Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 30 af 32
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard "Halogen Oven Club"

Anina skrev:

Vil du være med i "Halogen Oven Club" på Overgangsalderen.net ?

Jeg har et kæmpe problem, som jeg vil prøve at løse gennem at prøve at lokke Jer alle med på afveje, hvor vi kan hygge os samtidigt med at jeg får en hel masse ud af det.

Mit problem er, at jeg spiser forkert (småt/tørt), for få gange om dagen, at jeg hellere sulter end spiser rugbrødsmadder (har fået i den grad for meget af det i tidens løb) og at mit stofskifte + medicinen gør, at når jeg ikke spiser for længe - dratter mit blodsukker ned og så dur jeg ikke til noget mere den dag. At mine tarme heller ikke kan tåle tom mave for længe - er en anden sag, men ikke mindre ubehagelig end den første.

For mig er det ikke løsningen, at jeg skal have gryder og pander frem.... for så opgiver jeg endnu før jeg starter, selv om jeg skal simpelt hen have varm eller lun mad, for overhovedet at fungere. Men netop det er så som så med og medmindre jeg finder på noget rigtig kreativt - bliver intet af de gode fortsætter til noget.

Jeg har derfor (inspireret af Hejdien) fundet på, at jeg vil kaste mig i støvet og bede og tigge jer om at vi sammen opretter en "mad-klub" hvor vi alle har den samme "ting" vi bruger til at lave mad i en gang imellem (kun) og når noget lykkes rigtig godt - at vi så poster en opskrift eller fremgangsmåde på forummet, hvor jeg gerne opretter et nyt forum under samme overskrift som i denne mail.

Nu er det sådan, at (jeg tror) det kun er Anne, Helle og Hejdien, der passer "rigtig" husholdning i køkkenet... Hejdien dog (vist nok) mest pga. ungerne og var det for hende selv - blev det nok rugbrødsmadder 24/7.... formoder jeg.

Derimod Yvette, jeg og Zuzan (tror jeg nok) kan godt finde på at leve på en sten, hvilket slet ikke fremmer hverken helbredet eller energiniveau. Det ville nok så være os tre, der kunne måske "snylte" lidt på inspirationen fra de tre "gourmeter" i blandt os, hvis de er med på det (please, please, please....).

Min idè er som følger: Denne Halogen Oven af samme type som på billedet... http://www.shop.edirectory.co.uk/eas...en/pid/3343863 - har Hejdien ved jeg, jeg har den også og Markowitch har også sådan een.... Mig bekendt er det kun Hejdien, der kan finde ud af at bruge den efter hensigten og kunne måske øse af erfaringer til at begynde med... Jeg har kun hørt lovord og er ved at være grøn af misundelse og drukner i mundvand ved bare tanken om nem, hurtig og velsmagende mad, der i denne ovn kan laves til en eller to personer - som en drøm.

Taget i betragtning, at lysten eller evnen til at stå i køkkenet daler med lynfart med alderen (for mit vedkommende i hvert fald) - kan jeg forestille mig, at foruden selv at lære bruge den - kunne det tænkes, at også andre med tiden kunne smittes med at styrke gode spisevaner, der ellers bare visner væk... når man ikke længere skal sørge for ungernes måltider. For mit vedkommende føles det nu, som om jeg aldrig har lavet mad før.... og når jeg endelig går i gang - har jeg ti tommelfingre og to venstre hænder (er ellers højrehåndet). Hjælp!

Vil I være med i "Halogen Oven Club" sammen med mig, der ellers snart dør af sult og begær efter ordentlig maaaad.

Knus. Anina
    Hejdien, Zuzan, Helle, Bea og Yvette har allerede svaret JA
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Standard Re: "Halogen Oven Club"

Jamen søde Admin....
    Du havde vel heller ikke ventet andet? det lyder da for spændene at sige nej til
    Jeg glæder mig allerede til at forsøge mig frem, jeg har været lidt rundt på nettet, desværre er de fleste sider på engelsk og det fatter jeg ikke så meget af, men det virker som om at det er et lille vidunder
    Jeg har fortalt Lea at vi skal være med i et "forsøg" så friturergryden er bandlyst Den var hun med på Bare hun også får lov at prøve at lave noget.
    Så her glæder vi os meget.
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Uha, tænker, tænker... Jeg kan huske, at da jeg var barn, havde vi i køkkenet to "bordovne". Hver med en ledning med en slags "striktøjs-hylster" og når de begge var i gang - gik propperne gerne, en gang imellem...

Hmm... de så noget anderledes ud den gang... og så var de heller ikke infrarøde og med halogen varmekilde... I det hele taget så "vores" noget mere "brugte" ud end her på billederne.... Hmm... gad vide om nogen (andre end jeg) kan endnu huske disse indretninger, der altid (hos os) kom frem specielt ved højtider, hvor komfuret var okuperet af en hel masse andet. Bl.a. flæskesteg og gås (bwadr... kan ikke lide andre fugle end kylling og kalkun)...

Ja, ja... jeg glæder mig MEGET til at adlyde Hejdiens (an)befalinger i et og alt, idet lige pt er Hejdien - eksperten
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg glæder mig også helt vildt til at se, hvad det er for et "dyr".

Det lyder vildt spændende. Mon ikke, der står nogle opskrifter i "brugsanvisningen". Så kan man jo starte derfra.

Ja, Hejdien må på banen.

Jeg glæder mig det også til at slippe for

Tak, Anina... igen, igen.

Jeg kan ikke huske de ovne, du nævner, Anina.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Det lyder vildt spændende. Mon ikke, der står nogle opskrifter i "brugsanvisningen". Så kan man jo starte derfra.
    Jo, der er nogle stykker, men på..... engelsk Hmm... mon køkken-engelsk er sværere end skole-engelsk

Ja, Hejdien må på banen.
    Jeg tror Hejdien sagde, at der var vedlagt et ark med bage- og kogetider.... Men denne "ark" ligger IKKE ved min ovn... tror jeg ikke.

Hejdien? Kunne din "tabel" måske scannes hertil?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Bea Gæst

Hej Piger

Jeg vil også gerne være med til at eksperimentere lidt. Det lyder spændende og sundt.

Glæder mig til det.

Knus Bea

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Jeg gleder meg også helt vilt! Her i huset er hovedmenyen proteinpulver, så det blir fabelaktig med noe MAT!

Men.....jeg trenger assistanse.....av Hejdien høres det ut til....

Tuusen takk for dette prosjektet! Det blir spennende!!
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Jeg er med! Det lyder rigtig spændende, og jeg glæder mig også til at afprøve "dyret"!

Min microovn er jeg aldrig blevet rigtig gode venner med, så den bruger jeg ikke til andet end optøning og kogning af frosne grønærter! Jeg synes, mad bliver så kedeligt ved microkogning.

Jeg laver mad hver dag - få dage undtaget. Dvs. det bliver ofte at springe over, hvor gærdet er lavest for at tilbringe så lidt tid i køkkenet som muligt de almindelige hverdagsaftener. Så det vil jo være perfekt, hvis dovenskaben kan gå i spænd med spændende mad

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

Hej Tøser

Altså først vil jeg lige sige at kigger i efter en ekspert så kig ikke på mig he he

jeg er på begynder stadiet men jeg er kommet så langt at jeg både har god mad i den og ved nogle ting man kan lave , men jeg har bestemt også nogle ting jeg ved at man IKKE skal lave

Til jer som kun er en eller to i husholdningen vil jeg sige den er genial den ovn ...

Den er brugervenlig og frem for alt så er den så nem at gøre ren (ikke noget ned på gulvet for at skure og skrubbe inde i ovnen i alle mulig mærkelige stillinger for at komme rundt i hjørnerne)

bare en sjat vand i en lille skvæt sulfo og så stil den på vask programmet et par minutter , rundt med en børste hæld vand ud skyl tør også er dyret rent , det er bare en af fordelene

Når vi er flere herhjemme så bruger jeg den som supplement det vil sige at jeg feks laver kødet i den, men kartofler og grøntsager på komfur...

Når det kun er Stine og jeg der er her, så bruger jeg kun den...

feks har jeg ikke stegt et stykke kød siden jeg fik den (så ingen margarine der sætter sig her )

Den cirkulere varmt luft rundt , så da jeg er et snedigt menneske ja så tænkte jeg aha .. en varmluftsovn og så bruger jeg den faktisk som det ...

En dag lavde jeg kalkun snitzler og bagekartofler og grøntsager (ærter og gulerødder )

Der er riste med til den og den lille (laveste ) tager jeg som bunden af ovnen den højeste som midten af ovnen og så er der sådan stige agtig med , og den venter jeg på jeres gæt omkring hvad den skal bruges til he he

Nå men den dag jeg lavde ovenævnte ret , der smed jeg først 3 bagekartofler i den, tændte den og gav dem ca 30 min (alt fra mig kommer i ca tider da jeg mener man er nød til at mærke sig frem ) derefter tog jeg snitzlerne og marinerede dem og gav dem 30 min ... da de havde fået 15 min vendte jeg dem om (tror ikke det er nødvendigt) og så tog jeg en ildfast skål og maste ned til dem med vand der lige dækkede grøntsagerne og gav dem de sidste 15 min med ...

og det smagte godt skal jeg hilse og sige...

Nu er jeg ikke lige den store gourmet og jeg hader af et godt hjerte at lave mad he he

Så det der kommer fra mig skal i vide mange gange er noget med at hoppe over hvor gærdet er lavest ...

feks forleden dag hvor vi fik kartofler og frikadeller og grøntsager, ja så er det kalkun frikadeller fra metro færdiglavet og hele svineriet, dertil tvinger jeg så sønnen til at skrælle kartofler , grøntsagerne ned i ovnen , det samme med kalkunfrikadellerne og så noget persille til på kartoflerne ..

Så i kan se det er ikke fordi jeg har den store snilde og jeg er mærket efter mange år i køkken industrien .. en ting i kommer til at opleve med mig er også ...

Kartofler er ikke noget vi gør det meget i, jeg får enormt ondt i mine hænder af at skrælle kartofler så derfor er det noget jeg springer over og jeg er så heller ikke den store varmt mad spiser ...

Jeg kunne hvis ikke det var for ungerne leve af klap sammen madder :o

Nå men man har altså ikke en oven som den uden at prøve at bage noget af det usunde

Og her bagte jeg en sandkage af færdig mix den skulle være i en bradepande lille, men den kunne altså ikke være i ovnen (den er jo rund ) i stedet for puttede jeg den i en brødform og gav den 7 min længere end der stod på pakken og den blev helt fin...

Så alt i alt er det noget med at kigge på tingene omsætte det oppe i sin hjerne til en varmluftsovn og så prøve sig frem ....

Jeg har ikke haft ovenen så længe ,men jeg har prøvet en del ting.. i aften står den på salat med kylling stykker og det er så igen fra metro aj for hulen hvor er jeg doven ...

Nå men det ser sådan her ud ...

jeg tager et rundt ildfast fad sætter det ned i ovnene putter kylling stykker i (skåret i tynde strimler ) og giver dem 7 min , derefter stikker jeg en palet i , vender dem løsligt , kommer krydderi i efter smag (her er det hvidløgspulver og mixet krydderier ) men man kan også bruge noget marinade hvis man er mere til kød der ikke er for tørt ...

Jeg koger pasta skruer, skære icebergsalat , agurk , grøn og rød peber og majs og ærter (frossen og ja de skal tøs op ) det hele tager jeg så og blander med kødet når det er kølet af ...
    og så lige til sidst lidt brød krutoner hvis man er til det

serveres med grovflute til og cremfraice dressing eller hvidløgsdressing ( her bruger vi den fedt fattige )

Det var lige nogle af eksemplerne men fremgangsmåden er den samme med næsten alt man laver.. jeg har tænkt mig en af dagene at prøve at lave en flæskesteg heri...

Men tror nu at en af grundene til at jeg er så glad for den, er at den er så nem at gøre ren...

Min datter sværger til at lyset gør noget ved hende he he ...

den har et dejligt beroligende lys og det er så fedt at man kan se maden blive lavet hele vejen rundt ....

Jeg tror Hejdien sagde, at der var vedlagt et ark med bage- og kogetider.... Men denne "ark" ligger IKKE ved min ovn... tror jeg ikke.

Hejdien? Kunne din "tabel" måske scannes hertil?
    Og nej nej nej ... det var ikke i den men i min bagemaskine

Men går man efter tiderne på pakningerne omkring tilberednings tider så kommer man ikke galt afsted

Jeg har skrevet flere ting ned som jeg laver i den, det sværeste er ikke at lave noget i den, men at finde ud af hvad og hvordan .. men helt klart er man ene eller to så er den genial fordi man ikke behøver at have 117 ting frem for at lave et måltid mad .. og jeg tror at kun fantasien sætter grænser så jeg glæder mig da til i ander kommer med så jeg lige kan lure jeg af også ...

Nå ja i går lavede jeg pølsehorn i den .. selv om den er rund kunne jeg have 12 stk i den .. det er jo ikke så sundt men ungene elsker det engang imellem når de kommer fra skole af , så det skal der jo også være plads til ... og jeg laver ikke pølsehorn som de fleste (igen dovenskab og smerter)

Jeg køber en pakke med pizza dej fra brugsen , det er rullet og helt fladt, så tager jeg lige en pizza skære og skære tolv stimler , rundt om pølsen (partypølse uden skind ) og i ovnen ca 12 min og så er det færdigt ... dejlig nemt og hurtigt og ungene elsker det ....

Guest avatar
    Bea Gæst

Det lyder spændende med den ovn og det bliver mere inspirerende, når vi er flere til at hjælpe hianden. Jeg forelagde husbonden den påtænkte investering, hvilket han rystede lidt på hovedet af, men jeg skal give ham mad skal jeg

Det lyder nemt, når Hejdien skriver om det, men lækkert. Jeg har gået i køkkenet og tænkt på, hvor jeg skal placere " dyret". Den skal stå fremme, ellers får jeg ikke glæde af den. Jeg har kun microovnen på køkkenbordet, men for at få glæde af den ovn skal den være let at komme til og så må jge fravige mine principper med at der ikke skal stå noget på køkkenbordet. jeg har et hjørne som jeg kan skubbe den hen i. Nå, men det er jo mit problem og jeg glæde mig til at vi får gang i klubben og madlavningen.

Bea

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Phuuuah.....Hejdien. Jeg er helt andpusten! Jeg må frem med dansk-norsk ordbok, brette opp ermene og begynne å TENKE MAT.... Fantasien min på dette området er helt blank så jeg noterer vilt her...

Jeg har litt småangst for karbohydrater, og må derfor finne ut hva jeg kan lage som inneholder proteiner. Kjøtt er jo fint, og fisk enda bedre. Hva mer... ?? Grønsaker til iallefall, og liiiiitt poteter (kartofler)...og der stopper det opp hos meg! ...forløpig. En spennende utfordring mao! Jeg gleder meg masse til dette prosjektet!

Tuuusen takk for det som du deler med oss så langt!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Godmorgen....
    Se nu har jeg drømt om ovnen det meste af natte og har lavet de mest fantastiske retter men jeg har stadig ikke fundet placeringen til den, hvor skal man stille den? jeg er lidt bange for at varmen vil lave mærker på min væg, jeg har ikke nogen ide om hvormeget varme den leverer, så Hejdien.... hvordan har du din stående når den er i brug?
    Jeg har sådan en lille bordplade af sten til afsætning, men det er meget tæt på væggen, så det er jeg lidt urolig over.
    Kan i have en god dag
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Hej Helle

Jeg tror ikke at du behøver frygte temperaturen. Den bliver ikke højere (udenpå tror jeg) end "kogepunktet" for de ingredienser, der er anbragt i skålen for tilberedningen. Varmen går jo mest IND i maden, og ikke så meget ud af stegeskålen. Det der varmer, er i toppen af låget og slipper varmen ud kun i selve skålen. Jeg tror overhovedet ikke, at der er brug for andet (hvis overhovedet) end noget af materiale som almindelig bordskåner.... max. Det samme gælder nok også "kontakten" til siderne - der gælder sikkert samme forhold, som når man tager en varm gryde af fra komfuret og stiller den på køkkenbordet...

Hvis du tænker på, hvor Ovnen skal have sin faste parkeringsplads, må du hellere prøve at tænke over hvad Bea skriver... Jeg tror nemlig at hun har ret og hvis man først skal hive "dyret" ud hver gang... sker det sikkert som amen i kirken, at det nok forbliver gemt mange gange.... simpelt hen fordi "inspirationen" kommer oftest når man ser på "tingesten".

Håber Hejdien snart kommer forbi og bekræfter mine påstande her. Og tillykke med dit nye køkkengrej. Må den tid komme, hvor din datter bestemmer sig for, frivilligt at skippe frituregryden

Hvis du skærer pommefritterne ud af "færske" kartofler og kommer dem i en skål hvor de lige blandes med en smulle GOD olie eller smeltet kokosolie, og bagefter smides på en varmefast tallerken eller lille rund tærteform - eller bare på risten - vil hun få meget fine pommefritter alligevel, denne gang bare UDEN friturefedt og mere fedtfattige end købe-pommefritter (selv om man måske første gang skal prøve sig frem mht temperaturen og stegetiden).

Velbekomme

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

Lige hurtigt og kort (har lidt travlt i disse dage, kommer tilbage og fortæller når der kommer lidt ro på )

Anina har helt ret , man kan såmænd have den stående direkte på bordet så varm bliver den ikke...

jeg har ikke engang bordskåner på bordet når jeg bruger den , for der er jo små ben på og det er mere end rigeligt til at skåne bordet

Jeg har min stående oppe på en hylde (skal også finde et andet sted, kan ikke lige klare at løfte den ned hverdag ) og når jeg bruger den sætter jeg den såmænd på køkkenbordet, den bliver ikke engang så varm at jeg ikke kan arbejde på bordet imens (stå og skære salat feks) man skal bare ikke lige sætte labberne på selv glas skålen mens man bruger den...

jeg har køkkenvindue og i dag da jeg brugte den opdagde jeg at det ene gardin var helt henne ved ovnen ikke engang det havde sat brændte pletter og køkknet er her endnu

Så Helle sæt du den bare på bordpladen du snakker om det kan det sagtens holde til (mit køkkenbord er af den slags der kommer mærker i hvis man sætter en varm gryde på det ) og heller ikke der er der noget som helst mærke når jeg har brugt den

Hejdien

PS

Helle hvis du laver pomfrit s i den kan du så ikke lige give et praj om hvordan og hvor længe , det er en ting jeg også havde tænkt på ville være noget sundere , men har ikke prøvet det endnu

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Pomfrits... det var nemlig tanken i dag, men det må vente til i morgen, jeg ville lige hører om placeringen, nu er jeg så helt tryg ved det også, så i morgen skal den stå sin prøve
    Den får så pladsen hvor friturergryden står, og den gemmer jeg LANGT væk, jeg er for nem at overtale til liiige at lave pomfrits i den når jeg ikke rigtig gider noget
    Glæder mig til "forsøget" i morgen
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Glæder mig til "forsøget" i morgen
    Hmm... Helle

Gik det måske ikke så godt med pommefritterne? Jeg har ladet mig fortælle, at med denne ovn som med andre køkkenting, der kræver justering af køkken-tænke-rutiner - skal man påregne, at der er en fdase, hvor man skal fumle sig lidt frem m.h.t. effekten og kogetiderne, fordi det kan opleves anderledes end man er vant til.

Jeg har allereden en "anderledes" bordovn, der kaldes New Wave Oven og husker at i starten har jeg i arrigskab smidt mine mislykkede kartoffelbåde ud i to omgange, før jeg fandt ud af, hvordan det hang sammen.

De forhåbninger jeg har til Halogen Oven hænger sammen med, at den er bygget om en kæmpestor glasskål, jeg regner med at kunne fylde med forskellige ingredienser, som så kan tilberedes samtidigt.

Jeg vil gå lige over til Hejdiens tråd med et par spørgsmål om noget, jeg regner med Hejdien allerede har afprøvet...

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

hmm... jeg fik aldrig lavet de pomfrist Jeg "tør" næsten ikke bruge min fine ovn, men det lader til jeg bliver "nødt" til det. Jeg havde da håbet at i andre kom først med jeres erfaringer når i for først gang skulle prøve, men ok så gør jeg det!!
    Planen er at vi skal have frikedeller, og set andet sted så er det muligt i ovnen, så det gør jeg, skal nok komme ind og fortælle hvad, hvordan og hvorlænge senere

Den unge dame kan få ovnstegte kartofler til, jeg snupper et blomkål
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Jeg "tør" næsten ikke bruge min fine ovn, men det lader til jeg bliver "nødt" til det.
    He, hee 4: Helle... Så har du det præcist som jeg 4:

Anskaffer jeg mig et nyt grej, om det så er alm. værktøj eller køkkenting - plejer jeg først gå rund om den som katten... du ved Indtil den dag, jeg selv, personligt mister tålmodigheden med mig selv og springer ud i det... Det kan du lige så godt gøre nu som senere.... for det "hjælper" faktisk slet ikke på den usikkerhed, der altid følger med at skulle lære at bruge noget, man ikke er vant til.

Nej, nej... velkommen i klubben Sveske

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Jeg var lige ved at tro min ovn ikke virkede
    Men jeg fandt ud af man skal sætte temp, og SÅ dreje på timeren, jeg havde ellers stået og skiftede fra den ene stikdåse til den anden, ikke om det ville, så prøvede jeg at dreje på knapperne, og lige pludselig var der både lys og lyd, hold da op jeg blev hel forskrækket så jeg skyndte mig at slukke og pille strømmen fra piiiinliigt
    Så nu skal timerenn lige gå i nul så prøver jeg igen
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jun 2007

Tak for den beskrivelse, Helle.

Det er dejligt med selvironi, og at du "skåner" os andre for samme oplevelse ved at forberede os.

Jeg lover, at jeg nok skal berette her, hvis jeg får nogle "sjove" oplevelser også.

Jeg kan da afsløre, at jeg som nybegynder med mikrobølgeovn ville varme nogle frosne boller....

De blev helt sorte indeni, tørre og komplet uspiselige.

Kender jeg mig selv ret, oplever jeg sikkert noget tilsvarende igen.

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Heisann!

I dag ble jeg også lykkelig eier av denne ovnen! Jeg har plassert den på kjøkkenbenken, og har kikket og kikket i hele dag. Lenger har jeg ikke kommet ennå....

Prøver å lese bruksanvisningen først. Så får maten komme etter hvert. Jeg er ikke så rask på kjøkkenet, men det kommer, det kommer... Kjempespennde!!

Registreringsdato
    Jun 2007

Hvad så i dag, Yvette?

Har du prøvet at tænde lyset i ovnen i dag?

Eller skræmmer den dig?

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Hehe! Zuzan da - jeg trenger et par dager til kanskje.

Vel - sannheten må frem. Altså - jeg har noen "dumme" spørsmål...har prøvd å finne svarene, men det nytter jo ikke.

1. Kan maten legges direkte på ristene?
    2. Eller må man bruke ildfaste former?
    3. Kan man legge mat i aluminium? Tåler ovnen det?
    4. Når man steker både kjøtt og kartofler - hva skal være på den underste risten og hva på den øveste?

5. Den timeren....går den ned av seg selv? Kan den skrues tilbake hvis jeg har satt på for lang tid?

Phuu!!! Dette er bare begynnelsen!

Jeg takker hjertelig for svar! Knus!

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Hehe! Zuzan da - jeg trenger et par dager til kanskje.

Vel - sannheten må frem. Altså - jeg har noen "dumme" spørsmål...har prøvd å finne svarene, men det nytter jo ikke.

1. Kan maten legges direkte på ristene?
    2. Eller må man bruke ildfaste former?
    3. Kan man legge mat i aluminium? Tåler ovnen det?
    4. Når man steker både kjøtt og kartofler - hva skal være på den underste risten og hva på den øveste?

5. Den timeren....går den ned av seg selv? Kan den skrues tilbake hvis jeg har satt på for lang tid?

Phuu!!! Dette er bare begynnelsen!

Jeg takker hjertelig for svar! Knus!

Hej Yvette

1. ja det kan man godt, men bagning, farsmad og lign der bruger jeg bagepapir som jeg pakker risten jeg bruger ind i, jeg køber bagepapir i stykker og har klippet dem nogenlunde runde så de passer

2. Man kan sagtens bruge forme, både ildfaste og bageforme, da jeg baget brød brugte jeg en alm. bageform og det gik fint

3. Det har jeg ikke prøvet, men alm sølvpapir kan man bruge så mon ikke det går....

4. Det der skal have længst tid skal være nederst

5. Timeren går selv ned, sætter du den på for lang tid må du IKKE dreje den modsat vej! Den skal SELV gå ned, hvis jeg sætter den til formeget så tager jeg ovnen fra strømmen og venter til den er i 0 og starter forfra.

6. GOD FORNØJELSE..... jeg er glad for min, medder er meget at lærer, og det går galt nogle gange
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Denne bagerist er så lille, at den nemt kan komme i opvaskemaskinen, hvis man anvender den uden nogen "beskyttelse" (bagepapir eller aluminiumfolie). Jeg har også prøvet at "vaske" den i selve ovnen når den skal "renses" alligevel og det gik også meget fint.

Fordelen ved, nogen gange ikke at lægge noget bagepapir på er - når man lægger en lille steg eller faste frikadeller, bagekartofler eller andet der ligger "frit" (uden forme eller fade) - at varmestrømmen fordeler sig således, at maden bliver stegt helt jævnt på alle sider på en gang og uden at man evt. skal vende den om midt i stegningen/bagningen. Dvs. farven er der hele vejen rundt og f.eks. frikadellerne er uden denne lyse kant der normalt kommer når man pandesteger på den ene side og så på den anden bagefter.

Hvis man så lægger kartoffelstykkerne eller både i bunden og giver dem nogen tid (afhængig af stykkernes størrelse - finder man ud af hen ad vejen) - kan den krydrede kødsaft løbe ned over kartoflerne og give dem en god ekstra smag....

Noget helt tredje er - at hvis man giver den for lidt tid (eller for lav temperatur) og stegen er f.eks. ikke helt færdigstegt - er det meget nemmere at sætte den ind igen og give den lidt ekstratid. Det er ikke så nemt at gøre i en almindelig oven, så her er der ingen skade sket, selv om man skulle være nødt til at "efterstege" maden lidt mere.

I det hele taget mener jeg, at denne oven er meget mere "fejl-venlig" idet det er meget nemmere at rette op på en fejl mht. for lidt tid eller for lidt varme f.eks. - end i almindelig oven eller bare i en stegegryde på komfuret. Man behøver derfor ikke være verdens bedste kok for at kunne bruge denne dejlige tingest - er min mening i hvert fald

Jeg glemte lige at fortælle at en æggekage bliver helt fantastisk i denne ovn. Først kommer fyldtet ind i et rundt varmefast fad med lidt oliestænk og kryderier drysset over... og efter nogle minutter hælder jeg æggemassen over og nogle få minutter efter - titter der en fin æggekage frem gennem ovnens glassider og man kan gå i gang med at smage på vidunderet

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

Hold da op så kom der gang i ovnene hva

Glæder mig til at være med igen, men må indrømme at jeg lige har haft lidt over en uge hvor man herhjemme skulle være glad og taknemmelig hvis man fik noget der bare lignede mad at spise

Men nu skal jeg altså i gang igen, tror lige jeg i dag og i morgen vil afsætte dagene til små nusseri og ikke madlavning , men så kan jeg da se at jeg skal være med igen , og se hvad man ellers kan få ud af det vidundere ...

og jeg har lovet min søn at ringe til tv shoppen og høre om de har flere (det har jeg heller ikke fået gjort) men den ville være perfekt i hans lille lejlighed , i stedet for en bordovn og meget nemmere at gøre ren og så kan der være meget mere i den....

så vi må konstatere at I am back he he he

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Hei! Jeg må bare innrømme at jeg har ikke kommet i gang ennå, og det er kun fordi jeg er hos mine foreldre hver dag og får servert eksellent middag der. Der er familiebesøk og det kan komme flere påskegjester....og da er det noe "pliktbesøk"...dessverre.

Men altså - ovnen står på kjøkkenbenken, så jeg har ikke gitt opp før jeg startet! Kjøkkenet mitt er lite, men ovnen skal få stå der. Og så blir det matlaging etter hvert...

Registreringsdato
    Jun 2007

Nu har jeg også fået ovnen.

Så nu skal der studeres opskrifter her på siden og så gennempløje tilbudsaviser, så jeg kan lave noget spændende i aften... efter mørkets frembrud, for så vil jeg slukke lyset i køkkenet, sætte mig på en stol og nyde synet.

Den får tilmed ærespladsen i køkkenet. Mikroovnen bliver flyttet, så ovnen står klar til brug og inden for rækkevidde.

Jeg skal nok fortælle, hvad jeg har lavet, og hvordan det gik.

også hvis det ikke går.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

....også hvis det ikke går.
    S-e-l-v-f-ø-l-g-e-l-i-g går det

Du bør bare dele den totale stege/bagetid du regner med det tager - i to dele.... dvs. hvis noget skal i ovnen 40 minutter - giv det bare 2x20 minutter i stedet. Fordi hvis den bager/steger hurtigere end man regner med - kan man bare give det lidt mindre tid i den anden omgang...

Meget kan man også "se" sig til idet man kan se maden under tilberedningen fra alle sider og dermed kan se, om farven er ved at være for mørk eller evt. kødsaft fortsat løber lidt lyserødt (hvilket jeg ikke kan have ) osv.

Desuden skrev jeg også før, at fejlretningen i netop denne ovn er ufattelig nem (hvis det altså ikke er en kage på bagepulver eller gærbrød, men selv disse kan man rigtig godt bedømme på udseendet)....

Så fat du bare mod og velbekomme

Registreringsdato
    Feb 2005

Følgende indlæg er tilsendt via Overgangsalderen.net Kontakt os formular af Vivi:

Hej

Jeg vil meget gerne vide hvor jeg kan købe en halogenovn?
    Venlig hilsen
    Vivi
    Hej Vivi

Vores HalogenOvne er købte via TV-shop, hvor der, på daværende tidspunkt, var et restsalg af produktet. Om der fortsat findes noget tilbage på lager - ved jeg ikke. Man kan skrive til dem og spørge. Ligeledes ved jeg ikke om TV-shop vil sælge Halogen Ovn igen. Derimod ved jeg, at ude i verden sælges denne ovn fortsat og jeg regner med, at det bliver den ved med. Det er blevet en klassiker.

Du kan prøve at søge på Nettet og hvis du finder denne vare i et land indenfor EU - kan du få den tilsendt uden problemer. Vi har handlet andre varer på denne måde.

Bl.a. findes der et hurtigt link til en britisk onlineforhandler: http://www.jmldirect.com/Halogen-Oven-PH1500/ - men det kan ske, at sitet ikke er opdateret og produktet er udsolgt, i restordre eller lignende. Man kan kun prøve sig frem og lede videre, hvis det første valg ikke virker.

Med venlig hilsen
    Admin/Overgangsalderen.net

Side 1 af 2 12 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg