Enten leve eller skabe. Begge dele går ikke.

Hmm... hvis man ikke kan leve og skabe samtidigt.....? Lever så de skabende mænd ikke, eller kan de også leve samtidigt med at de skaber - fordi "nogen" sørger for det, for dem?

Det må være noget i den retning, hvis man ser på hvor mange mænd, i forhold til - hvor få kvinder har f.eks. modtaget Nobelprisen for deres livsværk.... Så få kvinder, at det er nemmere at nævne dem alle:

Fysik:
1903 Marie Sklodowska Curie
1963 Maria Goeppert Mayer

Kemi:
1911 Marie Sklodowska Curie
1935 Irene Joliot-Curie
1964 Dorothy Crowfoot Hodgkin

Biologi & medicin:
1947 Gerty Radnitz Cori
1977 Rosalyn Sussman Yalow
1983 Barbara McClintock
1986 Rita Levi-Montalcini
1988 Gertrude Elion
1995 Christiane Nusslein-Volhard
2004 Linda B. Buck

Fred:
1905 Baroness Bertha von Suttner
1931 Jane Addams
1946 Emily Greene Balch
1976 Betty Williams
1976 Mairead Corrigan
1979 Mother Teresa
1982 Alva Myrdal
1991 Aung San Suu Kyi
1992 Rigoberta Menchu Tum
1997 Jody Williams
2003 Shirin Ebadi
2004 Wangari Maathai

Litteratur:
1909 Selma Ottilia Lovisa Lagerlof
1926 Grazia Deledda
1928 Sigrid Undset
1938 Pearl Buck
1945 Gabriela Mistral
1966 Nelly Sachs
1991 Nadine Gordimer
1993 Toni Morrison
1996 Wislawa Szymborska
2004 Elfriede Jelinek
2007 Doris Lessing

Hmm... der er ikke nogen Nobelpris i Matematik, men den findes heller ikke for mænd... Alfred Nobel har sørget for, at der ikke bliver uddelt en pris i Matematik fordi... han havde en høne at plukke med dette fag, idet hans kone har vist nok haft en affære med en matematiker... Sikke et storsind.... Alfred Nobel. At på denne ringe baggrund at udelukke noget af det vigtigste i denne verden, og noget, ingen fremtid er mulig at tilstræbe uden... I min verden trækker den slags forbehold, så uendeligt meget ned i oplevelsen af hyldest til de store skikkelser i verdenshistorien.

Det var Elfriede Jelinek, der skrev at "Enten leve eller skrive. Begge dele går ikke." Og taget i betragtning hendes vej mod Nobelprisen i Litteratur i 2004 - kan jeg godt forstå hvad hun mener.

”Hvis det skal være en succeshistorie,” siger Elfriede Jelinek, ”så er den malgré moi ("mod min vilje"/edit:Anina). Det, som man ikke ønsker sig, det får man, og det, som man så brændende ønsker sig, det får man aldrig. Jeg ville gerne kunne leve, kunne gå ud, når jeg havde lyst, gå i biografen, når jeg havde lyst til at gå i biografen, og når jeg havde lyst til at rejse, så bare at rejse. Jeg havde ønsket at have den slags frihed, som Peter Handke har, at foretage fodrejser som han, gennem Japan, gennem Sierra-ørkenen. Mænd kan sådan noget, de har subjekt-status, de har definitionsmagten. Jeg har måttet skaffe mig skriveriets subjekt-status gennem fuldkommen tilbagetrukkethed. Jeg kunne ikke få begge dele, livet og skriveriet.”

Læs mere på Elfriede Jelineks hjemmeside, hvis du læser tysk, eller kan jeg anbefale en fantastisk artikel på Kvinfo.dk Spøgelsernes herskerinde ... gør det nu. Det er en fantastisk historie om en forfatter. )

Hmm... dette subjekt-status Jelinek skriver om, mændene "bare" har, hvilket gør dem i stand til at skabe og leve samtidigt....

Er dette subjekt-status ikke noget de har modtaget af kvinderne i deres bagland, mens de selv aldrig var villige til at yde kvinderne det samme, om ikke andet så for at beholde den udelte magt? Uanset om denne klamres sig til bevidst eller ubevidst. Og udspiller sig dette drama ikke fortsat alle vegne, ikke mindst i de fleste af de små, almindelige hjem, hvor vi kvinder, selv i alderdommen ikke kan få del i den frihed, der skal til at fange og fuldføre gamle drømme? Og hvor mange af os kun kan opnå og fastholde den surrogat af indre fred ved at resignere og adoptere det modsatte køns fordomme om os selv, mod vores talenter og mod vores egen skabeevne? Dette er mere reglen end det er undtagelsen - vil jeg vove at påstå.... og den gamle sandhed om frihed kommer igen og spøger i baggrunden.... "Frihed er ikke noget man får, bare fordi man har ret til den. Frihed er noget man er nødt til, selv at tage for sig, idet friheden kan kun defineres gennem graden af opbrud med u-frihed. tager." Alternativet er for sølle, hvis man også skal kunne leve før man dør....

Håber I kan finde ud af, hvad er op og ned på alle disse tanker...

Denne tråd er ene og alene Beas fortjeneste, efter at hun bidrog til emnet "Er vi dumme eller sløve....?" http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=10226 . Det er nu en gang en kendsgerning, at uden input fra Bea, havde jeg (vi) nok gået glip af Elfride Jelinek og hendes bøger. Tak Bea