Viser resultater 1 til 4 af 4
    Guest avatar
    Bea Gæst

Standard Beas Halogen-debut: kyllingefilèt med ovnsauterede grøntsager

Nu har jeg prøvet ovnen. jeg havde noget icebergsalat, noget hvidkål, som jeg snittede i små stykker. Jeg lavede gulerodsstave, agurkestave tern af grøn peber. Til sidst puttee jeg nogle få halverede kartofler i. Det var rester jeg havde stående, og de skulle bruges. Jeg hældte godt en halv l. vand ved og lagde det hele i bunden af ovnen. Jeg tilsatte en Knor maggi terning ( urter). jeg lagde risten oveni og lagde 2 stk kyllingebryst derpå. Kyllingebryst ( stykkerne) gned jeg ind i hvidløg, salt og peber.

Jeg troede at min grønne blanding var færdig på samme tid som kyllingen, men der tog jeg fejl. Efter ca 30 min v. 200 grader måtte jeg hive kyllingebrystet ud, og jeg måtte give blandingen ca 30 min mere.

Jeg varmede ikke ovnen op først, hviket nok vil være en fordel.

Maden smagte godt. Dejlige saftig kyllingebryst, med en sjov blanding af grønt i. Jeg er ikke god til opskrifter, så jeg må prøve mig frem. I aften vil jeg lave hakkebøffer, strøet med salt og peber. Derefter lægger jeg en eller to tomatskiver og en skive ost oven på. Jeg pakker bøfferne ind i folie og steger dem i ovnen. Vi har lidt grønt fra i aftes, så det spiser vi sammen med bøfferne og et par ovnbagte kartofler med.

Rengøringprogrammet på ovnen fungerer perfekt og rengøring efter maden var dejlig let at håndtere. Sjovt med det nye lysshow i køkkenet.

Bea

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard Re: Beas Halogen-debut: kyllingefilèt med ovnsauterede grøntsager

Bøf med bage kartoffelbåde.

Jeg har lavet fire hakkebøf, puttet to skiver tomat og en skive ost ovenpå. Ovnen stod på 225 grader i en halv time. Bøfferne var gode og saftige, men næste gang tror jeg at jeg vil lave dem uden at pakke dem ind. De var gode, men jeg kan nu godt li`at bøfferne er brune og virker som stegte. På den måde her virkede de lidt som kogte bøffer.

Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: Beas Halogen-debut: kyllingefilèt med ovnsauterede grøndsager

Citer Oprindeligt indsendt af Bea Se indlæg
    Jeg troede at min grønne blanding var færdig på samme tid som kyllingen, men der tog jeg fejl. Efter ca 30 min v. 200 grader måtte jeg hive kyllingebrystet ud, og jeg måtte give blandingen ca 30 min mere.
    Hej Bea

Jeg tror faktisk, at hvis du ikke havde tilsat vand, og lod grøntsagerne "ligge" på den lave rist (evt. på "fad" af staniol eller andet passende) og så give dem ca. 10 minutter hvorefter kyllingerfilletterne kom med på den højere rist - i ca. 20 minutter - ville du nok få møre men fortsat med "bid" grøntsager nogenlunde samtidigt med kyllingefilleterne. Hovedsagen er, at når varmen får lov til også at komme under maden - vil det også gå hurtigere.

Det er ikke noget jeg ved (endnu), men tror på baggrund af andre erfaringer end netop denne ret.

De fleste af de grøntsager du har anvendt er ret vandholdige og når de ikke direkte svømmer i tilsat vædske - slipper de selv egen saft og bliver "sauteret" deri hurtigere, end hvis også en del vand skal op i temperaturen... for så tager det jo længere tid.

Endnu lidt hurtigere bliver grøntsagerne sauteret, hvis man stænker nogle dråber god olie over dem... for så bliver "miljøet" lidt mere varmebefordrende, end hvis de bages helt tørt eller kun i vand.

Citer Oprindeligt indsendt af Bea Se indlæg
    I aften vil jeg lave hakkebøffer, strøet med salt og peber. Derefter lægger jeg en eller to tomatskiver og en skive ost oven på. Jeg pakker bøfferne ind i folie og steger dem i ovnen. Vi har lidt grønt fra i aftes, så det spiser vi sammen med bøfferne og et par ovnbagte kartofler med.
    Æv søde Bea

Jeg var begyndt at skrive dette indlæg ved 15-tiden, men skulle liiige lægge mig et par minutter eller tre - fordi min ryg ville ikke sidde ned ved computeren sammen med mig og skulle lige hvile.... og faldt så i søvn i stedet.... ( ) Så det blev først nu, at jeg færdigskriver mit svar og så er det blevet efter, at du allerede havde tilberedt hakkebøfferne i folie.

Jeg ville ellers have skrevet, at specielt hakkebøffer behøver man ikke pakke ind og hvis du blot havde formet dem som du plejer, prikket dem igennem med en gaffel og penslet med en god olie samt drysset med krydderier efter smag og behag - ville du nok få de mest vidunderlige, ovenstegte hakkebøffer man kan drømme om....

Det med folie til indpakning af hovedretten er nok bedst til forskellige ferske fisk man så pakker ind sammen med en lille smørklat eller oliestænk og med enten forskellige snittede grøntsager eller bare krydret med, hvad man allerbedst kan lide.... så alt i alt tror jeg fuld og fast på, at den dag hvor du ikke kan undværre denne ovn - er faktisk tættere på end du selv tror
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard Re: Beas Halogen-debut: kyllingefilèt med ovnsauterede grøntsager

Hej Anina

Ja, jeg tror også det tog lang fordi jeg brugte vand ved mine grøntsager. Jeg lærer af mine fejl, men maden har smagt godt, selv om jeg kun eksperimenterer lige nu.

I dag skal vi have æggekage med røget flæsk. Jeg sidder og tænker om jeg skal lave det i ovnen eller jeg skal gøre som jeg plejer? Hvis jeg vælger ovnen skriver jeg om det. Det er altså lidt sjovt at vi er mange der prøver ovnen.

Bea

Bookmarks

Regler for indlæg