Viser resultater 1 til 11 af 11
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Hejdiens Halogen-frikadeller og Helles kartoffelbåde

Hej Hejdien

Medmindre jeg blander tingene sammen ( ) - tror jeg, at du engang havde fortalt om, at du steger (bager) også frikadellerne i Halogen Oven, så de bliver "stegte" helt uden fedtstof... ? Passer det?

Trods min fremskredne alder, har jeg altså et svagt køkken-punkt og dette er, at jeg bare ikke kan finde ud af at stege frikadeller og hakkebøffer UDEN at branke dem. Og dette uanset hvilken kombination af stegetemperatur jeg anvender. Det vil bare IKKE lykkes!

Jeg mener ikke, at det var så svært den gang jeg var yngre, men når jeg tænker tilbage... mener jeg ikke, at dengang var der så meget vand i kødet som der er i dag. Måske hænger det sammen med, at der nu pumpes vand i kødet og man skal faktisk ind og handle hos en gammeldags slagter for at få et vandfrit kød....

Hvorom alt er, kunne jeg godt tænke mig nogle tips til stegning af frikadeller i Halogen Oven. Og hvad gør du evt. med den fond der nødvendigvis (tror jeg) må samle sig i bunden af skålen efter end tilberedning.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Standard Re: Mere fra Hejdien: Tun-rosti, kalkunbryst, fyldte peberfrugter

Ja så fik jeg prøvet ovnen frikedellerne skal jeg lige øve mig på Lea spurgte om HVAD det var men de smagte godt nok så bare lidt sjove ud, jeg lagde dem tallerknen fra mikroovnen (ingen god ide) gav dem 23 min ved 180, de flød ud og var at sammenligne med klatkager
    Leas kartofler blev rigtig gode, kartoffelbåde i et ildfast fad UDEN olie, men lidt paprika over, 15 min også ved 180. De måtte godt have fået et par minutter mere, men jeg skal lige vænne mig til den

Men jeg skal nok blive glad for den, jeg skal bare være mere modig så bliver det spændende!
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jun 2007

Det lyder da nemt og hurtigt med kartoffelbådene, Helle.

Penslede du heller ikke med olie?

Hvor længe vil du tro, de skal have? 20 minutter?

Mums... jeg glæder mig allerede til at prøve.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Nej en 17-18 min tror jeg passer, men det er så kun til en potion, 20 min er nok passende til et par stykker, nej slet ingen fedtstof, bare lidt paprika og bagefter lidt salt. Lea syntes de smagte godt.
    Jeg er allerede gået i tænkeboks med hvad jeg skal prøve i morgen men nok noget hvor jeg putter ALT i en skål og ser hvad det bliver til, jeg syntes der er en anden duft når man bruger ovnen, men måske hænger det sammen med at man kan se hvad der sker?

Den bliver mit nye husalter
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg kan lige se dig for mig, Helle.

Hvad med det her

Jeg læste engang, man kunne bruge vand til at lave popcorn med i stedet for olie. Det smagte altså ikke godt. Gad vide, om ovnen kan bruges? Det tør jeg ikke prøve. (Jeg spiser rigtig mange popcorn.)

Jeg er spændt på at læse fortsættelsen af denne "gyser".4:

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Jeg er spændt på at læse fortsættelsen af denne "gyser".4:
    Jeg også!!! Bare vent til dere hører fra meg....

Helle - gratulerer med ditt nye husalter! Jeg har ingenting fornuftig å si akkurat nå....bare ler av deres lettsindige konversasjon over et så alvorlig tema...og lurer på hva jeg har i vente...

G`nattknus
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Jeg ved ikke om mine frikadeller lige frem lignede klatkager

Men det er rigtigt at de bliver lidt fladere men jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med hvad man putter i dem ikke alle har jo farsen lige våd eller tør og bruger det samme ....

Jeg kan ikke engang skrive hvad jeg laver en frikadelle fars af for jeg mærker mig frem altså jeg bruger selvfølgelig mel, vand, æg og løg og så kommer jeg en lidt mindre mel i men tilsætter så en spiseske fuld havregryn....

(næste gang jeg lavder frikadeller så skal jeg prøve at skrive det ned efterhånden som jeg putter det i )

jeg bruger så den store af ristene pakker den ind i bagepapir og lægger frikadellerne herpå , giver dem ca 13 min og vender dem så om (kigger også lige på farven) jeg bager dem så på 200 gr .. så Helle jeg giver dem lidt mere varme end du og jeg giver dem også lidt længere tid end du ....

Jeg ved så ikke om min fars måske også er mere tør (siden de ikke falder så meget sammen )

Mine var også lidt fladere end de plejer at være , men kun lidt og ikke noget der forstyrrede så mine unger ikke kunne spise dem ..

men jeg må også heller sige at jeg meget længe har lavet frikadeller i ovnen (ikke nu da jeg ikke har varmluftsovn mere ) men før i tiden har jeg gjort det , det er nemmere hurtigere og sviner mindre og jeg skal stå op i kortere tid...

ungene syntes ikke de bliver så sprøde som på panden men er det helt galt giver jeg dem lige et minut eller to med grill ....

Anina der bliver meget lidt væske tilbage og det der evt er smider jeg såmænd ud

Registreringsdato
    Jun 2007

Mums... mine tænder løber i vand, når jeg læser om frikadeller.

Nu spørger jeg måske dumt, men kan det ikke være, fordi der er forskel på farsen?

Måske forskel i fedtprocenten i farsen?

(Jeg tror også, den højere temperatur hjælper.)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Zuzan jeg ved det ikke men det kunne godt lyde som en teori

Jeg bruger ihvertfald laveste fedtprocent og så kan det også være at min fars er lidt tørre pga havregrynene

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard Re: Hejdiens Halogen-frikadeller og Helles kartoffelbåde

Kan man godt lægge grøntsager i bunden af ovnen i noget vand eller skal de i en skål, jeg puytter altid en grøntsagssuppe - terning ved eller en halv, det giver en god smag. Det smager også godt med suppeurter i stedet for grøntsager.

Jeg får desværre ikke ovnen i brug før i næste i næste uge " det klør i fingrene".

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: Hejdiens Halogen-frikadeller og Helles kartoffelbåde

Mine frikadeller har jeg sidst kombi-stegt-bagt med et uventet, fantastisk resultat.

Jeg har såmænd bare smidt store frikadeller på en pande og brunede dem pænt og hurtigt på begge sider, hvorefter de blev lagt på risten i Halogen Oven (uden bagepair) ved 200 grader i 10 minutter og så var de færdige. Saftige og med fin farve... og flot form. Det var en almindelig opskrift uden ekstra "fyldstof" af nogen art.

1,5 kg hakket svinekød
    4 tsk strøgne salt (kværnet havsalt)
    2 tsk strøgne kværnet sort peber
    3 æg
    3 revet løg
    2 dl. vand
    2,5 dl. mel

1. Kun kødet røres først rigtig sejt med håndmikser med dejkroge
    2. Salt og peber tilsættes og røres lidt til
    3. Æg tilsættes og røres lidt til
    4. Revet løg tilsættes og røres lidt til
    5. Melet tilsættes med lidt af vandet ad gangen til farsen er blød men ikke lind
    6. Farsen sættes i køleskabet i mindst en time, men hvis man laver den om formiddagen og lader stå på køl til om aftenen - er det også o.k.
    7. Frikadellerne formes ret store (kan vi lide herhjemme) og hurtigt brunes på begge sider i kokosolien på en pande, hvorefter de (i flere hold fra fadet hvor de ligger og "venter") lægges på risten i en forvarmet Halogenovn og får 10 minutter på 200 grader uden at skulle vendes om undervejs.

Jo længere farsen står på køl jo mere skal man sikre sig at frikadellerne er gennemstegte (i Halogen Oven bliver de det under alle omstændigheder). Denne længere tid på køl gør også farsen mere samlet og mindre tilbøjelig til at "svede" saft under stegningen.

Der bliver en masse frikadeller ud af denne portion, men så skal en del også ind i fryseren..... allertiders når man ikke lige står og har tid/lyst til at lave mad en anden dag.

Hvis sandheden skal helt frem: er det første gang i mit liv, at jeg ikke står og "på samlebånd" branker frikadellerne.... og i denne ovn er det ikke så afgørende om farsen er helt tæt eller mindre, fordi den saft der evt. er tilovers - ikke har kontakten med frikadellerne og derfor kan ikke branke fast i dem..... allertiders

Har forresten lagt mærke til, at jo større fedtindhold i kødet - jo mere fedt bliver der stegt UD af frikadellerne og flyder så på bunden af ovenskålen. Hvis jeg havde tilsat havregryn eller rasp - hmm... så tror jegt, at fedtet ville forblive i frikadellen, opsuget og deponeret i det tørre fyldstof.... tror jeg
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg