Viser resultater 1 til 22 af 22

Emne: Hedebølge

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Hedebølge

Bemærk: dette er en kopi af tråden fra juli/2006, ved et teknisk uheld, slettet fra databasen. Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.

Skrevet af Admin: Man Jul 24, 2006 20:11

Hej Piger

Vi må nok forberede os på at være skrivelamme sålænge heden varer ved - og det vil den et langt stykke tid endnu, ser det ud til. Her er en artikel om hedeslag, for selv om det måske ikke nødvendigvis er hedeslag, der venter os - kan nogle af de gode råd bruges til at tæmme kombinationen af hedebølge og hedeture.

Pas på varmen

Sveder du? Så er alt okay. Gør du ikke, er du måske ved at få hedeslag
    Hovedpine, manglende sved, rød og tør hud og synsforstyrrelser kan være de første tegn på, at sommeren er lidt for hot til dig. Det kaldes hedeslag og skal tages dybt alvorligt.

Hver sommer læser man om masser af mennesker, der bukker under af hedeslag og dør, dog fortrinsvis i Asien og USA. Men med de høje dagtemperaturer og de hede tropenætter, som den danske sommer p.t. består af, er der også grund til at være varsom herhjemme.

Pas på børnene
    Det er oftest ældre mennesker med svage hjerter, demens og manglende pleje, der er i farezonen, men børn, overvægtige, sportsudøvere, mennesker med hjerte-kar-sygdomme og fulde mennesker er også udsatte.

- Der skal ikke særligt høje temperaturer til, før man får hedeslag. Det er ofte ældre og overvægtige mennesker, der får det, da de sveder dårligt. Det er jo svedblokering, og kan man ikke komme af med heden, så får man det altså dårligt, forklarer den pensionerede læge Kai Tullin.

- Nogle forældre har det med at lægge deres barn ud i barnevognen og så sætte en lille parasol henover. Det går altså ikke, de skal slet ikke udenfor, når det er varmt, forklarer Kai Tullin.

Skadede porer
    Det klassiske hedeslag kaldes også fejlagtigt for solstik. Men hedeslaget kan sagtens opstå, uden man har været i solen. Det er en tilstand, hvor kroppen relativt hurtigt opvarmes helt op til 41 grader, og hvor huden ikke kan udskille sveden. Så vandet og varmen ophober sig i kroppen.

- Det er ikke det samme som at have feber, hvor huden også er rød og blussende. Der har kroppen indstillet temperaturen højere, så man bader i sved. Det er når man sveder, at det kan gå hen og gå galt, forklarer Kai Tullin.

Det kan ske, hvis man har fået for meget sol, og hudens porer på den måde er skadede. Eller hvis man dyrker sport eller andre anstrengende udskejelser i sommerheden, uden at man når at få det samme vand ind, som ryger ud.

Kroppens temperaturregulering kan derfor delvist eller helt svigte, og så har vi balladen.

Masser af vand
    Det er ikke for sjov, at der prædikes om, hvor vigtigt det er at drikke vand. Man kan simpelt hen ikke få for meget vand, derimod kan man snildt drikke for lidt. Der skal ikke megen varme til, før man sveder op til 2-3 liter vand ud. Hvis vandunderskuddet i kroppen ligger på 2-3 liter vand - svarende til fire procent af kropsvægten hos en person på 65 kg - begynder det at blive generende. Hvis man yderligere mister vand, kan det gå hen og blive meget kritisk.

Mind især ældre og børn om vigtigheden af vand. Ældre har en højere tørst-tærskel end unge og er derfor ofte ikke klar over, at kroppen mangler vand. Børn er måske tørstige, men det kan være smart lige at minde dem om det, da leg ofte er sjovere end at drikke vand.

Husk også salt
    Sørg for at få salt. Eventuelt igennem salttabletter eller lidt chips. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man mangler salt, kan det hurtigt afgøres ved f.eks. at slikke sig på armen. Sved skal smage salt. Gør den det ikke, så mangler man.
    Tag let sommertøj på og ikke noget, der strammer. Bad ofte, hvis det er muligt, og søg ind i skyggen eller andre steder, hvor det er køligt.

Kilde: Af Sisse Sejr-Nørgaard - 19. jul. 2006 på Ekstrabladet.dk/sundhed/article212104.ece

Jeg har valgt at kopiere artiklen i stedet for bare at lægge et link - fordi avisartikler har det med at blive flyttet eller fjernet. Men hedebølgen får vi nok igen til næste år og de praktiske råd vil fortsat være aktuelle.

Symtomer på hedeslag
    • Legemstemperaturen er på 41 grader. Måles i endetarmen.
    • Tiltagende utilpashed såsom hovedpine, mathed, svimmelhed og forvirring. Hvis man døser hen og/eller bliver fjern i selskab med andre, er det også vigtigt at tjekke for hedeslag.
    • Huden bliver rød og tør. Det vidner om nedsat eller ophævet svedproduktion, hvor sveden ikke kan forlade kroppen og dermed hober sig op.
    • Nedsat urinproduktion. Det tyder på væske- og saltmangel.
    • Besvimelser, dårlig balance og kramper er tydelige tegn på, at hedeslaget er lige om hjørnet.
    • Ved temperaturer højere end 41 grader er det meget alvorligt. Der opstår celleskader på hjernen, leveren, nyrerne og skeletmusklerne. Blødninger kan forekomme.

Sådan behandler man
    • Ring efter en læge, da den syge får brug for iltbehandling, vand i drop og eventuelt medicin.
    • Mens man venter, bør den syge bringes ind i kølige rum med maks. temperatur på 15-18 grader.
    • Klæd den syge af.
    • Hvis kropstemperaturen ikke falder, så brus med koldt vand. Dog ikke koldere end 15 grader, da for hurtig afkøling trækker blodkarrene sammen og dermed forhindrer varmen i at forsvinde.
    • En anden mulighed er at svøbe den syge ind i våde lagener. Samt - hvis det er muligt - lade en ventilator puste kold luft over vedkommende.

Derudover skal man være ekstraopmærksom på, at netop i denne tid er hygiejnen ekstraordinært meget fokus på. Man må hellere bade, vaske hænder og gerne benytte aseptisk hudpleje - mere end under normale temperaturer. Specielt vigtigt er, at man ikke bliver træt af at sørge for en fugtighedslotion til krop og hænderne, selv om det måske føles som om man "alligevel" sveder/tørrer det væk igen. En "overvasket" hud uden fugtbeskyttelse fænger infektionen meget nemmere end ellers.

Det er nu, at både eksemer og hudsvamp har superfine betingelser og derfor er det vigtigt, at vi gør ret meget mere ud af, at forhindre betingelserne for udbrud.

I det hele taget - jo varmere over længere tid - jo større risiko for div. hudreaktioner. Det er nu at familierne mest smitter hinanden indbyrdes med forkølelsessår, børnesår og div. svampe i huden og håret - så er der små børn, specielt børn der går i dagpleje e.l. børnehaver - er det nu, at de skal være renere end normalt og det gælder også resten af familierne.

Ikke at forglemme - frisk, rent tøj skiftes gerne flere gange om dagen.

Knus og ikke alt for tætte kram

Skrevet af Admin: Man Jul 24, 2006 20:56

Citer Oprindeligt indsendt af admin
    ...Det er nu, at både eksemer og hudsvamp har superfine betingelser og derfor er det vigtigt, at vi gør ret meget mere ud af, at forhindre betingelserne for udbrud.
    Jeg vil lige tilføje, at det er nu ikke fordi jeg skal lege mor for alle her eller ikke tror på, at vi kan klare os selv....

Det er mere det, at efter de mange varme dage orker man ikke tænke ud over de næste par timer eller højst til dagen efter. Men netop derfor er det sidste man har brug for i disse dage, oven i alt det andet - også at skulle komme til at døje med udslæt eller kløe.... som undertegnede tumpe, der i et anfald af en grænseløs optimisme glemte at forebygge med solblokker og nu..... har fået soleksem på hænderne, som alle de andre år . Den eneste (nu) måde at undgå yderligere betændelse er netop at holde huden superren og smurt i aseptisk fugtighedsstads. Selv om det ikke er det primære - virker kopattesalve fint forebyggende mod udtøring og yderligere smitte.

Det bedste jeg har prøvet dog var en hospitalslotion med alkohol, jeg neglede fra Roskilde Amtssygehus for 20 år siden.... Eksemen forsvandt næsten for øjnene af mig og selv om jeg siden hen ledte som en gal - kunne jeg ikke finde noget, der tilnærmelsesvis kunne udrette samme mirakel

Skrevet af Helle: Man Jul 24, 2006 21:17

Jeg glæder mig til fredag, lørdag og søndag!! Det ligner noget Helle temp, så måske kan man få lavet lidt der uden at sveden rende af en i stråler

Skrevet af Anne: Man Jul 24, 2006 22:10

Jeg skal da love for, at sommeren har bidt sig godt og grundigt fast! Jeg føler virkelig med jer, der skal på arbejde, og jeg håber, I klarer jer rimeligt igennem!

Vi andre kan jo gøre det, der er bedst i denne varme, nemlig opholde os ved stranden, hvor luften er frisk, og vinden ikke så hed som inde på "fastlandet".

Fra i morgen og et par dage frem skal jeg have besøg af min 83-årige mor. Hun har det også svært i varmen, så jeg håber, jeg kan lokke hende med til stranden, så hun kan sidde i skyggen og nyde udsigten over Storebælt, mens vi andre lige skal ud og dyppe tæerne i det 23 grader varme vand!

Helle, jeg håber, din datter får nogle rigtig gode oplevelser og at du nyder din "barnefrihed"!

Knus, Anne

Skrevet af Anina: Tors Jul 27, 2006 12:35

Hmm.... er der nogen der siger, at der er varmt i dag?

Jeg sidder her ved min computer og laver mine regnskaber. Jeg er ved at gabe kæben af led (sov godt men ikke længe nok) og nærmest småfryser, selv om termometer viser 28 grader indendørs.

En ventilator står under skrivebordet og blæser på mine fødder/ben og en anden står en meter væk fra mig her på bordet. Tro det eller lad være.... men havde jeg ikke et frit udsyn til termometer - havde jeg ikke anet at vi har en hedebølge. Men om lidt skal jeg afsted. Det er o.k. med køreturen - har AC bilen.... men får nok kærligheden at føle når jeg er nået frem til Storcentret.

Jeg skal i havecenter og købe 13 store potter til udplantning på en kæmpe altan hos en af mine kunder.... Så skal jeg på apoteket efter migrænepiller. Til el-forretningen efter 2 små ventilatorer min søn skal have med på arbejde på mandag. Og så ind i supermarkedet efter fetaterninger og persille.

Når jeg er kommet hjem igen, skal jeg grydestege 4 mørbrader med tørrede kantareller og 3 skinkemignoner i hvidvin, estragon og reven citronskal. Mens gryderne simrer, skal jeg dele to fine broccoli`er fra Samsø i små buketter, der skal lige 2 minutter i kogende vand. Når de er svalet af - skal de ind i en stor glasskål hvor jeg forinden skal have rørt olivenolje med knust hvidløg og finthakket persille samt revet citronskal, salt/peber og fetaterningerne.

Når det er blandet sammen, skal det på køl. Det skal kødet også og jeg selv smutter på arbejde. Det skal gå stærkt i dag - for senest ved 20-tiden vil jeg være tilbage, pakke bilen med mad i køletaskerne og futte afsted til min søn i Malmö, oppe på 8 etage og udsigten til Øresundsbroen fra begge altaner. Han har fået besked på at sørge for cous cous og råstegte kartofler - sådan!

Havde jeg ikke fundet på at sætte ventilatorene i sving de sidste to nætter - havde jeg nu lignet en hængt kat, præcis som jeg gjorde alle de andre dage under hedebølgen. Hele min dag ville være gået med at sove, drikke vand og kaffe på skift, flytte mig kun modvilligt og slæbe mig på arbejde først når natten var faldet på og komme hjem igen, direkte til sengen osv.

Kan kun håbe, at andre vil fatte tillid til de små, elektriske ventilatorer og sørge for at have 2-3 tændt tæt på nok til at kunne leve op igen.

Ha` en god dag

Skrevet af Bea: Tors Jul 27, 2006 13:05

Hej Anina

Sikke dejlig anretning du har lavet til dig og din søn uhm

Dejligt du har fået dine ventilatorer, så du kan fungere bedre. Jeg var ud og købe en i dag. Jeg ville have en stor og en lille, men de havde kun de store, der står på gulvet tilbage. jeg må se efter et andet sted. men jeg nyder altså den store der drejer rundt og virker i hele stuen. Jeg flytter rundt med den i huset og kan virkelig mærke en effekt. Jeg har endda fået støvsuget og humøret er meget bedre. det er utroligt hvad varmen kan gøre ved mit humør. Det er lidt underligt, for om vinteren mangler man solen og om sommeren er der så meget af den at det ikke er til at holde ud. Jeg er heller ikke til at gøre tilfreds, selvom jeg nok af en af de få, der kun klager over vejret om sommeren når det er for varmt. Jeg elsker ellers al slags vejr, men de fleste mennesker jegkender, holder nok mest af sommeren.

God tur til Malmø.

Knus Bea

Ja, jeg kan også kun anbefale at få anskaffet en ventilator eller to. det hjælper meget.

Skrevet af Helle: Tors Jul 27, 2006 15:51

Aaaahhhhh..... Føtex havde lige 2 borddimser og en gulvdims tilbage, så 550 kr fattigere sidder jeg her og NYDER livet!!! Punkt 1 var ALT udsolgt, mon der er nogen der læser med her

Jeg ser frem til min nattesøvn, håber det virker, efter 4 dage med kun 2-3 timers søvn er man ved at være godt brugt!

Jeg ville jo mægtig gerne have gjort rent inden datteren kommer hjem fra koloni, nu har jeg haft meteorologerne med i min aftenbøn de sidste dage, men lige lidt hjælper det :x De smider om sig med temp. over 30 grader....

Skrevet af Anina: Tors Jul 27, 2006 17:07

Citer Oprindeligt indsendt af Helle
    Aaaahhhhh..... Føtex havde lige 2 borddimser og en gulvdims tilbage, så 550 kr fattigere sidder jeg her og NYDER livet!!! Punkt 1 var ALT udsolgt, mon der er nogen der læser med her
    Lige i Punkt 1 havde de også udsolgt, da jeg var på indkøb tidligere på dagen..... men lige i det samme ekspedienten, lidt træt i stemmen fortalte mig at alt var udsolgt - kom en ny forsyning og gæt lige, hvem befandt sig pludseligt først i den hastigt opståede kø .... Nu behøver Junior heller ikke frygte at skulle møde op på arbejde, første dag efter ferie...

Helle

Jeg nyder lige så meget at læse om det, som du "nyder livet" lige nu. Det er fandme ikke et øjeblik for tidligt. Det er ikke mit indtryk, at du piver for ingenting.... så når du endelig klager dig, er det sørme med mere end god grund og jeg kan blive helt høj af tilfredshed, når jeg læser at du har det bedre !!

Fattigere og fattigere.... det ved jeg nu ikke rigtigt... jeg tror, at det kommer til at føles lige omvendt, når du har først fået sovet bedre end de sidste mange dage. Sørg bare for, at de ikke blæser dig direkte i ansigtet eller står helt tæt på.... men heller ikke længere væk end 1 mtr. Du kommer nok også til at vågne en gang eller to, men det bliver ikke det samme, ulidelige og nedslående opvågen eller halvsøvn hele natten igennem, mens man skvulper i sin seng.

Måske kunne I gøre en fællessag ud af rengøringen - du og din tøs. Hvis jeg ikke husker helt forkert - var jeg betydelig mere robust over for varmen, da jeg var teenager.... På den anden side, har jeg endnu ikke oplevet rengøring, der rendte nogen steder og mon du ikke kan klare det bedre om med færre kræfter, når du først har fået hvilet ud i ventilatorkulden. Det vigtigste en dag, når man vender tilbage efter at have været væk - er mor, hygge og en livret på bordet. Mon det alligevel ikke er nok.

Det lader til, at vi indtil videre er 3 glade tøser midt i heden.... håber andre følger trop, hvis det skulle gå hen og fortsætte et stykke ind i august.

Mange hilsner
    Anina

Skrevet af Anne: Tors Jul 27, 2006 18:56

Gem rengøringen til i begyndelsen af næste uge! DMI varsler regn og blæst

Knus, Anne

Skrevet af Laura: Tors Jul 27, 2006 20:15

Hej alle sammen ja så er jeg tilbage igen fra sommerhus, det var dejligt afslappende at være der ,jeg gik tur på stranden hver dag ,men jeg troede at jeg også skulle i vandet ,men !men! der var bare alt for mange sten øv øv så jeg måtte nøjes med at høre havets stille brusende og lugte til den friske havlugt Det første jeg gjorde da jeg kom hjem ,var at hoppe i poolen ha ha :mrgreen: og i kan bare sige til ( Helle,Anina, Bea, Sisse , Anne mf) det er helt gratis for jer .Håber at i kan holde den dejlige varme ud og nyde den, for den går på hæld knus laura

Skrevet af Helle: Tors Jul 27, 2006 20:34

Citer Oprindeligt indsendt af Anne

Knus, Anne
    Ja den har vi jo set før... og så vupti.. det har de ALDRIG sagt og vi får lige smidt 4 dage mere med 30 grader i hovedet

Men jeg når det nok, lige nu nyder jeg at jeg IKKE sveder

Skrevet af Bea: Fre Jul 28, 2006 13:13

Citer Oprindeligt indsendt af laura
    Hej alle sammen ja så er jeg tilbage igen fra sommerhus, det var dejligt afslappende at være der ,jeg gik tur på stranden hver dag ,men jeg troede at jeg også skulle i vandet ,men !men! der var bare alt for mange sten øv øv så jeg måtte nøjes med at høre havets stille brusende og lugte til den friske havlugt Det første jeg gjorde da jeg kom hjem ,var at hoppe i poolen ha ha :mrgreen: og i kan bare sige til ( Helle,Anina, Bea, Sisse ,Anne mf) det er helt gratis for jer .Håber at i kan holde den dejlige varme ud og nyde den, for den går på hæld knus laura
    Hej Laura

Det er et fristende tilbud, så pas på du ikke pludselig er omringet af ophedede madammer der vil bade i din pool Så vidt jeg husker er der lidt langt at køre i den hede, men tak for tilbuddet.

Vi får jo ikke rigtigt testet dynen her i varmen, men jeg mener at have fundet frem til, at dynen hjælper mig, så jeg tror jeg må ryste op med nogle penge, for at beholde dynen. Ellers skal jeg leje den i yderligere en periode. Det er mange penge på en gang. Nå, men jeg må se, hvad jeg finder ud af.

I dag regner det og her er ved at være firsk luft. Skønt!!!!!!!!!!!!!!!

Knus Bea

Skrevet af Anina: Søn Jul 30, 2006 8:40

Citer Oprindeligt indsendt af Anne

Knus, Anne
    Ja den har vi jo hørt før... og så vupti.. det har de ALDRIG sagt og vi får lige smidt 4 dage mere med 30 grader i hovedet

Men jeg når det nok, lige nu nyder jeg at jeg IKKE sveder
    Denne gang holder det måske - Helle

Hvordan er det så gået? Fik du omsider sovet lidt/meget bedre end før? Det håber jeg

Skrevet Helle: Søn Jul 30, 2006 9:04

Hej Anina
    Ja endelig har jeg fået mere søvn end jeg har prøvet i rigtig lang tid, ikke at jeg sover igennem, men 5 timer sammenhængende er jo luksus, den bedste investering jeg længe har gjort er de ventilatorer, de drøner bare derudaf i døgndrift
    I dag satser jeg så stort.... rengøringen på datterens værelse bliver skudt i gang, når jeg er færdig med min kaffe. Det ser nu godt ud med vejrudsigten, lad os håbe det holder den her gang.

God søndag allesammen

Skrevet af Anina: Ons Maj 02, 2007 12:44

Citer Oprindeligt indsendt af DR.dk
    Meteorologer spår om varm sommer
    02. maj 2007 03.34 Udland

Vesteuropa kan vente en sommer varmere og tørrere end normalt, spår britiske meteorologer.

Langtidsvarslet fra det britiske meteorologiske institut viser, at der er 70 procents chance for at sommeren i år bliver varmere end normalt.

Om sommeren så bliver lige så varm som sidste år og sommeren i 2003 kan kun de nærmeste måneder vise.

I 2003 døde flere tusinde mennesker i Europa som følge af hedebølgen, og mange liv gik også tabt i fjor på grund af det varme vejr.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/mete...om-varm-sommer
    Halloooooo alle saaaaaamen!

Så er det afsted og handle flere ventilatorer, så man har mindst et styk i hvert rum i boligen..... Og husk, at det er næsten vigtigere at man får kølet anklene og læggene ned end selve overkroppen!

Problemet kommer til at melde sig for alvor, når heden er over os og man vil ikke kunne opdrive en ventilator - næsten lige meget hvor meget man er villig til at betale for den.... Som Helle gjorde sidste år og skulle punge ud med hele 550 kroner for to (eller var det alligevel tre?) stykker.... de sidste på lager i Føtex ovenikøbet, hvis jeg husker korrekt.

Så hellere være tidligt ude denne gang, fordi vi VED jo, at bare det bliver lige så varmt som sidste år - er det slemt nok.... Og nu "lover" meteorologerne ovenikøbet at sommeren bliver endnu varmere og tørrere end sidst... Så hellere være velforberedt i tide

Hos Harald Nyborg havde de fornyligt små bordventilatorer (rigeligt, hvis man anbringer en på bordet og en anden under bordet for anklerne og lægge) til 65 kr./stk

I Punkt 1 har de små ventilatorer til 144 kr. og større til 199 kr.

Man kan også købe ventilatorer over Nettet. Rigtig mange modeller, de fleste til o.k. priser. Ganske vist står der følgende besked ved de fleste UDSOLGT kan først leveres i 2007 - men vi er jo i 2007 så der er sikkert ventilatorer nok på lager.

Men ellers kan man sikkert (endnu) få ventilatorer alle vegne hos isenkrammere er jeg sikker på. Bare vi ikke kommer for sent ud af starthullerne . Bare tanken om sidste års hedebølge gør mig skrækslagen og giver mig hedetur på forhånd - så jeg skal ud på Nettet og handle allerede i dag

Tætte og VARME knus til alle

Skrevet af Anne: Ons Maj 02, 2007 15:12

Tak Anina... jeg har bestilt 2, jeg havde faktisk lykkeligt glemt hvordan jeg døjede sidste år
    Men nu efter at have læst tråden her, er min hukommelse pludselig begyndt at virke igen

Skrevet af Bea: Ons Maj 02, 2007 15:16

Hej Anina

Rigtig god ide, ideer som du bare er helt fyldt op med. Jeg vil ud og købe et par stykker. Jeg købte en stor sidste år. Den har fast plads i stuen og kører dagligt. Da jeg ryger i stuen lukker jeg vinduet op og starter ventilatoren. Stuen lugter ikke som et rygerum. Altså jeg blev glad for ventilatoren, ikke bare om sommeren men også til daglig.

Jeg vil gerne have et par små, som jeg kan flytte rundt med. Min mand synes ikke jeg skulle købe en, da han mente vi ikke kunne tåle " at det trækker". Han måtte overgive sig sidste sommer og ventilatoren kørte " for fulde gardiner". Altså hvis man er i tvivl, ja, så kan en skeptiker også overbevises.

Jeg skal nyde solen lige nu, for bliver det varmere bliver jeg inden for. Desværre er jeg ikke den store nyder af solen om sommeren. Jeg bliver inde ved ventilatoren.

Det bliver spændende hvordan sommeren bliver, men et er sikkert, det bliver dejligt med lange lyse dage.

Knus Bea

Skrevet af Anina: Ons Maj 02, 2007 17:10

Citer Oprindeligt indsendt af Helle
    ... jeg havde faktisk lykkeligt glemt hvordan jeg døjede sidste år
    Jeg havde ikke.... glemt dine kvaler altså.... Og heller ikke glemte jeg dine forløsende tilbagemeldinger senere

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Min mand synes ikke jeg skulle købe en, da han mente vi ikke kunne tåle " at det trækker". Han måtte overgive sig sidste sommer og ventilatoren kørte " for fulde gardiner". Altså hvis man er i tvivl, ja, så kan en skeptiker også overbevises.
    Hej Blomst

Bare spark mig, hvis jeg stikker næsen for meget i noget "tabu", men at dømme efter dine små bemærkninger hist og pist herinde omkring din mand... lige fra begyndelsen for over to år siden og frem til i dag - ja, så lyder det altså i mine ører, som om han er godt i gang med at være nyforelsket igen... i sin kone altså . Det er ikke sikkert, at han ved det selv endnu, men mænd som ham "overgiver" sig ikke "bare", medmindre de er indstillet på at afsløre de underliggende signaler (?).

