Side 3 af 4 Første 1234 Sidste
Viser resultater 61 til 90 af 104
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Vinterbadning

Skrevet af Yvette: Fre Ju 06, 2007 01:46

Kjære Anne

Takk for at du er her og oppmuntrer meg. Det er så fint å ha noen å dele dette med. Jeg lurer på hvor lenge du svømmer nå om sommeren? Jeg plasket i 45 minutter i dag, dvs at jeg svømte hele tiden, og DET er trening! Treningsnarkoman som jeg er fra før av! Men jeg tør ikke ta med pulsklokka. Den var så dyr. Det står at den tåler vann, men jeg sjanser ikke. Ellers kjenner jeg kroppen så godt under trening at jeg vet at jeg hadde høy puls. Så det et pluss for meg det altså.

MEN - jeg antar at utover høsten og når vinteren nærmer seg så trenger jeg ikke å tenke i disse baner. Da regner jeg med at jeg er kjapp opp av vannet. Hehe Om jeg greier å fullføre dette da, men det tror jeg faktisk. Jeg har jo bestemt meg!

Og det er fantastisk deilig. Virkelig altså....

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Har man først prøvet at bade en vinter igennem, så vil man være vinterbader resten af livet!
    Akkurat DET er jeg aldeles overbevist om!

Klem Yvette
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Fre Ju 06, 2007 21:55

Uha nej, Yvette - så længe som du er i vandet, kan jeg slet ikke klare. Dertil er jeg alt for doven!

Nu her om sommeren - eller fra en vandtemperatur på omkring 15-16 grader, kan jeg godt være i op til ½ time, men så kan jeg til gengæld gøre det 3-4 gange på en dag, hvis jeg er sammen med andre. Er jeg alene, bliver det som regel kun til en hurtig dukkert.

Jeg er ikke nogen særligt god og udholdende svømmer, så det bliver kun til korte svømmeture mellem to badebroer.

Vandet er faktisk igen blevet ret koldt her i Storebælt. For 14 dage siden lå vandtemperaturen på 22 grader. I dag er den nede på 16!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Lør Ju 07, 2007 02:34

Vandet er faktisk igen blevet ret koldt her i Storebælt. For 14 dage siden lå vandtemperaturen på 22 grader. I dag er den nede på 16!
    I dag har vi hatt varmerekord på 30 grader max...så nå blir vel sjøen varm også. Men altså: jeg tror jeg trives best når det er kaldt. Var helt fint med 10 - 12 grader.

Og nå har jeg fått vite om 3 kvinner som vinterbader her på stedet, og jeg kjenner de alle sammen...mer eller mindre. Så jeg kommer til å ta kontakt og be om å få være med. Helt supert!

I dag var det SÅ mye mygg rett over vannflaten at jeg kastet meg ut i og var lynende snar på land igjen. Helt forferdelig! Sikkert pga varmen og stillestående luft. Ikke ett eneste vindpust...phuuu....

Skal bade på dagtid i morgen...

Knus og klem

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Lør Ju 07, 2007 21:08

I dag har jeg badet sammen med min lille niese - min hjerteknuser

Det ble en kjempefin dag og vi var i vannet leeeenge....hun ville ikke på land igjen, og hun svømmer som en fisk.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Søn Ju 08, 2007 13:24

God ferie til dig Anne.

Jeg hygger mig lidt med at læse om jeres fælles interresse for badning, og også så meget andet. I er et par glade dejlige piger og det giver lidt kulør på tilværelsen.

Knus til jer begge.

Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Ju 30, 2007 22:42

Hei Anne Så fint å høre fra deg!
    Jeg har ikke været i vandet hele weekenden, da jeg har haft huset fyldt med gæster, men det har jeg til gengæld i dag - super!
    Jeg kan godt forstå "abstinensen" din, og du har hatt en super dag i sjøen i dag!

I dag fikk jeg med meg en kamerat som er her og besøker foreldrene sine og resten av familien. Han er en habil svømmer, men er vant til basseng. Hehe! Han syntes det var brrr.....kaldt, men han holdt ut...

Det regnet så kraftig at regndråpene traff sjøen med slik kraft at sjøen sprutet i ansiktet...med dertil svie i øynene. Allikevel ble det 1/2 time. Jeg synes det må være såpass, så hvordan det blir når gradene kryper nedover lurer jeg på..Det gir seg selv tenker jeg.

Lykke til videre med badingen din Anne! Fint å få dele dette med deg. Jeg kommer nok med litt spørsmål når høsten og vinteren står for døren tenker jeg...

Knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Man Ju 30, 2007 23:06

Hej Yvette.

Fint at du kunne få din kammerat med i vandet! Måske en ny vinterbader??

Jo tak - jeg har haft en dejlig, men hård weekend, men det kan du læse i en anden tråd.

Jeg synes altså det er flot, du kan være så længe i vandet i sådan et vejr! Når vandet bliver rigtig koldt, så må du love mig, du ikke bliver for længe i vandet, for en så voldsom nedkøling er ikke godt for kroppen - men det kan vi jo tale om, når vinteren nærmer sig!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Ju 30, 2007 23:25

Hei igjen Anne

Jeg fikk nettopp sms fra min venn. Han kunne ikke dy seg, men dro ut igjen senere på kvelden for å måle temperaturen i vannet. Ikke mer enn 13 grader ennå...men det er helt fint så lenge jeg svømmer hele tiden. Da holder kroppen seg varm og det er bare deilig...

Vi "snakkes".

Knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tir Aug 21, 2007 18:46

Hei Anne

Hvordan går det med badingen din? Og hvor mange grader er det hos deg? Jeg har badet lenge nå i 12 - 13 grader, men i dag målte jeg 16, og 15 i går. Solen skinner og det er strålende! Jeg svømmer fortsatt ca 30 minutter og nyter dette bare mer og mer...

Jeg har blitt modigere og - flinkere til å beherske svømmeteknikken, så jeg er ikke lenger redd for å svømme langt langt utover....Fantastisk! Jeg har ikke nok superlativer for å beskrive hvor mye dette gleder meg...

Knus til alle og ha en fiiin kveld. Yvette.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Aug 22, 2007 00:30

Hej Yvette

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette
    Hvordan går det med badingen din? Og hvor mange grader er det hos deg? Jeg har badet lenge nå i 12 - 13 grader, men i dag målte jeg 16, og 15 i går.
    Her har vandet stadig sommertemperatur. I går var det 19 grader, og i dag nåede jeg desværre ikke at komme i vandet. Det bliver det først, når vinden går om i nord. Så falder temperaturen hurtigt.

Vi bader så godt som hver dag, og en dag som i dag, savner jeg det virkelig. Jeg mangler det der indre velvære, man får, når man har været kølet godt ned og så fået et varmt bad bagefter - den følelse, vi om vinteren får i saunaen. Her afslutter vi så bare med en kold douche´i stedet for! (jubiiii - søde svømme-smilies!)

Søndag den 2. september har vi standerhejning. Da indleder vi vintersæsonen og da åbnes saunaen igen. Det bliver skønt igen at sidde derinde og nye udsigten gennem de store panoramavinduer.

Jo, vi glæder os begge rigtig meget til en skøn badevinter!

Jeg glæder mig lige så meget til at høre om, hvordan du reagerer, når vandtemperaturen når omkring frysepunktet - hehe!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Bea: Ons Aug 22, 2007 09:36

Hej med jer

Det blæiver spændende om du Yvette kan klare det helt kolde grade. jeg er faktisk ikke i tvivl om du kan, fordi du har vilje og når du har sat dig noget for bliver det gennemført. Pas nu alligevel godt på dig selv.

Anne er jo blevet rigitg døbt og er skjolmø og ved at hun kun har nydelse ud af det. derfor er det alligevel spændende at læse om vinterbadningen. Jeg forstiller mig at Anne er det sundeste menneske jeg kender, og heldigvis for det. Jeg er sikker på det er meget sundt, når man ellers er rask.

Hyg jer med badningen. Jeg følger med på sidelinjen

Bea

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Aug 22, 2007 10:57

Jeg tenker at da er det så kort tid i vannet at de rekker ikke å få med seg så mye av seansen...
    Gør det noget, folk kan se, du svømmer? Det kunne måske få flere til at gøre det samme.

Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre når jeg kommer opp av vannet. Ullteppe å kaste over seg? Hva med beina? Fryser fast i bakken vel....? Dette må vi komme tilbake til Anne.
    Nej, ikke et uldtæppe. Du skal anskaffe dig en badekåbe af frotté. Den suger vandet fra din krop, så du kan holde varmen, mens du går ind.

På fødderne bruger vi neoprenstøvler - samme slags som surferne bruger. De kan købes i sportsforretninger og er ikke særligt dyre. Så beholder du varme fødder selv om du er i iskoldt vand. De har også skridsikre såler, så du står bedre fast, når det er glat på badebroen enten af vand eller is.

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Jeg forstiller mig at Anne er det sundeste menneske jeg kender, og heldigvis for det. Jeg er sikker på det er meget sundt, når man ellers er rask.
    Det tror jeg selv på, jeg er, Bea - og det er jeg dybt taknemlig for, når jeg ser, hvor mange mennesker, der døjer med alverdens skavanker. Jeg føler mig virkelig priviligeret. Det er nok arveligt, for hverken min mor, far eller søskende har nogensinde været syge. Min far døde godt nok af en hjerneblødning, men han blev dog 76 år, og min mor lever stadig i bedste velgående som 84 årig.

Man behøver nu ikke være specielt rask for at kunne vinterbade. Det er faktisk kun med hjerteproblemer, man skal lade være. Har man tendens til depression, er det nok noget af det bedste, man kan gøre for sig selv. Det har vi i hvert fald fået bevist, da min mand overhovedet ingen symptomer har haft på vinterdepression, som han ellers har døjet med i mange år.
    Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Hyg jer med badningen
    Tak skal du have - det kan jeg forsikre dig for, at det skal vi nok!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Aug 27, 2007 01:32

Tusen takk for gode råd Anne

Jeg skal gå til innkjøp atr utstyret....så fort som mulig! I dag var det 9 grader i luften og 12 i sjøen...og det plaskregnet noe helt utrolig!

Allikevel Herlig å hoppe i sjøen! Jeg svømmer fortsatt 30 minutter, og det går helt fint....bare jeg ikke får krampe...

Sist jeg badet måtte jeg gå på land etter ca 20 min pga en krame som begynte i tærne og arbeidde seg opp i leggen og helt opp på baksiden av låret. Jeg gikk direkte fra en hard treningsøkt - uten å spise - og rett ut i vannet. Det var fryktelig idiotisk. Så har jeg googlet litt på kramper, og da fant jeg et sted at man kan få det av saltmangel. Jeg har spist kun havregryn, bær og melk iallefall 1 mnd nå...nesten uten unntak...Så jeg har nok saltmangel ja, men det gikk helt fint i dag...

Men! Gru så kaldt det var å komme på land. Isende vind og 9 grader var en dårlig kombinasjon når jeg ikke var utrustet med frottèkåpen eller noe annet....Jeg hakkkket tenner leeenge etter at jeg var kommet hjem og fått tatt en varm dusj, men pytt...

I morgen blir det innkjøp altså. Kjente at jeg trengte det ja.

Men det er så morsomt at.....

