Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Kommentar til "Vægttab på en sund..."

Dette er en kommentar til Arne Astrups artikel "Vægttab på en sund og effektiv måde" Anne har bragt her: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9207

Jeg skriver dette i en ny tråd fordi jeg meget gerne vil undgå at det kommer til at lyde som om jeg kritiserer Anne for at have bragt denne artikel til os her. Det er nemlig IKKE meningen! Det eneste jeg har problem med er Arne Astrup selv - jeg havde også før store problemer med at anerkende som værende den højst placerede ekspert i dette emne samt de skader på samvittigheden hans teorier påførte de mange, der ikke kunne få den "rette" effekt ud af at havde overholdt hans forskrifter.

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Det vigtigste må jo være, at vi har det godt, og så er nogle ekstra kiloer fuldstændig ligegyldige - med mindre, det går ud over helbredet.

Knus, Anne
    Selv knus

"Problemet" er dog, at Arne Astrup på intet tidspunkt nævner, at der kan forekomme forhold som kan gøre hans råd og anvisninger uvirksomme... Han skriver sin artikel som om det han foreslår er det eneste der gælder og gælder alle.... Det er Arne Astrup i nøddeskal om og om igen...

Jeg kan huske en gang på HetDoktor, i kategorien "Sund Kost" og "Overvægt" huserede en selvbestaltet ekspert, der selv ikke havde det pågældende problem, men tværtimod var en meget selvbevidst bodybuilder....

Når jeg skriver "huserede", så mener jeg faktisk dèt.... manden havde kun en sandhed han havde gentaget om og om igen og denne sandhed gik sådan ca. ud på, at hvis der kommer for meget ind og ikke nok ud igen - vil det altid ende med overvægt. Han nøjedes heller ikke med at fortælle sandheden, men mobbede og afsporede enhver tråd der er blevet oprettet om emnet.... Der var også en hjemmeside....øh... kan ikke huske navnet, men prøver lige at komme på det.... (en halv time efter...) jo - det var http://www.fedtfattig.dk/ folk fra NetDoktors "Overvægt" prøvede at flygte over til og.... så flyttede "nissen" d.v.s. bodybuilderen med følgesvende fra træningscentret med og fortsatte med at mobbe de overvægtige, der så på intet tidspunkt havde en chance.... for alt blev simpelt hen spammet af bodybuilderen & Co.

Arne Astrup var Guden, Guruen og Oraklet for disse kalorieriddere i deres kamp mod "kuponhæfte-slankekure", "slankekure" i det hele taget, og der var ikke et øje tørt, mens de blev ved med at kalde de overvægtige for "fede kællinger", "dumme madammer", "ulækre fedesække" etc. etc.

Enden på det hele blev at både "Overvægtsdebatten" og hjemmesiden Fedtfattig.dk er gået døde.... På den mest ufine måde man kan tænke sig og derfor er jeg særlig opmærksom, når jeg hører eller ser Arne Astrup i gang med sine "enegyldige" sandheder - fortsat udfolder sig med sine teorier der er både sande og korrekte.... 110%.... for de unge der er sunde og raske og for dem, der i forvejen er slanke.

Derimod alle dem/os der enten ikke er for raske eller er blevet for gamle til at kunne biologisk levere resultater i overensstemmelse med Astrups forskrifter - vi er dem, der er noget i vejen med og sikkert også er vi helt alene ude om all vores overvægt fordi vi skulle bare gøre som han siger og så ville alle vores vægtproblemer forsvinde som ved et trylleslag....

Anne - jeg har ikke problem med artiklen som sådan.... jeg har heller ikke problem med dennes budskab. Det eneste og vigtigste jeg har problem med er, at manden bruger ordet "effektiv" i sin artikeloverskrift... for hvad der er "effektivt" for nogle er ikke "effektivt" for andre.... Men han skriver "effektiv" som om det gælder alle, hvilket jeg VED ikke passer og dette vil jeg opponere imod til min dødsdag, simpelt hen fordi jeg netop VED, at det ikke passer.

Citer Oprindeligt indsendt af Arne Astrup bl.a.
    Kostsammensætningen skal ændres
    De kalorieholdige drikkevarer skal skiftes ud med vand
    Måltidsmønsteret skal strammes op
    Man skal røre sig mere i hverdagen

Overvægt skyldes flere ting
    Vi har i dag tilstrækkelig viden til at være sikre på, at overvægt skyldes:

For højt fedtindhold i kosten
    For få af de fiberrige kulhydrater
    For mange sukkerholdige drikkevarer
    Et uhensigtsmæssigt måltidsmønster
    Store portionsstørrelser
    For stort alkoholforbrug
    Mangel på fysisk aktivitet
    Al fedt tæller lige meget
    Lige med undtagelse af "Et uhensigtsmæssigt måltidsmønster" - har jeg levet helt naturligt i en tæt overensstemmelse med disse anvisninger fra længe før Arne Astrup overhovedet er blevet professor og alligevel - fra jeg gik i overgangsalderen ca. midt i fyrrerne - og til trods for disse gode spise- og motionsvaner - er vægten stille og roligt smuttet 5 tøjstørrelser op på "bare" 10 år.... uden at ekstra indsats forsøgt længe og vedværende på forskelligvis har hjulpet spor....

Så kan det være lidt hårdt at læse igen, at altsammen er min egen skyld - hvilket er jo det Astrups budskab pladderer for for mit vedkommende.

Personligt kunne jeg godt tænke mig at have valget mellem den vægt jeg har i dag og den vægt jeg godt kunne tænke mig.... Strengt taget har jeg kun været slank fra jeg var 20 til jeg var ca. 45 år og jeg ville ønske, at jeg kunne fortsætte med det når jeg i den grad i årevis havde overholdt alt det rigtige for at fastholde den gode kropsvægt også selv om jeg er blevet ældre.... Det kunne jeg godt tænke mig selv at bestemme...

Og jeg kan ikke gøre for, at jeg faktisk ikke bryder mig om mine egne og ufortjente fedtfoldere på ryggen, "bedstemors overarme", svulmende lår fra lige over knæerne og opefter eller "gyngende" bagdel.... Det har taget mig fire lange år med helbredet som indsats at smide 60 kg den gang jeg var ung og når jeg så fortsatte med stort set samme spisevaner, der før havde givet en god effekt - men som ikke længere rækker samt rører mig betydeligt mere end mange andre på min alder - ja, så må jeg blankt indrømme, at for min skyld kan Arne Astrup kravle tilbage til den sten jeg gerne ser ham bo under. Og han kan tage sin sandhed om at "hvis man tager på, skyldes det i bund og grund, at man indtager mere energi (kalorier eller joule), end man forbrænder" med sig igen, da denne hans "sandhed" gælder kun de yngre, friske, raske og i forvejen slanke....

Jeg håber på, at der gerne snart kommer en eller anden med bedre og ny viden om, hvordan os, der ikke fylder "standard-formularen" m.h.t. de biologiske forudsætninger, kan klare at holde vægten, uden at sætte livet på spil under forsøget og uden at have skudt i skoene at vi kan bare spise rigtigt og røre os mere.

Ovenstående er min egen mening og ikke nødvendigvis en mening nogen er forpligtet at dele med mig. Jeg er faktisk glad for, at jeg fik mulighed for at kommentere denne artikel og anfægte artiklens budskab som værende generelt og gældende for alle....

Derimod mener jeg, at har man gjort op med sig selv at man er glad for sin krop som den er - er denne artikel en guldgrubbe af gode anbefalinger til hvor godt man kan vedligeholde sit helbred og velbefindende ved at tage en god vare på sin kost og motionsvaner. Derom ingen tvivl.

Som en anvisning på en fremgangsmåde til vægtregulering gælder Astrups anbefalinger dog langt fra os alle.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Kære Anina.

Jeg synes, det er fint, nogle opponerer mod det, der skrives af de såkaldte eksperter.

Som jeg også skrev i den anden tråd, så går jeg også ud fra, at sådanne råd er til folk, der er sunde og raske, og som udmærket selv er klar over, at de spiser for meget/forkert og motionerer for lidt.

Så er der noget, jeg slet ikke forstår. Der bliver skrevet/talt vidt og bredt om, hvor sundt vi skal leve. Så synes jeg da det er på høje tid, at der fokuseres mere på at gøre sunde økologiske råvarer billigere - for min skyld gerne med tilskud, for i sidste ende tror jeg, man derved vil kunne undgå mange sygdomme og dermed belaste sundhedssystemet mindre.

Der er da en grund til, at flere og flere bliver federe end før. Hvorfor mon? Jeg tror ikke på, at det kun skyldes, at vi spiser for meget og motionerer for lidt. Den mad - grøntsager, kød, mælkeprodukter - er udpint for næringsstoffer og fyldt med kemikaler. Men det er desværre den mad, folk har råd til at betale, så jeg ser det som en skrue uden ende, så længe leverandører af kød og grøntsager får lov til at skalte og valte med alle mulige kemikaler og tilsætningsstoffer for at gøre produkterne så billige som muligt.

Det er et kæmpestort og interessant emne, og jeg suger til mig af de erfaringer I andre gør, og af den viden I har!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Jeg har forhåbentligt heller ikke kritiseret for at bringe artiklen, for det er nemlig heller ikke meningen.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Jeg har forhåbentligt heller ikke kritiseret for at bringe artiklen, for det er nemlig heller ikke meningen.

Knus Bea
    Nej, nej

Det er bare mig, specielt når jeg bliver "på tværs" og skal ikke afspore den oprindelige tråd.... starter jeg gerne en ny tråd.

Bare roligt - Sveske
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg