Viser resultater 1 til 11 af 11
    Guest avatar
    Bea Gæst

Standard Er der bivirkninger ved xylitol?

Efter jeg er begynd på xylitol tandpasta samt sødemiddel, har jeg fået så meget luft i maven at jeg ikke kan være mig selv bekendt.

Det kan være et tilfælde eller en agiftning, fordi jeg faktisk ikke får hvidt sukker mere. Måske er det sukkerafhængigheden der viser tænder ved at asende så meget luft gennem tarmene. Har aldrig prøvet det her før. Jeg fik også behandling hos akupunktøren for maven for en tre uger siden. Det enste jeg ved, er at jeg håber, det snart holder op, for det er pinligt, når man ikke kan styre sne prutter

Jeg får to store krus the med to teskefulde xylitol i hver kop.

Jeg har lidt problemer sidst på dagen, med for megen mavesyre, men det plejer ikke at virke på den måde.

EDIT/Admin: læs også de to oprindelige xylitol-tråde:

1. Xylitol

2. Xylitol - Erfaringer

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Standard Re: Er der bivirkninger ved xylitol?

Ja Ja Bea.... hvad man ikke har i hænderne kan man ikke holde på
    Nej jeg har ingen bivirkninger ved xylitol ( andet min omgang med de brune kartofler, og det var lidt andet end luft ) Man skal ikke overskride dosis på MAX 25 gram om dagen, og dine 4 tsk er vel omkring 20 g, så måske får du det med for meget af gangen? og alligevel ikke, Lea får 2 tsk i sin kaffe om morgen + 2 i sin te om aften, jeg får 3 tsk på min havregryn om morgen.
    Vi har ikke haft mere luft i maven efter vi har smidt hvidt sukker ud, men vi reagerer vel forskelligt?

Håber det aftager, men heller luft i maven end at gå tilbage til de dårlige vaner

Forsat god dag
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Hmm... måske skulle man prøve at finde ud af, om man har (havde) Candida?

Xylitol udsulter Candida, så måske er det Candidaens svanesang eller tarmenes tilbagevenden til "normal" funktion, der ytrer sig på denne måde. En coctail af Xylitol, D-tox og akupunktur... kan godt ske, at det er en samlet effekt, der viser sig på denne måde.

Men du kunne jo også bare vende tilbage til almindeligt sukker for en tid for at se, om det bliver bedre med luften.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Bea Gæst

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Hmm... måske skulle man prøve at finde ud af, om man har (havde) Candida?

Xylitol udsulter Candida, så måske er det Candidaens svanesang eller tarmenes tilbagevenden til "normal" funktion, der ytrer sig på denne måde. En coctail af Xylitol, D-tox og akupunktur... kan godt ske, at det er en samlet effekt, der viser sig på denne måde.

Men du kunne jo også bare vende tilbage til almindeligt sukker for en tid for at se, om det bliver bedre med luften.

Jeg tror jeg fortsætter lidt endnu. Den der candida må godt forsvinde, hvis den er der. Jeg ville bare gerne vide om der var andre der havde det sådan.
    Har selv tænkt tanken at det måske er en combination af mange ting.

Jeg bliver ved lidt endnu og håber på det forsvinder. Jeg vil prøve at undgå kager, som var skyld i, at jeg fik for meget sukker.

Kan jeg slå den der svamp ihjel ved at undgå sukker? Tror du jeg får for meget xylitol?

Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Den eneste virkning en "overdosis" af Xylitol har er den laksative virkning (som med Helles "brune" kartofler). Nogle kan få lidt mavekneb i starten af anvendelsen. bare nogle få dage og kun ganske få mennesker.... De fleste har ingen problemer.

Hvad angår selv max-dagsmængde af Xylitol - så ligger den på mellem 25 og 40 gram per dag. 25 gram = ingen problemer og ønsker man bruge mere aht. den sødende egenskab - kan man lade den stige til 40 gram og se om den undervejs i stigningen giver løs mave. Gør det - holder man sig "nede" på de 25 gram. Sker det ikke - øger man bare op til de 40.

Efter de 40 gram - virker Xylitol laksativt på de fleste, for ikke at sige - på alle. Værre er det ikke. Det er det samme som at tygge "overdosis" af xylitol-tyggegummi. Den er jo heller ikke forbudt.

Xylitol i tandpastaen tæller slet ikke med. Her er den kun med til at ændre "miljøet" i munden fra at være bakterievenligt - til at blive bakteriefjendtligt.

Mht. candida (er du testet for den?) ikke alene "udsulter" xylitol den, men også direkte fordriver svampen fra organismen. Folk med svamp i munden anbefales direkte xylitol som mundskyl og indvortes. Derudover folk med mundtørhed har gavn af xylitol, idet det medvirker til øgning i udskillelsen af mundvand.... hvilket bevirker yderligere, at hverken bakterier eller svamp kan trives i det "miljø".

Den "mundvand-dannende" virkning er særlig god for kvinder i overgangsalderen (tør mund = hyppigt problem for nogle), for folk med Sjøgreens Syndrom, for folk i kemoterapi eller med stråleskader i munden som følge af kræftbehandling m.v.

Der er heller ikke beskrevet nogen form for "xylitol-allergi" eller andre uønskede effekter, hvis man holder sig fra grænsen, hvorefter den laksative virkning sætter ind.

Så alt i alt tror jeg ikke, at det er xylitol, der er skurken og skyldig i al den luft i maven og du får jo også laaangt fra dagsdosis, hvis du kun bruger 4 teskeer om dagen. Ikke engang nok til mavekneb eller en omgang luft i maven, så grunden må være en anden.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Bea Gæst

Mht. candida (er du testet for den?) ikke alene "udsulter" xylitol den, men også direkte fordriver svampen fra organismen. Folk med svamp i munden anbefales direkte xylitol som mundskyl og indvortes. Derudover folk med mundtørhed har gavn af xylitol, idet det medvirker til øgning i udskillelsen af mundvand.... hvilket bevirker yderligere, at hverken bakterier eller svamp kan trives i det "miljø".

Den "mundvand-dannende" virkning er særlig god for kvinder i overgangsalderen (tør mund = hyppigt problem for nogle), for folk med Sjøgreens Syndrom, for folk i kemoterapi eller med stråleskader i munden som følge af kræftbehandling m.v.
    Nu må jeg se hvad der sker, de næste dage.
    Jeg er ikke testet for candida, måske skulle jeg få det gjort?. Jeg mener at kunne huske at Børge skrev hvordan man skulle fordrive en sådan, ellers må lægen gøre det for mig. Anina ved du noget om det udover at keg kvæler svampen ved at undgå sukker?
    Jeg ved ikke om det kan passe, me mit mundvand løber bare ved at børste tænder. Derfor synes jeg også at tandpastaen hurigt bliver meget tynd. Jeg døjer en del med tør mund. Måske skulle jeg købe noget mundskyl næste gang jeg sender bud efter tandpasta og xylitol.

Tak for hjælpen

Knus Bea

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg oplever også, at jeg har meget mere mundvand efter brug af tandpasta og Xylitol. Og det er dejligt.

Jeg oplever også, at mit mundvand bliver rigeligt, mens jeg børster tænder.
    Det gør, at tandpastaen virker "fortyndet", når man bruger den, men jeg smører på tænder og gummer først, inden det "fortyndes". Så håber jeg, effekten er bedre.

Jeg har en enkelt gang haft lidt løsere mave, men da havde jeg vist også nået tæt på de 40 gram. Ellers ingen problemer med luft i maven.

Jeg er meget spændt på, hvad der sker på lidt længere sigt.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Guest avatar
    Bea Gæst

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Jeg oplever også, at jeg har meget mere mundvand efter brug af tandpasta og xylitol. Og det er dejligt.

Jeg oplever også, at mit mundvand bliver rigeligt, mens jeg børster tænder.
    Det gør, at tandpastaen virker "fortyndet", når man bruger den, men jeg smører på tænder og gummer først, inden det "fortyndes". Så håber jeg, effekten er bedre.

Jeg har en enkelt gang haft lidt løsere mave, men da havde jeg vist også nået tæt på de 40 gram. Ellers ingen problemer med luft i maven.

Jeg er meget spændt på, hvad der sker på lidt længere sigt.

Det er nøjagtig det der sker med mig, når jeg børster tænder. Jeg danner så meget miundvan og hvis ikke jeg skynder mig at børste tænder løber det det ned af hagen.

I dag har jeg lidt løs mave og mindre luft. Tror der er tale om udrensning. Må også indrømme at min mave er sart i forvejen.

Bea

Skal nok fortælle hvad der sker

Registreringsdato
    Jun 2007

Bivirkninger?! Hvis det kun er luft og mundvand, så er det vist helt fint.

Prøv at læse her, så tænker man sig om, før man kaster sig om bord i light-produkter af enhver art. Arla, Ketchup, Coca Cola m.v.

Det er da en gyserhistorie af rang.

http://www.overgangsalderen.net/foru...5323#post65323

Velbekomme, siger jeg bare.... og godt gået, Arla og Coca Cola.7

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Guest avatar
    Bea Gæst

Vil lige sige at jeg ikke længere har så meget luft i maven mere. jeg bruger stadig xylitol i min the. Jeg havde heller ikke tænkt på at jeg spiser bolcher sødet med xylitol. På den mådem får jeg jo temmelig meget.

Tanpastaen en bare god. Har fundet ud af at spare lidt på det. Mine tæner har ikke været så hvide i mange år. Jeg er bare så glad for at jeg fik kendkab til denne tandpasta. Jeg bestiller helt sikkert flere tuber og jeg vil også anbefale det til andre. Sundt og super godt.

Bea

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg fandt denne "sjove" artikel på en "dyrlægehjemmeside", hvor det handler om, at HUNDE slet ikke kan tåle Xylitol, mens det er godt til mennesker.

Det er interessant, fordi der skrives om fordelene for mennesker.

Prøv at se her:

Xylitols stigende popularitet skyldes bl.a. nogle gode virkninger, det har på mennesker, når det anvendes som sødestof. Det forårsager næsten ingen insulinfrigørelse, så det er godt til diabetikere. Det hæmmer væksten af bestemte bakterier, så det kan have en forebyggende virkning mod bakteriel mellemørebetændelse hos børn. Det kan modvirke caries, fordi det hæmmer mundbakteriers produktion af syrer, som kan skade tændernes emalje.

Det har en meget lavt toksicitet hos mennesker. Hvis man spiste mere end 130g/dag, ville det højst kunne forårsage diarré.

Hos hunde er det en helt anden historie. Forskere på ASPCA Animal Poison Control Center i Illinois, USA har opdaget, at i modsætning til hos mennesker, forårsager xylitol hos hunde en insulinfrigørelse med efterfølgende meget lavt blodsukker. Det kan ske fra 1-2 timer efter spisning af xylitol, men kan også være forsinket i 12 timer, når det er tyggegummi, det drejer sig om. Det lave blodsukker kan give akut og voldsom opkast, slingerhed, kollaps og kramper.

Det kan blive endnu værre. Nogle hunde får leversvigt uden forudgående tegn på lavt blodsukker. Symptomerne er træthed og opkast, som viser sig 9 - 72 timer efter indtagelse af xylitol. Ydermere får disse hunde forstyrrelser i blodkoagulationen med småblødninger og mave-/ tarmblødninger til følge. Af de otte hunde, der er blevet behandlet på Animal Poison Control Center i Illinois er fem døde eller blevet aflivet.

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=128

Bookmarks

Regler for indlæg