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Man Aug 27, 2007 11:19

Jeg svømmer fortsatt 30 minutter, og det går helt fint....bare jeg ikke får krampe...
    Pres nu ikke dig selv mere, end det er nødvendigt, kære Yvette!

Du behøver ikke at bevise for dig selv, at du kan opholde dig længe i det kolde vand. Når temperaturen er nede på 12 grader, er det, man skal begynde at passe lidt på. En tommelfingerregel siger, at du må tage lige så mange svømmetag den ene vej, og lige så mange tilbage, som vandets temperatur er. Dit velvære er nøjagtig lige så stort, selv om du måske kun har været i vandet et par minutter. Din krop bliver ikke så nedkølet, hvilket absolut ikke er sundt.

Jeg vil bestemt ikke diktere, hvordan du skal gøre, men det bekymrer mig lidt, at du presser dig selv så hårdt.

I stedet for bør du gå i sauna og blive varmet godt igennem og så gå i vandet igen. Sådan gør vi om vinteren - hvis vejret er fint kan vi godt gå i vandet både 4 og 5 gange.

På søndag begynder vores vintersæson, og saunaen åbner igen. Uhm, det bliver skønt selv om vandtemperaturen her hos os stadig ligger på 17-18 grader!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Annina: Man Aug 27, 2007 13:20

Det var fryktelig idiotisk.
    Hørt! Høøøørt!

Citer Oprindeligt indsendt af yvette
    Så har jeg googlet litt på kramper, og da fant jeg et sted at man kan få det av saltmangel. Jeg har spist kun havregryn, bær og melk iallefall 1 mnd nå...nesten uten unntak...Så jeg har nok saltmangel ja, men det gikk helt fint i dag...
    Det er ikke almindeligt salt. Det er kaliummangel, der forårsager en frygtelig masse problemer. Selv om kalium findes rigeligt i mange fødevarer - skal man faktisk op på en dose på over 3000 mg i døgnet, for at kunne fungerere fysisk. Og du havde også nævnt engang "skjelvningar"... mon også disse ikke kunne pacificeres med tilstrækkeligt kalium i kosten

Men kan heller ikke få kalium nok, hvis man for ofte lever mest af proteinpulver, vel?

Lidt om kalium: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cm.../grp=8/menu=2/ og http://www.vitamindoktor.com/cm72/

Kan du SÅ lære det??

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Aug 27, 2007 22:33

Anina

Tusen takk for masse interessant informasjon. Det merkelige er at jeg sitter her med et glass med Kaleorid - som jeg så vidt fikk utlevert på apoteket for en tid tilbake. Men jeg har ikke tatt så mange av de....??

Jeg mener å huske at jeg kjøpte de fordi jeg leste ett eller annet sted at mangel på Kalium kan gi nettopp skjelvinger..

Jeg spiser litt banan....etter trening. Det er også egentlig den eneste frukten jeg liker. Alt annet er surt...ja og så litt melon da, men det blir ikke så ofte. Avocado har jeg smakt. Kan være god...Kylling kan jeg kanskje spise mer av...Glemmer det..Snakker litt med meg selv nå...

Jeg trener masse, og ergo så mister jeg kalium gjennom all sveittingen. Dette er jo helt logisk, og jeg sveitter mye!! Helt gjennombløt. Etter en trening så ser jeg ut som om jeg har kommet rett ut av dusjen...Nå er jeg overbevist om at Kalium er redningen for meg - både mht til skjelving, og nå også kramper... Takk og takk igjen!

Anne

Takk til deg også for gode råd. Jeg skal forsøke å lytte til de. Det er ikke så lett å gå på land igjen når jeg føler slikt velvære i vannet. Når jeg svømmer så kjenner jeg ikke at jeg blir nedkjølet. Jeg holder varmen, men jeg skjønner at jeg kan ikke fortsette slik. I dag var temperaturen sunket til 10 grader i sjøen og 6 grader i luften...og nysnø i fjellene! Jeg gav meg etter 15 min...

Vi har ikke hatt sommer ennå...bare noen få varme dager. Nesten hvert år så får vi en "Indian Summer"-uke i september med temperaturer opp mot 30 grader. Det er ubehagelig, men nå lengter jeg litt etter det faktisk...

Lykke til videre til deg...med badingen...Misunner deg den flotte saunaen! Må være helt fantastisk!

1000 knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tir Sept 04, 2007 00,06

I dag badet jeg....i bare 5 minutter. Det haglet noe helt forferdelig! Vinteren er på vei...

9 grader i sjøen og 6 på land.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Søn Sept 16, 2007 19:57

Hvordan går det med badingen Anne? Har det begynt å bli kaldere hos deg? Her holder vannet fortsatt ca 10 grader selv om det har vært kaldt i luften lenge. 2 grader om natten, men i dag 14 grader og sol.

Det ER spktakulæert å ligge og plaske i sjøen og se på de snedekte fjellene...som føles så nære...

I dag våget jeg å hoppe fra bryggekanten, og følte meg veldig modig..hehe... Jeg stupte ikke altså. DET tør jeg ikke!

Jeg har kjøpt meg neoprenesokker og jeg har bestilt frotté-morgenkåpe pr postordre. Ikke fått den, men trenger den ikke ennå.....men snart....brrr.....Jeg gleder meg til det blir kaldere!!

Masse knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Sept 16, 2007 23:13

Hvordan går det med badingen Anne? Har det begynt å bli kaldere hos deg? Her holder vannet fortsatt ca 10 grader selv om det har vært kaldt i luften lenge. 2 grader om natten, men i dag 14 grader og sol.
    Hej Yvette.

Det går rigtig fint, jeg er i vandet hver eneste dag - vandet er stadig omkring 15 grader og i dag var lufttemperaturen helt oppe på 20 grader. Desværre er der rigtig mange brandmænd derude lige nu, så vi svømmer ikke så meget rundt, medmindre vandet er stille og klart, så vi kan se dem.

Da jeg var hjemme hos min mor, var jeg også i vandet hver dag - ikke hos vinterbaderne, men jeg bader fra en badebro, hvor jeg ofte badede som barn. Der er også rigtig dejlige badeforhold.

Det er fornuftigt, du har købt neoprensokker - ikke kun på grund af kulden, men de er også skridsikre, når det bliver glat.

I morgen skal jeg først bade sent aften, altså når det er mørkt. Der er lys hele vejen ud af badebroen og en projektør, der lyser i vandet, så det er fantastisk dejligt.

Vi har et festlokale, som folk kan leje til mindre fester, og i morgen har min quiltegruppe lejet lokalet til vores 10 års jubilæumsmiddag. Da vi er to vinterbadere i quilteklubben, har vi aftalt, at vi vil bade, inden vi tager hjem. Vi håber så på, vi kan overtale flere, men det er nu nok tvivlsomt.

Et stort godnatkram til jer alle!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af [B]Yvette/B]: Søn Sept 16, 2007 23:51

Hei Anne!

Fint å høre fra deg! Du er flinkere enn meg. Jeg kommer meg ikke i vannet hver dag, men nå har jeg vært plaget av en forkjølelse altfor lenge for min tålmodighet, så i dag tenkte jeg at "pokker heller....jeg bader...". Jeg tror ikke det gjør noe verre så lenge man ikke har feber...

Da jeg var hjemme hos min mor, var jeg også i vandet hver dag - ikke hos vinterbaderne, men jeg bader fra en badebro, hvor jeg ofte badede som barn. Der er også rigtig dejlige badeforhold.

I morgen skal jeg først bade sent aften, altså når det er mørkt. Der er lys hele vejen ud af badebroen og en projektør, der lyser i vandet, så det er fantastisk dejligt.
    Høres bare helt fantastisk ut! Jeg blir grønn av misunnelse :mrgreen: men unner deg det av hele mitt hjerte. Jeg prøver å forestille meg både settingen og seansen....og jeg skulle så gjerne ha vært med!

Veldig masse lykke til, og jeg kommer til å tenke på deg. Det er gøy at vi har dette sammen.

Knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Sept 17, 2007 22:13

Oppdaterer litt jeg....for min egen del også.

I dag haglet det så veiene var hvite. Jeg var i tvil om jeg våget å kjøre med sommerdekk på bilen, men det gikk fint...

7 grader i sjøen Anne! Og det er sant som du skreiv tidligere. Det føles IKKE noe verre å bade i 7 grader enn i 16 grader, men jeg kjenner at tiden må kortes ned. I dag avsluttet jeg med deilig sauna....

mmmmmmm.....skjønt! Knus til alle...

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Tir Sept 18, 2007 00:58

Det er godt med sauna, Yvette - det hjælper garanteret på din forkølelse!

Jeg var i vandet klokken 22.15 i aften, og kors, hvor var det lækkert! Vandet var klart, blikstille og 14 grader! Jeg nåede dog ikke at komme i saunaen, for den slukkes klokken 21.00, så temperaturen var for langt nede, til at det gavner noget.

Der er nu noget specielt ved at bade, når det er mørkt! Jeg glæder mig allerede til næste onsdag. Da har vi sæsonens første fuldmånebadning. :smt041

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Fre Nov 09, 2007 09:49

Kjære alle sammen

Det er så lenge siden sist. Jeg er innom og leser og jeg tenker på dere, men skrivekløen har vært laber. Av og til er man bare opptatt med annet. Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake.

Jeg kan fortelle at jeg har gjenopptatt trening, og - ikke minst badingen! Det er så utrolig deilig. Vi har vinter og sne nå, men jeg hopper i sjøen. Vi har ennå +4 grader og det er bare fabelaktig. Du sa en gang Anne - at jeg ville ikke kjenne forskjell på gradetallene. Det gjør jeg heller ikke. Bare at jeg må opp etter ca 3 minutter. Frottèmorgenkåpen og neoprenesokkene er geniale.

Jeg tør ikke lenger gå ned og opp av den stigen ved senteret, så jeg holder meg i småbåthavnen. Da må jeg vasse utover, men det er ok. Der er et åpent båthus slik at jeg får skylle av meg, og så iler jeg hjem til varm dusj. Jeg blir ikke gjennomfrossen. Det er nesten slik at jeg begynner å sveitte etter den varme dusjen hjemme....

Men slikt et vælvære!

Du er nok helt sikkert flinkere enn meg Anne, og bader hver dag....Hvordan går det og hvordan er vær og gradetall?

Jeg ønsker dere alle en god week-end og sender mine hilsener til alle.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Søn Nov 11, 2007 23:52

Alle "andre" mener jeg er mer eller mindre "gal"
    Lad dem bare mene det, Yvette - de ved slet ikke, hvad de taler om!

Det er rigtigt, Yvette - man kan nemlig ikke snakke med andre om vinterbadning - hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Jeg er så usigeligt træt af at høre på alle mulige mærkelige "morsomme" bemærkninger, når folk hører, man er vinterbader. Derfor snakker jeg heller ikke ret meget om det med andre end jer herinde.

Her har vi endnu ikke sne, og vandtemperaturen ligger stadig mellem 7 og 8 grader. Jeg har ikke været i vandet siden sidste fredag, så i dag kom jeg endelig af sted igen - og jeg nyder det lige så meget som dig. Det er helt fantastisk vidunderligt! Man kan jo ikke være i så længe, så vi skifter mellem badning og sauna, så vi kommer i vandet 3-4 gange. Det bruger vi ca. 1½ time på, og derefter tager vi en douche, inden vi tager tøj på og kører hjem.

Jeg glæder mig, til vi også får sne, for det var jo kun en enkelt dag, vi prøvede det sidste vinter. Vi har nattefrost nu, så vandtemperaturen falder meget hurtigt nu. Jeg skal nok få taget nogle billeder, når og hvis vi får "rigtig" vinter.

Fortsæt med at nyde din badning - det vil jeg også gøre - og så må vi holde hinanden underrettet om, hvordan det går!

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Man Nov 12, 2007 18:06

Det var godt å høre fra deg Anne! Tusen takk for fin tilbakemelding.

Lad dem bare mene det, Yvette - de ved slet ikke, hvad de taler om!
    Nei det vet de slettes ikke! Jeg visste ikke selv at det var så utrolig deilig, men jeg har ønsket meg dette i mange år. Jeg er glad jeg endelig kom i gang!

Det er rigtigt, Yvette - man kan nemlig ikke snakke med andre om vinterbadning - hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Jeg er så usigeligt træt af at høre på alle mulige mærkelige "morsomme" bemærkninger, når folk hører, man er vinterbader. Derfor snakker jeg heller ikke ret meget om det med andre end jer herinde.
    Det er derfor jeg lar dette bli min lille badedagbok også. Det nytter ikke å snakke med noen om det. Jeg får bare høre hvor gal og sprø jeg er. Selv om noen nok også er litt imponerte og sikkert ønsker de kunne gjøre det samme....

Det er en litt "ensom" sport her på stedet, men det holder meg ikke tilbake. Jeg kjenner til 3 jenter som vinterbadet i fjor. Jeg har snakket med den ene av de, og jeg kunne få bli med de. Men jeg har ikke tatt mer kontakt....ennå...får se. Jeg greier meg godt alene. Har noen med meg nå da - siden det er så kaldt....

Jeg har ikke været i vandet siden sidste fredag, så i dag kom jeg endelig af sted igen - og jeg nyder det lige så meget som dig. Det er helt fantastisk vidunderligt! Man kan jo ikke være i så længe, så vi skifter mellem badning og sauna, så vi kommer i vandet 3-4 gange. Det bruger vi ca. 1½ time på, og derefter tager vi en douche, inden vi tager tøj på og kører hjem.
    Jeg misunner deg dette at du kan skifte mellom bading og sauna. Jeg kan det også i prinsippet, da vi har senteret med sauna og bryggen rett bak. Men jeg ble så redd etter det uhellet jeg hadde at jeg tør meg ikke ned der ennå. Det er en rusten jernstige og langt mellom hvert trinn. Jeg er redd jeg skal få problemer med å komme meg opp igjen - slik som sist. Selv om jeg uansett aldri bader alene mer nå om vinteren. Tror kanskje det vil ta litt tid før jeg mentalt er forberedt på å gå ned der. Jeg håper jeg våger igjen snart - da det er genialt med saunaen så nær.

Jeg glæder mig, til vi også får sne, for det var jo kun en enkelt dag, vi prøvede det sidste vinter. Vi har nattefrost nu, så vandtemperaturen falder meget hurtigt nu. Jeg skal nok få taget nogle billeder, når og hvis vi får "rigtig" vinter.
    Jeg gleder meg til å få se billeder!

Fortsæt med at nyde din badning - det vil jeg også gøre - og så må vi holde hinanden underrettet om, hvordan det går!
    Det skal jeg nok gjøre! Jeg er veldig veldig glad for å få "snakke" med deg om dette. Fortsett å nyte badingen din selv. Jeg får ikke badet hver dag, men så mange dager i uken som mulig. Dette fordi jeg er avhengig av en velvillig sjel til å se etter meg, og det er ikke bestandig det passer. Jeg skulle virkelig ønske meg flere vinterbadere sammen her!

Knus til deg.

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Ons Dec 05, 2007 12:59

Hei igjen Anne.

Jeg må bare få spørre deg et lite spørsmål. Jeg har badet mye i det siste. Gradetallet ligger på rundt +2 i sjøen. Det er snø og minusgrader i luften. Jeg er ute i ca 2 min, er lynsnar å få på meg frottèkåpen. Jeg iler opp og får på meg varme klær, så jeg fryser aldri. Allikevel tror jeg nå at jeg har fått blærebetennelse. Merket tendenser i går og i dag er det verre.

Jeg har handlet tranebærkapsler og håper dette hjelper. Normalt er jeg ALDRI plaget av dette, så jeg lurer på om du vet om slik betennelse kan oppstå ved vinterbading?

Jeg driver og søker litt på nettet om "problemet"....men finner ikke ut av det. Venter uansett til det er over før jeg bader igjen. Jeg håper du nyter dine turer i sjøen. Det er herlig!

Knus Yvette

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Anne: Ons Dec 05, 2007 23:36

Sikke da noget skidt, Yvette!

Jeg har aldrig hørt om, og kender heller ingen, der har fået blærebetændelse af at vinterbade, så desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Du må nok hellere tale med din læge om problemet.

Det eneste, jeg kan forestille mig, der måske kan være en årsag er, at du har badedragt på, og at du derfor alligevel bliver for kold, uden at du føler, du fryser. Vi bader uden tøj på om vinteren.

Hvis ikke du har mulighed for at bade nøgen, så nøjes med kun at blive i det kolde vand i max. 10-12 sekunder - og så vil det jo nok være en fordel, hvis du kan gå i sauna umiddelbart efter.

Jeg ønsker dig hurtigst mulig bedring, så du igen kan nyde din dejlige badning.

Knus, Anne

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Tor Dec 06, 2007 00:24

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    Sikke da noget skidt, Yvette!

Jeg har aldrig hørt om, og kender heller ingen, der har fået blærebetændelse af at vinterbade, så desværre kan jeg ikke hjælpe dig. Du må nok hellere tale med din læge om problemet.

Det eneste, jeg kan forestille mig, der måske kan være en årsag er, at du har badedragt på, og at du derfor alligevel bliver for kold, uden at du føler, du fryser. Vi bader uden tøj på om vinteren. [
    Takk for svar Anne.

Jeg føler meg litt bedre nå i kveld så jeg avventer legebesøk. Ellers takk for råd om å bade uten tøy. Jeg tror det skal gå bra. Jeg bader mest om kveldene nå og da er det jo mørkt. Jeg får be følget mitt om å snu seg bort noen sekunder.

Jeg ønsker dig hurtigst mulig bedring, så du igen kan nyde din dejlige badning.
    Tusen takk! Og nyt din deilige bading selv.

Jeg håper du har det godt! Knus

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Yvette: Fre Feb 29, 2008 00:50

Må bare oppdatere badetråden litt.

I dag var jeg for første gang sammen med 2 andre jenter som vinterbader. Veldig fint å få være sammen med andre badenymfer.

Det var snø og vind. Derfor iiiiisende kaldt å stå i et åpent rom å skifte på seg tørre klær! *iiiik* Det var for å være litt sosiale. Selve badingen tar så kort tid, men jeg tror jammen jeg drar rett hjem i oppvarmet bil neste gang - som jeg har gjort noen få ganger nå.

Litt galt om man fryser på seg influense bare for å prate litt sammen. *brrrr*

Vi skal møtes igjen snart. Nye dukkerter. Supert!

Hvordan går det med deg da Anne?

Knus

Registreringsdato
    Feb 2005

Skrevet af Helle: Fre Feb 29, 2008 07:09

Kære Yvette
    Jeg fryser bare ved tanken, og er lidt glad for jeg bor langt væk fra vand så jeg ikke fristes til at prøve
    Det passer altså ikke sammen SNE og badning (i mine øjne) rigtig god weekende til dig i det norske

Side 3 af 4 Første 1234 Sidste

Bookmarks

Regler for indlæg