Viser resultater 1 til 8 af 8
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Rejse til USA - nej tak.

Da min voksen søn for nogle måneder siden luftede tanken om at rejse til USA for at besøge en ven, der skriver phd-afhandling i Boston - rullede jeg mig ud vandret i luften og faldt ikke ned, før han opgav idèen.... Havde han derimod haft planer om at rejse f.eks. til Canada - ville jeg egenhændigt købe og forære ham en flybillet, og så oven i det hele - ville jeg vinke i afgangshallen. Men ikke til USA!

Siden alskens antiterrorlove er blevet vedtaget i USA (og hos os) - har jeg mistet tilliden til, at man betragtes som uskyldig, til man dømmes skyldig. Hvis der sker noget tilfældigt, som en overivrig "iagttager" får travlt med at fortolke som værende "mistænkeligt"... gælder pludselig ikke den sædvanligt forventede retsikkerhed, hvor man er uskyldig til det modsatte er bevist. Man kan tilbageholdes uden dommerkendelse. Man kan fængsles uden ret til ambassadekontakt eller uden at nærmeste familie får besked om hvad der sker og hvor ens pårørende befinder sig.... Der kan gå år, før noget sker, om det sker.... Blot man ligner et "forkert" ansigt, eller "opfører" sig så "nogen" fatter mistanke.... eller noget helt andet, der kan være hvad som helst..... Og så er man på dèn....

Og en mistanke kan jo altid begrundes med et eller andet i kulisserne, eller ikke selv det... Når man kan finde på at udlevere en dansker til det amerikanske retsvæsen uden den ellers behørig dokumentation.... hmmm... hvad kan man så regne med, hvis ens voksent barn, der tilfældigt/uheldigt er kommet i søgelyset og bliver tilbageholdt... hvor de danske myndigheder har bare at samarbejde dvs. ofre statsborgeren. Jamen, så er jeg i den grad udtryg, som en mor kan være....

Og det hjælper ikke på tingene, at jeg er opflasket med Franz Kafka sideløbende med, at jeg voksede op tæt på Stalin-tiden, hvor individets retsløshed var snarere reglen end undtagelsen, hvilket nu igen "genopstår" i form af alskens "antiterror-love"..... At disse love er mere eller mindre velbegrundet (svært at vide med ufravigelig sikkerhed), hjælper ikke mig af med min frygt for, at et sammenfald af tilfældigheder KAN resultere i, at mit barn kunne havne i store problemer, hvis en embedsmand eller anden tjenestemand i USA fortolkede tingene til ulempe for den mistænkte. Det er jo set før, selv før 9/11 og vi er jo kun mennesker, også amerikanerne.... der nu spejder efter farer alle vegne...

Og "alle vegne" kan jo også f.eks. være i....... Maribo, hvor en kjølehandler - Christa Møllgaard-Hansen - er kommet i CIA`s søgelys som en mulig støtte til terrorvirksomhed.... Hun har bestilt 6 kjøler fra Pakistan til i alt 205 dollars....
    - Efter ti dage fik jeg pludselig en opringning fra min bankmand hos Nordea i Maribo. Han fortalte, at Nordeas hovedsæde i København havde fået en opringning fra de amerikanske myndigheder, der krævede flere oplysninger om modtageren i Pakistan, og at det skulle være nu. Det handlede om, at amerikanerne havde mistanke om, at pengene skulle sendes til Pakistan som støtte til terrororganisationer, siger Christa Møllgaard-Hansen.

Læs resten her...
    Hmm.... havde det i det mindste været 2500 dollars... men 205? Hvor små bankoverførsler CIA egentlig holder øje med? Jeg troede ellers at der var en bagatelgrænse, men denne "tro" er måske allerede forældet?

Man kan straks forestille sig min knægt sidder og drikke en kop kaffe i Boston-lufthavn, tilfældigt siddende i nærheden af en anden person, der måske ligner et "fremmedt element" og er under observation.... Iflg. antiterrorlove er dette nok til, at tilbageholde min søn på bare en mistanke om, at det er ikke tilfældigt, at han sidder hvor han sidder.... og så ruller "sagsbehandlingen". Alt sammen fordi man havner på et forkert sted på et forkert tidspunkt.

Ja ja da... jeg ved udmærket godt selv, at det lyder overdrevent paranoidt. Men jeg er en mor og det er mit job, at være paranoid på mit barns vegne, om han så var 50 år gammel.... For 10 år siden ville jeg kalde mig selv for sindsygt overpylret og dø af grin over mig selv og min mistænksomhed.... I dag griner jeg ikke.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Re: Rejse til USA - nej tak.

og så ruller "sagsbehandlingen". Alt sammen fordi man havner på et forkert sted på et forkert tidspunkt.
    Tja... det har bredt sig mange steder i verden.

Det er måske en "miljøpolitik". Vi tvinges til at blive hjemme.

FOR 315. IMOD 306. Forslaget er vedtaget. Sådan var ordene da det britiske parlaments Underhus i forgårs vedtog endnu en stramning af den britiske terrorlovgivning. Deres lovgivning er i forvejen den skrappeste i Europa. Ifølge den ny lov kan en terrormistænkt tilbageholdes i 42 dage inden han eller hun stilles for en dommer. Hidtil har den øvre grænse været 28 dage. Det er fire gange så længe som i Spanien, hvor de har den næstskrappeste lovgivning.
    http://www.information.dk/160756

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jun 2007

Der er i dag i Berlingske Tidende et indlæg om netop de to ovenstående problematikker.

Den rammer plet... for HVEM rammes egentlig af alt det, der foregår i sikkerhedens navn?

Man får det indtryk, at det er ganske almindelige mennesker, der påduttes større gener end dem, det var tiltænkt (men selvfølgelig kan vi jo ikke vide alt, hvad der foregår i "kulisserne").

Men hvem har egentlig vundet, når hele verden underlægges de mange, mange "forhindringer", der griber så meget ind i vores hverdag?

Og var det hensigten?

Se her, hvad Niels Krause-Kjær konkluderer i en blog i dag:

Hvis terror bekæmpes ved, at en kjolehandlers betaling indefryses og en 16-årig knægt skal aflevere fingeraftryk på den amerikanske ambassade, så er det vel et beskedent bidrag til en tryggere verden. Men nogen kunne måske mene, at netop de to eksempler er med til at gøre det hele lidt mindre trygt.
    Man kan læse hele kronikken med kommentarer her:

http://nielskrause.blogs.berlingske....-er-du-med-os/

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jun 2007

Rejse til USA - eller tale/maile med nogle i Sverige.

Hvad sker der?

Kommentarer er vist overflødige.

Sverige stemmer ja til øget overvågning
    Den svenske Riksdag stemte onsdag aften ja til en omstridt lov om øget overvågning af e-mails og telefonsamtaler
    Jurister, journalister, politikere og mange borgere har i skarpe vendinger protesteret mod den nye lov, som bliver anset for at være et alvorligt indgreb i den personlige integritet og en trussel mod retssikkerheden.
    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle1022534.ece

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Det ser desværre ud til, at terroristernes formål med at skabe frygt i vesten, lykkes til fulde.

Hvad bliver det næste? Hvad er det for et liv, vore efterkommere kommer til at føre?

Anne, der gerne skruede tiden 20 år tilbage til det fredelige Danmark, vi havde den gang.

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Rejse til USA - eller tale/maile med nogle i Sverige.

Hvad sker der?

Kommentarer er vist overflødige.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle1022534.ece

Filmen "Det som ingen ved" er vist i høj grad aktuel for svenskere, tror jeg.

Se her: http://www.overgangsalderen.net/foru...8098#post68098

Registreringsdato
    Jun 2007

Og "alle vegne" kan jo også f.eks. være i....... Maribo, hvor en kjølehandler - Christa Møllgaard-Hansen - er kommet i CIA`s søgelys som en mulig støtte til terrorvirksomhed.... Hun har bestilt 6 kjøler fra Pakistan til i alt 205 dollars....
    Der er kommet nyt i den sag. Andre har også opdaget, at overvågningen er gået lidt for vidt.

Europa stopper USAs adgang til bankdata

EU-landene har presset den internationale bankcentral Swift til at sikre, at USA fra 2009 ikke længere får adgang til europæiske bankoverførsler. Belgien på vej mod aftale med bankcentralen Swift i skandalen om antiterror-overvågning af bankkonti.
    Kjolehandler Christa Møllgaard i Maribo er en blandt millioner af europæiske bankkunder, der – uden at vide det – er blevet overvåget af amerikanske antiterror-myndigheder.
    http://www.berlingske.dk/article/200...den/706240051/

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Bookmarks

Regler for indlæg