Viser resultater 1 til 7 af 7
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard "Vinterbader" af Klaus Slavensky

Til ære for og med kram til Anne, der lidenskabeligt dyrker dette kolde, flydende element.....

"Vinterbader"
    Af Klaus Slavensky

Jeg elsker Michael Kviums menneskefortællinger, og jeg elsker fornemmelsen af, at arme og ben strækker sig ud i det uendelige i et frådende vinterhav.

Før Uret ringer før hanen galer.
    Sådan er det altid i de mørke vintermåneder. De eneste lyde i huset er en svag summen af sovende åndedræt og trappens knirken, da jeg nattevarm går ned til badebukserne. Saltvandet gør dem dag for dag mere stive, og det er snart tid til en tur i vaskemaskinen. Men først skal de en gang til i det iskolde hav. Med et håndklæde over skuldrene stikker jeg fødderne i badesandalerne og åbner bryggersdøren.

Det er som at medvirke i W.C. Fields-filmen ’Øllet blev hans skæbne’. Øjeblikkelig slynger vinden en spandfuld slud i ansigtet på mig. Igen og igen. »Weather’s not fit for man nor beast«, mumler jeg med W.C’s snøvlende stemme og går udenfor.

Sludet gør det ikke nemmere at holde balancen på den glatte vej. Plastiksandalerne får ikke rigtigt fodfæste, og som en kælk, der glider ned ad en bakke, når jeg hjørnet, og vinden fra havet giver mig en mavepuster. Der er 200 meter til stranden, og jeg luner mig ved en anden af W.C. Fields’ udødelige bemærkninger: »I never drink water because of the disgusting things that fish do in it«. Men sådan tænker vi vinterbadere ikke....

Læs resten af artiklen på Politiken.dk
    Politikens Hovedside
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

"Vinterbader"
    Af Klaus Slavensky

Det kølige velvære
    Sendt 22. december 2006 kl. 09:09 på P1

Citer Oprindeligt indsendt af DR P1 Formiddag
    Stadig flere bruger tid og penge på afslapning og velvære. Mange steder i landet åbner Wellness-centre, men der er også mere ydmyge måder at dykke velvære på for eksempel er vinterbadning blevet populært. Derfor har Klaus Slavensky skrevet bogen "Vinterbader". Og selvom vinterbadning har eksisteret siden oldtiden, så er det altså igen blevet moderne, og der er over fyrre vikingeklubber i Danmark.

Klaus Slavensky er gæst hos Poul Fris i P1formiddag fredag den 22. december til en samtale om vinterbadning, og om hvorfor dykning af velvære er så populært i disse år.
    Link til kilden og til et DIREKTE link til UDSENDELSEN "Det kølige velvære" (50:15)
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Vinterbadning - sundhed i det iskolde vand

Blodtrykket stiger, pulsen falder, og kroppen udskiller stress-hormoner, når man udsætter den for et iskoldt vinterbad. Og det er lige præcist derfor, at så mange mennesker er vilde med den kølige sæson-fornøjelse.

"Høj" af at vinterbade
    Spørger man vinterbaderne selv, har de mange gode grunde til at udsætte sig for de regelmæssige kuldechok vinteren igennem.

De fleste mener, at man bliver direkte "høj" af det voldsomme temperaturskift. Blodet ruller hurtigere, og man føler sig frisk og i godt humør efter dukkerten.

Lige i det øjeblik, du kommer under, er det selvfølgelig iskoldt. Men kort tid efter kan du ligefrem mærke, hvordan varmen strømmer igennem dig, og der kommer gang i din blodcirkulation. Samtidig ved du, at der ligger mange og snorksover derhjemme, mens du er næsten alene med kulden, isen og det iskolde chok. Det giver en vis tilfredsstillelse.

Vinterbaderne opholder sig i vandet 10-20 sekunder ad gangen. Nogle tager en kort svømmetur, mens andre bare dypper sig.

Nogle vinterbadere holder af de endnu større temperaturmæssige op- og nedture. De kombinerer det kolde bad med besøg i saunaen.

Først går man i vandet, så i sauna og så i vandet igen. Nogle tager endda turen flere gange i træk.

Blodtrykket stiger og pulsen falder
    Samtlige vinterbadere er enige om, at det er sundt at udsætte kroppen for et dagligt kuldechok. Og lægevidenskaben er tilbøjelig til at give dem ret.

Den finske læge Kyllikki Kauppinen har undersøgt, hvad der præcist sker i kroppen, når man tager den direkte tur fra den varme sauna til søens minusgrader.

Forsøgspersonerne blev udstyret med termometre forskellige steder på huden, og et særligt termometer blev sænket ned i spiserøret. Det sidste målte kroppens kernetemperatur, som er meget vigtig for menneskets overlevelse i ekstreme kuldegrader. Desuden fik personerne målt blodtryk og puls samt taget blodprøver til bestemmelse af hormonforandringer under temperaturudsvingene.

Under saunabesøget steg både hud- og kropstemperatur langsomt. Blodkarrene i kroppen udvidedes, og dermed faldt blodtrykket.

Samtidig slog hjertet hurtigere, fordi kroppen prøvede at køle blodet. Ved den pludselige temperaturændring til minusgrader skete den omvendte reaktion:

Hudens temperatur faldt, og for at holde på varmen trak blodkarrene sig sammen, hvilket medførte et forhøjet blodtryk. Pulsen faldt også. På trods af de meget kolde temperaturer var der dog ingen udsving på det termometer, der viste kroppens kernetemperatur.

Indsnævringen af blodårerne og det forhøjede blodtryk forklarer den følelse af "blodets brusen", de fleste vinterbadere melder om. Til gengæld skal man lede i blodprøverne for at få forklaringen på, hvorfor vinterbadning kan virke smerterstillende.

Kroppen udskiller stress-hormoner
    Det viste sig nemlig, at kroppens hormoner også reagerede på det voldsomme kuldechok. Kroppen udskilte store mængder stress-hormoner, og særligt skete der en stilning i blodets indhold af noradrenalin og kortisol. Stigningen er et tegn på, at personens såkaldte "sympatiske nervesystem" er aktiveret, og det kan meget vel have en smertestillende virkning.

I øvrigt peger flere læger på, at vinterbaderes generelle helbred adskiller sig fra "almindelige menneskers". For det første producerer de mere fedt end andre mennesker. Det kan være derfor, de bedre kan holde varmen i det kolde vand. Der er også den forskel, at vinterbadere generelt har en lavere puls - under 60 slag i minuttet - hvilket må siges at være udmærket. En lav puls er nemlig et tegn på en god kondition. Forudsat at personen er i en rimeligt god form.

En kold dukkert sætter dagen i gang
    Lægerne er dog ikke udelukkende positive over for vinterbadningens lyksaligheder. De voldsomme temperaturudsving - fra 100 graders varme til frysepunktet - er en meget stor belastning for hjertet og hele kredsløbssystemet. Så personer med tendens til hjerteproblemer skal nok overveje at finde sig en anden vintersport.

Men der er nu heller ingen af de morgenfriske vinterbadere ved den lille sø, der har problemer med hjertet. Tværtimod påstår de alle, at de har et langt bedre helbred end de mennesker, der først nu er ved at drikke morgenkaffen.

En kold dukkert er lige nøjagtig det, der skal til for at give kroppen det skub, der sætter dagen i gang.

LINK TIL KILDEN

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Klubben har indkøbt bogen, og nu har jeg lige fået den med hjem til låns.

Jeg glæder mig til at læse den - og den "rigtige" vinterbadning må jo nok vente til en anden vinter, for i denne omgang bliver vandet sikkert ikke koldere mere - i dag var det oppe på 7½ grad, så der er jo et stykke vej ned til frostgrænsen!

Skidt nu med det - det har været lækkert at bade hele vinteren, og nu glæder vi os til den kommende tid, hvor vi kan sidde udenfor med kaffe og socialt samvær med de andre eftermiddagsbadere. Borde og bænke er sat op, så nu har vejret bare at opføre sig ordentligt!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: "Vinterbader" af Klaus Slavensky

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    - og den "rigtige" vinterbadning må jo nok vente til en anden vinter, for i denne omgang bliver vandet sikkert ikke koldere mere - i dag var det oppe på 7½ grad, så der er jo et stykke vej ned til frostgrænsen!
    Men ned kom temperaturen jo omsider.... i år, d. 29. november var Fyns Amts Avis afsted til Nyborg og til prøve som viking....

Fyns Amts Avis forsøgte sig med vinterbadning sammen med vikinger, isflager og en sindssyg høvding.

Nyborg:
    Det er mandag morgen. Ikke det sjoveste tidspunkt på ugen, og udsigten til, for allerførste gang, at skulle morgen-vinterbade med Vikingelauget Erik Klipping i Nyborg gør det ikke just lettere at komme ud af sengen.

Jeg kan allerede se isflagerne skurre mod hinanden og høre pingvinerne grine, mens jeg langsomt synker til bunds i det kolde hav.

Da jeg spadserer på arbejde, ser jeg to børn slå hul på en frossen vandpyt, og frygten for, at mit hjerte skal gå i stå, når jeg rammer vandet, stiger.

For tredje gang griber jeg mobilen og sender en sms til min medicinstuderende ven for at spørge, om han nu er helt sikker på, at vinterbadning ikke er livsfarligt, og endnu engang svarer han ja. Desværre.
    Læs mere..... HER... eller Her....

Vores anden, mere "personlig" tråd om vinterbadning findes HER!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Den beskrivelsen var ustyrtelig morsom!

Er der noen som tar utfordringen etter denne historien??
    Hehe! Anbefales på det varmeste....ehhh....kaldeste.....
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Også en "varm" anbefaling fra mig!

De to journalister var på besøg i mandags, men jeg vidste ikke, artiklerne kom i avisen i dag - jeg læser så godt som aldrig Fyns Amts Avis.

Tak for morsom læsning - jeg sender fluks de to links videre til andre interesserede.

Knus, Anne - hundesitter til i morgen!
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Bookmarks

Regler for indlæg