Nå, o.k. hvad ved jeg. Det eneste jeg faktisk vil sige er - at det er hinsides al tvivl gået frem med jer begge og at det altså huer mig i den graaad

"Ses" og kram
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Standard Re: Hedebølge

Hehe Jeg har i dag bestilt en vifte med USB-plugg, slik at jeg kan kople den til PC`en. Kostet kr 1,-.

Auksjon mao. Har handlet litt annet også, men vifter får jeg ikke nok av til den varmere årstid.

Har handlet annet også, bl.a. et trimapparat til meg selv + noen gaver. Genialt. Så slipper jeg butikkene!

Gjentar meg selv ser jeg, men pytt....
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Tillykke med viften, Yvette! Det kan man da vist kalde et godt køb - og så venter vi bare på hedebølgen!

Der er en del ting, jeg godt kunne tænke mig at byde på, men det kan vist ikke betale sig med de fragtpriser, der er i dag.

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Sikken en herlig side Godt nok ville jeg heller ikke byde af frygt for forsendelsen, men der er mange gode ting
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Hej Anina

Rigtig god ide, ideer som du bare er helt fyldt op med. Jeg vil ud og købe et par stykker. Jeg købte en stor sidste år. Den har fast plads i stuen og kører dagligt. Da jeg ryger i stuen lukker jeg vinduet op og starter ventilatoren. Stuen lugter ikke som et rygerum. Altså jeg blev glad for ventilatoren, ikke bare om sommeren men også til daglig.

Jeg vil gerne have et par små, som jeg kan flytte rundt med. Min mand synes ikke jeg skulle købe en, da han mente vi ikke kunne tåle " at det trækker". Han måtte overgive sig sidste sommer og ventilatoren kørte " for fulde gardiner". Altså hvis man er i tvivl, ja, så kan en skeptiker også overbevises.

Jeg skal nyde solen lige nu, for bliver det varmere bliver jeg inden for. Desværre er jeg ikke den store nyder af solen om sommeren. Jeg bliver inde ved ventilatoren.

Det bliver spændende hvordan sommeren bliver, men et er sikkert, det bliver dejligt med lange lyse dage.

Knus Bea
    Det lader til, at vi godt kan begynde at støve vores ventilatorer af....

Jeg ved ikke med Norge, men her bebuder man temperaturer på 25 grader i dag, så mon ikke det holder nogenlunde hele Pinsen.

Husker sidste år har vi været tidligt ude efter supplerende ventilatorer, med forrige år i frisk erindring. Men der blev altså ikke brug for køling i samme omfang som i 2006. I år derimod har jeg en lumsk mistanke om, at der kommer god gang i de snurrende fætre igen.... og hvis vi overhovedet orker komme på Nettet, bliver det sikkert mest efter at natten er faldet på....

Selv om klokken ikke er mere end halv otte - kan jeg allerede mærke at der er en hed dag i vente

God Pinse piger
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Her er det meldt om 18 grader ut på dagen, men bare 10 og overskyet i morgen...så kanskje arbeidet med henting av viften er noe forhastet. Har en diger vifte på badet. Uunnværlig Og så har jeg denne en minivifte for pc. Ikke så mye luft som kommer ut av den, men alt hjelper....

Jeg svetter ved den minste anstrengelse ja. Ikke lenger slike overgangsalder-byer som kom som lyn fra klar himmel. Det har progesteronet tatt seg av, men mer at bare jeg har dusjet og skal fikse håret så renner det igjen...og ny dusj...

Så jeg både gleder meg og gruer meg for sommeren. I 2006 befant jeg meg stadig i kjelleren - omgitt av blader og bøker. Å handle er forferdelig. Må stadig ned i disse kjølediskene, og det er litt pinlig da.....

Mon ikke heteturene er helt borte allikevel...tenker jeg her jeg sitter og oppsummerer...

18 grader holder rikelig da. Ønsker dere gode dager med ikke så altfor mange plager. :billede4: Slapp av...

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Og - selvfølgelig GOD PINSE fra meg også!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Ja den bliver nok hed i dag Jeg har været i kælderen efter ventilator og parasol + forlængerledning, så nu kan jeg sidde ude i gården under parasollen og få blæst håret til en "fræk frisure"
    Jeg har i år købt nogle stroptoppe, noget jeg ALDRIG har ville vise mig i pga "konearme", men jeg er fuldstændig ligeglad i år, kan folk ikke lide mine toppe så er det deres problem, jeg har i over 15 år klædt migi 3/4 ærmet pga mine omgivelser, og det er slut nu jeg gider ikke "dø" af varme af hensyn til andre! Så mangler jeg bare at turde gå i shorts....
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Iklæd du dig bare både stroptoppe og shorts, Helle!

Jeg har selv verdens grimmeste "mormorarme" og ser bestemt ikke flatterende ud i shorts, men jeg er ligeglad (bare rolig, det kommer med alderen!)

Jeg sætter dog grænsen ved at tage i byen i shorts! Det foregår udelukkende i min lille have, med mindre de går til knæene!

Du skal da selvfølgelig tage det tøj på, der er mest behageligt og så blæse på, hvad du TROR, andre tænker!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Anne...
    Ja jeg tror også at jo ældre (fornuftig?) man bliver jo mere fri er man mht påklædning, jeg tænker ikke så meget over hvad folk syntes, det må de selv om, jeg gider bare ikke gå og ligne en kogt krebs pga for meget tøj i varmen
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Jeg ved ikke, hvordan I har det..... men dagen i går (Grundlovsdag), var det sande Varme Helvede for mig. Og jeg var (næsten) helt alene selv ude om det.

Når der er så meget lys og jeg glemmer at have mine gule briller med - er det sikkert som amen i kirken, at der vanker migræne, selv når det ikke er weekend.

Derudover - hmm... spiser man ikke det store når der er varmt. Man drikker og man mister salte, når man bare damper af i varmen.... Hvad plejer jeg at gøre (når jeg husker det )? Ja, jeg plejer at snuppe mig en Kaleorid for at forebygge kaliumtabet med sved.... specielt fordi jeg i det hele taget, har det (for) nemt med at udskille elektrolytter (godt nok "heste-info", men gælder alle levende væsner, også mennesker) ), hvilket i særlig grad går ud over "mit" kalium.... Dvs. også dette kalium-tab kan trigge migræne frem (hos mig), foruden andre ubehag, inkl. almindelig velbefindende der bliver påvirket i minus-retning + vædskeophobninger.

Vi har brug for næsten 3 GRAM kalium om dagen for at kunne fungere.... Når man IKKE spiser den sædvanlige mad fordi der er for varmt og man hellere skal have noget let, eller slet ikke noget ( ) - får man ikke sit kalium tilført og så sker der ting og sager, hvis man altså oven i det hele - er på arbejde, hvor man ikke holder sig i ro.... Jeg glemte både mine gule briller OG min Kaleorid hjemme.... da jeg daffede afsted om morgenen

Det må have været så varmt så længe siden, at jeg selv glemte alle mine gode råd og resultatet blev, at jeg ikke alene fik en dundrende migræne, men min krop også begyndte at holde på vædske (for at holde på salte) og alt i alt - havde jeg fået en rigtig dårlig dag ud af det.....

Da jeg kom hjem om aftenen stod valget mellem et Imigran og et måltid... Pillen skal helst tages forskudt for måltiderne hvis den skal virke... Jeg var så sulten, at jeg valgte maden... solen var også ved at gå ned og sulten har meldt sig.

Efter måltidet lettede migrænen en del, men allerede ti minutter efter blev det igen helvedes slemt at udholde... og nu måtte jeg jo vente i mindst halvanden time, før jeg kunne snuppe et Imigran. Så på hovedet i seng gik jeg, og ventede... Jegt fik min pille omsider, lige da jeg var ved at springe ud af mit gode skind.... og så begravede jeg mig igen i min sommerdyne mens jeg ventede.... Da var klokken midt om natten og jeg sov videre lige til for lidt siden.

Jeg er fortsat fortrydelig over, at jeg ikke havde gjort hvad jeg selv prædiker for andre, og at hele Grundlovsdag gik kun med at jobbe og lide....

Håber MEGET, at I andre var MEGET smartere end jeg

Herhjemme har jeg mine vidunderlige ventilatorer alle vegne. Det er dog straks værre, når jeg skal hjemmefra og "fungere" i heden.... nogle tips og tricks?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Kære Anina

Den forb...... migræne kan jo næsten tage livet af enhver!
    Jeg håber, du er kommet igennem den og kan fungere igen - også selv om du har det svært i varmen.

Gode råd kan jeg desværre ikke give dig, da jeg jo selv stortrives i sol og varme (det gør min husbond også), og så er jeg jo også priveligeret, og kan bruge mine dage, som jeg vil.

Hjemme i haven er der ikke til at holde ud at opholde sig, men ved stranden er luften frisk og kølig, så vi er enige om, at så længe vejret er sådan, vil vi blæse på pligterne herhjemme. Dem kan vi klare, når det bliver dårligt vejr igen!

Vi drager til stranden omkring frokosttid, og så opholder vi os der indtil klokken er omkring 17. Det er perfekt
    Vi har jo et blomstrende socialt liv i vikingeklubben, så vi er som regel en flok, der hygger sig sammen. I går var vi nogle stykker, der havde aftalt, at vi skulle spise frokost sammen. Et bord (et af dem, der ikke var blevet brændt af sidste fredag ) blev dækket, og så hyggede vi os ellers med sild, frisk hjemmebagt rugbrød og nyrøget rygeost med efterfølgende kaffebord, hvor der efterhånden var samlet ca. 20 personer! Det er helt vildt dejligt - og så hopper vi jo i bølgerne med jævne mellemrum, når vi trænger til lidt afkøling

I morgen skal der afholdes vikingedåb igen, så i morgen aften skal vi holde den obligatoriske dåbsfest. Sidste år, da vi selv blev døbt, regnede det om formiddagen men hen under aften og om natten havde vi det smukkeste vejr. Vi glæder os allerede til traveturen hjem tidligt søndag morgen!

