Side 5 af 7 FørsteFørste ... 34567 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 69

Emne: Ikke værd at savne indtil videre! Det fordømte stofskifte!

louise
    Gæst
    Kære Anina og Yvette

Tak for Jeres svar. Jeg har prøvet at skrive min lange sygehistorie. Som I kan se, fejler jeg objektivt set intet og har fine tal, alligevel har jeg det elendigt.
    Det er dejligt, at I tager Jer tid til at læse og svare.

December 2001 TSH på 121, total T4 33, frit T4 5,1 og T3 0,7.

Februar 2002 henvist til hospital – min praktiserende læge havde glemt blodprøverne!

Undersøgt med ultralyd, scintigrafi og testet for antistoffer. Tallene var da – uden behandling:
    TSH 13
    Thyroxin frit 11,3
    T3 2,7
    Antistoffer Thyr. perox. ats 200 (referenceværdier 0-35)

Jeg fik også testet binyre-cortisol (Acth stimuleret). Resultatet var ”foreneligt med normal funktion”.

På denne baggrund fik jeg diagnosen autoimmun Hashimotos og blev sat i behandling med Eltroxin. Jeg har efterfølgende set min journal og kan se, at jeg helt tilbage til 1995 har haft for lavt stofskifte, dette har lægen bare ikke oplyst mig om! Han har blot taget prøver, når jeg har klaget over, at jeg var ekstremt træt.

Vil lige tilføje, at jeg på intet tidspunkt havde taget på i vægt, var og er nærmest tynd. Grunden til at jeg søgte læge i 2001 var træthed, hævelser under øjnene, et formidabelt hårtab og koncentrationsbesvær.

Da jeg fik diagnosen gik jeg på arbejde, var i gang med videreuddannelse og havde et meget aktivt socialt liv, altså på trods af et helt skævt stofskifte. Jeg havde det nogenlunde indtil efter cirka 4 måneder på Eltroxin. Da blev jeg plaget af en ganske voldsom træthed, følsomhed overfor lyde og lys, muskelsmerter og alt det, I så godt kender. Jeg blev sygemeldt i et par måneder.

Fra 2002 til 2004 gik jeg op og ned i dosis, ligesom jeg prøvede Liothyronin i et par måneder. Fik for højt T3 og gik på lægens råd tilbage til udelukkende Eltroxin. Havde det nogenlunde i 2004 med et næsten umåleligt TSH, i hvert fald havde jeg gode perioder, hvor jeg kunne lade op til de dårlige perioder. Men selv i de gode perioder fik jeg det aldrig så godt, som før Eltroxin.

Fik i 2005 ny læge, som satte dosis ned, da hun hævdede, at stofskiftet var alt for højt. Så fulgte mere eller mindre et år, hvor jeg i desperation selv satte dosis op og satte den ned, når lægen kunne se det på prøverne – og så satte jeg dosis op igen, når jeg blev desperat.

Efteråret 2006 kom jeg definitivt i overgangsalderen og kan efterfølgende se, at det måske har spillet ind på hele systemet. Siden efteråret 2006 har jeg haft det elendigt. Ekstremt træt, absolut ingen appetit (har tabt mig voldsomt), kvalme, ondt i skjoldbruskkirtlen, svie og klump i halsen, ondt i muskler, ondt i brystet, overfølsom overfor lyde, lugte og lys, tørre slimhinder overalt, manglende koncentrationsevne, ja, jeg kunne blive ved I kender det jo. Mine tal er perfekte:

01.06.07:

TSH 0,93 (0.15-4,5)
    Thyroxin 135 (60-140)
    Thyroxin, frit 15,1 (9.1 -23.08 )
    Thriodthyronin 1,2 (0.7 – 2.1)

Jeg får 125 mikrogram Eltroxin om dagen. Indtager dem ved sengetid på grund af kvalme. Den sidste måned har jeg spist hormonpiller i et desperat håb om, at det kan hjælpe. Det har hverken gjort fra eller til, men jeg fortsætter i 3 måneder og ser, om der sker noget.

Den sidste måned er jeg blevet undersøgt for stort alt hvad man kan se på et røntgenbillede og i blodprøver, men fejler ikke noget! Jeg tror jo selv, at det hele handler om stofskiftet. Har i virkeligheden overvejet, om det er Eltroxin, der er synderen, for jeg er bare blevet dårligere og dårligere set i forhold til da jeg fik diagnosen.

Nu er jeg sygemeldt, kan ingenting og bliver træt (både fysisk og psykisk)bare jeg skal med en bus eller drikke kaffe med en veninde i et par timer. Får ikke meget mad på grund af manglende appetit og kvalme. Så det meste af tiden går i sofaen eller her foran computeren. Kan ikke koncentrere mig om en bog eller fjernsynet (kan lige klare amerikanske soaps, som jeg normalt ikke ser!) Avisen, som jeg normalt elsker, kan jeg lige klare at åbne, men ikke læse.

Så noget må ske, jeg vil på arbejde og have et liv igen, og derfor må jeg prøve enten Liothyronin igen eller Armour. Liothytonin kan jeg nok få min læge til at give mig, men det er altså ikke lykkedes at opspore en læge, som vil udskrive Armour. Hvis jeg skal prøve selv, er jeg nødt til at have nogle erfarne med, som kan hjælpe med både omregninger og erfaringer. Derfor hele denne lange, elendige smøre!

Tak fordi I lægger øre til.

Mange hilsener
    Louise

Superbruger Yvette's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    58
    Hei louise

Jeg har lest innlegget ditt, og kan si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Du nevner også overgangsalderen. Jeg er selv 51 år og kom i overgangsalderen samtidig med at hypothyreose ble oppdaget. Altså hormonsprett helt ute av kontroll.

Jeg var heller ikke dårlig før jeg begynte med Levaxin (Eltroxin). Eneste symptomene mine var vektøkning (ikke ekstremt har jeg skjønt etter hvert, men ille nok for meg) og problemer med øynene. Veldig lyssky, tyngdefølelse på på øyelokkene og tørre øyne. Og for ikke å glemme: konsentrasjonsproblemer, glemsomhet og hukommelsestap. Fikk problemer med å utføre jobben, som bestod av saksbehandling ved offentlig kontor. Hodet streiket rett og slett!

Så ble jeg satt på Levaxin og kroppen eksploderte i smerter. Overalt. Jeg fikk vanvittige skjelvinger og ble mye dårligere enn jeg noensinne har vært i hele mitt liv. Jeg raste ned igjen til normal vekt - noe som gledet meg enormt, men det varte ikke lenge før kiloene kom på igjen. Jeg følte meg fullstendig smadret i hele kroppen. Jeg har bestandig trimmet mye, noe jeg har greidd å fortsette med hele tiden - heldigvis. Men jeg kjente rett og slett ikke kroppen min igjen. Selv på Armour er ikke alt på plass, men jeg er mye bedre og kommer aldri til å gå tilbake til den syntetiske. Jeg har tro på at jeg blir bedre og bedre...

Jeg er hellig overbevist om at den syntetiske Levaxinen har gjort stor skade! Jeg snakker om livet mitt før og etter Levaxin. Ikke før og etter behandlet hypothyreose. Jeg hadde det faktisk veldig bra med ubehandlet hypothyreose i forhold til de få årene med medisin.

Jeg skriver litt om meg selv fordi du skrev dette:

Citer Oprindeligt indsendt af louise
    Jeg tror jo selv, at det hele handler om stofskiftet. Har i virkeligheden overvejet, om det er Eltroxin, der er synderen, for jeg er bare blevet dårligere og dårligere set i forhold til da jeg fik diagnosen.
    Jeg er så enig så enig!!!

Jeg har lest gjennom hele tråden slik at jeg har fått med meg at du har blittt anbefalt å kikke og kanskje også melde deg inn i Sonjas Stoffskifteforum. Et godt råd! Der er flere som kan hjelpe deg med spørsmål omkring Armour osv. Jeg vil gjerne hjelpe deg så langt jeg kan med å fortelle om egen erfaring ved overgang til naturlig thyroxin.

Jeg leser at du sliter veldig og det er helt forferdelig å ikke få hjelp. Legene er helt håpløse som indirekte tvinger oss til selvmedisinering, men jeg angrer ikke ett øyeblikk. Jeg ønsker deg alt godt og håper du finner din vei ut av dette helvete. Bare skriv alt du orker. Det er utrolig deilig å møte forståelse fra medsyke. Det er ingen andre som begriper noe av dette. Det er iallefall min erfaring.

Tusen knus (klem på norsk )
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

louise
    Gæst
    Kære Yvette.

Tak for dit gode svar. Jeg genkender alt det, du skriver. Selv jobbet har vi til fælles!
    Smerterne i kroppen har jeg ellers ikke hørt om i forbindelse med lavt stofskifte, men for tiden har jeg så ondt over alt, at jeg nogen gange er ved at blive vanvittig. Og ja, også for mig er der tale om et liv før og efter Eltroxin i højere grad end før og efter diagnose.
    Hvor længe holdt du ud med Levaxin? Og hvor hurtigt fik du det bedre med Armour? Var det en meget svær overgang? Hvor længe har du spst Armour? Jeg har hundrede spørgsmål og overvejelser. Hver gang jeg beslutter, at nu bestiller jeg Armour over nettet, mister jeg alligevel modet og tør ikke droppe Eltroxin.
    Jeg har læst med på Sonjas i et halvt år og har haft meget glæde af at læse med. Men jeg er bange for at få for mange modstridende råd. Jeg er heller ikke særlig "alternativ", så jeg tror ikke så meget på kostændringer, kokosolie og den slags. Nogle af indlæggene er for tekniske til, at jeg lige kan forstå dem. Men det kan da være, at jeg efterhånden bliver mere modig.
    Faktisk har jeg først det sidste år reelt søgt oplysninger om min sygdom, for jeg har aldrig været syg før og har bare troet på lægerne, som jeg stadig ikke tror gør noget af ond vilje. Jeg vælger at tro, at de gør alt i bedste mening. Egentlig vil jeg jo allerhelst finde en læge, som sammen med mig vil forsøge Armour, men det er jeg jo ikke alene om! Gad vide, om det mon er lykkedes for nogen overhovedet i Norge eller Danmark? I Danmark kan man jo får det på recept, så nogen læger må jo udskrive det. Jeg talte med en pensioneret endokrinolog, som fortalte om analyser, der viste, at Armour nærmest udelukkende bestod af T3, så i mangel af bedre har jeg overvejet at forsøge med et tilskud af Liothyronin, bare for at gøre noget.
    Jeg er glad for, at du vil dele dine erfaringer.

Mange hilsener
    Louise

Superbruger Yvette's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    58
    Smerterne i kroppen har jeg ellers ikke hørt om i forbindelse med lavt stofskifte, men for tiden har jeg så ondt over alt, at jeg nogen gange er ved at blive vanvittig.
    Smertene mine kom først når jeg begynte med Levaxin. Jeg hadde aldri slike smerter før medisinering. Og smertene økte i takt med doseøkning. Jeg var til reumatolog, jeg måtte kjøpe "liggestol" til å ha i stuen, jeg fikk påvist nakkeprolaps på samme tid (uten at jeg aner om det har tilknytning til alt dette), men den kom snikende og var ikke noe akutt. Jeg var desperat etter hjelp. Tok hårmineralanalyse bl.a. med tilhørende kosttilskudd, men ingenting nyttet....

Jeg har min egen teori om dette da, og det er at Levaxinen freste liv i cellene, men dog uten at den gjorde noe mer fornuftig. Jeg vet ikke. Har grublet mye. Disse kroppssmertene er helt borte nå.

Hvor længe holdt du ud med Levaxin? Og hvor hurtigt fik du det bedre med Armour? Var det en meget svær overgang? Hvor længe har du spst Armour?
    Jeg holdt ut med Levaxin i 2 år. Jeg har styrt doseendringene helt selv. Jeg begynte med en startdose på 50µg. Noe jeg i ettertid har skjønt var en altfor høy dose. Etter at jeg fant Sonjas Stoffskifteforum ble jeg fort klar over at det nyttet ikke å stole på legen - dessverre. Jeg begynte å øke dose etter morgentemperatur. Legen min snakket aldri om at lav kroppstemperatur var et tegn på at energiomsetningen i cellene var lav. Jeg endte til slutt opp med en dose på 175µg pr dag i tillegg til 10µg Liothyronin. Det ble for mye og skjelvingene var uutholdelige.

Etter å ha lest om andres erfaringer med Armour så valgte jeg å importere selv. Det var ingen vanskelig overgang. Ikke i det hele tatt. Jeg begynte med en lav dose i noen dager og økte så gradvis. Jeg skal nok enda høyere i dose, men jeg skynder meg langsomt nå. Jeg har tatt Armour i snart ett år. Jeg stoler på vekten, morgentemperatur og hvilepuls. Det er mine parametere for hvor høy/lav dose jeg tar. Blodprøvesvarene forteller meg ingenting. Bare hvor mye medisin som flyter i blodårene, og IKKE om de går inn i cellene og gjør jobben sin!!

Vekten har stabilisert seg etter Armour. Den var på vei oppover. Hår og negler gror som besatt. Kroppsverken er borte. Hva mer kan jeg nevne? Jeg har vel egentlig ingen andre symptomer enn litt skjelving hvis jeg glemmer å spise - hvilket skjer stadig vekk, og også når jeg har trent hardt da. Og da mener jeg trening med høyt pulsnivå. Glemsom er jeg fortsatt, og konsentrasjonen er ikke noe særlig bedre, men jeg lever i håpet...

Jeg har hundrede spørgsmål og overvejelser. Hver gang jeg beslutter, at nu bestiller jeg Armour over nettet, mister jeg alligevel modet og tør ikke droppe Eltroxin.
    Jeg har også hatt masse spørsmål og overveielser, og jeg tror det må bare modnes frem. Vi er så ulike, og jeg råder ingen til å gjøre det samme som meg selv. Bare jeg vet hva som føles riktig for meg, og bare du vet hva som føles riktig for deg. For meg har det vært nyttig å lytte til andres erfaringer, og så har beslutningene kommet av seg selv....sånn litt etter litt....

Faktisk har jeg først det sidste år reelt søgt oplysninger om min sygdom, for jeg har aldrig været syg før og har bare troet på lægerne, som jeg stadig ikke tror gør noget af ond vilje. Jeg vælger at tro, at de gør alt i bedste mening.
    Jeg tror heller ikke at de gjør noe av vond vilje, men det viser seg at det er et faktum at de aller fleste kan for lite om stoffskiftesykdommer. Bl.a. så står det på pakningsvedlegget til Levaxin at den ikke skal takes før binyrene er undersøkt. Jeg har aldri fått sjekket mine, og ingen jeg kjenner med hypothyreose har fått sjekket sine...Bare ett eksempel på sløvhet fra legene sin side.

Egentlig vil jeg jo allerhelst finde en læge, som sammen med mig vil forsøge Armour, men det er jeg jo ikke alene om! Gad vide, om det mon er lykkedes for nogen overhovedet i Norge eller Danmark? I Danmark kan man jo får det på recept, så nogen læger må jo udskrive det. Jeg talte med en pensioneret endokrinolog, som fortalte om analyser, der viste, at Armour nærmest udelukkende bestod af T3, så i mangel af bedre har jeg overvejet at forsøge med et tilskud af Liothyronin, bare for at gøre noget.
    Det er jo det beste da om du finner en lege som kan samarbeide med deg og som kan skrive ut Armour. Jeg kjenner noen som har fått skrevet ut resept på Armour i Norge, og vi leser om det på forumet, men de aller fleste leger vil ikke! Og det bare helt utrolig når vi vet at dette er thyroxinen som fungerte fint for de aller fleste før denne syntetiske kom på markedet!

1 grain Armour/Westhroid består av 38µg T4 og 9µg T3. Hvor mye Liothyronin tar du?

Kjære louise - jeg føler med deg. Jeg kjenner igjen usikkerheten og fortvilelsen. Jeg håper du finner en lege som kan hjelpe deg.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

louise
    Gæst
    Kære Yvette.

Jeg får 125 mikrogram om dagen og har altså med denne dosering fine tal. Hvad mon jeg skulle starte på? Jeg er mest tilbøjelig til at starte med Armour fra Glostrup Apotek. De er vist på 30 - mon det er mikrogram? Det må jeg lige undersøge.
    Kender du også til følelsen af uro på trods af fine tal? Og hvis, forsvandt det også på Armour?
    Jeg er meget glad for, at du tager dig tid til at svare mig.

Mange hilsener
    Louise

Superbruger Anina's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    62
    Jeg er mest tilbøjelig til at starte med Armour fra Glostrup Apotek. De er vist på 30 - mon det er mikrogram?
    Det er milligram - Louise - og det skal det også være, når det gælder naturthroid`er.

Kilden: Nature-throid.com

Alle tal du finder i den kolonne, der ligger yderst til højre - gælder også for Eltroxin.

Throid på 30 mg fra Glostrup Apotek, skal du have en læge til at skrive recepten på + 100 tabletter får meget hurtigt "ben at gå på" hvis du skal øge i den (evt.) nødvendige takt som alene din egen krop bestemmer, uden hensynstagen til hvad du selv mener, eller hvad andre mener, eller hvor nemt/svært er det at få fat på nye forsyninger...

inden du starter - skal du have to problemstillinger på plads og i orden:

1. en læge, der skriver recepterne på "Glostrup-Throid" i det tempo/antal DU meddeler ham/hende om;

2. du skal kunne klare en udgift på op til 5-6 x à dkr 179 - for hver periode du skal indtage midlet i den, i alt endnu ukendte styrke....100 gange.

Kig på skemaet og prøv selv at regne ud den evt. gennemsnit eller højeste styrke man evt. kan få brug for, og få det regnet ud med Glostrup-Throid som udgangspunkt for at finde den mindste og den højeste pris for hver periode, man skal kunne indtage lægemidlet hver 100 gange....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

louise
    Gæst
    Tak Anina.

Jeg har studeret denne tabel, grain, milligram og mikrogram, og jeg blokerer fuldstændig, når jeg ser den! Har printet den ud og forsøger at forstå den! Jeg kan simpelt hen ikke gennemskue det.
    Derfor hælder jeg også mest til pillerne fra Glostrup, har læst, at man med dem starter med en dosis på 30 mg. og øger til 60-120 milligram pr. dag over 2-3 uger. Det kan jeg meget lettere forstå. Almindeligvis er jeg altså ikke dårligt begavet, men et eller andet kortslutter her.
    I dag kan jeg mærke, at jeg er nødt til at forsøge. Vil på mandag spørge min praktiserende læge, om han vil udskrive dem. Så må det briste eller bære.
    Men jeg ville stadig meget gerne, hvis en af Jer erfarne kunne oversætte 125 mikrogram Eltroxin til cirka milligram Armour? Så ved jeg, hvad jeg skal gå efter.

Mange hilsener
    Louise

louise
    Gæst
    Kære Yvette.

jeg er lige, at du spørger, hvor meget Liothyronin, jeg får. Jeg får ikke Liothyronin, udelukkende 125 mikrogram Eltroxin.
    Har overvejet Liothyronin som et alternativ til Eltroxin, men vil helst forsøge med Armour.

Mange hilsener
    Louise

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    62
    Hvis du ser på 1. og 3. linie i skemaet - ser du at ....

1/4 grain svarer til 16,25 mg thyroid-ekstrakt eller 25 mcg af Synthroid/Eltroxin.

1 grain svarer til 65 mg thyroid-ekstrakt eller 100 mcg Synthroid/Eltroxin.

Derfor - burde dine 125 mcg Eltroxin svare til i alt 1,25 grain "Armour" - men det er IKKE sikkert fordi....

.... vi ved ikke hvor meget T4 flyder ubenyttet i dine årer og derfor kan vi ikke på forhånd vide om hvor meget egentlig din krop "vil have" når du får et middel, der reelt indgår i omsætningen i din krop... Derfor kan det ikke på forhånd omregnes på denne måde som en-til-en Armour versus Eltroxin...

Den første indeholder alle thyro-hormoner.

Den anden indeholder kun T4....

Du er nødt til at befrie dig for denne "miligram-microgram-regime" og i stedet tage en chance ved at starte småt og langsomt... og du er nødt til at indstille dig på at du IKKE dør i og af forsøget... og du skal lære at bruge dine personlige kropsfornemmelser som indikator for hvor meget eller lidt du skal bruge af dette nye (gammelt) lægemiddel.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    62
    Har overvejet Liothyronin som et alternativ til Eltroxin, men vil helst forsøge med Armour.
    Kære Louise

Liothyronin er IKKE et alternativ til Eltroxin. Liothyronin bør indgives som tillæg til Eltroxin.... det er derfor, at det berømte Herlev-forsøg er strandet uden positive resultater.... fordi de tumper havde taget T4 (Eltroxin) helt væk fra forsøgspatienter....

Det er nemmere (tror jeg) finde en læge i DK, der vil udskrive Liothyronin end en læge der vil udskrive naturthroiderne... Hvis du evt. kunne indgå en en Liothyronin-kur INKL. Eltroxin - kunne dette være med til at "teste" hvordan du reagerer på T3 og dette kunne evt. senere bruges til at bedømme hvor meget naturthroid du skal bruge i fremtiden når og hvis.

Jeg skal på job nu... og det regner... Ha`alligevel en god weekend

Side 5 af 7 FørsteFørste ... 34567 SidsteSidste

Bookmarks

Regler for indlæg