Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Icon_22 Julens (og Annes?) "Gode Råd"

Julens (og Annes?) "Gode Råd"

Gode gamle Madam Mangor har nogle gode råd om "Kager der bages i jern" hun skriver:

"Dertil behøves ikke gløder, men når der er rask ild i småt hugget brænde eller tørv, lægges jernet tæt derover. Førend man begynder at bage, må jernet være hedet og smurt med koldt smør i en pose. Førend den færdige kage tages af jernet, skrabes dette med en kniv om kanten, for at den brændte dej, som mulig findes udenpå, ikke skal følge med kagen.

Herved kan man som oftest undgå at beklippe kagerne. Når dejen til den ny kage er lagt i jernet, vendes dette, så den side, som før lå ned i ilden, nu vender op. Forsømmes dette, bliver kagen let for brun på den ene side. Når man holder op at bage, lægges et stykke gråt papir, gennemtrukket af simpel olie, inden i jernet, som ikke må skures indvendig."

For at finde opskrifter på gode råd skal man lede i kogebøger der har mere end 100 år på bagen. Madam Mangor har to opskrifter på Gode Råd.

Hårde Gode Råd:
    1 pund mel, ½ pund smør, 4 æg og ½ pund puddersukker æltes til en hård dej, hvoraf et lille stykke lægges på midten af jernet og bages. Jernet må smøres til hver kage. Heraf bliver 24 kager.

Tynde Gode Råd:
    1 pund mel og ¾ pund puddersukker røres med tre æg og 3 pægle fløde, til en tyk pandekage dej. Man kan tage mælk i stedet for fløde, men da kommes lidt smeltet smør i dejen. De bages som foran førte. Heraf bliver 30 kager.

Fra Fru Nimbs kogebog kommer følgerne opskrift, på Gode Råd:
    "½ pund mel blandes med sukker og salt, heri røres 5 æggeblommer og ½ pot vand. Gode råds jernet ophedes og de gode råd bages ligesom vafler."

Gode Råd (Sdr.jyske småkager)

500 g. mel
    250 g. smør
    2 tsk. kardemomme
    250 g. sukker
    3 æg

Sukker og smør røres sammen, tilsættes æg og kardemomme. Melet røres i lidt af gangen.Dejen trilles til valnødde store kugler.
    Bages ca. 2 min. i et særligt gode råd jern (kan købes hos Inspiration)

Gode Raad

200 g. hvedemel
    200 g. kartoffelmel
    200 g. sukker
    200 g. smør
    3 æg
    3 dl vand

Smør røres med sukkeret til det bliver lyst og let, hvorefter de øvrige ingredienser røres i. Dejen bliver ikke flydende som vaffeldej.

Gode råd-jernet opvarmes godt på begge sider og pensles indvendigt med lidt smør. En lille klat dej kommes i, jernet lukkes og kagerne bages på begge sider, de skal være lysebrune, når de er færdige. Det kræver en smule øvelse at styre det, men efter et par forsøg finder man hurtigt rytmen.

Gode råd (goed raj)

750 g.hvedemel
    315 g. smør
    315 g. sukker
    ½ kop fløde
    2 æg
    1 tsk. hjortetaksalt
    lidt kardemomme

Det hele æltes godt sammen. Sættes på >gode-råd<-jernet med en teske. Bages til de er lysebrune på begge sider ( ca. 2 min.).

Ægte Sønderjyske "Gode Råd" fra Gerda

1 Gode Råd Jern
    500 gr. mel
    250 gr. smør
    4 tsk. kardemomme
    250 gr. sukker
    4 æg
    2 spsk. piskefløde

Sådan:

1) Sukker og smør røres sammen
    2) æg og kardemomme røres i
    3) Mel blandes i lidt efterhånden
    4) Piskefløden blandes i til sidst

Bages:
    Ca. 2 minutter på hver side i jernet som anvendes på en kogeplade eller gasblus.

Gode Råd (ca. 60 stk.)

250 g. rørsukker
    700 g. hvedemel
    250 g. smør
    4 æg - minus 2 hvider

Sukker og smør røres godt sammen. Æg tilsættes og melet røres i lidt ad gangen. Dejen sættes i køleskab, gerne natten over. Der laves en skabelon, evt. af kraftigt pap, på størrelse med gode råd-jernet. Dejen deles i 4 klumper, og en klump ad gangen rulles tyndt ud på bordet. Skær herefter dejen ud efter skabelonen, og bag kagerne efterhånden i jernet over gasblus. Bages på hver side, til de er lysebrune - eller mens man tæller til 20 - afhængig af jernets varme.

"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Icon_22 Re: Julens (og Annes?) "Gode Råd"

Haha - hvilket herligt indlæg!

Det er så denne opskrift, jeg altid bruger. Jeg har i årenes løb prøvet mange forskellige, men det er denne her, vi alle bedst kan lide:

Gode Råd (Sdr.jyske småkager)

500 g. mel
    250 g. smør
    2 tsk. kardemomme
    250 g. sukker
    3 æg

Sukker og smør røres sammen, tilsættes æg og kardemomme. Melet røres i lidt af gangen.Dejen trilles til valnødde store kugler.
    Bages ca. 2 min. i et særligt gode råd jern (kan købes hos Inspiration).

Sådan ser de færdige kager ud, og jernet er det, jeg har brugt fra 1961 indtil sidste år, hvor jeg købte den elektriske tingest.

Skulle nogen få lyst til at prøve lidt nyt, kan disse her varmt anbefales! \/

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    Bea Gæst

Uhm det lyder lækkert, og jeg tror jeg har smagt nogle småkager af en art, der hedder " gode råd" hos en bekendt. Jeg havde en ide om de skulle spises varme, men kan nu se det ikke er tilfældet.

Jeg får helt lyst til at prøve.

Knus Bea

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    75

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Uhm det lyder lækkert, og jeg tror jeg har smagt nogle småkager af en art, der hedder " gode råd" hos en bekendt. Jeg havde en ide om de skulle spises varme, men kan nu se det ikke er tilfældet.

Jeg får helt lyst til at prøve.

Knus Bea
    Hej Bea!

Nej, de skal bare opbevares i en tætsluttende kagedåse - det er ganske almindelige småkager - bare lidt anderledes at se på.

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg