Side 1 af 2 12 Sidste
Viser resultater 1 til 30 af 42
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Hjælp, nordmændene mobber os

At dømme ud fra snakken mellem Yvette og Zuzan (på chatten) - er forskelle og ligheder mellem dansk og norsk, en mulig uudtømmelig kilde til mange stunder på den lette måde...

Vi havde her engang en tråd, der var inspireret af en humoristisk artikel med efterfølgende debat om netop forskellige betydninger af de samme ord på norsk og dansk eller omvendt. Jeg prøver at finde tråden, eller, hvis den var med i slette-uheldet - prøver jeg at finde artiklen igen.

I mellemtiden en underholdende og lærerig blog af En Dansker strandet i Norge....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard Re: Hjælp, nordmændene mobber os

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Vi havde her engang en tråd, der var inspireret af en humoristisk artikel med efterfølgende debat om netop forskellige betydninger af de samme ord på norsk og dansk eller omvendt. Jeg prøver at finde tråden, eller, hvis den var med i slette-uheldet - prøver jeg at finde artiklen igen.
    Jeg fandt den.... artiklen.... og mere til

Politiken.dk skriver:

Hjælp, nordmændene mobber os
    Firmanavnet 'Bøgballe Kloakservice' sender nordmændene i latterkrampe. Haha, hvor de kan - de kække nordmænd.

Løjerne vil ingen ende tage, når læserne på Nettavisen.no gør sig lystige over danske firmanavne som 'Dong', 'Brasserie Morgenbrød' og i særdeleshed 'Bøgballe Kloakservice', der - godt nok på delvist svensk - betyder noget i retning af 'Bøssepik Kloakservice'.

Som om det ikke var nok, har det norske svar på 'Drengene fra Angora', der kalder sig noget så skørt som 'Uti vår hage' (Ude i vores have, red) bedrevet en vældig morsom sketch om det danske sprog.

De skal have igen, skal de
    Men hvem bør egentlig grine af hvem her?

Når Marve Fleksness stadig er en af landets førende humorister, og man har forskere med navne som Rolv Bræk og Nils Røv, så skal man måske passe på, hvem man peger fingre af.

Handsken er i hvert fald taget op, og politiken.dk's læsere opfordres derfor til at sende nogle gode bud på tossede og sjove norske ord, navne og virksomheder.

http://politiken.dk/indland/article367820.ece
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette
    Hehe!

Husk: det er ikke MEG!

Knus
    Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Hjælp, nordmændene mobber os
    ... og her tager danskere en revange: http://politiken.dk/skriv_til_politi...icle367849.ece

Hmm... kan det virkelig passe, at popcorn på norsk hedder "eksplosjonsmais"?

Efter at ha været kæreste med en nordmand gennem flere år må jeg korrigere mange danskeres misfortolkning af det norske sprog: Dødens Gab hedder IKKE "Kjempetorsken" men "Haisommer" (men det er nu også meget sjovt. Pindsvin hedder ikke "Akupunturgris",- det hedder pinnsvin. Forloren hare hedder IKKE "Syntetisk Fjellmis" men Forloren hare som i DK.
    Da jeg som ny studerende i Danmark havde weekendarbejde på plejehjem, kom jeg til at bede en sød gammel herre kneppe sin skjorte. Og kunne ikke helt tolke hans reaktion og ansigtsudtryk.

-I Norge knapper man nemlig ikke en knap, man knepper den.

(Kan efter 3½ år i DK stadig ikke gå forbi en bager uden at synes det er hysterisk morsomt at de reklamerer med at man kan købe sit morgenbrød der...)
    He, he... der er mange flere norske gloser på linket

P.S. "Morgenbrød" betyder vist nok på norsk "morgenrejsning" .... sikken en oplevelse hver gang man passererer en bagerforretning med reklameskilte for Morgenbrød i vinduer

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette
    Eksplosjonsmais??? Heter popcorn...

Jeg har lest på linken....ustyrtelig morsomt!
    Jada, og der er flere hvor (linket) kommer fra.....

Prøv at tjekke denne: Fjeldaber og bøssenosser i indædt sprogkrig "Nordmændene tager sprogkrigen ind i næste fase, men vi hejser ikke det hvide flag så let."

Eller.... Uha, nordmændene opruster i sprogkrig "Flere norske netaviser melder sig nu ind i den store dansk-norske sprogkrig. Men politiken.dk har mere skyts i ærmet."

Hmm... måske skulle vi prøve at sætte disse guldkorn i system..... altså en slags fortegnelse over de mange flertydigheder, der kan gøre livet morsommere, når man troskyldigt samtaler med hinanden og ikke aner, hvorfor de andre pludselig rødmer, eller bare glor

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Hold da helt k..., hvor er det skæg læsning - og så lige her i formiddag, hvor mine øjne i forvejen løber i vand på grund af mangel på søvn i nat
    ... men det er jo også fuldmåne!

Rumpetroll - herligt ord!

Knus og en dejlig dag til jer alle fra
    Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Jeg tror, at vi skal holde liv i denne tråd, simpelt hen fordi den er så HERLIG!

Og det skader heller ikke at holde Yvette lidt beskæftiget.... med at forklare, hvis noget er for kryptisk...

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg tjekkede nogle af linkene.

Det er altså morsom læsning, og så kom jeg i tanke om nogle gamle travere om det norsk-danske.

Norsk = Dansk

Rynkepytten = Furesøen

Hus-ved-hus = rækkehus

Hus-på-hus = højhus

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    55

He he he jeg må ind i kampen men altså hvad skal jeg gøre når jeg til dels giver de der nordmænd ret , jeg har boet på Lolland og har tit undret mig over navne hvorfor skal en by hedde Øllebølle

Nå jeg har ikke tid til det her, men det var da morgens opløftning jeg må kigge hjemmesider og mærkelige ord senere

Men hepper stadig på Danmark

Registreringsdato
    Jun 2007

Hold da op, hvor jeg griner ad det her...

Jeg fik et morsomt billede på nethinden efter en chat med Yvette.

Trillebør på norsk hedder trillebåre.

Og så fik jeg dette billede på nethinden.

Ringer man efter ambulance i Norge, så tager chaufførerne "trillebåren" frem.

Gad vide, om de også sparer på sundhedsudgifterne i Norge.

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

"Bør" er nynorsk (jeg snakker nynorsk, og betyr "byrde" på bokmål....så mitt bilde på netthinnen er at dere triller rundt med trillebørene nedlesset av byrder.

Enda godt dere slipper å bære de i hodet. Når trillebøren er full er det bare å tømme den, og alle byrdene vips borte!
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Jun 2007

Nu forstår jeg bedre, Yvette.

De syge patienter i Norge er nogle byrder, ikke?

Og så læsser man dem bare af "trillebå(ø)ren".

(Et forsøg på bevidst at misforstå og fordreje hvad som helst.)

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Norsk = Dansk

Rynkepytten = Furesøen

Hus-ved-hus = rækkehus

Hus-på-hus = højhus

Hvor i alle dager har du vært og sjekket? Rynkepytten aner jeg ikke hva er, men skjønner at det har noe med vann å gjøre.

Hus-ved-hus = rekkehus i Norge altså.

Hus-på-hus = høyhus eller helst blokker...høyblokker...Mon tro hva du får til av slikt et ord?

Registreringsdato
    Jun 2007

Furesøen er en sø i Danmark.

For mange, mange år siden lavede danskere en masse vittigheder om det norske sprog... og den sjove logik.

Og det var blot nogle af dem, jeg kunne huske fra dengang.

Der var også det danske popcorn, som danskere lavede sjov med, at nordmænd kaldte "eksplosionsmais".

Og filmen Jaws, som nordmænd kaldte "Kæmpetorsken" (italienerne kalder den "Grande Sardine").

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan
    For mange, mange år siden lavede danskere en masse vittigheder om det norske sprog... og den sjove logik.

Og det var blot nogle af dem, jeg kunne huske fra dengang.
    Var det ikke dengang, da DR sendte Marve Fleksnes-serien?

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Ham havde jeg helt glemt, Anne.

Jo, jeg så ham dengang... og elskede hans humor.

Jeg husker ikke, om det var samtidig, at alle de norske drillerier begyndte, men det var det nok.

Jeg husker mest, at ALLE sang: "Day-o...day-oooo" overalt.

Han gjorde et stort indtryk på mange i Danmark.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Marve har nok entret alle de norske hjem, og joda - vi "sang": Day o dayy o her også... Gøy å høre at programmene ble sendt også i Danmark!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Når det er mørkt og regnfuldt en mandag morgen, kan det ikke undgås, at der er nogen, der ønsker at være noget helt andet og gerne på et helt andet sted. Her i Nordnorge har man en talemåde, der udtrykker det meget præcist. Det var Sissel, vores bogholder, der her til morgen sagde:

"Ja, man skulle være skolelærer om sommeren og bjørn om vinteren!"

En hyggelig dansker i Nordnorge

Hvad så Yvette? Vil du også hellere være en bjørn om vinteren?

P.S. Jeg fik engang næsten fornærmet en nordmand, da jeg sagde han var rar. Hvad jeg ikke dengang vidste, var at "rar" betyder "sær" eller "underlig" på norsk.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Biblioteksbussen blev stjålet og fundet igen. Fra omtalen i Bergens Tidende:

Politiet har allerede utelukket halvparten av befolkningen som potensielle gjerningspersoner:
    - Ifølge tipser satt en mann bak rattet.
    Har dere noen mistenkte?
    - Det er vel en bokorm som står bak.
    Kan man forvente noen finnerlønn? En gratis bok kanskje?
    - Tipsere skal få hederlig omtale og kan låne en bok helt gratis, lover politioverbetjenten.

Bergens Tidende: Her endte hændelsen...

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Velkommen! Humoristen.no ønsker å gi deg et ekstra smil hverdagen. Sjekk ut alle de gode vitsene humoristen.no har å by på. Du finner mange kategorier i venstre kolonne og søke-funksjon, de aller beste vitsene og tilfeldig vits i høyre kolonne.

Husk: En latter forlenger livet!
    ...sa kjerringa, og lo seg ihjel!

http://www.humoristen.no/

(Det er tilladt at citere, tror jeg )

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

"Ja, man skulle være skolelærer om sommeren og bjørn om vinteren!"[/COLOR][/B]

Hvad så Yvette? Vil du også hellere være en bjørn om vinteren?

Ja det er en velkjent vits her dette med skolelæreren og bjørnen. Jeg føler meg nesten som bjørn om vinteren, men jeg er vel litt for glad i turene mine i naturen til å gå helt i hi. Ellers kan månedene november - januar være tunge å komme gjennom...uten solen..Enda godt at man har PC!

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    P.S. Jeg fik engang næsten fornærmet en nordmand, da jeg sagde han var rar. Hvad jeg ikke dengang vidste, var at "rar" betyder "sær" eller "underlig" på norsk.
    Jeps - det betyr det ja, og jeg kjenner den danske betydningen....så jeg blir ikke fornærmet.

Morsom vitseside du har funnet. Jeg har lest litt......på humoristen.no

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Ellers kan månedene november - januar være tunge å komme gjennom...uten solen..
    Jamen SÅ ved jeg, hvad Yvette SKAL have i julegave-forskud næste gang oppe i den mørke Nord

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg
    Morsom vitseside du har funnet. Jeg har lest litt......på humoristen.no
    Osse mig...

En gammel dame gikk til legen og spurte:
    - Hvorfor får jeg alltid vondt i det ene øye når jeg drikker kaffe?
    Legen: - Du burde kanskje ta ut skjeen før du begynner og drikke.

Så er dèn opklaret

Registreringsdato
    Jun 2007

He-he... Anina....

Jeg har endnu et forslag til de kedelige vintre.

Jeg stødte på dette på nettet i dag (har glemt hvor).

Nå, men, Yvette...

Kan du ikke hygge dig med en Fjell-Åke til vinter?

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Kan du ikke hygge dig med en Fjell-Åke til vinter?
    Er det ikke Tarzan? På svensk?

Registreringsdato
    Jun 2007

Jo, Anina... bare uden muskler... og uden jungle, Jane osv.

Påklædningen er helt anderledes.

Måske Yvette kan forklare nærmere.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Jamen SÅ ved jeg, hvad Yvette SKAL have i julegave-forskud næste gang oppe i den mørke Nord
    Ja denne ville lyse opp de kalde vinternetter! Jeg kommer tilbake til denne når vinter"depresjonens" mørke tynger for mye! Takk for den!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Måske Yvette kan forklare nærmere.
    Meg???

Er det en aktivitet eller en.....hmmmm....en mann? Men uten muskler? Neei - det må være noe Tarzan-lignende for å bli "godkjent".

Hva i alle dager er Fjell-Åke? Hvor HAR du funnet dette begrepet? Eller hva jeg skal kalle det..?? Kan det være å ake ned fjellene? Sette seg på et akebrett og bare suse av gårde? Noe sånt?:

Registreringsdato
    Jun 2007

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Iiiiiik!!!! Slik en gjeng!

Tror jeg aker

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Er ikke enig - Zuzan

Jeg forestiller mig nogen mere, som ham her: http://lilithlotr.ejwsites.net/cards...10-Legolas.jpg - Yvette kunne finde på at falde for....

Side 1 af 2 12 Sidste

Lignende emner

1. Hjælp til god massage
    By Sally in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 24-11-05, 14:09

Bookmarks

Regler for indlæg