Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    69

Standard Spis efter Glykæmisk Indeks II

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Spis efter glykæmisk indeks (GI)

Citer Oprindeligt indsendt af Karoline Lindager Larsen
    Bliver du hurtigt sulten igen efter du har spist? Er du ofte træt og har trang til søde sager? Har du svært ved at tabe dig? Så bør du måske kigge på din kosts glykæmiske indeks!

Det glykæmiske indeks kan ikke bare påvirke din appetit og vægt, men også udviklingen af sukkersyge og hjertekarsygdomme. ved hjælp af kost med lavt glykæmisk indeks, kan du få et bedre helbred og mere energi.

Det glykæmiske indeks fortæller hvor meget en fødevare hæver blodsukkeret. Hver gang du spiser noget, der indeholder kulhydrater - f.eks. sukker eller stivelse, stiger dit blodsukker. Det sker fordi kulhydraterne, under fordøjelsen, omdannes til sukkerarter, der optages i blodet. Det glykæmiske indeks angiver, hvor hurtigt en fødevares kulhydrater fordøjes og optages i blodet. Et højt glykæmisk indeks betyder en hurtig blodsukkerstigning, mens et lavt glykæmisk indeks betyder, at kulhydraterne er længe om at blive optaget i blodet. Ved at kende en fødevares glykæmiske indeks kan man altså forudsige, hvordan den vil påvirke kroppens blodsukkerniveau. For personer med sukkersyge er det livsvigtigt at kontrollere blodsukkeret, men også raske mennesker bør undgå mange høje blodsukkerudsving.
    Læs mere....
    Fakta om nytten af Glylæmisk Indeks i almindelig livsførelse og i forbindelse med afmagringskure.
    Et mål på graden af blodsukkerstigningen, som følge af indtagelse af en bestemt fødevare. Hvilket leder til en øget frigivelse af insulin, hvilket igen tilhængere af GI-metoden mener - forårsager fedme. Det er først og fremmest de hurtige kulhydrater, der har en høj GI-værdi.

Der findes et hav af forskellige GI-metoder: Atkin, Montignac, Stenalderkost og den mest ekstreme LCHF (low fat and high fat).

Personligt mener jeg, at en permanent omlægning af kosten til udelukkende at bestå af fødemidler med en lav GI-værdi - er ikke alene effektivt nok, men faktisk mere end det og sikrer på mange måder vægten mod at stige yderligere, hvis vægtfaldet ikke føles hurtig nok. Derudover sikrer kosten med en lav GI-værdi mod at div. sygdomme forværres yderligere samt bringer kroppen tættere på en selvhelbredelse, idet kroppen i så fald frigøres for adskillige belastninger, som følge af indtagelsen af en kost, der er træg og tung at "forvalte".

Citer Oprindeligt indsendt af Svenska Dagbladet d. 13. august 2007
    GI-metoden förordas av forskare

Den första analysen av samtliga jämförelser mellan olika bantningsmetoder ger klara pluspoäng till den kontroversiella uppstickaren GI-kost. Men studierna är fortfarande få och kortvariga.

Kampen om hur
    matpyramiderna ska se ut och om det är fett eller socker i kosten som är farligast fortsätter oförtrutet mellan anhängarna av de etablerade kostråden och nytänkarna som lanserar olika varianter av GI-metoden.

Från början har fokus varit inställt på fetmauppkomst och bästa sättet att banta även om motsättningarna numera också gäller kostrådgivning främst till diabetiker och hjärtsjuka.

Bristen på vetenskapliga studier har varit en viktig orsak till oenigheten. Nu har dock det välkända Cochrane-nätverket, den mest välrenommerade internationella organisationen för att kvalitetsbedöma vetenskaplig medicinsk forskning, agerat.

Tre australienska forskare inom Cochrane har samlat in och analyserat de ännu mycket få rapporter som finns där mat med lågt glykemiskt index jämförs med andra koster vad gäller effekt på övervikt och fetma.

Studierna är inte många. Forskarna hittade enbart sex med totalt 202 överviktiga och/eller feta deltagare. Inte heller är undersökningstiderna särskilt långa, enbart fem veckor till sex månader.

Analysen med dessa brister ger ändå genomgående högsta betyg till GI-metoden. Forskarna slår fast att de som bantade med kost som innehöll lågt glykemiskt index genomgående gick ned mer i vikt (i genomsnitt ett kilo mer) än de som åt annan kost. Utvärderingen tyder också på att viktnedgången var störst hos de deltagare som vägde mest och som behövde minska mest i vikt. Där noteras minskningar på fyra till sju kilo.

Cochraneförfattarna skriver också att GI-dieten är lätt att följa främst därför att bantaren kan äta sig mätt. Vid GI-bantning behöver därför inte matintaget begränsas, vilket ”leder till en bättre livskvalitet än med de andra bantningsmetoderna”.

Dessutom förbättrades GI-bantarnas riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar som blodfettvärden mer än för dem som åt den sedvanliga bantningskosten.

Rapporten publiceras på Cochrane Collaborations hemsida The Cochrane Library, nr 3 2007.

Link til kilden...
    Mens forskerne er langt fra færdige med at blåstemple GI-metoden - nøjes jeg med at konstatere, hvad der allerede ER bekræftet: man slår fast, at de personer der var sat på kost indeholdende fødemidler med lavt Glykæmisk Indeks - var også dem, der gennemgående gik mest ned i vægt end dem, der var sat på andre "diæter". Det er også blevet konstateret, at faldet i vægten var størst blandt de deltagere, der vejede mest og hvis behov for et vægttab var størst.. Yderligere fordel ved GI-metoden er, at man behøver IKKE at begrænse størrelsen af madportionerne.... hvilket sikrer under alle omstændigheder - en bedre livskvalitet end ved andre vægttabs-metoder.

Det er mere end godt nok for mig....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, opgivet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    57

Standard Re: Spis efter Glykæmisk Indeks II

Jeg kan IKKE finde ud af det!!
    Nu har jeg læst og læst om lave GI-værdier, og jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg skal/må spise og hvad jeg ikke kan/må spise....
    Jeg fandt en liste med værdier, og den fatter jeg minus af Man skal spise mad med værdier på UNDER 55 ? og så er det jeg bliver forvirret for på den liste jeg fandt kan jeg se at feks. mælkeprodukter er under, men spiser/drikker jeg mælk så stiger mit blodsukker til uanede højder Det er det samme med frugt, så ser jeg at feks gulerødder har et tal over 55 så det må man åbenbart ikke spise
    Nu har jeg søgt rundt omkring og jeg fatter mindre og mindre Jeg syntes snart jeg har prøvet alt, og mit blodsukker stiger og stiger Jeg tror bare jeg holder op med at spise det er lige før jeg glæder mig til april når jeg skal til kontrol.....
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Jeg kan IKKE finde ud af det!!
    Nu har jeg læst og læst om lave GI-værdier, og jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg skal/må spise og hvad jeg ikke kan/må spise....
    Jeg fandt en liste med værdier, og den fatter jeg minus af Man skal spise mad med værdier på UNDER 55 ? og så er det jeg bliver forvirret for på den liste jeg fandt kan jeg se at feks. mælkeprodukter er under, men spiser/drikker jeg mælk så stiger mit blodsukker til uanede højder Det er det samme med frugt, så ser jeg at feks gulerødder har et tal over 55 så det må man åbenbart ikke spise
    Nu har jeg søgt rundt omkring og jeg fatter mindre og mindre Jeg syntes snart jeg har prøvet alt, og mit blodsukker stiger og stiger Jeg tror bare jeg holder op med at spise det er lige før jeg glæder mig til april når jeg skal til kontrol.....
    Jeg kan godt forstå, at du ikke kan hitte ud af det. Det kan jeg heller ikke

Men der er hverken noget galt med dig eller mig! Der hersker nemlig en vild forvirring mellem alle de forskellige GI-tabeller "nogen" havde postet på Nettet. Nogle af dem hænger slet ikke sammen og i hvert fald - ikke stemmer overens, selv om de ellers gerne skulle oplyse om GI-værdi for den samme fødevare.

Jeg har set angivet f.eks. gulerødder med GI på fra kun 49 og op til 95!! Der er også forskellige mængder man beregner ud fra og resultaterne kan ikke andet end forvirre....

Helle. Jeg tror at hvis du gerne vil "forske" lidt i det - er du nødt til støtte dig til kun en tabel og bestemme dit forbrug ud fra den og ikke andre...

Nogen gange kan GI-værdi der er lav, alligevel være en belastning for f.eks. en vægtreduktion, mens noget andet med høj GI-værdi kan sagtens virke "slankende". Omvendt kan de samme fødevarer med lavt GI-værdi alligevel hæve dit blodsukker, hvis du spiser for stor en mængde af disse.

Der kan også være andre "ulogiske" forskelle, som eksempelsvis gulerødder. Beregnet ud fra samme VÆGT/mængde af gulerødder - har den kogte gulerød mere end dobbelt så høj GI-værdi end den RÅ.... Forvirret? Ja, og med god grund.

Alligevel er det ikke så håbløst som det ser ud ti ved første øjekast. Du er bare tvunget til at være meget opmærksom på detaljer og UNDGÅ alle GI-tabeller, der ikke er specificerede ud i angivelsen af Vægt; GI; GL; Kcal; Protein; Fedt; Kulh.

Der er nemlig også en vigtig forskel der ligger mellem GI (glykæmiske INdeks) og GL (glykæmisk Load). Den første fortæller om hvor hurtig optages i blodet, mens GL fortæller om påvirkningen af dit blodsukker.

Du kunne måske prøve at eksperimentere med kun en tabel, som den der findes på Iforms hjemmeside. Den indeholder nemlig alle disse specifikationer. Så når du en gang er blevet fortrolig med disse forhold/forskelle - kan du investere i en bog om emnet, du decideret kan anvende som en opslagsbog, for således at holde en ensartet standard på det du foretager dig, når du sammensætter din kost.

Du kunne også evt. overveje, at gøre "studier" af GI til et fælles projekt med din datter.... Hmm... at spise korrekt efter GI er faktisk det sundeste for alle. Ikke kun for overvægtige eller sukkersyge. Faktisk kunne den slags kostvaner sikre de unge mod en fremtidig udvikling af fedme eller værre... Desuden kunne det tænkes, at din datter fandt det spændende , sådan på den videnskabelig måde ikke alene at hjælpe dig (god motivation) og selv lære om noget, hunh med garanti ikke havde hørt om før (som så mange andre af os.)...

Iforms tabel findes her: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?a=6643

Du må gerne alt . Bare ikke fortvivle
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    66

Jeg har lige kigget nærmere på f.eks. GI og GL værdierne for is. Det skulle man ikke tro, at man kunne spise når man vil slankes eller holde blodsukkeret nede....

Men ofte, tror jeg - kommer det OGSÅ an på MÆNGDEN af det man spiser, for her i tabellen står der tydeligt, at hvis man spiser 50 gram is 1,5% er GI og GL værdi højere end hvis man får is 15% - altså helt "omvendt" logikken, ikk`? Alligevel befinder de sig begge på den RIGTIGE side af midten dvs. fremviser de lave GI og GL værdier. Så det burde være o.k. hvis man ikke overskrider selve mængden fordi....

.....problemet for både blodsukkeret OG vægten kommer først når man orienterer sig efter MÆNGDEN. For hvem nøjes med kun 50 gram is? Så vidt jeg ved - ingen, og så har vi problemet, selv om de oprindelige GI og GL værdier var på den rigtige side af midten....

Glykæmisk Load

I denne liste kan de se, hvilket glykæmisk load (GL) forskellige fødevarer har. Det vil sige, at du kan se, hvor meget og hvor hurtigt maden påvirker dit blodsukker. Du skal gå efter at spise mad med lavt GL. Det vil holde dit blodsukker mest stabilt, og dermed vil det holde dig på toppen.

0-10 GL: Snup roligt en portion.
    11-19 GL: Spis sammen med fx kød. Det sænker GL.
    Mere end 20 GL: Nyd maden med omtanke.
    Så når du undersøger nytteværdi af GI og GL for dig selv - vær særlig opmærksom på de MÆNGDER af de enkelte fødevarer du anretter på tallerkenen. Ellers er man lige vidt. Der er desværre ingen nemme løsninger her. Æv
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg