Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 10 af 17
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard "Sukkerfri" Anina

Jeg fandt linket til denne hjemmeside/artiklen over i Norge og har forsøgt, efter bedste evne at oversætte det hele til dansk: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9298 ("Lad dig ikke snyde af slankemyterne")

Samtidigt - ud fra hvad jeg ellers så på netop denne hjemmeside - kan jeg se, at selv om den ikke er non-profit - er den ganske god til at finde ret gode info om interessante emner frem. Kan godt anbefales....
    - For at gå ned i vægt må du forbruge mere energi end du indtager gennem mad og drikke. Det er regel nr. 1, siger ernæringsfysiologen Cathrine Borchsenius hos Din Kost på Mozon.no.
    Lige dette VED jeg ikke passer altid, men til gengæld ved jeg at uanset om man taber i vægt - eller ikke gør - vil det ALTID forbedre ens velbefindende under alle omstændigheder, når man holder en mere stram regime omkring hvad man putter i munden dagen lang.

Derfor!

Selv om jeg godt kan finde på at nyde en fin dessert eller bagværk - har jeg for 3 uger siden besluttet mig for ikke længere at spise noget der er fremstillet på hvidt mel (med undtagelse af durum = af en eller anden mystisk grund giver durum mig ikke fordøjelsesproblemer, forudsat at det pågældende bagværk er langtidshævet og med ingen eller minimum af gær); sukker i alle afskygninger (også LIGHT-ting, jeg VED trigger insulinet i kroppen præcis som ægte sukker gør); smør (hvilket jeg aldrig har spist med skeer, men alligevel godt kunne lide på et godt brød).

Sammenfattende vil jeg erklære at hurtige kulhydrater som hvedemel og sukker i enhver form samt animalsk fedt er fremover og for evig tid bandlyste fra min daglig kost!

Den eneste undtagelse vil herefter være, at denne beslutning helt frivilligt vil suspenderes hver gang jeg er ude på besøg eller bare i byen med andre - hvilket ikke kommer til at veje stort, da jeg ikke er overdrevent selskabelig, mest af tidsnød eller andre ting jeg hellere bruger tiden på, såsom at sidde her, der eller andre steder på Nettet eller i sofaen med en god bog, jeg senere gerne kommenterer og funderer over.....

Det må så sandeligt være nok, når min vægt ellers er så trodsig at den ikke reagerer på div. angreb fra alskens diæter. Så må indførelsen af en total restriktion i forbindelse med nogle ganske få råvarer - være både nemmere at håndtere og overholde. Specielt da jeg fra jeg var ca. 24 år og til ca. 42 år - faktisk havde levet på denne måde.... og dette var den periode i mit liv, hvor jeg ingen problemer med vægten havde.

Så kom overgangsalderen og resterne af min opererede skjoldbruskkirtel gik yderligere ned i effektivitet - hvilket alt i alt medførte en total forvirring på mange punkter - og så kom ekstra kiloer på. Nu har jeg besluttet mig for, at acceptere mine kiloer - men også vide, at de sidder der af andre grunde end det jeg spiser. Den eneste mulighed for at "bevise" det har jeg ved at helt fjerne disse ting fra min kost og det er allerede startet for 3 uger siden.... og er nemmere at holde end jeg havde regnet med. Gevinsterne ved det daglige velbefindende er ikke til at tage fejl af..... jeg har det simpelt hen bedre med både fordøjelsen og min "brainfog" er betydelig mindre nu end før....

Så hvor er I alle Sylfiderne der ikke havde givet livsteng fra Jer i nogen tid? Jeg spørger bare..... råber jeg mon i skoven eller er vejret for godt til at hygge sig indendørs?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Hej Anina

Det står sløjt til med hensyn til at blive en sylfide.
    Jeg går med tanker om at acceptere mine kilo og sørge for jeg ikke stiger i vægt. Jeg har været hos lægen og få taget kolesterol, blodtryk og i det hele taget få en grundigt tjek. Han spurgte mig, om jeg ville tabe mig hvis mit kolsterol var for højt, hvilket jeg godt nok sagde ja til. Altså hvis kolesterolet er i det røde felt så vil jeg tabe på på en de der åndsvage kure som jeg plejer. Jeg skal altså være konsekvent hvis jeg skal tabe mig.

Ellers vil jeg gerne hvis jeg kan lære at acceptere min vægt og konsekvent udelukke nogle ganske få usunde produkter for ikke at tage på og måske også tabe mig lidt hen af vejen. Jeg orker næsten ikke at slås mere. Hver gang jeg har tabt 18 kilo, så tager jeg dem på igen. Jeg har gjort det så mange gange og jeg gider sgu næsten ikke mere. Nu er jeg spændt på hvad mine tal sige og om jeg skal igang på en hård kur eller jeg bare skal vedligeholde. Det er ikke svært for mig at vedligeholde den vægt jeg har nu, men hvis jeg kommer 20 kg ned i vægt, ja så er det svært. Underligt, men sådan står det til.

Jeg har læst de forskellige slankeråd som du har fundet frem til og synes det ser fornuftigt ud. Jeg kan aldrig lære for meget, når det handler om at tabe mig/holde vægten.

Jeg drikker stadig afkoget fra bukkehornsfrø, men desværre synes jeg min søde tand er øget i den sidste tid. Øv øv. Den søde tand afhænger meget af hvordan jeg har det psykisk. Det er en slags trøst. Om natten når jeg står op når det gør ondt, ja, så skal jeg helst ikke have noget lækkert, for så æder jeg det. Natten har ødelagt mange kure for mig. Jeg er søvnig og så svæver karakteren ud af mig som gassen af en ballon, og så smovser jeg, og fortryder det om morgenen. Nå, men det er sådan det sker for mig, og så tror jeg ikke jeg er en af dem der taber sig hurtigt. Det er måske ikke arveligt, men min mors familie er som sagt meget fede og jeg ligner denm. Dog har jeg sørget for ikke at blive så fed som dem, for set i forhold til dem er jeg faktisk en sylfide. Rart at kunne skrive på den måde. Alt kan jos ses fra forskellige perspektiver hi hi.............

Håber du Anina får held med at holde vægten med dine forsøg på at undgå hvidt mel og hvidt sukker. Jeg tror jeg vil prøve at gøre det samme.

Hav en god weekend.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Altså hvis kolesterolet er i det røde felt så vil jeg tabe på på en de der åndsvage kure som jeg plejer. Jeg skal altså være konsekvent hvis jeg skal tabe mig.
    Ikke helt enig - Bea

Hvis der skal være nogen som helst mening i at slanke sig p.g.a. kolesterol - SKAL vægten holdes nede også efter at dit kolesterol er faldet... så enten et permanent vægttab eller accept af det du vejer nu; en udelukkelse (KONSEKVENT) af de usundeste få ingredienser og ellers (sikkert) et langsom vægtjustering "af si8g selv" som følge af denne indskrænkning.

Jojo-effekten er ikke kun åndsvag men også direkte usund, efter adskillige omgange - for hjertet specielt og for kredsløbet. Og i vores alder er vi pinedød afhængige at pumpeværket ikke skal belastes mere end højst nødvendigt af diverse udsving.

Men nu, efter at du har været på bukkehorn sålænge vil det undre mig hvis dit kolesterol er for højt. Ellers findes der faktisk et par andre urteråd jeg VED virker næsten bedre end decideret medicin. Jeg må bare dykke ned i mine "arkiver" og finde dem frem snart. Der er sikkert andre, der også kunne tænke dem at komme af med forstadierne til fremtidige blodpropper - forestiller jeg mig.

Om natten når jeg står op når det gør ondt, ja, så skal jeg helst ikke have noget lækkert, for så æder jeg det. Natten har ødelagt mange kure for mig. Jeg er søvnig og så svæver karakteren ud af mig som gassen af en ballon, og så smovser jeg, og fortryder det om morgenen.
    Det lyder sørme som om du burde ALVORLIGT overveje en elevationsseng med en LATEX-madras, der former sig efter kroppen og kropsvarmen. De findes både dyre og mindre dyre og er absolut en investering - både for din ryg OG, som du beskriver det også - for din vægt. Men frem for alt og ikke mindst - for den daglige livskvalitet, hvor du kan bevæge dig rundt i stuerne vågen og åndsfrisk - i stedet som nu, hvor du nok mere eller mindre er træt ved dagens begyndelse. Jo mere frisk og vågen - jo mindre trøste-kede-godbid-gnaske....

Håber du Anina får held med at holde vægten med dine forsøg på at undgå hvidt mel og hvidt sukker. Jeg tror jeg vil prøve at gøre det samme.
    At "prøve" er ikke godt nok faktisk. Enten skipper man det helt og er indstillet på det - eller vil det kun forårsage en ny jo-jo-omgang. Desuden - for mit eget vedkommende er jeg nu blevet græsk/katolsk omkring min egen vægt.... og skal af med de hurtige kulhydrater for at kunne vende tilbage til et velbefindende som før, hvor min fordøjelse var med mig i stedet for mod mig, hvor migrænerne var sjældne og hvor hele min krop fungerede meget bedre. Selv med forbehold for aldersforskellen - er jeg overbevist om at her er en gevinst at hente af de helt store - så det gør jeg bare uden nogen forventning længere om vægttab

"Ses" og også god weekend til dig
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: Lad dig ikke snyde af slankemyterne

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Sammenfattende vil jeg erklære at hurtige kulhydrater som hvedemel og sukker i enhver form samt animalsk fedt er fremover og for evig tid bandlyste fra min daglig kost!
    Jeg vil gerne hermed bekræfte, at jeg fastholder ovenstående hensigt og at det er faktisk nemmere end jeg havde regnet med.

Godt nok er Påsken lige om hjørnet, men bare tanken om den ærgelse jeg ville komme til at opleve, hvis jeg lod mig lokke af kagebordet med Påskelækkerier - vil i så høj en grad overstige denne kortvarige ganens fornøjelse - at jeg på forhånd er indstillet på at droppe fristelserne.

God og sukkerfattig Påske til alle

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Standard

Jeg vil gerne hermed bekræfte, at jeg fastholder ovenstående hensigt og at det er faktisk nemmere end jeg havde regnet med.
    Tillykke med, at du overholder dine hensigter så flot!

Lige nu sidder jeg her med min dårlige samvittighed. Jeg vidste jo godt, jeg ikke skulle have spist den chokoladebar her i aften! Den smagte mig ikke engang specielt godt - alt for sød. Jeg kan faktisk ikke fordrage noget, der er for sødt, og alligevel falder jeg i gang på gang!

Jeg synes, det er svært - også selv om jeg "bare" vil tabe 5-6 kg! Når motivationen ikke er til stede (og det er den absolut ikke lige nu), sidder jeg hver aften og siger til mig selv: "Nå, det blev så heller ikke i dag!"

Forhåbentlig kommer standhaftigheden tilbage - det gik jo så godt hele sidste år! Jeg SKAL tage mig sammen nu, for i klædeskabet hænger mine sommerbukser og -nederdele. De kræver som minimum minus 2-3 kg, så det burde jo ikke være så svært - men åh, jeg er SÅ nem at lokke, og der er fristelser alle vegne - hver dag . . . .

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Uha... lidt godt at svare på + masser af knus

Vender tilbage i aften

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Hej Anina

Du har ret i at vægttabet skal være varigt for det er sundt. Derfor skal jeg alligevel være standhaftig , for bare at holde vægten.

Mit kolesterol er 5,5 hvilket er fint, når jeg ikke har problemer med hjertet. Blodsukker, blodprocent, sænkning lever og nyre er osgså fine. Altså SKAL jeg lige så stille og fornuftigt tabe mig lidt af gangen og så holde det. Ellers skal jeg acceptere vægten indtil motivationen og ideen til, hvad der er bedst at udelukke fra min kost indfinder sig.

Jeg tager desuden HUSK to gange om dagen. Kan ikke undvære dette produkt. Maven er fin og det er også kolesterolsænkende. Har også i en længere periode taget fiskeolie og jeg synes jeg kan mærke effekten i mine knæ og ankler. de gør ikke så ondt mere. Jeg har besluttet mig at blive ved med fiskeolien også af hensyn til kolesteroltallet. Mit kolesteroltal har været over 6 og det er jo for meget.

Altså er jeg ved at kunne dokumentere at kolesteroler falder af at indtage HUSK og Bukkehornsfrø. Det er nok dokumnenteret før, men ikke af mig Ha ha.

Angående mit natteroderi, ja, så må jeg erkende at jeg har elovationsbund. Fik den i fødselsdagsgave af børn og svigerbørn da jeg blev 50. (En af de gode dyre). Jeg har så investeret i ny madras og jeg har ti cm latex at ligge på. Jeg ligger som prinsessen på ærten. Allegevel vågner jeg med ondt i lænden og i hofterne. Det er vist bare sådan og jeg prøver at acceptere det. Til tider prøver jeg et nyt produkt som jeg hører om. Måske dukker der noget op engang som virkelig hjælper.

Det er en skrivefejl når jeg skriver " prøve på". Jeg ved godt du går 100 % ind for sagen, når du først går i gang. Glæder mig til at høre om resultaterne.

Må indrømme, jeg synes det er svært med hvidt mel og sukker, da det jo er i alt. Jeg har dog den store glæde, at jeg synes energineveauet stiger hos mig. Det betyder jeg inden længe har mulighed for at være konsekvent når jeg gør noget.

Desuden er der nu lidt flere penge, så jeg har råd til at vedblive med at tage de forskellige tilskud. Longo Vital er også et fast ritual. Dem har jeg taget hver dag i mange år. Jeg tager også et tilskud af D - vitamin fordi jeg ikke er så meget i solen.

Som du kan se skulle jeg have det som en fisk i vandet. Det har ikke, men jeg har det supergodt set i forhold til for et år siden og det giver glæde og energi.

Rigtig god påskeferie :!:

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Hallo.... hallo....

Jeg har levet 85%-kulhydratfrit i omkring 20 år, uden at min vægt steg selv om mit stofskifte var i bund. Problemet kom først samtidigt med forvirringen omkring overgangsalderen, når kulhydraterne kom på bordet igen (af en eller anden KOMPLET åndsvag grund - eller fandme - mangel på samme ). At det ikke var så meget i volumen - betød intet. Vægten steg og steg....

Omkring 7-8 uger siden besluttede jeg mig for at kvitte for evigt sukker i en hvilken som helst form, aldrig mere lyst brød og pasta.

Jeg beholder kun 1/3 del af kartofler og ris + 1-2 bananer om dagen, så jeg ikke går hen og bliver helt ketonisk.

Alligevel - selv om dette kun er en moderat form af "kulhydratfrit" - og jeg ikke mener at jeg har tabt mig i vægt.... har jeg alligevel fået mine gamle "smillehuller" i ansigtet tilbage, min krop har "trukket sig sammen" og er blevet mere fast og jeg samler ikke længere vand i kroppen, kan igen passe 10 år gamle sko + mit hår er ophørt med at falde ud....

Jeg har ingen rationel forklaring på det foreløbige resultat lige pt, men jeg har oplevet "forbedringer" nok til at min beslutning om at bandlyse alt sukker, lyst brød og pasta for altid - står ved magt og dèr bliver den.

Aldrig mere sukker"! Aldrig mere "lysere" brød! Aldrig mere pizza (2200 kcal/stykket)! Aldrig mere pasta! Aldrig mere kager! Aldrig mere sodavand - light eller ikke = lige "fedt"! Og Fanden tager mig, hvis jeg nogensinde "bøjer af" igen!!!!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Nu er det ikke sådan, at jeg aldrig mere vil røre ved kulhydraterne... jeg har bestemt mig for, at hvis jeg er "ude" og der bliver budt også det "forbudte" vil jeg ikke vinke fadet væk.... Men da jeg ikke er "ude" så tit - skulle dette ikke blive noget problem af betydning. Desuden har jeg allerede et par gange været "udsat" for fristelserne ude og hvad skete der så?

Det, der skete var en regulær insulinstigning - fald? (jeg er IKKE diabetiker) og som følge deraf fik jeg det bare SÅ skidt.... men hjertebank, "hø-i-hovedet", blev direkte konfus, kold sved på panden og rysten på fingre samt sitren i kroppen.... En reaktion på, at kroppen/hjernen havde allerede nået at omstille sig til en alternativ glukose-syntese fra anden næring end - sukker og de hurtige kulhydrater... En "omvendt" insulinchok nærmest, selv om symptomer sikkert ligner et "ægte" (Helle bl.a. kender sikkert en del til ).

Og derfor er det ikke engang sikkert længere, at jeg vil turde tage imod de der fine fade med godbider når og hvis det skulle ske igen.... Fik jaget en skræk i livet af de helt store....

Tænk, at sukkeret kan have så stærk en virkning på kroppens kemi... Jeg vidste masser om det fra læsestoffet/bøger, artikler m.m. men det er noget HELT andet - at mærke uvæsenet på sin egen krop

Sidste men ikke mindst - vil jeg gøre alle medsøstrene opmærksomme på, at jeg fremover er....

... flintrende ligeglad med om jeg nogensinde taber mig eller ej!

Jeg vil ganske enkelt holde mig selv fast på min beslutning om at fortsætte min 85%-kulhydratfrie kost fremover og sådan bliver det - uanset om vægten nogensinde responderer eller gør ikke

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard

Tænk, at sukkeret kan have så stærk en virkning på kroppens kemi... Jeg vidste masser om det fra læsestoffet/bøger, artikler m.m. men det er noget HELT andet - at mærke uvæsenet på sin egen krop
    Hmm... sukker-problemet er løst nu. Først fandt vi ud af, at der findes en anden, naturlig type sukker, der kun indeholder 2/3 af sukkerets kalorier OG vigtigst: er insulin-neutralt ( se her: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9648 ) . "Insulin-neutral" betyder dannelsen af færre fedt-depoter i kroppen. Senere fandt vi ud af, hvor kan vi købe Xylitol, hvor vi kan få 3 gange så meget, for halvdelen af prisen, end i de sædvanlige netbutikker... For det er faltisk uanstændigt, at forlange en pris kun de færreste kan betale for et næringsmiddel. Deriblandt dem, der har allermest brug for det.

Det lader til, at i år bliver der fejret en Xylitol-jul hos et par stykker eller flere herindefra :

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg