Side 1 af 4 1234 Sidste
Viser resultater 1 til 30 af 104
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Vinterbadning

Skrevet af admin: Jeg har en del af de slettede tråde liggende på det gamle forum. Disse vil jeg overføre ved at poste dem her i samme rækkefølge, de var postet dengang... Det vil tage hundrede år, men jeg gør det alligevel mellem 1-4 tråde hver dag fremover og indtil de alle er her, gældende til den dato vi flyttede forum. Det er selvfølgelig "tilladt" at kommentere, selv om det er gamle tråde.....
    Skrevet af Anne: Tors Aug 10, 2006 22:30

Jeg har altid beundret de mennesker, der gik i vandet året rundt, men har aldrig selv prøvet det. Her i byen har vi en stor vinterbaderforening med næsten 200 medlemmer, som har til huse i den tidligere "offentlige badeanstalt". Udenomsarealerne og badebroerne er åbne for offentligheden, og vi bader ofte her, da der er fine badebroer og bruser til at skylle saltvandet af!

Igennem flere år har jeg leget lidt med tanken om at prøve vinterbadning, men da jeg jo kender mig selv ret godt, ved jeg også, at hvis jeg skal alene af sted, vil jeg kunne finde et hav af undskyldninger for ikke at tage af sted "lige netop i dag, hvor det regner, eller blæser eller sner, eller.......!"

For ca. 3 uger siden, da vi va mødte vi nogle bekendte dernede, og de var begge vinterbadere. De viste os de lækre lokaler med opholdsrum, køkken, bad og sauna, og vi var begge solgt - mere gruppepres skulle der ikke til, så havde vi lagt en seddel om, at vi gerne ville meldes ind i foreningen - om ikke andet, så for at bruge fasciliteterne og deltage i det sociale samvær.

For en uge siden kom indmeldelsesbekræftelsen, og vi betalte omgående kontingentet frem til 1. januar - og er nu fuldgyldige medlemmer i foreningen.

I den uge, der er gået, har vi selvfølgelig været dernede hver eftermiddag - og vi går i vandet hver dag, som vi har gjort hele sommeren. Indtil videre er det jo nemt nok med vandtemperaturer på omkring 22 grader!

Efter badning drikker vi kaffe, og af og til er der en, der har kage med! Det er rigtig hyggeligt, og vi er blevet taget rigtig godt imod af de "gamle" medlemmer!

Nu er det jo så spændende, hvordan det går fremover i takt med, at vandtemperaturen daler, men de andre påstår, at det ikke er så slemt, så det vælger vi at tro på!

Badesæsonen går fra 1. september til 1. maj, og inden for den periode skal man på 2 år havde mindst 80 badedage for at blive døbt som "rigtig" viking!

Det var en lidt trist oplevelse at komme derned i går. Unge vandaler havde om natten fornøjet sig med at brænde samtlige udendørs borde og bænke! Det er jo ufatteligt, de unge mennesker ikke har mere respekt for andres ting!

Jeg vil i denne tråd prøve at følge op, hvordan jeg/vi klarer det - om ikke andet, så for at give mig selv lidt moralsk oprustning! Om vi kan overholde vores planer om at bade hele året, eller om vi vil vedblive med at være "skrællinger" - en titel vi beholder, indtil vi er døbt, vil kun tiden vise, men jeg vil i hvert fald gøre et hæderligt forsøg på at blive en respektabel skjoldmø!
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Vinterbadning

Skrevet af Anina: Tors Aug 10, 2006 22:51

Hej Anne

Hmm.... tillykke med Jeres (kolde) planer (wrrrrr......wrrrr). Mon det vil se ud, sådan lidt som hos disse gæve mennesker her, der sidder på et isflage og ser ud til at stortrives.... www.isbjornen.com/forside.html (wrrrrrr!!!)

Jeg har fundet et passende billede på Nettet fra Norda(?) vinterbadere og efter at have studeret det nærmere - bukker jeg mig i støvet af beundring for jeres kuldeforagt Er ret sikker på, at jeg vil ikke kunne præstere lignende....

Jeg tror også, at muligheden for at slappe af med en vinterforkølelserne og romtoddy - kan I vinke farvel til, sålænge I leger grønlandske sæler

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Helle: Fre Aug 11, 2006 6:37

Hej Anne
    Held og lykke med projektet.... Jeg fryser bare ved tanken, men det skulle jo være sundt

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Fre Aug 11, 2006 8:20

Uh - ha, det ser koldt ud!!!!!

Det er et billede, det udstråler så meget livsglæde at jeg bliver helt godt tilpas af at se på det.

Har du mod på det Anne? ja, det ville ikke undre mig, for jeg er overbevist om at du vil kunne gennemføre dette. Dine indlæg udstråler også livsglæde og sundhed.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Aug 11, 2006 9:44

Herligt billede!

Forleden dag talte jeg med en ældre herre, mens vi var i vandet. Han fortalte, at da han fik et syvtal foran sin alder, var det på tide at blive vinterbader. Det var forrige år, og han har siden været i vandet hver eneste dag undtagen juleaften og nytårdag, hvor han ikke var hjemme!

Hvis han kan, kan jeg også - og ja Bea, jeg har virkelig mod på det! Jeg håber sådan, det lykkes!

Det med vinterforkølelsen har nu aldrig været det store problem for mig. Jeg er sjældent forkølet, og man kan vist roligt sige, jeg har et jernhelbred! Bortset fra slidgigt i mine knæ og problemer med bentøjet, har jeg aldrig fejlet noget særligt rent fysisk. Det er jeg meget taknemlig for, og jeg er også taknemlig for, at jeg er født med mit lyse sind og min livsglæde. Det er desværre ikke alle forundt.

Jeg har haft en periode med en voldsom depression for år tilbage, og i de år, hvor min husbond var helt ude i tovene, var mit humør ikke altid helt på toppen. Han er efter flere års behandling nu så stærk, at han også har fået livsmodet og livsglæden tilbage, så hvad kan man ønske sig mere?

Som jeg før har skrevet, så er vi fattige på materielle goder, men rige på alt andet! Vi er begge udadvendte og aktive, og hvis vi selv skal sige det, temmelig fordomsfrie - det åbner utroligt mange døre til gode oplevelser og samvær med andre mennesker - og vi tager imod med åbne arme, for kun på den måde kan vi give igen til andre!

Jeg vil bruge denne tråd som en slags "dagbog" over min vej til at blive vinterbader, så her vil jeg jævnligt skrive om mine tanker i den videre proces, hvad enten det går den ene vej eller den anden.

Knus til jer alle fra
    Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Laura: Lør Aug 12, 2006 11:58

Hej Anne prr prr det ser koldt ud ,glæder mig til at høre mere om det når det bliver koldt :mrgreen: Jeg vil tænke på dig når jeg går til Yoga som jeg har meldt mig til, det er noget mere varmt end det du skal til at yde knus laura

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Aug 12, 2006 13:12

Hehe - Laura, jeg er også selv spændt på, hvordan det vil gå!

Yoga er nu heller ikke det værste - det er bare så hundedyrt at gå til her i byen, for det findes kun i privat regi.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af JS: Lør Aug 12, 2006 13:30

Hej Anne

Jeg må indrømme at det ser koldt ud, og bare at tænke på det så får jeg kuldegysninger men godt gået at tage sådan en beslutning, og jeg vil spændt følge dig når temperaturen daler

Jeg selv elsker et havbad, men først når varmen er på sit højeste, men jeg er også en frossenpind, tager sokker på i seng om vinteren, så hedeturene fra dengang bød jeg altid hjertelig velkommen

Knus JS

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Aug 13, 2006 16:31

jeg er også en frossenpind, tager sokker på i seng om vinteren
    Jeg kan betro dig, JS, at det gør jeg også! Jeg har konstant kolde fødder om vinteren, og jeg kan ikke falde i søvn, når jeg fryser om tæerne.

Om morgenen ligger mine sokker altid nede i fodenden, så de bliver automatisk sparket af, når jeg har fået varmen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Laura: Søn Aug 13, 2006 17:08

Hej Anne jeg tagger yoga på aftenskole det er et tilbud ,har de ikke det i din by ? prøv at undersøge om de ikke har sådan noget ,det er langt billigere end hvis man skal gå et rigtig sted,men du har vist også nok i at vinterbade ha ha prr prr :mrgreen: knus laura

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Aug 26, 2006 21:31

Citer Oprindeligt indsendt af laura
    Hej Anne jeg tagger yoga på aftenskole det er et tilbud ,har de ikke det i din by ? prøv at undersøge om de ikke har sådan noget ,det er langt billigere end hvis man skal gå et rigtig sted,men du har vist også nok i at vinterbade ha ha prr prr :mrgreen: knus laura
    Hej Laura.

Undskyld, jeg først svarer nu, men jeg ligger lidt "underdrejet" for tiden, så som regel når jeg kun lige at læse de indlæg, der er kommet siden jeg sidst var logget på.

Nej, vi har ikke yoga på de "normale" aftenskolehold her i byen. Vi har en yogaskole i privat regi og det er meget dyrt at gå der. Det er sikkert for at forhindre konkurrenceforvridning, at AOF, FOO og hvad de ellers hedder, har fravalgt yoga.

Jeg ved nu heller ikke lige, hvordan jeg skulle kunne nå mere, end jeg allerede er rodet ind i - jeg bliver vist snart nødt til at fravælge nogle af mine aktiviteter, for jeg kan mærke, det er ved at blive for meget.

Det bliver nu ikke badningen, der bliver valgt fra, for det er vist ved at blive en nødvendig vane, tror jeg. Jeg har ligefrem abstinenser, hvis der er en dag, hvor jeg ikke kan komme i vandet. Endnu er der jo heller ingen problemer, for vandet er stadig 18-19 grader.

Nu er der så kun 6 dage, til sæsonen begynder, og vi begynder at tælle badedage. 1. september kommer der også varme på vores flotte, nyrenoverede sauna. Det bliver skønt.

Loftet i saunaen er stjernehimlen lavet i lysdioder. Så fjernes skodderne fra vinduerne og alt andet lys slukkes, så vi kan sidde og nyde udsigten over den smukke Storebæltsbro! Det bliver vist ren selvforkælelse!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Laura: Søn Aug 27, 2006 12:12

Hej Anne det er helt ok at du først svare nu, det lydet dejligt med saunaen :mrgreen: men badningen kan jeg godt undværrre ha ha. Det må være dejligt i saunaen når i kan nyde udsigten udenfor, og måske tælle stjerner hvis det er aften sauna Du må have en god Søndag knus laura

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Sep 01, 2006 9:21

I dag begynder vinterbadningssæsonen. Kl. 15.00 er der standerhejsning, og herefter vil saunaen være tændt 4 timer morgen/formiddag og 4 timer eftermiddag/aften.

Vi starter allerede kl. 13.00 med et stykke rugbrød med nyrøget ørred eller nyrøget rygeost til dem, der møder på det tidspunkt.

Fra i dag tæller hvert et kryds på afkrydsningslisten. Det skulle gerne blive til min. 80 stk. inden næste sommer, så vi kan blive døbt som "rigtige" vikinger!

Jeg tror på, det vil lykkes! Nu kan vi mærke, vandet bliver koldere, men det er fantastisk, at jeg allerede fra om morgenen glæder mig til dagens svømmetur. Det er ubeskriveligt, hvilken følelse det daglige "kick" er.

Vi har investeret i neoprenstøvler - sådan nogle, som surferne bruger. Når fødderne ikke bliver kolde, er velværet endnu større!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af JS: Fre Sep 01, 2006 10:27

Hej Anne

Jeg vil ønske dig god fornøjelse med dagen og din start som vinterbader og jeg må indrømme at jeg er lidt misundelig på dit store mod til det store kolde gys når det bliver vinter :mrgreen:

Det er sq.. frisk gjort af dig, og selvfølgelig vil det lykkes

Jeg har overvejet om jeg skulle begynde at tage en kold bruser hver morgen selvom jeg godt ved at det absolut ikke kan sammenlignes.

Knus JS

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Sep 01, 2006 16:58

Citer Oprindeligt indsendt af JS
    Jeg har overvejet om jeg skulle begynde at tage en kold bruser hver morgen selvom jeg godt ved at det absolut ikke kan sammenlignes.
    Sådan startede jeg faktisk med at vænne mig til "det kolde gys" allerede i januar måned, da jeg begyndte at gå i motionscenter 2 gange om ugen. Dengang tænkte jeg slet ikke på vinterbadning.

Det var skrækkeligt lige i starten, men lige pludselig tænker man slet ikke på det mere, men gør det bare. Så du kan roligt gå i gang - du vil ikke fortryde. Det giver altså et fantastisk velvære bagefter.

God fornøjelse!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Jeanne: Fre Sep 01, 2006 17:23

Hej Anne.
    BRRRRR mit blod fryser til is bare af at se billedet hi hi, det er da sikkert sundt nok bare ikke for mig Stor knuzer fra Jeanne.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Tors Sep 07, 2006 23:10

Hvilken skøn aften! Fuldmånebadning! \/

For et stykke tid siden blev der sat en liste op, hvor vi kunne skrive os på, hvis vi havde lyst til at deltage i fællesspisning med efterfølgende badetur i fuldmånens skin!

Det ville vi selvfølgelig gerne, så kl. 19.30 troppede vi op med badetøj i tasken. Der var mødt ca. 25 personer, og et par flittige damer havde lavet biksmad med spejlæg til alle samt et par lækre dessertkager!

Omkring kl. 20.30 gik vi i vandet - og hvilken oplevelse! Lige netop på det tidspunkt var himlen over os skyfri, og fuldmånen stod flot og klar, og som vi havde hørt i tv, var der delvis måneformørkelse, så en bid af venstre side foroven var forsvundet i jordens skygge. Det var bare SÅ smukt!

Herfra direkte ind i en 90 grader varm sauna - i vandet igen - i sauna igen - og i vandet for tredie gang! Herefter et brusebad, og omkring kl. 22.00 var vi hjemme igen - mætte, veltilfredse og med en dejlig afslappet "træthed" i hele kroppen.

Det er en fantastisk fornemmelse at hoppe i det kolde vand direkte fra saunaen! Det føles, som om man er "pakket ind" i en varm hinde, når man kommer i vandet, så det føles ikke koldt.

Så nu ved vi, hvad vi skal lave de aftener, der er fuldmåne! Vi skal i vandet sammen med alle de andre! Man bliver nemlig "høj" af det!

Næste fuldmånebadning foregår 8. oktober!

Kæmpekrammer til jer alle!
    Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af JS: Fre Sep 08, 2006 7:02

Hej Anne

Det lyder som en rigtig skøn og dejlig oplevelse du havde i går jeg bliver helt lidt misundelig, selvom jeg godt ved at det kolde gys nok ikke er noget for mig.

Det er da også utrolig mange der er vinterbader, det er flot at kunne samle så mange.

Næste fuldmåne bliver nok lidt køligere, men du vil jo vænne dig gradvis til at det bliver koldere og koldere

Morgenkrammer til alle

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Tors Okt 12, 2006 22:47

Hej alle!

Fint at kategorien blev genåbnet, så kan jeg jo lige fortælle, at jeg stadig går i vandet hver eneste dag, og den 9. oktober havde vil fuldmånebadning for 2. gang, og vi har i dag haft bade dag nr. 41, regnet fra 1. september, så nu er vi klar til at blive døbt til sommer!!

Vandet er nu omkring 14 grader - stadig varmt for årstiden, så vi nyder hver dag! Efterhånden har vi det sådan, at vi ikke slet ikke kan undevære den daglige dukkert mere. At blive vinterbadere er stadig det bedste, vi har gjort for os selv, og vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi fortsætter vinteren over.

Fra lørdag til og med tirsdag skal jeg i sommerhus ved Vesterhavet. Der tør jeg godt nok ikke gå i vandet, men vi er meget tæt ved Ringkøbing Fjord, så det bliver nok her, jeg skal have min daglige afkøling - dog uden sauna!

I må alle havde det rigtig godt så længe, og god efterårsferie til jer, der evt. skal lave noget særligt!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Helle: Fre Okt 13, 2006 5:52

Hej Anne
    Jeg fryser stadig bare ved tanken
    Rigtig god ferie til dig også.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Okt 13, 2006 7:08

Tak skal du have, Helle - jeg tror, tanken om det kolde vand er koldere end virkeligheden! :smt050

kh anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Fre Okt 13, 2006 9:18

Hej Viking

Jeg tror på det i gør virkelig er godt fo helbredet både psyken og fysikken.

Det er flot i er vedholdende, mend et kommer vel næsten af sig selv, når man først er bidt af det.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Okt 13, 2006 10:51

Hej Bea!
    Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Jeg tror på det i gør virkelig er godt fo helbredet både psyken og fysikken.
    Jeg kan love dig for, at det er godt for psyken! Det sætter jo Endorfin-produktionen ret meget i vejret. Jeg hørte på et tidspunkt, at en dukkert i det kolde vand sætter lige så meget gang i systemet, som at løbe en ½ time. Så foretrækker jeg dukkerten, for løbe gider jeg ikke.

Varme krammer til dig og jer andre i vores lille kreds af gæve tøser!
    Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Lør Dec 09, 2006 11:23

Hej Anne

Du skal vide, at hver gang jeg hører vejrudsigten - tænker jeg på dig og at jeg endnu ikke havde oplevet (i denne anledning) en større bekymring for temperaturen kontra din vinterbadning

Når man , i sammenligning tænker på, hvordan havvandet "så ud" i Limfjorden i f.eks. 1928 :

.... der der ikke den store bekymring man behøver at nære for dig , i det iskolde vand, der ikke længere er så iskoldt som vi var vant til før i tiden....

Og så er det at jeg tænker på, om "spillereglerne" bliver ændret når man skal til at blive anerkendt som en fuldgyldig vinterbader - eller fortsætter man bare som hidtil - i dette "lunkne" vand, I i sammenligning har nu til rådighed?

Bevares.... for mig kunne det lige så godt være "iskoldt" som det er nu, men for de garvede kan det umuligt være spændende nok, når man skal vade over det friske græs, istedet for over sne og is - før og efter neddykningen

Skal vi krydse fingre for isvinter eller er det godt nok som det er?

Kram

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Dec 09, 2006 13:56

Haha - for min skyld er det fint, som det er!

Vi er "heldige" med en vinterbaderdebut som denne, hvor vi ganske langsomt bliver vænnet til koldere og koldere vand! Fra en vandtemperatur på 13-14 grader og til nu 9 grader, kan jeg ikke mærke den store forskel - det er bare herligt under alle omstændigheder! :mrgreen:

Det har ingen betydning for, om vi kan blive døbt som vikinger eller ej!

Der er nu kun et par enkelte der brokker sig lidt over vandtemperaturen, i det store hele er de vist godt tilfredse, tror jeg!

Nu vil vi køre til vandet - endelig i højt solskin!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Fre Dec 29, 2006 17:54

Kære Anne

Jeg er faldet over noget materiale om vinterbadning - jeg håber du vil blive glad for at læse (og kommentere hen ad vejen )....

Det første er en anmeldelse/kronik i Politiken der handler om en ny bog "Vinterbader" skrevet af journalist Klaus Slavensky.

Det andet er et link til DR` udsendelse om bogen....

Det tredje er en fin artikel om vinterbadning på helsenyt.com

Du kan finde det hele under "Anmeld gode bøger - diverse" lidt senere.

Kram

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Dec 29, 2006 18:01

Mens jeg sad på skadestuen forleden nat, læste jeg netop en artikel i et eller andet helseblad (jeg husker ikke, hvad det hed).

Jeg glæder mig til at læse, hvad du har fundet - det bekræfter helt sikkert også min holdning til, hvor sundt det er - både for krop og sjæl!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Fre Dec 29, 2006 18:18

Selv knus

Her er hvad jeg fandt: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9062

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Jan 19, 2007 22:55

JUBIIIII - ENDELIG!!!!!!!

Så kom jeg i vandet igen - endda hele to gang i dag!

Jeg var ellers meget skeptisk, for jeg har jo holdt pause lige siden juleaften! Det var slet ikke noget problem! Det var nøjagtig lige så dejligt, som jeg huskede det, så nu kan jeg nyde min daglige badetur hver dag igen.

Det bliver så lidt spændende de næste par dage, hvor vi får frostvejr, for så falder vandtemperaturen hurtigt - det er jo stadig 6 grader! De, der har forstand på det siger, at forskellen fra 10 til 2 grader ikke føles særligt stor, så det tror jeg på.

Min tå er stadig noget øm og hævet, og "de kloge" siger, at det vil den nok være et stykke tid endnu, så det er ikke danseskoene, jeg skal have på sådan lige med det samme. Heldigvis går jeg til dagligt i fornuftige sko med god plads i, så dem kan jeg godt bruge - bare ikke for længe ad gangen.

Jeg vil ønske jer alle en rigtig dejlig weekend!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Laura: Lør Jan 20, 2007 13:45

prr prr jeg syntes sku at seks grader lyder koldt ! :mrgreen: og så bliver det endda endnu koldere i næste uge så held og lykke med badningen knus laura også god weekend til dig

Side 1 af 4 1234 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg