Viser resultater 1 til 10 af 10
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard Lavt stofskifte før bl.a. Fibromyalgi og KTS ?

Lavt stofskifte -> Fibromyalgi og KTS ?

De "nye" og udskældte sygdomme - er måske slet ikke så "nye" endda... Måske er de ikke engang bare sygdomme, men snarere følgesygdomme efter en overset og derfor ubehandlet oprindelig stofskifte-sygdom?

Jeg er engang faldet over et brev, den amerikanske kvinde - Gail Wurmstein skrev til Oprah, i anledning af Oprah Awareness Campaign. Brevet er nu oversat til dansk og til min skræk, under nærlæsningen af korrektur - er det gået op for mig, at dette brev kunne udgøre forskellen mellem liv og død for mange syge, man enten ikke kan finde ud af diagnosticere eller - allerede har fået diagnosen Fibromyalgi eller Kronisk Trætheds Syndrom uden at man besværer sig med at finde ud af en måde, at hjælpe dem af med deres værste symptomer...

Den passage i teksten, der har fået mig til at fare op af stolen er følgende:

Gail Wurmstein skrev:

Kronisk træthedssyndrom og Fibromyalgi er to sygdomme som er nye. Sjovt nok, blev de aktuelle lige efter at Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin) og TSH testene begyndte at blive standard behandling. De fleste med fibromyalgi og KTS har problemer med skjoldbruskkirtlen. Ømme led og træthed er to af de oftest forekommende symptomer ved lidelser i skjoldbruskkirtlen. Et fåtal læger er nu begyndt at undersøge denne situation og har helbredt deres patienters fibromyalgi og KTS ved at dosere T3. Glem ikke at siden udformningen af TSH testen, har læger ordineret lige præcis nok til at TSH niveauet kom ned under 5, men dog uden at behandle patienten fuldt ud. Husk også på, at T3 ikke er tilstede i Synthroid (Synthroid svarer til det danske Eltroxin). Det er kombinationen af disse to sandheder der har skabt sygdomme som fibromyalgi og KTS.
    Ovenstående citat gælder fortrinsvis stofskiftepatienter.

Men hvad med alle de andre, der ikke havde konstateret en stofskiftesygdom fordi de er ikke blevet screenet for det - enten fordi lægerne ikke kender nok til stofskiftesygdomme/symptomerne eller - nøjes med at se på laboratorietal - i stedet for at interviewe og lytte til patienterne?

En stofskifte-sreening, der viser "rigtige" tal SKAL gentages mindst 3 gange med få ugers interval FØR man kan påstå, at stofskiftet er i orden.... og dog... selv hvis denne konstatering modsiges af patienternes egen sygdomsbeskrivelse - kan man gå og lede videre.

Og når man oven i købet ved, at selv et sundt stofskifte falder med årene og skraber bunden under og efter overgangsalderen - har man fundet svaret på, hvorfor er der så mange kvinder og færre mænd, der rammes af disse sygdomme...

Hos en del af yngre kvinder starter disse problemer ofte i forbindelse med graviditeter idet moderen er fosterets eneste "kilde" til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem...

Alt dette kan forebygges, HVIS man er en ordentlig læge!

Måske er der lidt håb alligevel og til Helvedet.... med Lise Ehlers og "hendes" fucking opfindelse af "ondt i livet"!

Gail Wurmsteins brev i sin helhed kan læses her inkl. links til kilderne: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=8872

På et norsk forum for stofskifte kan man læse om alsken typer af stofskifteproblemer, hvis man trænger til mere og bedre info end man kan få hos lægen, hvis han/hun i det hele taget, overhovedet gider at tage ens spørgsmål alvorligt: http://www.sonjas-stoffskifteforum.info ...Og bare roligt.... det er ikke så vanskeligt at læse norsk som man måske frygter ;)

Hvis nogen undres over min bedrevidende attityde omkring stofskiftet, vil jeg gerne afsløre, at jeg har lidt af lavt stofskifte siden halvfjerserne, som følge af en fejloperation i skjoldbruskkirtlen...
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Standard

Jeg har læst hele Gail Wurmsteins historie.

Hvor er det rystende... og vel også set ved andre diagnoser, hvor lægerne giver op.
    Lægerne giver ikke op, hvad angår stofskiftesygdomme. Lægerne er end ikke begyndt at interessere dem for stofskiftesygdomme fordi der er intet status i dem, stofskiftesygdomme er komplicerede og lader sig ikke granske gennem at se sig blindt på blodprøveresultater - selv om dette er netop hvad de gør... lægerne. Til ulykke og skade for de syge.

Stofskiftesygdomme er svære at behandle og svære at overvåge... Der findes nærmest lige så mange kombinationsvarianter af stofskifteproblemer, som der er stofskiftesyge mennesker - uanset om de er diagnosticerede eller om deres sygdom er overset!

Og netop det sidste er det, der er meningen med denne tråd - et rungende ADVARSEL til alle, der forgæves tumler rundt i sygdomsindustrien til de selv begynder at tro på, at det er dem der er hypokondere. De resignerer og "lærer at leve med" den "indbildte" sygdom ingen læger tror på eller vil beskæftige sig med...

Denne tråd er en opfordring til alle disse "hypokondere" om at læse Mary Shomons brev og hvis de kan nikke genkendende til bare 1/3 del af Mary Shomons beskrivelse af hendes egen Golgotha-vandring omkring hendes egen sygdoms udvikling - skal de slås til sidste bloddråbe for at få deres stofskifte indgående udredet, som det gjalt deres liv fordi.... dette gælder netop deres liv - ikke kun "psykisk", men i allerhøjeste grad også fysisk!

Bare for at tage nogle eksempler på, hvad overset, sygt, ubehandlet stofskifte kan skaffe folk af diagnoser.... falsk senilitet, falsk Alzeihmer, ADHD m.fl., "endogene" depressioner, div. neurologiske sygdomme inkl. kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi.... almindelige organsygdomme som følge af understimulering, underernæring på celleniveau.... tidlig alderdomsforfald... forfald af kognitive færdigheder, hukommelseskollaps..... forfald af det immune system - og jeg kunne blive ved! :o Og ikke mindst - ikke kun for sin egen skyld - men også for ungernes, fordi... et utal af årsager til stofskifteproblemer er arveligt! Hvis overset og ubehandlet - får ungerne ikke det (voksne) liv det burde være en menneskeret at kunne forvente, ikke mindst i kraft af den lægehjælp vi tror, at vi til rådighed....

Der konstateres 2000 nye tilfælde af hypothyreose (lavt stofskifte) HVERT ÅR alene her i Danmark. Jeg tør end ikke forsøge på at gætte mig til, hvad det reelle tal er. Det er ganske normalt, at man går med sit lave stofskifte i årevis og indtil adskillige helbredsskader er blevet uoprettelige.... Mange dør uden at man overhovedet ved, hvad var grunden til deres helbreds forfald....

Specielt udsatte er kvinder der er midt i graviditeten (moderen er fosterets eneste "kilde" til thyroid-hormoner, hvorfor hun selv kan komme ud for hormonmangel, hvilket på sigt kan udløse et permanent stofskifteproblem)og kvinder lige før, under og efter overgangsalderen... De er ikke "udsatte" bare fordi de er kvinder. De er udsatte fordi mændene bliver ikke gravide og kommer i overgangsalderen. Derfor er det færre mænd, der får sygdommen og de, der bliver syge - dem bliver der taget hånd om hurtigere og før skaderne bliver uoprettelige (når de omsider får taget dem sammen til at opsøge lægen når helbredet falder fra hinanden, hvilket desværre langt fra alle mænd gør i tide, men så er det også en helt anden sag).

Hvorfor er der denne forskel? Fordi netop i anledning af disse "helbredstilstande" bliver kvinderne tørret af med, at "sådan kan det gå" når man er gravid eller "det er bare overgangsalderens skyld altsammen"! Og derfor skal en kvinde nærmest falde død om - før lægestanden begynder at gøre deres job! Seriøst at undersøge de syge!

Selv den mindste mistanke om en stofskiftesygdom SKAL føre til en grundig udredning! Koste hvad det koste vil!

Det gælder selve livet! Meeen, der er så som så med "frivillige" udredninger for stofskifteproblemer. Og dette på trods af, at enkelte "udvalgte" læger havde anbefalet en screening for stofskiftesygdomme så tidligt som i år 2001.

Screening
    En lav tærskel for måling af S-TSH baseret på case-finding anbefales (7, 10, 21, 26). Screening kan være hensigtsmæssig blandt geriatriske patienter og bør overvejes hos kvinder med uspecifikke klager, patienter med depression, demens, atrieflimren eller uforklarligt vægttab. Endvidere kan det være hensigtsmæssigt hos patienter i behandling med cordarone eller lithium, ved tidligere strålebehandling af halsregionen, tilstedeværelse af autoimmun sygdom eller tidligere thyreoidealidelse (21, 26). Screening bør overvejes også hos patienter med hyperkolesterolæmi (26). En undersøgelse af danske 100-årige viste ingen udiagnosticerede tilfælde af hypo- eller hypertyreose (8 ). Så også hos de meget gamle må case-finding-princippet anbefales.

Kilde: http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...ion_hos_aeldre
    Mig bekendt, samler denne artikel støv, som så mange andre videnskabelige konstateringer indenfor thyro-endokrinologi. Og i mellemtiden fortsættes folk med at blive behandlet for alt mellem himmel og jord... alt - undtagen det de i virkeligheden fejler.... et sygt stofskifte. Hvis de da overhovedet bliver behandlet.... Eller bliver parkeret på sidelinien som TERM-patienter
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Standard Re: Lavt stofskifte før bl.a. Fibromyalgi og KTS ?

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Lægerne giver ikke op, hvad angår stofskiftesygdomme. Lægerne er end ikke begyndt at interessere dem for stofskiftesygdomme fordi der er intet status i dem, stofskiftesygdomme er komplicerede og lader sig ikke granske gennem at se sig blindt på blodprøveresultater - selv om dette er netop hvad de gør... lægerne. Til ulykke og skade for de syge.

Stofskiftesygdomme er svære at behandle og svære at overvåge... Der findes nærmest lige så mange kombinationsvarianter af stofskifteproblemer, som der er stofskiftesyge mennesker - uanset om de er diagnosticerede eller om deres sygdom er overset!
    Hmmm... enten det eller... er der noget galt med de begræsninger endokrinologerne har en gang for alle vedtaget, som værende de endegyldige sandheder i diagnose/behandlingsprocessen. Findes der mon endokrinologer, der personligt havde interviewet en skjoldbruskkirtel?

En speciallæge i fibromyalgi, skjoldbruskkirtel- og hypofysesygdomme - dr. John Lowe skriver følgende om hans syn på den aktuelt gældende endokrinologimodel:

De fire fejlopfattelser i den nuværende endokrinologi-model:

1. Den eneste årsag til mangelsymptomer i forbindelse med skjoldbruskkirtel er lavt stofskifte.

2. Kun patienter med konstateret primært lavt stofskifte bør sættes i behandling med thyroidea-hormon.

3. Lavt stofskifte patienter bør behandles udelukkende med T4 (dvs. levothyroxin i form af Synthroid, Eltroxin mv.)

4. Medicindosering bør alene styres af den dosis, der holder TSH indenfor de normale værdier.

Hmm... hvad er mon disse "normale værdier"? Dvs. det er TSH-tallet og ikke patientes tilstand og (vel)befindende, der afgør medicineringen? Jeps. Det er nemlig sådan det forholder sig...

Ovenstående er hentet fra artiklen Fibromyalgia Aches & Pains as a "Symptom" of Hypothyroidism. En meget interessant artikel, der omtaler risikoen for at patienterne kan udvikle fibromyalgi, som følge af et langtvarigt fejlbehandlet eller underbehandlet lavt stofskifte. Og dette på trods af, at disse patienter ellers kan "prale" af de skønneste blodprøveresultater en medicinsk lærebog kan ønske sig...

Inden længe prøver vi at sætte denne artikel her på sitet, oversat til dansk, til glæde for de "velregulerede" stofskiftesyge, der kæmper med bl.a. brain fog dag ud og dag ind.
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Thyra Se indlæg
    En speciallæge i fibromyalgi, skjoldbruskkirtel- og hypofysesygdomme - dr. John Lowe
    Inspiration fra denne læge har fået en patient og hendes læge til at forsøge en anderledes behandling af fibromyalgi, hvilket viser lovende effekt på vedkommendes tilstand. Jeg vil derfor sætte hendes indlæg fra Sonjas Stoffskifteforum her og håbe, at de læger, der evt. kommer forbi her - vil fatte mod og begynde at anskue fibromyalgi fra en anden vinkel, end den hidtidige - der jo IKKE har vist sig at være epokegørende.... for patienterne og deres læger...

Det er ikke noget hokus pokus, men mennesker - de syge og de opmærksomme læger - kan ikke undgå at bide mærke til, at så stor en part af symptombilledet for fibromyalgi og hypothyreose (lavt stofskifte) er i den grad overlappende, at det kan ikke være tilfældigt og at begge sygdomme må have en tæt forbindelse med hinanden....
    Karina skrev på Sonjas d. 29. august 2008:

Hej alle!

Jeg er så glad for at jeg har fundet dette forum. Og hvor jeg dog håber på lidt hjælp og gode råd.

Sagen er den at jeg er en 41 årig kvinde fra Danmark. Fik diagnosen Fibromyalgi da jeg var 19 år gammel. Var meget syg, smerter konstant, utrolig træt og sløv - forsøgte at tage en uddannelse, men kroppen ville slet ikke.

For et par år siden hørte jeg om Dr. John Lowe, fra USA, der havde faktisk helbredt fibromyalgi med den rette kombination af T3 og T4. Jeg kontaktede dem men de har ikke licens til at sende medicin uden for USA.

Jeg kontaktede samtidig min egen læge, som sagde han aldrig havde hørt om denne type medicinering før, men han ved hvor slem min sygdom er og har været, så han gav mig lov til på egen hånd at eksperimentere med Eltroxin (hvilket er totalt uhørt at læger gør i Danmark, så tusind tak til ham ).

Ret hurtigt fik jeg det meget bedre med Eltroxin, men jeg lå også på omkring 300 mcg pr. dag. Min læge var chokeret over den store mængde, men han kunne jo se resultatet - jeg havde det mærkbart bedre.

Desværre er det kun i perioder jeg har det godt - og ifølge min læge sker der det, at jeg ikke altid selv kan omdanne T4 til T3, og i de perioder hvor jeg ikke kan, har jeg det ligeså slemt som før.

Jeg havde så læst om T3, at man kan søge den danske sundhedsstyrelse om dispensation til at få det, men jeg kunne overhovedet ikke komme i betragtning, til trods for at jeg fik tilkendt førtidspension som 26-årig, og har anmodet den kommune jeg bor i flere gange om at komme i job-træning, men de skønner jeg er alt for syg! Og med det rette medicin er der i det mindste en større chance for at jeg kan blive så rask at jeg kan tjene mine egne penge. Men det vil den danske sundhedsstyrelse ikke engang overveje.

Min læge tilskyndede mig så, til på egen hånd at skaffe T3 - via nettet. Men det kan jeg ikke. Køber jeg fra USA kan jeg være sikker på at blive stoppet i tolden og få en bøde. Jeg kan købe i Europa uden at risikere at blive stoppet, men de steder jeg har fundet, f.eks. i England, sender ikke til Danmark.

HVAD GØR JEG??? Undskyld jeg råber men jeg er ved at blive desperat. I denne periode har jeg det virkelig dårligt, og der er så mange ting jeg gerne vil lave og være aktiv, og det eneste jeg har kræfter til er at ligge på min sofa og se tv - ikke lige det liv jeg havde drømt om. Måske ville det være lettere at affinde sig med hvis jeg vidste der intet var at gøre, men når jeg nu ved at T3 er lige udenfor min dør, bare jeg kunne trække i de rette tråde, ja, så føler jeg mig desperat og låst fast.

Er der nogle af jer der kan hjælpe mig?? Jeg vil blive så glad og taknemmelig.

mange venlige hilsner Karina fra Danmark
    Læs resten af Karinas tråd her på Sonjas.... og for dem, der evt. ikke ved, hvad T3 er - kan jeg oplyse, at T3 er hverken narkotika eller andet "farligt", politisk ukorrekt eller lignende. T3 er ganske almindeligt skjoldbruskkirtelhormon Liothyronin, som kroppen selv omdanner fra et andet hormon - T4=thyroxin - som dannes i skjoldbruskkirtlen. Vel at mærke i en skjoldbruskkirtel, der er rask - men som danske læger ikke har særlig meget forstand på, idet de kan ikke se på skjoldbruskkirtlen på anden måde, end gennem "døde tal" = blodprøveresultater, der kun alt for ofte viser "alt-i-orden" - uden at det også er tilfældet.

I andre tilfælde er skjoldbruskkirtlens funktion i orden og der dannes T4 nok. Men hvis der er en fejl, der hindrer omdannelsen af T4 (som er inaktiv lagerhormon) til det aktive T3 - er man lige vidt og man bliver syg, selv om blodprøverne påviser en rask skjoldbruskkirtel. Man har nemlig ingen gavn af hormonet T4, hvis det IKKE kan omdannes til T3 i patientens egen krop!

Det "hjælper" heller ikke på tingene, at af uransagelige årsager rekvirere danske læger blodprøver, der kun skal vise TOTALT T4 i patientens blod. Dette giver ingen indikation på, hvordan patientens reelle thyroid-hormonstatus er. NADA! Havde lægerne derimod rekvireret blodprøver på FRIT T4 og FRIT T3 - havde der været en reel chance for at spotte en ubalance mellem disse to hormoner i patientens krop. Det er mig en gåde, hvorfor de ikke gør det, medmindre jeg har ret i min formodning, at de fleste læger aner ikke en hujende fis om stofskifte! Eller er bare er bange for at røre ved det, fordi det er så omfattende og stiller så høje krav til deres indsats.... så hellere lade syge mennesker i stikken. Kujoner!

Hvorfor skal så T3=Liothyronin være så svær at få fat på, når der IKKE er tale om et farligt stof - aner jeg ikke! Reelt virker denne begræsning modsat formålet med lægegerning og Lægeløftet - idet herved hindrer man tusindsvis af hypothyreose-patienter, og nok også andre patientgrupper, som eksempelsvis diagnostiserede med fibromyalgi - i at få en chance til at helbrede eller lindre deres sygdom.

På mig virker det som et himmelråbende, omvendte kvaksalveri - når lægerne krampagtigt holder dem til det velkendte, selv om det samme "velkendte" har i den grad, bevist sit u-værd!

Det er mig en gåde, hvorfor lægerne, helt frivilligt nedgraderer dem selv fra levende og mentalt-/fagligt aktive læger og ned til stive receptudskrivere og blodprøveslaver - når de ellers kunne gøre SÅ enorm en forskel for SÅ mange syge.... Ja, det er mig en gåde.
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Thyra Se indlæg
    .... og håbe, at de læger, der evt. kommer forbi her - vil fatte mod og begynde at anskue fibromyalgi fra en anden vinkel, end den hidtidige - der jo IKKE har vist sig at være epokegørende.... for patienterne og deres læger...

Det er ikke noget hokus pokus, men mennesker - de syge og de opmærksomme læger - kan ikke undgå at bide mærke til, at så stor en part af symptombilledet for fibromyalgi og hypothyreose (lavt stofskifte) er i den grad overlappende, at det kan ikke være tilfældigt og at begge sygdomme må have en tæt forbindelse med hinanden....
    Fibromyalgi er blot et symptom på Hypothyreose = Lavt Stofskifte (engelsk)

Dr. Steven Hotze forklarer, hvordan fibromyalgi er et symptom på en underliggende årsag, ikke en sygdom i sig selv.
    Lavt stofskifte, forårsaget af hypothyreoidisme, er en fælles årsag til muskel-og ledsmerter, eller "fibromyalgi".

Forbindelse mellem skjoldbruskkirtel og fibromyalgi (engelsk)

Dr. Stephen Langer, speciallæge i skjoldbruskkirtelsygdomme,
    forklarer her, hvordan forbindelsen mellem kroniske underskud af nødvendige næringsstoffer og en underaktiv skjoldbruskkirtel,
    i fælleskab skaber (under)sygdommen: fíbromyalgi.

Youtube.com findes oceander af videoer om
    lavt stofskifte, kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi.

Søgeord:

Thyroid
    Chronic Fatique Syndrome
    Fibromyalgia
    Hypothyroidism

eller kombinationer af disse.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Her er måske noget, værd at ofre lidt tid på at læse om Klik her og pøj, pøj....
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Oct 2008

Hej

Forleden da jeg var hos min læge spurgte jeg ham hvorfor man er så lunken i forbindelse med at afprøve T3.

Spurgte ham også hvad "faren", om der er en sådan, er ved at få "for meget" stofskiftehormon.

Spurgte ligeledes om ikke det er utilfredsstillende for en læge at man ikke kan hjælpe mennesker der åbenbart ikke har et velfungerende stofskifte, og så i stedet giver dem "skraldespandsdiagnosen" Fibromyalgi. (undskyld udtrykket - det er ikke et jeg har fundet på, men det hedder i visse kredse "skraldespands.." fordi det er en diagnose visse læger giver patienter som de ellers ikke ved hvad fejler, og der findes efterhånden mange forskellige symptomer på Fib.)

Han svarede mig at man ikke ønsker at afprøve T3 på flere, fordi T4, altså Eltroxin fungerer udmærket.

"Faren" ved at få for meget stofskiftehormon er at man bliver hurtigere slidt op i hjertet. Hvis man har for høj puls og for højt blodtryk (skal lige nævnes at både min puls og blodtryk er helt normalt efter flere måneders "overdosering" )
    kan man åbenbart pludselig falde om af et hjerteanfald.

Og nej, det er ikke spor utilfredsstillende ikke at kunne hjælpe alle, sådan er det bare i dag i Danmark. Selvfølgelig hvis læger skulle aflønnes (som nogle har foreslået!) efter resultater så kunne det være man ville se anderledes på alting, men han er, som privatpraktiserende læge, så hårdt spændt for, at han simpelthen ikke ORKER at gøre mere end allerhøjest nødvendigt.

Nu kan vi så diskutere til vi bliver helt rundtossede hvis skylden er for det, men hans konklusion var helt klar: Fordi jeg selv fandt ud af det hele for ham (med flere af jeres hjælp ) fik jeg lov til mit eksperiment, ellers havde han aldrig givet mig lov.

Så derfor - kæreste venner: Hvis I tror der er noget at gøre i jeres situation, så opsøg hjælp. Jeg står klar, og det ved jeg af erfaring andre også gør .

Find jer ikke i at være syg, kæmp for livet... Det er det værd.

Find jer ikke i diagnoser som ingen alligevel vil røre med en ildtang for at hjælpe jer med at mindske ubehaget.

Find jer ikke i (over-)doser af smertestillende medicin, der som det eneste får jer til at holde mund.

Det er JERES liv, ikke lægens. Selvom ens læge ikke gider høre på én, så find en anden. Jeg har hørt på nuværende tidspunkt at hvis man selv gør forarbejdet, så er de fleste læger lidt mere lydhøre.

Det var et lille pip fra mig.
    Jeg håber så inderligt flere af jer får kræfter til at kæmpe for retten til jeres liv.

masser af forhåbningsfulde og venlige hilsner

Karina
    Livet består ikke i at have gode kort på hånden, men i at spille dem du har, godt

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Karina Se indlæg
    ...og så i stedet giver dem "skraldespandsdiagnosen" Fibromyalgi. (undskyld udtrykket - det er ikke et jeg har fundet på, men det hedder i visse kredse "skraldespands.." fordi det er en diagnose visse læger giver patienter som de ellers ikke ved hvad fejler, og der findes efterhånden mange forskellige symptomer på Fib.)
    Du skal ikke undskylde, Karina Det er ikke du, som har opfundet udtrykket. Faktisk havde vi "udtrykket" op at vende her for nogen tid siden: Fibromyalgi: "Skraldespand-diagnose"?, hvor man kan læse lidt forhistorie omkring udtrykket.....
    Han svarede mig at man ikke ønsker at afprøve T3 på flere, fordi T4, altså Eltroxin fungerer udmærket.

"Faren" ved at få for meget stofskiftehormon er at man bliver hurtigere slidt op i hjertet. Hvis man har for høj puls og for højt blodtryk (skal lige nævnes at både min puls og blodtryk er helt normalt efter flere måneders "overdosering" )
    kan man åbenbart pludselig falde om af et hjerteanfald.
    Det han svarede dig er noget også jeg fik stukket i synet for alle de mange år siden, hvor man havde kastreret min skjoldbruskkirtel med henvisning til, at selv om mit stofskifte lå kun i overkanten af det acceptable - var man (jeg) jo nødt til at forebygge de massive problemer med kredsløbet, som ville 110% sikkert komme senere i livet - hvis jeg ikke blev "behandlet i tide". Desuden skulle jeg - øh - ikke bekymre mig om noget, fordi hvis stofskiftet så tippede over mod det for lave - havde man en, nærmest "magisk" lille pille, som ville fluks sørge for, at tilføre en smule hormon, så jeg blev "velreguleret". Jeah right!

"Man" havde bare ikke nævnt en skid om det hormonelle feedback-system med kirtler som hypofysen, hypothalamus samt binyrer - dvs. de afgørende "aktører" i forvaltning af stress, mentale færdigheder og fysisk aktivitet i kroppen, samt de kirtler, som har en stor, om ikke den største indvirkning for menneskepsyke.

Sidst men ikke mindst - havde disse Einsteiner i hvide kirtler ikke oplyst mig om, at denne lille "magiske" pille var af sig selv IKKE virksom, men skulle først forbi andre indre organer - for at blive omdannet til det aktive hormon T3. At feedback-systemet havde reelt påvirket de samme organer - hvis opgave netop er at omdanne det inaktive T4 til det aktive T3 - til IKKE at være så effektive i netop de pågældende omdannelse - hvilket sker for en del mennesker - er der heller ikke nogen, der har fortalt om.... Tværtimod - ser det fortsat ud til, at de fleste læger ikke aner en hujende fis om det de roder med.

Alligevel jager de skræk i livet på de stakler, der har det fint og trives med deres "forhøjede" stofskifte og som derfor skal "behandles" for en sygdom som de ikke har, men som tror på findes, på baggrund af de "menneskeskabte" referencerammer, som blot er blevet vedtaget på en eller anden lægekongres eller i et mødelokale - af en gruppe læger, som "synes" at det skal være sådan.

F.eks. ser det ud til, at vi mennesker SKAL have forskelligt stofskifte, afhængig af hvilke personlighedstyper vi er. Dvs. de som fra naturens hånd ER aktive, mentalt dynamiske, "hurtige på aftrækkeren" når noget skal igangsættes, eller hurtigt tænkende når der er behov for en løsning eller andet spontant opstået osv. osv. .... Det kan ikke lade sig at gøre at være denne personlighedstype, UDEN at vores krop inkl. hormoner reelt gør det muligt!! Så hvorfor fanden, skal de, som ligger øverst i denne kunstigt skabt referenceramme (som forøvrigt ofte er forskellig fra landsdel til landsdel, land til land og kontinent til kontinent!!!) - kastreres på sind og sjæl, bare fordi nogle tumper i hvide kirtler ikke kunne styre deres uvidenhed?

Det er meget tydeligt at se - at det er de, som fra naturens hånd er de "kvikke" (jeg mener IKKE bedre end andre), bare de kvikke personligeder der IKKE har evnen til at slå sig til tåls med noget utilfredsstillende - eller dem, som har drive nok til ikke at acceptere autoriteter osv. - det er nok også dem, der har behov for et stofskifte i overkanten - for overhovedet at kunne bevare og beholde deres personlighed!! Og det er her, at jeg slår kolbøtter i vejret af arrigskab over at SÅ mange af os er blevet berøvet det vigtigste redskab et menneske har og som ellers skulle række til et helt liv - PERSONLIGHEDEN! Enten fordi man er blevet forandret af at leve med et hormonelt underskud - eller - fordi man reelt ikke har energi til at "være sig selv" når man er dømt til at leve med et hormonelt underskud!

Havde den læge (som nu er 70 år gammel), der er skyld i mit ødelagte liv - ikke selv i dag været så sølle og medtaget af årenes utilfredsstillende læge-liv, som praktiserende læge - havde jeg allerede for år tilbage stillet op hos ham og konfronteret ham med konsekvenserne af hans udygtighed, der mest af alt var forårsaget af hans egen autoritetstro overfor "kloge kollegers", frit opfundet teori - som godt nok kunne anvendes, men kun på de sygdomstilfælde, hvor det forhøjede stofskifte gjorde folk hundesyge f.eks. som følge af en autoimmun sygdom i kirtlen. I stedet gjorde han og hundreder af hans lige - noget forkasteligt, da de havde overført præmisserne på ALLE mennesker, hvoraf de fleste havde en naturligt niveau for stofskifte, hvor det var deres personlige, individuelle egenart, som afgjorde sindets og kroppens behov for stofskiftehormoner.
    Og nej, det er ikke spor utilfredsstillende ikke at kunne hjælpe alle, sådan er det bare i dag i Danmark. Selvfølgelig hvis læger skulle aflønnes (som nogle har foreslået!) efter resultater så kunne det være man ville se anderledes på alting, men han er, som privatpraktiserende læge, så hårdt spændt for, at han simpelthen ikke ORKER at gøre mere end allerhøjest nødvendigt.
    Jeg forstår godt hans foklaring, men jeg accepterer den ikke. For i så fald burde han lave noget andet end udøve lægegerning. Konsekvenserne er, simpelthen FOR enorme til, at man kan være det bekendt. Desuden er det kun så trælst fordi ingen (læge) siger fra og når de først er blevet medlemmer i Lægeforeninger - er det som om hjernerne bliver ladt udenfor, mens kun bestyrelserne, stort set, sætter spillereglerne for, hvordan en god lægeskik skal være - ikke mindst som følge af, at lægeforeningerne er meget politik-liderlige og tækkes hellere de politiske magthavere end de sætter deres menige medlemmer og patienterne først.

Hvordan ville det ellers overhovedet kunne lade sig at gøre (for politikere), at ignorere så massivt force majeure som sygdomme er, hvor man kan ikke sige til canceren - "du fister! Du skal ikke sprede metastaser før vi har fået en MR-scanner, eller en ledig hospitalsseng, eller før vi gider tage os af dig!" Kræft, hormonsygdomme, andre sygdomme er ligeglade med Fogh, Bent Hansen, Pia Kjærsgaard m.fl. Sygdom kommer når den kommer og lader sig ikke tøjle af politiske aftaler. Sygdom skal behandles når den skal behandles og ikke et sekund senere! Så når lægerne (repræsentanterne for viden om og kendskab til sygdom) IKKE selv siger fra og IKKE selv kæmper (for dem selv og deres patienter) - lader de dem reducere til ekspedienter og dermed kommer de til at gå glip af den eneste gyldige kilde til tilfredshed, motivation og videbegærlighed - deres egen lægekunst, som tæller og som virker, og som gør en forskel... Derfor orker din læge ikke. Han har fundet sig i at blive reduceret til en ekspedient for længe.
    Så derfor - kæreste venner: Hvis I tror der er noget at gøre i jeres situation, så opsøg hjælp. Jeg står klar, og det ved jeg af erfaring andre også gør .

Find jer ikke i at være syg, kæmp for livet... Det er det værd.

Find jer ikke i diagnoser som ingen alligevel vil røre med en ildtang for at hjælpe jer med at mindske ubehaget.

Find jer ikke i (over-)doser af smertestillende medicin, der som det eneste får jer til at holde mund.

Det er JERES liv, ikke lægens. Selvom ens læge ikke gider høre på én, så find en anden. Jeg har hørt på nuværende tidspunkt at hvis man selv gør forarbejdet, så er de fleste læger lidt mere lydhøre.

Det var et lille pip fra mig. Jeg håber så inderligt flere af jer får kræfter til at kæmpe for retten til jeres liv.
    Jeg kan kun tilslutte mig, dog velvidende om (som jeg også har beskrevet lige før), at de som kæmper, er også de som af naturens hånd er de "uregerlige" og hvis uregerlighed driver dem frem, på restenergi, hvor hver en selvoverskridelse senere kræver i dagevis på langs, for at genvinde kræfterne. Erindringen om "sig selv" før sygdommen, er så stærk, at de kan ikke bare finde sig i lægernes dom. De uregerlige bliver færre og færre af, efterhånden sygdommen skrider frem og bergrænser ressourcerne mere og mere. Ofte er det også en ensom kamp, da de pårørende nærmest tror mere på lægerne end de tror på den syge....

Derfor tvivler jeg, om vi kan blive mange nok. Hvis ikke - bliver det nok ikke så massiv en kamp, udkæmpet af så mange patienter, at lægerne bliver tvunget til at revurdere deres tro, hvilken som bekendt - altid dominerer over viden og erfaring.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Hvis nogen er interesseret i hvem Karina er - læs (klik på) denne tråd: Min historie - fibromyalgi og stofskifteproblemer og find ud af det ...

Registreringsdato
    Oct 2008

Thyra - sjovt nok fortalte jeg også den gode læge om mit eksperiment med bi-nyre medicin.

Hans kommentar var: "nu bliver jeg snart bekymret for dig, du skal altså passe på hvad du laver".

Jeg forsøgte - med mit ubehjælpsomme udi det videnskabelige sprog - at forklare den virkning bi-nyrerne har - og blev mødt af et løftet øjenbryn, og et fnys.

Ikke at min læge ikke er forstående, for det er han, også meget endda, men han er ikke vild med at jeg bruger mig selv som forsøgskanin.

Jeg sagde til ham at livet uden forsøg ville - for mit vedkommende - ikke være et liv.

- og så strandede den der.
    Jeg kæmper, og det ved jeg mange andre gør, men selvom vi er nogle der tør og kan sige fra - er det alligevel begrænset i forhold til den mængde patienter de har som ikke siger noget, som ikke har kræfter og ikke orker mere...

Er kommet i kontakt med to kvinder som fejler nøjagtigt det samme som mig, og de VIL IKKE gøre mere end det lægen siger de skal. Den ene er i udredning, den anden hos Reva for at få afgjort rest-erhvervsevne.
    Begge kvinder tør ikke sige noget for de vil ikke risikere at få skrevet i deres journal at de har fib, begge prøver at få læger mv til at skrive noget andet....
    Den ene hypermobil, den anden psykisk sammenbrud.

Jeg kunne tude over det.
    Har fortalt dem om andre muligheder, men de tør ikke, vil ikke, lægen bestemmer sammen med deres social-rådgiver, og de ved jo hvordan de bliver betragtet hvis de vil gøre oprør.
    Trist men sandt.
    Livet består ikke i at have gode kort på hånden, men i at spille dem du har, godt

Bookmarks

Regler for indlæg