Jeg ønsker for dig, at du - og I andre, der lider i varmen - kommer godt igennem de sidste varme dage - i næste uge skulle skyerne efter sigende jo titte frem igen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Jun 2007

Øv noget hø med din migræne.

nogle tips og tricks?
    Jeg plejer at holde mine håndled under den kolde vandhane et stykke tid, så det kolde vand kan løbe ned på pulsen (jeg holder håndfladerne opad).

Og så tager jeg en klud, der har været under den kolde hane, og lægger om nakken.

Det tager "toppen" af ubehaget ved varmen.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Brrrrrrrrrrr!! Jeg fryser, fryser, fryyyyyser Superfryser jeg, jeg, jeeeg

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Jeg jubler også når jeg fryser, men jeg svetter natt og dag.....ved + 8 grader ute nå...så full forståelse for gleden. Men HVORFOR fryser du? Har du noen tips?

Bare ikke frys på deg forkjølelse! Ellers misunner jeg deg "kuldegysningene".

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Jeg jubler også når jeg fryser, men jeg svetter natt og dag.....ved + 8 grader ute nå...så full forståelse for gleden.
    Aha! HEDETURE

Det har jeg kun en løsning på: Angemin - det eneste (jeg kender) hormonpræparat, der ikke får barmen til at gro uhæmmet og får væske til at ophobe sig i kroppen.... men det hører jo til en helt anden kategori her på sitet.

Hvorfor jeg fryser? Hmm... fordi her er kun 21 grader indendørs, hvilket er den rene Antarktis i sammenligning med forrige dagenes 26-27... og når jeg nu sidder stille og skriver, så......frrrrryser jeg bare... brrrrrrr!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Hvorfor jeg fryser? Hmm... fordi her er kun 21 grader indendørs, hvilket er den rene Antarktis i sammenligning med forrige dagenes 26-27... og når jeg nu sidder stille og skriver, så......frrrrryser jeg bare... brrrrrrr!
    Jamen kæreste dog! Det er nu ikke nemt at være kvinde - nogle har det for varmt (bl.a. Yvette med sine hedeture) og andre hundefryser, for det er i det hele taget ikke nemt at skulle tilpasse sit luksuslegeme til de svingende temperaturer i vores omskiftelige klima!

Fra at have rendt rundt i flere uger med bare tæer, shorts og soltop, er det altså underligt igen at skulle være iklædt langærmet striktrøje, jeans og SOKKER for at kunne holde varmen! - jeg hader at have sokker på om sommeren, men når mine fødder er kolde, fryser jeg også på resten af kroppen - derfor sokker!

For min skyld må det gerne øsregne et par dage nu, for det har jorden hårdt brug for, men så ser jeg gerne, at sommeren med sol og varme vender tilbage, så vi igen kan nyde de dejlige eftermiddage på stranden!

Når indeklimaet er så råkoldt som i aften, tænder vi en masse stearinlys - det giver op til +2 grader mere efter kort tid.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Jun 2007

langærmet striktrøje, jeans og SOKKER for at kunne holde varmen! - jeg hader at have sokker på om sommeren, men når mine fødder er kolde, fryser jeg også på resten af kroppen - derfor sokker!
    Er der nogen, der ved, hvordan ovenstående påklædning kan forbindes med en vinterbader?

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

Jeg aner det ikke men håber ikke at sokker og de langærmet er med i vandet he he

og så vil jeg gerne have solen og varmen tilbage, solen forsvinder og jeg fryser får ondt og bliver træt hele tiden..

Mon man kan få statstilskud til at bo i afrika fordi man fryser

jeg har bare haft det så fedt i varmen , og nu har vi haft to kolde dage så nu må varmen godt komme igen, nu syntes jeg at dem der ikke kan holde varmen ud er tilgodeset he he nu er det min tur (ja ja jeg ved det jeg er sgi så vennesjæl og god af mig at det er helt forfærdeligt )

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan
    Er der nogen, der ved, hvordan ovenstående påklædning kan forbindes med en vinterbader?
    Zuzan - det er jo ikke vinter - derfor!

(Jeg ku' ikke la' være )

Knus, Anne

Registreringsdato
    Jun 2007

Så vil jeg hellere bade om sommeren og gå med sokker om vinteren.

Jeg kunne heller ikke lade være.

PS... Jeg har fået GPS (jeg har ingen bil), men barnet mente, jeg bedre kunne finde vej til Bloksbjerg.

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg

PS... Jeg har fået GPS (jeg har ingen bil), men barnet mente, jeg bedre kunne finde vej til Bloksbjerg.

Hmmm... min datter sagde at med min alder så burde jeg kende vejen, så jeg kunne donere hvad sådan en koster til hende
    Knus fra Helle

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg