Side 2 af 4 Første 1234 Sidste
Viser resultater 31 til 60 af 104
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Vinterbadning

Skrevet af Bea: Lør Jan 20, 2007 14:00

Hej Anne

Hvor er det dejligt for dig, nu hvor du så gerne vil bade i det kolde vand. jeg tror på fornemmelsen er dejlig bagefter, men jeg er for stør en " tøsedreng" til at hoppe i det kolde vand.

Du holder dig sund på den måde, og jeg synes altså du sej.

Knus Bea
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Jan 20, 2007 16:06

Hej Laura og Bea

Tak for jeres hilsen - jeg har lige været i vandet, og i dag står der en stiv vestenvind ind over badebroen. Det er koldere at gå ud af broen, end det er at hoppe i vandet.

Ja, det bliver spændende i næste uge, når vi får frostgrader!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Jan 24, 2007 22:40

Hej alle i dejlige Quinder!

I forgårs, da det stormede en halv pelikan, blev jeg fotograferet på vej ind fra min vandtur! De andre fotos giver et lille indtryk af, hvor lang vej der er fra huset til enden af badebroen - broen er 40 m og græsplænen foran huset ca. det samme!

Vandet er nu 3,6 grader, og det føles såmænd ikke koldere, end da det var 12 grader! Det er værre med luften, når det blæser som det gjorde i forgårs og som det gør i dag. Så bider den godt nok, men det gør det jo bare dobbelt dejligt at komme ind i saunaen bagefter!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Ons Jan 24, 2007 23:06

Heeeelt ærligt Anne

Du er jo lige til at kramme , og så kan jeg nu bedre forstå at du i den grad skriver med hjerte, hvor de mange nøjes med blækket

(sorry)

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Jan 24, 2007 23:16

Tak for dine søde ord, Anina! :smt050

Tjah - det er jo så sådan jeg ser ud - næsten - lidt vindblæst frisure, men praktisk påklædt til anledningen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Tors Jan 25, 2007

Hej Anne

Det ser altså forfærdelig koldt ud, men jeg kan se du er glad. Glæde varmer jo indeni og smitter af på omgivelserne. jeg har sagt det før, men når jeg ser dissse billeder forstår jeg du er lavet af et helt specielt stof.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Tors Jan 25, 2007 13:22

Hej Bea.

Det ER koldt, men man fryser overhovedet ikke, når man har været i vandet!

Jo, jeg er glad - og det er jeg for det meste, men om jeg er lavet af andet stof end alle andre, tror jeg nu ikke. Jeg er bare heldig at være født med et godt helbred og et lyst sind.

Det betyder ikke, at jeg ikke har haft nedture og nederlag, for det har jeg bestemt også, men jeg har indtil nu været forskånet for at skulle kæmpe imod et urimeligt og menneskefjendsk system! Det kan slå selv den stærkeste ud!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Jun 17, 2007 2:49

Så oprandt dagen, hvor jeg kan kalde mig for ægte skjoldmø. Jeg er blevet døbt i dag og hører nu til blandt de indviede i vikingelauget! Min titel vil jeg fremover bære med værdighed og stolthed!

Det har været en forrygende dag som begyndte kl. 15.00 med selve dåben. Vi var 13, der skulle døbes og alle skulle møde udklædte. Der skal nok komme fotos senere. Dåbsceremonien foregik i et vikingskib (en kano der var klædt ud som et vikingskib) fyldt med grødis. Derefter fik vi en lille en til halsen og herefter var alle nydøbte ude at bade. Efter en tur i saunaen, som var tændt i dagens anledning, blev der serveret kaffe og kage.

Kl. 18.00 var der festmiddag med lækker mad og vine eller øl ad libitum. Menuen bestod af tunmousse og helstegt vildsvin med lækkert tilbehør. Vi var ca. 60 personer til aftenens fest.

Under festmiddagen fik vi udleveret vore flotte dåbsbeviser, som er en håndmalet akvarel udført af en lokal kunstner - rigtig flot!

Ved 02-tiden var mange taget hjem, så de sidste - heriblandt min husbond og jeg - var herefter et par gange i vandet afvekslende med en tur i saunaen. Det er godt nok første gang i mit liv, jeg har været ude at bade kl. 03.00 om morgenen - og hvilken morgen! Havblik og en smal solstribe mod øst - smukkere kan det ikke blive, tror jeg! :smt041

Nu er klokken 03.45, så mon ikke det vil være godt med et par timers søvn?

En rigtig god søndag til jer alle! Vi ses når jeg dukker op til overfladen igen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Helle: Søn Jun 17, 2007 6:05

Tillykke med dåben Anne

Det lyder som i har haft en dejlig dag

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Jun 17, 2007 10:54

Tusind tak, Helle!

Det var en forrygende dejlig og sjov dag. Det bedste var næsten natbadningen og spadsereturen hjem langs stranden og gennem skoven i de meget tidlige morgentimer, hvor det lige netop var begyndt at blive lyst - der er ca. 2 km.

Senére i dag skal vi lige have tømt kameraet for billeder, og så skal I nok få os at se i "festtøjet" - det er et ømt syn, skulle jeg hilse og sige, men hvor var det morsomt.

Vores "bonus-barnebarn", Nicolai på 8 år var selvfølgelig nede for at overvære dåbshandlingen, og han meddelte, at han også ville være vinterbader, når han bliver stor - og jeg tror bestemt, han bliver det, for han er en lille vandhund, og han var da også med os ude at bade i oktober måned, hvor vandet allerede var ret koldt.

I dag er det så bare "recovery-day", hvor vi skal lave så lidt som muligt, men i eftermiddag skal vi selvfølgelig i vandet.

Ha' en dejlig dag allesammen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Søn Jun 17, 2007 15:07

Hej Anne

Tillykke Tillykke med din nye tittel. Fru Skjoldmø.............lyder det ikke flot?

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 15:40

Heisann!

Jeg BADER! I sjøen! Hver dag! Det er fantastisk deilig! Det er melom 10 og 12 grader i sjøen. Aner ikke om det er kaldt, men det går et lite grøss gjennom kroppen i det jeg dukker, men så er det bare herlig....

Anne - er det håp for meg mht å bli isbader?? Jeg trenger noen gode råd...hvor lenge er forsvarlig å være ut i? Jeg vet at det IKKE er isbading med slike temperaturer, men når den tid kommer....Jeg har drømt om dette lenge, men aner ikke om jeg får noen med meg. I så fall så bader jeg allikevel. Startskuddet har gått!

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 21:39

Så har jeg vært i sjøen igjen i kveld. Tror jeg har anlegg for dette. Hadde med meg en kamerat og han vasset til knærne, mens jeg svømte i 1/2 time.... og han syntes det var SÅ kaldt...at brrrrr....han orket ikke. Hehe:-)

Stolt? JA! Veeeldig!

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Tor Jun 21, 2007 23:39

½ time i 10-12 grader varmt vand? Det er flot, Yvette!

Så vil du også nyde at bade om vinteren, er jeg sikker på.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tor Jun 21, 2007 23:50

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    ½ time i 10-12 grader varmt vand? Det er flot, Yvette!
    Takk og takk for oppmuntringen Anne! Det er i virkeligheten dine beretninger som har fått meg til endelig å bestemme meg for å gjøre noe jeg har tenkt på og snakket om mange år.

Stor klem til deg

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Fre Jun 22, 2007 08:14

Hei!

Jeg er oppe en tidlig morgenstund og må bare fortelle at jeg har vondt i hele kroppen...pga svømmingen. Jeg har muskler jeg ikke ante eksisterte!! Gode smerter mao..."gangsperre" på norsk folkemunne. Aner ikke hva dere kaller det i Danmark, men overarbeidde muskler. Helt supert!

I dag regner deg, men det skal ikke hindre meg. 12 grader i luften, men pytt...Tar med ullteppe...om jeg trenger det??

Ha en fin dag alle sammen.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Fre Jun 22, 2007 15:49

Hei igjen alle sammen!

Jeg fikk nettopp telefon fra han kameraten min som var med meg i går når jeg badet....og som stod der bare med vannet til knærne...

....og så sier han disse bevingede ord: "Jeg følte at jeg var med deg som en oppasser fra psykiatrisk avdeling". Jeg gapskrattet!

Jaja...jeg er snart i sjøen igjen....

Anne - bader du hver ENESTE dag? Og er det sauna bestandig etterpå? Jeg har sjansen til det fordi vi har treningssenteret vårt ved en brygge, og i senteret står badstuen på hele tiden....Er det viktig med sauna etterpå? Eller bare deilig?

Klem

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Fre Jun 22, 2007 18:25

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette
    Anne - bader du hver ENESTE dag? Og er det sauna bestandig etterpå? Jeg har sjansen til det fordi vi har treningssenteret vårt ved en brygge, og i senteret står badstuen på hele tiden....Er det viktig med sauna etterpå? Eller bare deilig?
    Anne "plejer" komme forbi sen aften... så jeg springer lige ind og spørger: har jeg forstået det rigtigt, at saunaen ved træningscentret er altid åben? For hvis svaret er ja - kan det ske, at Anne kommer til at tænke med længsel på Norge hver gang hun bader her i DK, når vejret ikke er alt for lunt... Her lukkes saunaen for sommeren - jeg ved ikke fra hvornår og til hvornår....

Og når vi nu er ved det....
    I dag regner deg, men det skal ikke hindre meg. 12 grader i luften, men pytt...Tar med ullteppe...om jeg trenger det??
    .... hvad med maden? Skal man ikke spise lidt anderledes når man kold-bader eller vinterbader? Og hvad kan der ske, hvis man ikke spiser "rigtigt" eller "nok" når man vinterbader? Og hvad er "nok"...?

Jo, her og kun her er jeg bekymret.... meget bekymret for dig.... Simpelt hen fordi jeg ved, at du gider lige så lidt som jeg stå i køkkenet og hellere ville ønske man kunne købe all mad i tabletform... Så hvis du kun spiser beskedent og ellers kun supplerer med kosttilskud... kan det ske, at man skal helst lave lidt om på det - hvis man koldbader...

Lover ikke at tage sørgerne på forskud og begynder først at være bange, hvis Anne bekræfter at man skal være lidt mere opmærksom på maden i denne sammenhæng - og i så fald - hvilken slags mad og hvornår....

Jeg har masser opskrifter på (god) mad, man kan tilberede i en storgryde og dele i portioner til fryseren.... nemt og enkelt når man er kommet i gang.... og man behøver ikke engang at spise maden samme dag .... men bare andre dage sørge for lidt ris eller brød til - og så er man mæt og "varm" til vinterbadet.... Øj... hvor jeg dog blander mig

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Fre Jun 22, 2007 18:54

Kjære Anina

Jeg vil aldri aldri komme til å føle at du blander deg! Tvert imot! jeg trenger alle de råd og innspill jeg kan få. Jeg er helt på tynn is for å være helt ærlig. Jeg skjønner at jeg må søke litt på nettet også så jeg ikke belaster Anne for mye...Så langt har jeg ikke kommet...ennå...

Dette med maten har jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Men det begynner å ane meg at det er en viktig del av det hele. Lite eller mye mat i magen før man dukker? Og mat etterpå? Eller vente noen timer? Her trenger jeg en del informasjon ja. Jeg har et elendig kosthold, men føler meg sunn og frisk. Mat i tablettform? Huff ja - det blir mye den varianten, men jeg liker å spise god mat når jeg får den servert. Blir jo ikke så ofte. Vi får kjøpt sånne ferdige middager innepakket i plast som skal kokes i 10 min. Jeg kjøper en del slike. Forskjellige retter altså..

Joda - saunaen er bestandig varm og åpen i åpningstiden til senteret, så det kan jeg tilpasse. Det er åpent helt til kl 21 om kvelden. På brygga er der en stige ned i vannet så jeg trenger ikke hoppe...Vet ikke hva som er best?? Lørdag hoppet jeg derfra. De andre gangene har jeg besøkt enn liten badestrand, og løpt fort uti og dukket meg.

Spent på hva Anne sier om maten, og takker hjertelig om du har oppskrifter Anina. Enkle? Genialt å lage store porsjoner da! Jeg tenker aldri i disse baner, rett og slett fordi jeg knapt tenker mat...

Og tusen tusen takk Anina for at du bryr deg.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 00:04

Kære Yvette og Anina.

Ja Yvette, jeg bader hver dag - og nej Anina, du blander dig aldeles ikke

Vores sauna er åben fra 1. september til 1. maj. Når det er koldt, lidt længere. I år blev den lukket pinsedag. Den 16. juni, da vi blev døbt, var den også åben.

Det er ikke vigtigt med sauna efter badet, men det er utroligt dejligt. Der er en del, der aldrig bruger saunaen.

Vi kan godt gå i vandet 3-4 gange om vinteren også, når vi kan gå direkte i saunaen og blive varmet igennem ind imellem. Hvor vidunderligt det er, kan ikke beskrives - det skal opleves! Man føler et velvære som er helt fantastisk. Det må være lige som at tage narkotika. Jeg kan selvfølgelig ikke vide det, for det stads har jeg aldrig rørt, men jeg tror det. \/

Om man skal spise anderledes aner jeg ikke - vi gør det i hvert fald ikke, og jeg har ikke hørt, at andre i vores klub gør det. Men selvfølgelig skal man da nok have en sund, varieret kost, for kroppen bliver jo en del belastet. Det mener jeg nu også, vi får.

Det eneste, jeg ved er, at man ikke skal have dårligt hjerte som vinterbader, for temperaturforskellene kan være for hård en belastning, men er man sund og rask, skulle der ikke være noget som helst til hinder for, at man vinterbader.

Vi tænker heller ikke på, hvornår vi bader i forhold til spisetider. Som regel bader vi om eftermiddagen, og da har vi jo ikke lige fået mad, men helt ærligt, så tror jeg, det er fuldstændig ligegyldigt.

Denne bog fortæller næsten alt, hvad der er værd at vide om vinterbadning: www.vinterbadning.dk

DANMARKS FØRSTE BOG OM VINTERBADNING.

Vinterbader. En brugsbog om koldt velvære
    Af Klaus Slavensky
    Forlaget Andedammen, 2006
    Sidetal: 100, illustreret
    Pris: 175 kr. + porto

Bortset fra nogle enkelte festskrifter om lokale vinterbadeklubber er bogen "Vinterbader" den hidtil eneste bog om den nye trend: vinterbadning.
    Flere og flere danskere vinterbader, og den udvikling ses også i den øvrige del af verden. Vinterbadning har fornyet wellness-bølgen.

Er du vinterbader, så læs bogen.
    Er du ven eller familie til en vinterbader, så giv bogen som gave.
    Overvejer du selv at blive vinterbader, så er denne bog en god, praktisk
    vejledning til et bedre liv.

Denne bog fortæller om de kolde bades historie fra oldtiden til i dag.
    Læs om vinterbadernes skikke, traditioner og ritualer.
    Bogen sætter fokus på lægevidenskabelige undersøgelser om vinterbadning og sundhed.
    Læs beretninger om vinterbadende vikinger i udlandet og om kølige internationale svømmekonkurrencer.

Reportager fra vinterbadning i mange forskellige lande.
    Og så er der masser af gode råd til nye og gamle vinterbadere.
    En usædvanlig håndbog om en helt speciel nydelse. Brrrr.

Fakta:
    Vinterbader. En brugsbog om koldt velvære
    © Klaus Slavensky og Forlaget Andedammen, 2006
    Grafisk tilrettelæggelse: Simon de Tusch-Lec
    Korrektur: Ditte Goldschmidt
    Tryk: Handy-Print A/S, Skive
    Sidetal: 100, illustreret
    ISBN 87-991554-0-0
    Pris: 175 kr. + porto

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 00:08

Her kan I læse et lille uddrag fra bogen, hvor Klaus Slavensky fortæller lidt om sine egne oplevelser ved at være vinterbader.

Helt så barske har vore vinterbadervilkår dog aldrig været og bliver det nok heller ikke - i hvert fald ikke så længe vi bader i Storebælt:

Før Uret ringer før hanen galer.

Sådan er det altid i de mørke vintermåneder. De eneste lyde i huset er en svag summen af sovende åndedræt og trappens knirken, da jeg nattevarm går ned til badebukserne. Saltvandet gør dem dag for dag mere stive, og det er snart tid til en tur i vaskemaskinen. Men først skal de en gang til i det iskolde hav. Med et håndklæde over skuldrene stikker jeg fødderne i badesandalerne og åbner bryggersdøren.

Det er som at medvirke i W.C. Fields-filmen ’Øllet blev hans skæbne’. Øjeblikkelig slynger vinden en spandfuld slud i ansigtet på mig. Igen og igen. »Weather’s not fit for man nor beast«, mumler jeg med W.C’s snøvlende stemme og går udenfor.

Sludet gør det ikke nemmere at holde balancen på den glatte vej. Plastiksandalerne får ikke rigtigt fodfæste, og som en kælk, der glider ned ad en bakke, når jeg hjørnet, og vinden fra havet giver mig en mavepuster. Der er 200 meter til stranden, og jeg luner mig ved en anden af W.C. Fields’ udødelige bemærkninger: »I never drink water because of the disgusting things that fish do in it«. Men sådan tænker vi vinterbadere ikke.

Bortset fra vinden, der tuder, bider og flår mig ud af vater, er der ikke en lyd, heller ikke avisbuddets knallert kan høres. Slud sætter sig fast på bryst, mave og lår. Hos en asfaltarbejder er det omvendt. Der er forsiden ekstremt varm, men ryggen er kold. Jeg misser med øjnene for at se havet. Men endnu er der kun en tynd rød stribe i horisonten, og den lyser ikke kystlinjen op. Bølgerne kan nu høres, og snart kan jeg mærke dem.

Jeg husker, hvordan jeg sidste år først måtte forcere isskruninger i vandkanten. Mine fødder var dækket af sne, så jeg ikke mærkede kulden mere, da jeg nærmest kravlende over isflager fik de første isjag fra havet. Der var grødis i flere dage. Det var som at bevæge sig i et kæmpe glas amerikansk whisky – on the rocks. Når vejret er sådan, skal turen ud i vandet gøres forsigtigt, mens man undvigende drejer kroppen fra side til side, så man undgår de værste rifter fra den skarpe is, der støder imod hver en centimeter af kroppen.

Denne december er mere lun. Vandet når mig nu til maven, og trods det milde vejr har kulden fået fat i havets overflade. Jeg kan endnu ikke se havet, men en stor bølge overbeviser mig om, at det er der. Dyk, dyk, dyk siger mine reflekser. Vidunderligt. Det er, som tusinde lamper tændes i hjernen. Jeg har ikke brug for at ånde, ikke brug for luft, ikke brug for lys, men kun for at tumle om kap med de isnende bølgetoppe.

Hele min krop er i bevægelse, og jeg flyder frem og tilbage, mens vinden fyger om ørerne, og det salte vand skvulper ind i næse og mund. Hver en pore i huden renses, hver en knogle slibes. Jeg overgår til en blød goplelignende tilstand og til en følelse af at være blevet til et Michael Kvium-maleri. Lettere deform og med en hjerne, der bare vokser og vokser. Jeg elsker Kviums menneskefortællinger, og jeg elsker fornemmelsen af, at arme og ben strækker sig ud i det uendelige i et frådende hav. Det sitrer i fingre og tæer, og det er på tide at komme op.

På de få minutter har solen også fået nok styrke af at være nede i havet og rejser sig nu som en ildrød kugle. Det gør kroppen også. Farvel til Kvium og goddag til Leif Sylvesters varme, farverige fantasier. Det næsten koger i alle lemmer, og kroppen flyder ud til alle sider, så man ligner Sylvesters leg med det konturløse og frie, der alligevel hænger sammen i et motiv, man straks genkender og holder af. Blodet pulser rundt i kroppen, og alle farver i den indre palet blandes i et virvar af energi, som ingen kræfter kan stoppe. Lucy in the sky with diamonds ...

Den første vinterbader?

Man fristes til at pege på de skabninger, der i forne tider steg op af havet og skabte liv på Jorden. Navn, sted og tid på vedkommende har nok fortabt sig i historiens baghjul, men indtil ilden blev fundet, må man have badet i naturens kolde vand, medmindre man har levet i nærheden af varme kilder, som findes i f.eks. Japan, Tyrkiet og Island.

I middelalderen var der badstuer mange steder i Norden og Europa, og i Østeuropa brugtes røgbadstuer, som vikingerne tog med hjem til bl.a. Sverige og Finland. Den kristne moral forbød i 1400-tallet mange af disse badstuer, dels fordi de fandt det umoralsk, at mænd og kvinder badede nøgne sammen, dels fordi der opstod en reel bordelvirksomhed, der medførte syfilisepidemier.

Helt fra den antikke medicins tid var krop og natur et nøglebegreb. Naturen var selve grundlaget for lægekunsten, og op gennem 1500-1600-tallet var der fokus på, hvordan man behandler sygdomme. Det var først i 1700-1800-tallet, at sundhed som forebyggelse langsomt sneg sig ind i datidens lægevidenskab. Hygiejne dukkede op parallelt med sundhedsoplysningen i slutningen af 1700-tallet og hermed også den moralske opfattelse af, hvordan man levede, fordi sundheden var tæt forbundet med temaer som krop og især sjæl. Nogle fandt deres ideal om sundhed i det antikke Grækenland, andre blandt de ’vilde’ naturfolk som f.eks. indianere, indere og eskimoer; i det sene 1800-tal var det mere realistiske fakta, som prægede sundhedsdebatten: storbyernes vækst, de tætbefolkede boliger og frygten for epidemier.

Da man i begyndelsen af 1700-tallet brugte kolde bade som medicinsk behandling mod både mentale sygdomme og døvhed i bl.a. England, trak man vogne ned til kurstederne ved havet. I Sverige var man mere dannet og pumpede saltvand op til brug i varme bade. Senere byggede man specielle bassiner. Senere igen benyttede man hestetrukne badehuse på hjul, som blev trukket helt ned i vandkanten, så man kunne gå direkte ud i bølgerne. Der var en frygt for havet, og selv om mange kursteder lå med adgang til det friske søvand, så var det ofte kombinationen af det kolde havbad og varmt bad indendørs, der var det normale.

Kurbade opstod flere steder i Europa, og i England byggede kong Georg IV et søbad til sig selv i Brighton. I Tyskland blev kurbadsystemet sat i funktion, og efterhånden spredte trenden sig til de nordiske lande. I Sverige opførtes Rosenbad allerede i 1681 – i dag er det den svenske regerings hovedsæde.

De mange kurbade gik deres sejrsgang i hele Norden. I Norge blev der grundlagt et badekursted i Moss i 1835 og i Sandefjord i 1837. I Sverige var det endnu tidligere i bl.a. Ramlösa. Det var ofte steder, hvor man i forvejen havde såkaldte helbredende kilder.

I Danmark var Silkeborg et af foregangsstederne, der skelede til udviklingen i Nordeuropa. Justitiarius Adolf Ludvig Drewsen besøgte i 1850 sin nevø Michael Drewsen i Silkeborg for at gennemgå en brøndkur med vand medbragt fra Rosenborg Brøndanstalt. Efter en lang række trakasserier med det offentlige om overdragelse af statsskov til private formål lykkedes det i juli 1883 at få stillet et område ved Arnakkekilderne gratis til rådighed for at opføre en vandkuranstalt på området, og Silkeborg Vandkuranstalt kunne tage imod de første gæster. Et af de attraktive tilbud var et stort indendørs koldtvandsbassin.

Den berømte radikale tænker Georg Brandes stiftede også bekendtskab med behandlingen med de kolde bade. Under en længere europarejse i 1871 endte han i februar på et hospital i Rom og skrev hjem til sin mor:

»I dag begyndte vi da med de kolde Vadskninger, det skal fedt hjælpe. Det er en ren Vaudeville-Situation: Den tyske Læge tilraader varme Bade, den italienske kolde Vadskninger; det klogeste vilde jo unægtelig være at lade de to Hvalfisk sluge hinanden, saa kun Halerne blive tilbage, beholde disse til Erindring om disse gode Raad, der som Ordsproget træffende siger, er dyre (10 Franc) og ingen Verdens Ting at gjøre. Men lige meget nu forsøger jeg det kolde«.

København var tidligere med på datidens sundhedsvækkelse. Fra starten af 1800-tallet var Rysensten Badeanstalt kendt for sin sundhedsbrønd og fabrikation af drikkevand til brug for bitterøl mod kolera og sundhedsøl mod gigt. Rysensten var et populært badested, som det bl.a. fremgår af forfatteren Meïr Aron Goldschmidts ’Fortællinger’ (1846), hvor han i ’For otte Skilling Hvedebrød’ lader tre unge mødes en morgen ved Rysensten Badeanstalt. Da gymnastik sammen med svømning blev et obligatorisk skolefag i 1830, var havneområdet ved Langebro stedet, hvor den københavnske svømmeundervisning foregik. Ud for Rysensten fik børnene et reb om livet og måtte hoppe i vandet, mens lærerne i bogstaveligste forstand var tovholdere og kunne redde de dårlige svømmere fra druknedøden. I midten af 1800-tallet var der en del badeanstalter i København, som skulle afhjælpe de frygtelige hygiejniske forhold, der medførte epidemier og dødsfald. I 1884 kom en svensk kaptajn, J.G.A. Nielsson, fra Stockholm til København for at give svømmeopvisning. Det blev starten på Danmarks navnkundige vinterbadeanstalt Helgoland. Den svenske hovedstad havde som nævnt, siden slutningen af 1600-tallet haft badehuset Rosenbad og fra 1885 også Sturebadet, som blandt sine senere gæster talte skuespillerdivaen Greta Garbo. Kaptajn Nielsson syntes, at svømmeforholdene i København var så primitive, at han købte en grund for at bygge en badeanstalt. Samtidig med etableringen af Sture i den svenske hovedstad fik den danske kongeby badeanstalten Helgoland, der var en slags åndelig luftspejling af den tidligere danske ø i Nordsøen. Strandvejen 20 i den gamle kalkbrænderihavn i Svanemøllebugten åbnede 16. juni 1885 som vinterbadeanstalten Helgoland. Både Sturebadet og Helgoland var arkitektoniske perler, der mindede om renæssanceslotte, hvilket er en byggestil for havbadeanstalter, som man kan genfinde mange steder i hele Europa den dag i dag.

Er det sundt at vinterbade? De gamle grækere var sikre i deres sag. Naturfreaks fra 1700-1800-tallet praktiserede det. Læger gennem det 20. århundrede har sagt god for det. Forskere i det nye årtusinde har bevist det. Det er sundt at vinterbade. Vel at mærke: Alt andet lige, fordi det fra flere sider tilrådes, at patienter med hjerte- og nyrelidelser, gigtplagede, diabetikere, gravide og personer med underlivsbetændelse samt mindreårige børn bør blive på land. Men alle vi andre kan roligt tage det daglige kuldechok. Få blodtrykket til at stige og pulsen til at falde. Lade kroppen udskille stresshormonerne og give plads til kroppens eget morfinstof, som giver kicket og den euforiske følelse af at være ’høj’. Når temperaturen falder, så stiger humørbarometeret, fordi vinterbadning også har en positiv mentalhygiejnisk effekt.

I dag er der over 40 vinterbadeklubber i Danmark med mere end 11.000 organiserede vikinger. Hertil kommer alle dem, som bader her og der uden vikingedåb og medlemskort. Og hver dag kommer der flere til. Mange af de danske vinterbadeklubber har lange ventelister. At vinterbade er blevet en del af wellnessbølgen overalt i verden.

– OG EFTER ... Jeg går tilbage mod huset med kogende krop og sind. Det salte havvand bliver til små glasklare, isnende dråber i håret. Tangen sidder klæbet fast på ben, ryg og kinder som tatoveringer i vilde vikingemønstre. Den røde solopgang hænger på mine skuldre som en kappe. I dag er det ikke sne, der knaser, men fødderne. Men snart vender varmen også tilbage til tæerne, og jeg er endnu en gang genfødt som det første liv, der stod op af havet. Det er cool at være vinterbader.

Knus og god fornøjelse
    fra Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Lør Jun 23, 2007 00:57

Kjære Anne

Tusen tusen takk for svar og gode råd og for en fantastisk opplevelse bare ved å lese det du skriver og refererer til! Hjertelig tusen takk!!

Jeg føler meg nesten euforisk lykkelig ved tanken på hva jeg har i vente i tiden fremover. Jeg vil gjerne skrive mer i morgen. Jeg må suge til meg alt dette som du så malerisk har gitt meg her.....

Jeg har nettopp kommet hjem etter en ny svømmetur i sjøen nå i kveld/natt. Helt ubeskrivelig deilig. Du snakket om narkotika. Man blir jo helt hektet på dette! Men bare mye sunnere...

Igjen tusen takk.

Masse klemmer fra Yvette Vi "snakkes"....

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anina: Lør Jun 23, 2007 06:20

Og her lidt mere omtale af bogen: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=9062

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Lør Jun 23, 2007 10:48

Jeg havde helt glemt, at bogen allerede har været omtalt, men så er der jo lidt mere for Yvette at fordybe sig i!

Knus, og rigtig god Sct. Hansaften.
    Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Søn Jun 24, 2007 21:35

Hei igjen!

Suksessen fortsetter. Jeg bader og synes det er helt topp! Det er bare 12 grader i luften så jeg kunne godt tenkt meg en sauna i dag, men senteret er stengt på søndager. Allikevel - helt fantastisk!

Men Anne...æhhh....hva med disse?:

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=144748

Grøss! Maneter... Samme ord på dansk? Treffer du på slike? Jeg såg et par små gjennomsiktige (transparente) en dag jeg badet, men bare den ene dagen...

Men de skal ikke hindre meg altså.

Klem

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Jun 24, 2007 23:24

Hej Yvette.

Jo, dem har vi også nogle af, men heldigvis ikke så ofte. Vi kalder dem for brandmænd, og selvfølgelig holder vi øje med dem, men de plejer først at ankomme senere på sommeren.

Der hvor vi bader, er vandet klart med fin sandbund og ikke særligt dybt - mellem 1 og 2 m dybde afhængig af flod og ebbe. Vi kan som regel se fra broen, om der er brandmænd i farvendet, og så passer vi selvfølgelig på.

Når vi svømmer længere ud, kan det hænde, vi strejfer nogle tråde, men vi har altid skrabere liggende klar i klubhuset - du ved, sådan nogle som mænd barberer sig med. Så skraber vi huden, hvor det svier og smører med en klørstillende creme, så er generne som regel hurtigt overstået.

Disse brandmænd er ikke farlige - kun ubehagelige.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Søn Jun 24, 2007 23:59

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Når vi svømmer længere ud, kan det hænde, vi strejfer nogle tråde, men vi har altid skrabere liggende klar i klubhuset - du ved, sådan nogle som mænd barberer sig med. Så skraber vi huden, hvor det svier og smører med en klørstillende creme, så er generne som regel hurtigt overstået.
    Tusen takk Anne

Jeg er beroliget og jeg skal utstyre meg med hjelpemidler ja...

Klem Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Ons Jun 27, 2007 01:01

Hei Anne!

Vi har fortsatt bare 10 grader i sjøen, og jeg svømmer ca 1/2 time HVER dag. Og det er bare fabelaktig fint.

Men - hva når sommeren kommer (her er det nesten høst iflg temperaturene i allefall), men er det ikke litt "kjedelig" å bade når vannet er varmt?? Ellers gleder jeg meg til vi får full sommer da, men en vinterbader er vel ikke like "lykkelig" i sjøen om sommeren..? Har ikke lyst til at vannet skal bli noe varmere. Mer spent på hvordan jeg vil reagere når badetemperaturen synker....iiiik...skal gå så bra så! \/

I hvor mange år har du badet Anne? Jeg finner det sikkert hvis jeg leser hos deg, men det vil kanskje ta litt tid...Og har jeg spurt før, så kan jeg bare si at hukommelsen min er elendig .

Knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Jun 27, 2007 20:00

Jeg er faktisk nybegynder som vinterbader, Yvette! Det er min første sæson og så har det ikke engang været "rigtig" vinter - altså ingen is, kun en smule sne og vandtemperaturer på +2 grader. Det iskolde vand har jeg stadig til gode, men det er ikke noget, jeg er nervøs for.

Spørger man de andre vinterbadere, så holder de fleste af at bade både sommer og vinter. Om sommeren er det lige så meget det sociale element, der tæller. Dvs. vi hygger os sammen med kaffe og somme tider, når vejret er rigtig godt, kan nogle blive enige om at tænde grillen på stranden og spise aftensmad sammen osv.

Nu er vandet 17 grader her hos os, og jeg synes egentlig ikke, forskellen er så stor om vandet er 17 grader eller 10 grader. Jeg kan bare ikke være så længe i det, når det er rigtig koldt, for jeg har meget kuldefølsomme hænder og fødder, og det gør frygtelig ondt, når de er for længe i det kolde vand. Om vinteren bruger jeg derfor neoprenesko - sådan nogle, som surferne bruger. Ellers kunne jeg slet ikke gå i vandet.

Hvor er det dejligt, du er blevet så glad for at bade. det er en fornøjelse at læse dine beskrivelser af dine svømmeture i søen!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Ju 06, 2007 00:56

Anne Jeg har det fortsatt toppers i vannet!
    Kære Yvette.

Man kan ikke andet end blive glad, når man læser dine indlæg. Det er en fornøjelse at opleve din udelte begejstring for det våde element.

Du er i hvert fald et levende bevis for, hvor velgørende den daglige svømmetur kan være for både krop og sjæl (her burde være en "badenymfesmily")

Har man først prøvet at bade en vinter igennem, så vil man være vinterbader resten af livet!

Knus, Anne

Side 2 af 4 Første 1234 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg