Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: Bompenger

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Standard Bompenger

Hva synes dere om denne da?:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2487406.ece

I Oslo skriker de om hvor forferdelig det er med bompenger. Bensinprisene blir satt opp. I Oslo har de trikker og busser og tog for å komme seg dit de vil - til en billig penge. Her i utkant-Norge er vi prisgitt bilen, og for å komme seg til nærmeste by koster det "bare" kr 80 tur/retur ferge. Vel -

Politikerne sitter i Oslo og aner ingenting om forholdene på landsbygden. Og disse eminente herrer og damer har privatsjåførerer til å frakte seg gratis.

Vet ikke hvorfor denne artikkelen provoserte meg så til de grader, men jeg har en sønn som har over kr 25 000 i reiseutgifter for å komme seg på arbeid hvert år...og det stiger og stiger....At de da må betale det samme i bompenger i byene har jeg ikke noe problemer med....for å si det slik....
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Standard Re: Bompenger

Jeg mener IKKE at det skal koste slike enorme summer, men jeg etterlyser en viss rettferdighet for loven. Det skal ikke være sånn at i utkantstrøkene skal det koste en formue for å komme seg fra hjemmet, og i byen går det rimelige buss-/trikkavganger hele tiden. Noe skurrer, og jeg blir opprørt av slike debatter. :twisted:

Selv var jeg fullstendig avhengig av buss og bil da jeg begynte jobb i nærmeste by. Bussavgangene var håpløse. Med bensin utgifter og ferge hadde jeg de samme utgiftene så nå min sønn....det skaper frustrasjon og irritasjon.

Ikke misforstå - jeg unner dere ikke disse avgiftene. Tvert imot! Jeg skulle bare ønske at politikerne i eget land kunne kikke forbi sin egen navle....

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Citer Oprindeligt indsendt af Yvette Se indlæg

Selv var jeg fullstendig avhengig av buss og bil da jeg begynte jobb i nærmeste by.
    Jeg mener selvfølgelig FERGE og bil.....Går litt fort i svingene når man hisser seg opp.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Hej Yvette!

Her i Danmark har man et skattefradrag, når man kører til og fra arbejde i egen bil, og bor man i et yderkantområde, har man ret til forhøjet fradrag, når man kører over 100 km pr. dag. Det dækker absolut ikke omkostningerne, men det hjælper dog en smule.

Se taksterne her.

Findes en sådan ordning ikke i Norge?

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

PHUU...Anne....Her får vi dekket reelt i kroner 28% av det som overstiger kr 12 800,-, hvilket vil si at min sønn (f.eks) vil få tilbake i rene penger ca kr 12 200 x 28% = kr 3 400,-. Ikke mye i den store sammenhengen.....

Kikker på linken din.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Hvis man transporterer sig selv til jobbet - uanset om det er bus, cykel eller egen bil - skal man betale selv de første 24 km og de resterende - indtil 100 km = fradrag på 1,83 dkr/km, og OVER 100 km = fradrag på 0,92 dkr/km. Hvis man bor langt pokkers i vold hvor Fanden siger godnat - får man også OVER 100 km - det samme som inden 100 km dvs. 1,83 dkr/km. Hvis man tjener mindre end 240.500 dkr/år - får man sit befordringsfradrag forhøjet med 25%, tror jeg.

Når man er selvstændig og bruger sin egen bil til jobkørsel trækker man dkr. 3,47/km de første 20.000 km, og efter de 20.000 km trækker man lidt mindre pr km, kan ikke huske beløbet. Når man kører på gule plader kun til erhvervskørsel trakker man alle udgifter fra til brændstof, service, vægtafgifter, forsikringer osv. Dvs. alle udgifter i forbindelse med indehav af bilen. Også hvis der er skader og man skal punge ud til andre....

Men Yvette... jeg tror ikke, at man tør indføre bompenge i DK. Her koster biler i forvejen dobbelt så meget som i Sverige + moms på 25% + statsafgift på et eller andet enormt beløb, man andre steder i Europa kan købe en hel, splinterny bil for.... Det er simpelt hen så enorm en pengemaskine for staten - danske bilister, at hvis alle de penge blev brugt på nye veje, vedligeholdelse af de gamle og den kollektive trafik - så tror jeg, at Danmark ville have så absolut verdens bedste transportfaciliteter.... Hvilket vi IKKE har og selv de veje og motorveje vi har er ikke vedligeholdt, fulde af huller osv. Kun i Jylland er der visse steder, hvor man havde bygget unødvendige motorveje, hvor de ser godt ud fordi der næsten ingen trafik er på.... Jeg har opgivet prøve at se dybere mening i det, måske lige bortset fra, at visse politikere får megaenormt storhedsvanvid og spilder penge på at føre krige i langbortistan, i stedet for at passe landet....l
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Bookmarks

Regler for indlæg