Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 14
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Bukkehornsfrø

Bukkehornsfrø normaliserer blodsukker og kolesterol

Bukkehornsfrø kan sikre et sundt blodsukkerniveau

Kroppens evne til at regulere blodsukkerniveauet kan meget vel være den vigtigste faktor for, hvordan dit helbred har det, og hvor længe du lever - og samtidig er det den faktor, der påvirkes mest af din kost og din livsstil. Og nutidens højglykæmiske kulhydrater og sukkerholdige fødevarer - sammen med manglen på motion - er seriøse udfordringer for kroppens komplicerede glucose/insulin-regulering. Den deraf følgende belastning og nedbrydning af cellerne kan have alvorlige følger for både krop og sjæl.

Det grundlæggende i bukkehornfrø pulver (Trigonella foenum-graecum), en værdsat urt både til køkken og medicinskab op gennem historien. Et af stofferne i ekstraktet indeholder store mængder galaktomannan, en klæbrig fiber, som kan være til stor hjælp for tarmsystemet.

Bukkehornsfrø pulver indeholder komplekse bioaktive aminosyrer med op til 20% 4-hydroxyisoleukin. Dette ekstraordinære aminosyrederivat hjælper bugspytkirtlen med at producere insulin. Adskillige forsøg på dyr og menneskecellekulturer har vist bukkehorn frø pulvers positive indvirkning på glucoseniveauet efter et måltid. Der var ingen eller kun meget ringe forøgelse af blodets indhold af insulin - et klart tegn på forbedret insulinfølsomhed.

Sportsernæring

Sportsudøveres energi og udholdenhed afhænger af musklernes evne til at restituere efter træning. Da bukkehornfrø pulver fremmer muskelcellernes evne til at udnytte glucose og insulin, vil de, der måske overdriver lidt i weekenden, ikke føle sig helt så trætte mandag morgen. I et klinisk forsøg har det vist sig, at bukkehornfrø pulver er i stand til at øge gendannelsen af glycogen (den hastighed, hvormed musklernes energi gendannes efter træning)med 63% i forhold til kulhydrat alene.

Bukkehornfrø pulver kan også spille en rolle, hvis man ønsker at holde vægten, fordi det medvirker til at styrke din krops evne til at nedbryde kulhydrater mere effektivt. Og jo kortere tid glucosen tilbringer i din blodbane, jo mindre risiko er der for, at den omdannes til fedt.

Ved at styrke glucosestofskiftet kan bukkehornfrø pulver eller A. O. Hansen 103 kapsler være med til at beskytte mod den skadelige proces, der hedder glykation, hvor overskydende glucose reagerer med aminosyrer, så de danner overkrydsede, beskadigede proteiner, som kan beskadige indersiden af blodkarrene, øjets linse og de myelinskeder, som isolerer hjernecellerne.

* Fremmer et sundt blodsukkerstofskifte.
    * Forbedrer det naturlige stofskifte hos raske mennesker.
    * Kan være medvirkende til transport af glucose i skeletmuskler.
    * Fremmer opbygningen af muskelmasse og medvirker til anabolsk restitution.
    * Reducerer mængden af potentielt kropsfedt.

At tage personligt ansvar for sit helbred og udforske sikre, naturlige alternativer til forebyggelse af sygdomme er basis for den revolution, der er ved at ske inden for sundhedsområdet. Bukkehornsfrø er en enkelt, men dybtvirkende middel til opretholdelse af et stabilt blodsukker - noget, som flere og flere får øjnene op for vigtigheden af. Helsekostforretninger er omdrejningspunktet for denne sundhedsrevolution, for kun her kan man købe bukkehornfrø pulver eller A. O. Hansen 103 kapsler og hundredevis af andre kraftigtvirkende, naturlige stoffer.

Hele bukkehornsfrø forbedrer fordøjelsen og frø og pulver normaliserer kolesterol og blodsukker

Bukkehornsfrø har vist sig at have en betydelig anti-diabetisk virkning både i eksperimentelle og kliniske forsøg. To undersøgelser, som er omtalt i European Journal of Clinical Nutrition, viser, at bukkehorn forbedrer glucosetolerancen hos diabetikere af både Type 1 og Type 2. Bukkehorn er også et eksempel på en opløselig kostfiber, som kan sænke den hastighed, hvormed glucose optages fra fordøjelseskanalen, skriver magasinet Diabetes. Diss fibre fungerer bedst, hvis de er til stede i kulhydratholdige måltider. Bukkehornsfrø og/eller fedtreduceret knust bukkehornsfrø kan også forbedre glucosetolerancen og sænke blodets samlede kolesteroltal. Indiske forskere målte kolesterol- og blodsukkerniveauet hos 60 Type 2 diabetikere og bad dem derefter ændre deres kostvaner på ét område: De skulle før hvert måltid indtage en skål suppe med ca. 30 g knust bukkehorn. Efter 24 uger var deltagernes kolesteroltal og blodsukkerniveau faldet betydeligt.

Læs også:
    om en gammel psoriasis-kur med bukkehorn

Psorasis/psoreasis/eksem - glemt helbredelse

Referencer:
    Madar Z., Abel R., Samish S., Arad J., 1988. Glucose-lowering effect of fenugreek in non-insulin dependent diabetics. European J of Clinical Nutrition Jan 42 (1): 51-4.
    Sauvaire Y., Petit P., Broca C., Manteghetti M., Baissac Y., Fernandez, Alvarez J., Gross R., Roye M., Leconte A., Gomis R., Ribes G., 1998. 4-Hydroxyisoleucine: a novel amino acid potentiator of insulin secretion Diabetes Feb; 47(2):206-10.
    Sharma RD., Ragtura TC., Rao NS., 1990. Effect of fenugreek seeds on blood glucose in type I diabetes; European J of Clinical Nutrition Apr 44 (4) 301-6.

Link til kilden
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Bukkehornsfrø – af læge Carsten Vagn-Hansen

Spørgsmål: Du har flere gange i radioen nævnt, at bukkehornsfrø skulle være gavnlige for mange ting. Jeg vil gerne bede om, at du i din brevkasse skriver om dette både om tilberedningen, og hvad det hjælper for. Der er sikkert andre end mig, der gerne vil vide mere om dette.

E.M.

Svar: Bukkehornsfrø - Trigonella foenum graecum - indeholder en række naturlige stoffer i form af alkaloider, proteiner, aminosyrer, flavonoider, saponine cumarin, fedtstoffer, fibre og vitaminer samt mineraler. Bukkehornsfrø er en fast bestanddel af karry, der findes i mange forskellige afskygninger, især i Indien.

Bukkehornsfrø virker let nedsættende på kolesterol, formentlig på grund af fiberindholdet, og virker stabiliserende på blodsukkeret på grund af forbedring af insulinens virkning hos type 2 diabetikere, hvor der også i en undersøgelse fandtes en klar nedsættelse af kolesterol. Bukkehornsfrø virker også slimløsnende, modvirker forstoppelse og bedrer appetitten. I laboratorieforsøg har man fundet, at stoffet fenugreekin, der findes i bukkehornsfrø, hæmmer virus, styrker hjertet, virker vanddrivende, betændelseshæmmende, blodsukkernedsættende og sænker blodtrykket. Bodybuildere har brugt bukkehornsfrø til at fremme muskeludviklingen med. Det skal også kunne hjælpe på uren hud og betændte sår, både ind- og udvortes. Som afkog skal det være godt mod tandkødsbetændelse.

Man kan få bukkehornsfrø i kapsler (A.O. Hansens 103), i karry, eller man kan bruge det som te, der laves på en teskefuld bukkehornsfrø.

I mindre mængder er der ikke påvist nogen bivirkninger af bukkehornsfrø. Optagelsen af lægemidler, der tages sammen med karry under et måltid, kan påvirkes på grund af det høje indhold af vandopløselige fibre. Bukkehornsfrø har ry for at virke stimulerende på livmoderen, så det frarådes, også på grund af indholdsstofferne i øvrigt, under graviditet og amning at indtage større mængder af f.eks. karry end de, der normalt findes i maden. Bukkehornsfrø er på EU's liste som en naturlig smagstilsætning til mad i mindre mængder.

Carsten Vagn-Hansen

]A.O. HANSEN 103 kapsler og te består af bukkehornsfrø og hørfrø

Bukkehornsfrø, aktive stoffer:

1) Steroidsaponiner (diosgenin, gitigenin, tigogenin (spor), yamogenin), flavonoider (vitexin, vitexinglykosid, arabiosid fra orientin hhv. isoorientin o.a., enzymer, cholin, proteiner (25%), fede olier (7-8%) med lecithin og fysosterin, planteslim, vitaminer, mineraler, bitterstof.

2) Ca. 6% slimstoffer, hørfrøpektin, 30-40% fed olie, linamarin, lotaustralin, linamarase (enzym), 20-25% protein.

Virkemekanismer:

1) Høj koncentration af næringsstoffer, der virker styrkende og stimulerende; steroidsaponinerne fremmer (sammen med andre bestanddele) insulinproduktionen; cholin, lecitin og andre bestanddele virker leverstyrkende.

2) Blødgørende og betændelsesbekæmpende virkning, lindrer irritation og smerter ved indvortes betændelsestilstande i fordøjelseskanalen og i urinvejene.

Indikationer: Tarmkatar og betændelsestilstande; candida albicans. Udvortes mod bylder o.lign.

Modindikationer: Ingen.

Link til kilden
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Bukkehornsfrø som grødomslag mod seneskedebetændelse.

En mand skrev, at der i et indlæg af mig om bukkehornsfrø manglede en ret vigtig side af frøenes egenskaber, som manden har gode erfaringer med, nemlig brugen af knust bukkehornsfrø, anvendt som grødomslag mod seneskedebetændelse. Han har anbefalet det til adskillige, som havde haft konstante smerter i ugevis, og som blev meget forbavsede, når betændelsen forsvandt på rekordtid.

Han skrev:
    Vi ved jo, at seneskedebetændelse kan være svær at få bugt med. Jeg har haft det periodevis i begge arme, men lægen havde ikke andet end binyrebarkhormon at byde på. Et godt eksempel på frøenes effektivitet fik jeg for et par år siden. Jeg kunne ikke bevæge venstre arm i skulderleddet, men nok i albue og håndled. Lægen kaldte det en frossen skulder og forklarede mig samtidig, at der var betændelse i seneskederne.

Jeg lagde bukkehornsomslag på fem gange om dagen, og lod sidste omslag blive på om natten. Kun 3½ døgn senere var jeg fuldstændig rask. På det tidspunkt var jeg knap 80 år. Jeg kan forestille mig, at det også vil være et udmærket middel mod podagra, men kender ingen konkrete eksempler herpå.

Grøden fremstiller jeg af 3-5 teskefulde knuste bukkehornsfrø, som jeg tilsætter så meget vand, at det kan dampe væk på ca. to minutter under omrøring og ikke for heftig varme. Jeg anbringer det så i en linnedklud og lægger det på, når det ikke brænder mere. Efterfølgende dækkes med et håndklæde og evt. plastic for at undgå skader på tøjet.
    Ud fra viden om indholdet af stoffer i bukkehornsfrø er der også god grund til at forsøge dette.

Læge Carsten Vagn-Hansen
    Link til kilden

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Bukkehorn er en plante, som vokser omkring Middelhavet og i det sydlige Asien. Den har lysegrønne blade, hvide blomster og kan blive omkring 60 cm høj. Særligt plantens frø er populære som krydderi i indisk og thailandsk madlavning, og de er en vigtig bestanddel i de fleste karryblandinger. Plantens blade (tørrede eller friske) bruges også undertiden som krydderurt.

Bukkehornsfrø støder man oftest på i tørret tilstand. De er gullige og rombeformede og meget hårde. Frøene indeholder blandt andet stoffet sotolon, som er kraftigt aromatisk og hovedansvarligt for den karakteristiske karrylugt.

Selv indtagelse af ganske små mængder bukkehornsfrø kan give anledning til en kraftig lugt fra sved og urin.*

* Kan købes som tabletter - spørg Helle om hvad, hvilke og hvor.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Bukkehorn (Trigonella foenum graecum)

Anvendelse:

Te av bukkehornsfrø har fra gammel tid vært ansett som middel mot lungesykdommer og stoffskifteproblemer. Er god ved slimdannelser i lungene og de øvrige åndedrettsorganer, ved miltlidelser og feber. Omslag av en grøt av bukkehornsfrø tilsatt litt eddik brukes mot sår, byller, svulster og verk i fingre. Omslag med bukkehornsfrø-grøt er også bra mot gikt og revmatiske smerter. Ved mandel- og halsbetennelse kan man gurgle med et avkok.

Tilberedelse:

Avkok lages av 2 ts frø til 1/4 liter vann. Vannet helles kaldt på og trekker 5-6 timer. Deretter koker det opp 1 minutt.

Man kan drikke inntil 3 kopper om dagen, men en tilrår å søte med honning.

Til omslag med bukkehornsfrø-grøt knuses frøene, blandes med vann til passende konsistens, oppvarmes og smøres på et stykke linnet som legges på det ønskede sted.
    Link til kilden

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Avkok lages av 2 ts frø til 1/4 liter vann. Vannet helles kaldt på og trekker 5-6 timer. Deretter koker det opp 1 minutt.

Man kan drikke inntil 3 kopper om dagen, men en tilrår å søte med honning.
    Man kan brygge 3/4 liter ad gangen og stille i køleskab for resten af dagen

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    63

Standard

Interssant...

Takk for mye god informasjon. Må ut på nettet og lete om jeg finner i Norge...
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Standard

Jeg køber A.O hansens 103 bukkehornstabl. hos Drogisten, men tror også man kan få dem hos Matas, de koster for 90 stk 63,50 og man skal tage 4 om dagen, dem tager jeg 2x2 ( frokost og aften. )
    De er måske lidt længere tid om at virke end te, men jeg kan altså ikke drikke te
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Helle
    Jeg køber A.O hansens 103 bukkehornstabl. hos Drogisten, men tror også man kan få dem hos Matas, de koster for 90 stk 63,50 og man skal tage 4 om dagen, dem tager jeg 2x2 ( frokost og aften. )
    De er måske lidt længere tid om at virke end te, men jeg kan altså ikke drikke te
    Aha.... så må det være disse her.... - men her hedder de kapsler, men prisen passer så mon...

Det ser ud til at de anbefales 3-4 hver gang - morgen og aften. Er der en eller anden grund til at du "kun" tager 2x2 om dagen?

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Det jeg læser her er meget interressant.

Måske er maven slået i stykker simpelt hen fordi jeg renser ud,

Jeg oplever også en vandrivende effekt, som dog også kan skyldes at jeg tager echinamin ( rød solhat). Jeg har kvalt en forkølelse mange gange, ved at atge det præperat /( det er også lykkes denne gang). Jeg mærker også sekreter forsvinde fra mine bihuler lige for tiden, så det går jo bare fint.

Jeg er meget slem til at glemme og spise og hvis jeg gør det falder blodsukkeret og jeg får det rigtig skidt, det hjælper bukkehornfrøene jo også på. t det så også gavner ved lidt for højt kolesterol er bare så godt, fordi mit kolesteroltal var 5,1 sidt jeg fik det målt, og nu når jeg har taget på, er det måske steget lidt. det er ikke alarmerende men lægen vil gerne hav det under fem.

Jeg tror faktisk at det her er noget jeg skal blive ved med. Ikke kun for at reducere vægten men også for så mage andre ting, som jeg slås med.

Dejligt med sådan en opdagelse.

Nu skal jeg bare finde en måde, hvorpå jeg kan styrke min balance. Det er noget med motion. Jeg har et vippebræt og fys anbefaler at jeg går på kuperet terræn. Det er det øgede tryk i hjernen, der driller balllancen og man mener faktisk at jeg bruger så meget energi på at holde ballancen, at det hæmmer energien i at udfolde sig optimalt. Jeg skal delvis lære at leve med det, men vil selvfølgelig gøre noget for at holde balancen ved lige.

Nå, men her e en masse at tænke over, men det er positivt selv at kunne gøre noget.

Knus Bea

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg