Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Fibromyalgi - og kviksølv i tænderne

Patienthistorie
    (Anonym)

Da jeg var 29 år, i 1978, begyndte jeg at have mange smerter forskellige steder i kroppen. Jeg var enormt træt og svag, svimmel og havde besvimelsesfornemmelser. Prøvede at ignorere symptomerne, regnede med at det var noget som gik over igen, nægtede at tro at jeg var syg.

Jeg forsøgte at passe de sædvanlige arbejdsopgaver. Vi havde eget firma med flere ansatte og her klarede jeg kontorarbejdet. Efterhånden var det sådan, at jeg kun lige kunne klare det mest nødvendige og så ellers ligge meget - måtte vælge alt socialt samvær og hygge fra.

Hver gang jeg søgte læge blev der lyttet til lunger og hjerte og indimellem taget blodprøver. Der var ikke noget målbart i vejen.

Det bliver værre og værre, og da jeg bliver 37 år, i 1986, er jeg meget syg. Svaghed i alle muskler, benene ryster under mig, og jeg er plaget af en udmattende træthed. Det er en besværlighed at holde hovedet og kroppen oprejst, jeg har ulidelige smerter i muskler og led, hjerteflimmer og åndedrætsbesvær. Kirtlerne i armhuler og lyske gør ondt og hæver. Huden begynder også at drille og jeg kan ikke tåle solen.

Hvis jeg en dag ikke kan tage hensyn til den hvile min tilstand kræver, kommer jeg ud i en slem krise der forløber som følger: Kold sved over hele kroppen, rysten, kolde hænder og fødder, har svært ved at få luft, synke og tale, voldsom diarré og vandladning. Armene bliver helt tynde så huden ligesom rynker.

Det er meget ubehageligt, og det eneste jeg kan, er at ligge helt stille og slappe af med varme tæpper og dyne. Og i løbet af nogle timer eller døgn får jeg så ro i systemet igen. Jeg er da helt uarbejdsdygtig i en uges tid. - Lægen siger igen, at det må jeg lære at leve med.

I 1991, da jeg er 42 år, kan jeg kun ligge og må endda hjælpes på toilettet, kan ikke selv gå mere. Min mand, datter og mor hjælpes nu ad om mine arbejdsopgaver.

I oktober bliver jeg indlagt på Holbæk sygehus. Først på medicinsk afdeling - intet resultat. Så på neurologisk afdeling til undersøgelse for evt. sklerose - intet resultat. Så videre til fysiurgisk afdeling. Lægen dér konstaterede, ved at trykke på mine muskler, at det højst sandsynligt er sygdommen fibromyalgi. Bliver sendt videre til Frederiksberg hospital, hvor læge Bente Danneskiold-Samsøe bekræfter diagnosen fibromyalgi.

Beskeden er: Vi kan ikke hjælpe dig, men du kan få smertestillende medicin. Jeg får forskellige hjælpemidler, kørestol, trykaflastningsmadras, hvilestol m.m. De forsøger at træne mig i varmvandsbassinet på Holbæk sygehus, som dog må opgives, da jeg bliver for syg og svag af den anstrengelse.

Mave-tarmproblemer støder til, med smerter og diarré samt brænden og svigen. Tåler i perioder kun vand, havregrød og kogte kartofler.

Gennem alle årene med sygdommen har jeg opsøgt forskellige alternative behandlere. Jeg har altid holdt de kure de satte mig på, og givet det 2-3 år før jeg har stoppet og søgt videre. Ingen har helbredt mig, men jeg tror dog at de har holdt mig i live.

Hen omkring år 2000 føler jeg mig meget svag, som om livskraften svinder, og jeg kan ikke tåle naturmedicin mere. Jeg har smerter og knuder, mest i venstre bryst, og huden er blevet værre, jeg får f.eks. vandblærer af undertøjet. Jeg bliver direkte syg af at bevæge mig fra stue til kontor i mit hjem. derudover får jeg konstateret en godartet knude på livmoderen på 7,3 cm i diameter.

Vi indretter hele vores tilværelse på min svaghed - får hjælp til de nødvendige opgaver i hjemmet. Jeg kan til nød tilberede familiens mad, hvis jeg fordeler arbejdet over hele dagen.

Jeg har set og hørt Claus Hancke i fjernsynet, og sidst på året i 2001 læst artiklen i bladet "Sund & Rask" om et lægehus med skarpe kanter. Det interesserer mig, for det lyder som noget der også burde kunne hjælpe mig. Jeg er svag og får ikke rigtig gjort noget ved det.

Det bliver derfor vores datter, som selv har svære helbredsproblemer, der minder meget om mine på flere punkter, som sætter gang i det, og vi får ringet derind. Vi får en tid hos lægen Irene Hage i marts 2002.

Irene lytter til mine helbredsproblemer, og i samtalens løb spørger hun, om jeg har nogle rodbehandlede tænder. Det ved jeg at jeg har, men hvor og hvor mange ved jeg ikke. Irene mener, at det er der vi skal sætte ind først, da det meget vel kan være årsag til nogle af mine problemer.

Jeg har fået fjernet alt amalgam fra mine tænder sidst i 80'erne, da jeg havde hørt at det kunne give problemer i kroppen, men det med rodbehandlede tænder var en ny tanke for mig. Jeg ønsker med det samme at få gjort noget ved det, da det for mig lyder logisk, at dødt væv og toksiner kan give problemer i hele kroppen. Irene anbefaler Erik Jørgensen i Århus som værende dygtig på dette felt.

I april er jeg, min mand og datter der ovre for første gang. Vi får taget røntgenbilleder af tænderne, og det viser sig at jeg har 10 rodbehandlede tænder, og ved dette besøg får jeg fjernet 2 tænder; nr. 7 i højre undermund - den kunne jeg mærke var betændt - og nr. 5 i venstre overmund, som også var meget ond.

Den dag er der nogle smerter fra lænden og ned over sædemusklen som aftager, mindre hjerteflimmer og jeg kommer ikke ud i den før omtalte krise som jeg plejer efter sådan en køretur.

Irene og Erik Jørgensen taler sammen og foreslår at jeg får et C-vitamindrop samtidig med tandbehandlingerne, for at hjælpe kroppen mest muligt.

Den 20. april 02 fjernes tand nr. 6 i venstre overmund. Smerter i venstre bryst, som har pint mig dag og nat, aftager. Hård knude i venstre bryst bliver nu blød, for så at forsvinde mere og mere. Mindre smerter i maven.

Den 25. maj 02 fjernes tand nr. 2, 3 og 4 i venstre overmund. Nu mindre brænden og smerter i maven, hjertet bliver bedre, pus og slim fra bihulerne forsvinder, og jeg sover nu bedre om natten.

Den 22. juni 02 fjernes tand nr. 7 i højre overmund, og nr. 5 i højre undermund. Maven bliver mere stabil, har ikke mere så meget diarré og smerterne i brystet forsvinder.

Den 10. august 02 fjernes tand nr. 7 i venstre undermund, får stadig mere styrke i kroppen, sover bedre om natten og tarmsystemet bliver mere stabilt.

Den 24. august fjernes nr. 7 i venstre overmund. Nogle af tænderne har haft en grim lugt af råd ved roden, andre en kemisk lugt. Men under hele forløbet - fjernelsen af de rodbehandlede tænder og drop med C-vitamin - har jeg generelt fået flere kræfter og færre smerter.

Tænk at min mand nu kan give mig et knus uden at det gør ondt. Allerede i slutningen af juli kunne jeg sidde på en almindelig stol ved en koncert, uden de ulidelige smerter i kroppen. Til at begynde med, da vi kom på klinikken i Lyngby, måtte jeg køre i kørestol fra P-pladsen. Nu går jeg selv uden besvær.

Det er som en drøm for mig. Maven gør ikke længere konstant ondt. Den er ikke helt i orden endnu, men så syg jeg har været - og så længe - skal der naturligvis længere tid til, før det er helt i orden.

Huden er blevet bedre, og jeg har bedre kunnet tåle solen i sommer end jeg plejer. Jeg kan nu have almindeligt undertøj på uden at få vandblærer.

Den krise, jeg nævnte i begyndelsen, har jeg ikke været ude for siden jeg begyndte behandlingerne. Jeg har været på kanten af den 2 gange, når jeg havde overskredet mine grænser. Det er en utrolig balancegang, at finde ud af, hvad jeg kan tåle.

Jeg vil lige tilføje, at mi mand, der gennem 20 år har døjet med brænden og svigen i maven, også fik fjernet 3 tænder hos Erik Jørgensen i begyndelsen af april 02 (nr. 5 i højre overmund og nr. 6 og 7 i venstre undermund). Han har siden da ikke haft brænden eller svigen, derudover føler han ikke længere den samme tunge træthed i kroppen og har ikke længere smerter i ryggen. Intet af det han før har prøvet fra behandlere har hjulpet på ovennævnte problemer.

Min datter har fået fjernet amalgamplomber og en rodbehandlet tand, og hun har fået anden hjælp fra Irene Hage, som også har gjort hendes tilstand bedre - men det er en anden historie.

En stor tak til Irene Hage, som ved sin store viden har ledt os på rette spor af en løsning på vores problemer. Vi troede jeg var færdig, men nu begynder livet igen, til usigelig glæde for os tre i familien, der har kæmpet sammen i alle de år.

Og tak til Erik Jørgensen, der yderst professionelt, med snilde og en nænsomhed, der viser hans forståelse for at hver enkelt tand har forbindelse til den øvrige krop, og på den måde har sørget for, at ondets rod er blevet fjernet, har skabt mulighed for, at genoprette balancen i kroppen.

Mange hilsener

(Anonym. Instituttet kender naturligvis hendes navn).

Hentet fra http://www.iom.dk/ (Patienthistorier) Kan ikke skaffe et dybt link direkte til beretningen, desværre. "Instituttet" er stiftet og drevet af "rigtige" læger med et holistisk syn på medicin.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Fibromyalgi - et anderledes forløb

Jeg kommer senere med en kommentar på denne patienthistorie. Jeg vil dog straks tilkendegive, at netop de læger der er tilsluttet eller samarbejder med Klinikken i Lyngby - har jeg en ubegrænset tillid til....

Desuden er jeg jo svoren fjende af kviksølv i tænderne og med de oplysninger jeg med årene havde samlet om emnet - er jeg overbevist om at man bør altid overveje kviksølvforgiftning når man kæmper (forgæves) med en kronisk sygdom i nerver, muskler og bindevæv.

Vi "snakkes" senere
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Kviksølv i tænderne fortsat tilladt!
    By Tante Ana in forum Ultrakort om alt mellem himmel og jord
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 28-12-08, 10:52
  2. Lavt stofskifte før bl.a. Fibromyalgi og KTS ?
    By Anina in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 9
    Nyeste indlæg: 09-12-08, 12:36
  3. Fibromyalgi og motion
    By Anne in forum Ældre kvinders sundhed og sygdom
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 19-07-08, 14:00
  4. Poul Møller, kviksølv i tænderne og kroniske sygdomme
    By Tante Ana in forum Kviksølv i tænderne
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 13-03-08, 14:42
  5. Kviksølv i tænderne