Side 2 af 2 Første 12
Viser resultater 11 til 15 af 15
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Re: Ældre kvinder får fertilitetsbehandling i udlandet

Citer Oprindeligt indsendt af Markowitch Se indlæg
    Kvinden i vores eksempel, vil på den måde falde som offer for de holdninger vi udviser her i tråden. Hendes fremtidige barn vil med stor sandsynlighed miste sin mor i en meget tidlig alder. Er det så derfor ok at nægte hende kunstig befrugtning, eller fordømme hende, hvis hun nu alligevel ved slet spil fører sit forehavende ud i livet?
    Hmmm.... jeg tror de fleste kvinder fordømmer ikke, men blot identificerer dem med denne kvinde fra eksemplet og ellers gør det de plejer - tænker på barnets tarv.

Hvis deres opfattelse af barnets bedste er således, at de mener at det vil være synd for barnet at undværre sin mor så tidligt i livet - vil de give udtryk for det. Dette behøver ikke være en fordømmelse af kvinden.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg kunne heller ikke forestille mig som 70-årig mor til en teenager.

Jeg krydser allerede nu fingre for, at jeg forhåbentlig har energi og overskud nok den dag, jeg forhåbentlig bliver bedstemor... for det glæder jeg mig vildt meget til... men det må gerne vente...he-he. Det må heller ikke være for tidligt, vel?

Gad vide, hvad den rette alder er? Findes den? Det rette tidspunkt?

Meget ofte har jeg set, at omgivelserne har tilpasset sig barnets ankomst... selvom tidspunktet ikke var planlagt eller "optimalt". Så det kan sikkert sagtens lade sig gøre i praksis at børn vokser op med ældre forældre, jeg kan dog ikke personligt se mig selv i den situation nu eller i fremtiden. Det har jeg slet ikke fantasi til.

Men i denne aldersdebat synes jeg, der mangler noget. At der er forskel på, om det er den førstefødte, man får i en høj alder eller nummer 5.

Så har det yngste barn nogle søskende, så familien ikke er væk, hvis moderen og faderen skulle falde væk, fordi de fik barnet i en høj alder.

Det er jo også en "aflastning" i hverdagen, hvis større søskende er "medomsorgsgivere" for den yngste og en vished hos forældrene om den yngstes ve og vel i fremtiden.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Sådan helt generelt synes jeg det er ved at være sidste udkald når man er mellem 35 og 40 år. I sær hvis man er nødt til at benytte sig af kunstig befrugtning.

Hvad man evt. kan ad naturlig vej, det skal man nok ikke forarges over, for så må der vel være en dybere mening med det som vi ikke forstår.

På den anden side, så lever vi længere og længere, og inden længe sættes pensionsalderen vel også op til 70 år eller mere.

Jeg ville gerne selv have haft flere end de 2 jeg fik. Jeg har fået mine tidligt, og havde ikke problemer med at blive gravid. Men når ens partner ikke ønsker mere end 2, så måtte det blive ved det.

I dag nyder jeg så at være mormor ligesom jeg nyder på mine forældres vegne at de når at være oldeforældre længere end man var det før i tiden.

Men når nu man debaterer kvinders alder i forhold til at få børn, er naturen så retfærdig, når den gør det muligt for mænd at producere børn lige til de dør, således at deres børn riscikerer at blive faderløse i en tidlig alder, når naturen begrænser kvinders mulighed for at blive mødre lige så længe de ønsker det ??

Er det værre at blive moderløs end faderløs mon ?

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Jun 2007

Det ville jo ændre tingene betragteligt, hvis mændene kunne være rugemødre.

Gad vide, om der så ville blive født nogle børn.

Måske det er for hårdt for kroppen at blive gravid, og at det er derfor, at det fra naturens side kun er mænd, der kan producere børn i en høj alder, men sædkvaliteten forringes jo med alderen.

"Problemet" er nok det paradoksale, at vi lever meget længere, end naturen kan følge med til.

I "gamle" dage blev man jo gennemsnitligt højst 50 år, og jeg mener også at have læst, at det slet ikke er meningen med det hele, at kvinder får menstruation. Det er "meningen" fra naturens side, at kvinder skal være gravide/amme fra pubertet, til de dør (jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst det).

Men med tiden ændrer det sig måske til, at kvinders overgangsalder indfinder sig senere og senere, fordi vi nu har opfundet vitaminer osv., som efterhånden virker på os ældre, men også på vores børn og børnebørn.

Om det er sværere at være moderløs end faderløs stammer vel også fra naturens side. I "gamle" dage var det sikkert værre at være moderløs, fordi et nyfødt barn næppe kunne klare sig uden modermælk (i mangel af en amme).

I dag er det ikke samme problem, men det ligger nok stadig dybt i os et eller andet sted, at et barn er værre stillet uden mor end far, selvom enlige fædre og deres børn ofte klarer sig fantastisk godt.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    58

Helt sikkert, meget har ændret sig gennem tiden.

Noget er blevet bedre, men meget er godt nok også blevet noget skidt, i takt med at vi kan mere og mere.

Jeg tror ikke det udelukkende er af det gode, sådan som vi ændrer på naturen i tide og utide.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Side 2 af 2 Første 12

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg