier, hvor "traditionelle" laboratorieprøver spiller en stor rolle, og underbygger sine fund og konklusioner med særdeles omfattende videnskabelige referencer. Aldrig har det været mere tydeligt, at "du er, hvad du spiser".

Eva Lydeking-Olsen: Optimal Ernæring. Klitrose. 524 s. i A4 format. 888,- kr.

Anmeldt i Dagens Medicin 24.01.02.
    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=2/menu=1/
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

Forebyggelse og behandling af knogleskørhed
    af Eva Lydeking-Olsen

Citer Oprindeligt indsendt af Klitrose på bagsiden af omslaget
    STÆRKE KNOGLER HELE LIVET er en bog om de mange faktorer, der er bestemmende for knoghesundheden igennem livet. Knogleskørhed (osteoporose) med deraf følgende brud, er et tiltagende problem i hele den vestlige verden.

Både individuelt og samfundsmæssigt er de skøre knogler en stor belastning, som koster liv og livskvalitet, giver smerter og invaliditet. Det er et samfundsøkonomisk dyreste sundhedsproblem overhovedet.

Læs om livsstilen og om de arvelige og konstitutionsmæssige forhold der afgør om netop du, dine børn eller forældre er i risiko. Og lær hvordan du ved hjælp af ernæring og andre naturlige hjælpemidler kan forebygge problemer senere i livet. Tag fat i livsstilen og læg grundlaget for et helt levende liv - også når du bliver gammel.

Hvis du allerede har skrøbelige knogler er der også hjælp at hente - knogletab kan mindskes og genopbygning er ofte mulig.
    INDHOLD

FORORD

INDLEDNING

Kapitel 1: Kvindebilleder

Kapitel 2: Knoglesundhed eller ej?

- Kniglerne
    - Knogler er levende væv
    - Knoglemassen
    - Skrøbelige knogler
    - Knoglebrud
    - Når knoglerne er så svage, st de brækker

Kapitel 3: Helbreds- og livsfaktorerne
    - De arvelige faktorer
    - Køn
    - Racetilhørsforhold
    - Familiehistorie
    - Udseende
    - Knoglebygning
    - Hår- og hudfarve
    - Menopausealder
    - Vægt
    - De selvskabte faktorer
    - Fysisk aktivitet og motion
    - Hvor meget skal man røre sig?
    - Sociale og miljømæssige gifte
    - Problematiske mineraler
    - Sygdomme, ubalancer og medicin
    - Mange veje til osteoporose og knoglebrud

Kapitel 4: Knoglernes byggesten
    - Den organiske del
    - Knoglernes mineraler
    - Den hormonelle regulation
    - Forholdet imellem - og behovet for - calcium, megnesium og fosfor
    - Den hormonelle regulation (2)
    - D-vitamin
    - PTH
    - Calcitonin
    - Østrogen

Kapitel 5: Den daglige kost
    - Kostcirkler måltid for måltid
    - Blandet dagskost med mælkeprodukter
    - Vegetarisk kost uden komælksprodukter og æg
    - K.Ø.D.
    - Omlægning ta`r tid
    - Stimulanser og kvalitetsforbedring
    - Opskrifter

Kapitel 6: Stærke knogler hele livet
    - Knogletæthed kan måles
    - Graviditet og amning
    - Børn
    - Småbørn
    - Større børn
    - Voksne
    - Menopauseårene
    - Østrogener eller ej
    - Kan skøre knogler bygges op igen?
    - Naturlig klimaktieriehjælp
    - Andre produkter
    - Ældre mænd og kvinder
    - Hvis benet brækker

Kapitel 7: Mere om motion
    - Hjerte og kredsløb
    - Muskler, sener og led
    - Rygproblemer
    - Knogler
    - Konklusion
    - Strækøvelser
    - Et gymnastik-program

Kapitel 8: Afslutning
    - Opsummering
    - Fremtidens forskning
    - Foreløbig skitse til et osteoporose-forskningsprojekt

APPENDIX A: Mineralindhold i fødemidler
    APPENDIX B: Vægt og mål - omregningstabel

LITTERATURLISTE

ADRESSER

REFERENCER

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Eva Lydeking-Olsen

Citer Oprindeligt indsendt af Arne Poulstrup
    FORORD

"Stærke knogler hele livet" er denne bogs titel, og intet mindre kunne man ønske for alle mennesker. Skøre knogler (osteoporose), og hvad dermed følger af brud, smerter og handicaps, er blevet noget af en folkesygdom blandt vore ældre medborgere. Osteoporose i forbindelse med fald medfører en betydelig overdødelighed og udgør i dag en stor og stigende samfundsøkonomisk belastning.

I Danmark eksisterer der i dag ingen forebyggelsesstrategi imod osteoporose og faldulykker, selv om problemerne knyttet hertil er betydelige, som det fremgår ovenfor.

Der er mange veje til osteoporose, og der er drevet og drives fortsat en udbredt forskning på området. Til gengæld behøver forebyggelse af osteoporose hverken at være vanskelig, kostbar eller særlig sofistikeret.

Derfor er Eva Lydeking-Olsens bog meget velkommen og meget læseværdig. Den anfører nemlig 3 hovedhjørnesten til at skabe og bevare stærke knogler gennem hele livet: motion, optimal ernæring og undgåelse af skadelige ting (for kroppen).

Bogen indeholder bunkevis af gode oplysninger og råd om, hvorledes man bør leve et sundt liv fra barn til alderdom, foruden at den indeholder en betydelig mængde fakta omkring knogler og osteoporose.

Bogen indeholder dog ind imellem oplysninger, råd og anvisninger, som jeg - udfra en videnskabelige synsvinkel - ikke er enig i eller anser for tvivlsom beviste, men det skal ikke afholde mig fra at hilse bogen velkommen som et væsentligt supplement til forebyggelseslitteraturen og i særlig grad til et område - nemlig spørgsmålet om osteoporosen, der i for høj grad har været domineret af utilgængelig videnskabelig litteratur.

Jeg håber, at bogen vil finde mange læsere, og at læserne vil efterleve de mange gode råd og anvisninger, som findes i bogen om sund levevis, fordi de ikke alene vil kunne forebygge osteoporose, men i det hele taget give grundlag for et sundere liv.

Jeg vil ønske læserne god appetit - både i egentlig og i overført beydning.

Arne Poulstrup
    Embedslæge, Ph.D
    Vejle, juli 1993

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Eva Lydeking-Olsen

Citer Oprindeligt indsendt af Eva Lydeking-Olsen
    Indledning

Jeg har længe haft lyst til at skrive en bog om knoglesundhed og knogleskørhed. Mit eget behov for at fordybe mig i emnet opstod i forbindelse med min første graviditet i 1988 og fødslen af Naja Simone i januar 1989.

Jeg spiser ikke nævneværdige mængder af mælkeprodukter og ost, og den calciumberigede sojamælk kom først på markedet senere. Med min viden om ernæring havde jeg ikke svært ved at sammensætte en kost, som dækkede de forskellige behov for "knoglenæring" og mineraler, men jeg opdagede hurtigt, at meget af det, der blev skrevet om knogleskørhed, var utroligt ensidigt.

Simone blev ammet - meget - i 3 år, mens jeg samlede materiale fra nær og fjern og skrev de andre bøger. I vinteren 91-92 gik jeg i gang med at skrive for alvor og nåede at få overblik over det indsamlede materiale samt skrive de første 3 kapitler.

Så meldte Ane sin ankomst, og da jeg ikke kan skrive, mens jeg er gravid, blev bogen lagt væk. Fire måneder efter fødslen følte jeg mig klar til at skrive lidt igen - og det har så været en stor udfordring at få plads til det i en travl hverdag med to livlige børn, klinik og klienter samt evigt kimende telefon. Vi anatte så Iben Døy til at være 10-armet blæksprutte i stedet for mig, og hun har været til stor hjælp i processen.

Min kære mand, Helge, har hjulpet med et utal af opgaver, inkl. beregning af opskrifterne, og så har han skrevet de sidste to kapitler. - Og sparket mig i seng, så jeg har fået en fuld nattesøvn et par gange om ugen.

Envidere tak til.... (...)

Jeg har førhen kun skrevet, når jeg var inspireret, og denne gang har inspirationen så måttet indfinde sig på kommando, når der var tid og ro. Mari-Lene har hjulpet med det.

Det er mit håb, at bogen kan læses af både "læg" og "lærd", dvs. at jeg har ramt et niveau, der er grundigt nok til, at professionelt sundhedspersonale har udbytte af den. Og som samtidigt er klart nok til, at alle, der måtte have behov, kan læse det og plukke det ud, som tiltaler den enkelte. Hvis jeg hermed kan være medvirkende til at spare en del af min egen og kommende generationer for knogleskørhed, er det fint.

Og da bogen også rummer anvisninger på et ernærings-, motions- og kosttilskudsprogram, som kan bruges af de, som er i risiko, og de, som allerede er afkalkede, kunne det måske friste nogle til at gøre en indsats til at bygge de skrøbelige knogler op igen, bedre livskvaliteten og forkorte rekonvalescenstiden ved knoglebrud.

Selvfølgelig er det velkomment med flere undersøgelser af, hvordan en flerdimensionel indfaldsvinkel, som den her beskrevet, virker (ud over den ene undersøgelse som er gennemført) på forskellige befolkningsgrupper. Men at afvente undersøgelser med 5-10-20 års obesrvationstid bør ikke afholde nogen fra at gøre en indsats selv.

Der er forsket nok i calcium og D-vitamin alene, men alt for lidt i de andre væsentlige nutrienter (magnesium, silicium, bor, strontium osv.), og det skal selvfølgelig gøres. Forskningsmøllen maler bare så langsomt, og som kvinde og menneske har jeg ikke lyst til at se endnu en generation tabt på gulvet med knogleskørhed.

De her anbefalede indfaldsvinkler er ufarlige og bivirkningsfrie - så de kan bruges med det samme af de, der har lyst til at gøre noget godt, nærende og opbyggende for sig selv - inklusive knoglerne.

Eva Lydeking-Olsen
    Købehavn, juni 1993

Bookmarks

Regler for indlæg