Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Tørklæder, danskere, patienter og læger....

Patienter skal acceptere læger med tørklæder

"Patienter kan ikke kræve at blive behandlet af en læge uden tørklæde, slår sundhedsministeren og Lægeforeningen fast."

Dette er overskriften og indledningen på en artikel i gårsdagens Politiken.

Artiklen handler om den sidste tids indædte tørklæde-diskussion på de øverste etager i samfundet. Denne gang handler det om læger iført tørklæder, dvs. religiøse muslimske læger, der forventes at behandle alle patienter - også de vantro - med samme omhu, respekt og hengivenhed, som de yder deres trosfæller - muslimske patienter.

Hmm... at man kan finde på at føle sig utryg ved en således uniformeret læge berør udelukkende på, at disse læger, ved at iføre sig tørklædet på jobbet, faktisk sætter sig selv og sin religion foran lægegerningen og patienterne. Sådan bliver det i hvert fald opfattet ude i samfundet og det kan kun nytte lidt eller NADA, at Sundhedsministeren eller værre: Lægeforeningen kravler op på piedestalen og begynder at beordre folk at føle anderledes, dvs. ignorere menneskets stærkeste instinkt - selvopholdelsesdriften, som danske muslimer så absolut selv havde fyret op under.

Det afgørende er, hvad vores muslimer selv havde igen og igen og igen gjort det omgivende samfund opmærksom på.... gennem tiderne, gennem lang tid - at deres hovedbeklædning er for dem alt afgørende for at understrege deres hengivenhed over for deres religion og en forpligtende forhold til, hvad deres religion - Islam - påbyder dem.

Hmmm... jeg ved, at en retroende muslim bliver uren ved at røre ved en ikke muslim og har i øvrigt en indbygget forpligtelse for ikke at medvirke til nogen form for forbedringer i andres favør end andre muslimers.... Dette er hvad vi er blevet oplyst om så ofte og så eftertrykkeligt, hver gang Islam og Koranen har været omtalt/beskrevet - at vi er begyndt at tro på det. Og så kommer Sundhedsministeren og Lægeforeningen og "slår fast", at vi skal ikke være bange.

Hallo!!
    Sundhedsministeren!
    Lægeforeningen!

I kan lige understå jer i at behandle patienter som børn!!

Folk er bange for at overlade sig til mennesker, der sætter deres muslimske tro
    FORAN loyaliteten for lægegerningen/patienterne.

Sådan opfattes det nede på gadeplan!

Patienterne og patienternes tarv kommer først!

Eller har I glemt hvad og hvem er I her til for?

Når almindelige hverdagsdanskere ser et muslimsk tørklæde svøbt om hovedet på en forbipasserende kvinde eller dommeren, eller et jurymedlem.... ser denne hverdagsdansker samtidigt vores egen deltagelse i kampen mod terrorisme i Afghanistan og Irak.... Læser om antiterrorlove indført snart alle vegne.... Ser tv-indslag fra alskens uroligheder, hvor tørklædeklædte kvinder råber fjendtlige slagord om kap med mændene ude i verden, hvor muslimerne demonstrerer mod eller direkte angriber flag eller steder med forbindelse til Danmark eller resten af den vestlige vantro verden.... med flammer og blodpytter i baggrunden....

Er der så noget at sige til, at når de ser samme hovedbeklædning i en lægekonsultation, eller en tørklædeklædt sygeplejerske kommer med en fyldt injektionssprøjte, eller en tørklædeklædt jordemoder skal hjælpe til ved fødslen af et barn, eller en tørklædeklædt dommer skal dømme os... så dukker disse billeder op på nethinden og folk.....

....bliver bange!

Det er muslimerne selv, der havde kæmpet så længe om retten til egen tro (i et land med religionsfrihed ), at dette har mejslet sig dybt i ikke-muslimers sind. Det bliver ikke nemt, igen at uddrive denne sammenkædning mellem tørklædet og fundamentalistisk Islam. Specielt når man husker endnu, hvor langt der var mellem tørklæderne i det danske gadebillede i halvfjerdserne og firserne, hvor man så muslimske familier gå ture med deres børn, far og mor - uden tørklædet på hovedet. Mens deres døtre - denne generation med de mange friskuddannede muslimske (bl.a.) læger - i hobetal vælger de tørklæder frem, fordi de skal være bedre muslimer end deres mødre var.... Og så kan de ikke forstå, at dette er ikke kun et symbol på Islam for dem, men for det omgivende samfund er tørklædet også et symbol. Et symbol på en muslimsk fundamentalisme. Den samme fundamentalisme - vores egne politikere, myndigheder, pressen - hele tiden advarer imod og kalder til agtpågivenhed over for.

Det er politikere og pressen selv, der havde så længe råbt og skreget om terrorister alle vegne, om overvågning, om agtpågivenhed, om alskens farer ved den muslimske fundamentalisme - og når det endelig var lykkedes dem at fange befolknings opmærksomhed - kræver de nu, at befolkningens hvert menneske individuelt personligheds-spalter sig selv således, at nogle tørklæder skal de fortsat være bange for, mens andre tørklæder skal de ikke være bange for....

....uden samtidigt at fortælle befolkningen nøjagtigt, hvordan de almindelige mennesker kan se forskel på et "godt" tørklæde og et "farligt" tørklæde.....

Samfundsmaskineriet har PET og HET til at fortælle sig, hvad er farligt og hvad er ufarligt.... Den ganske almindelig hverdagsdansker ved kun, at naboens søn skyder vildt omkring sig ude på parkeringspladsen eller bliver hentet af politiet på mistanke om terrorvirksomhed, mens anden muslimsk nabo har to døtre, der er ved at uddanne sig til læger - er der så noget at sige til, at folk mister orientering og ellers ganske fornuftigt bestemmer sig for et kompromis i form af krav om, at disse tørklæder skal væk fra det offentlige rum i arbejdstiden, som et beskedent bevis på, at også de muslimske læger og andre med direkte tilgang til enhver etnisk danskers dagligdag - dermed selv er indstillede på at mødes på halvvejen og derved mindske denne frygt, som et muslimsk tørklæde vækker....

Dette er mit bud på hvorfor tørklæde-emnet er så overophedet og hvorfor jeg ikke mener, at Sundhedsministerens og Lægeforeningens "slåen fast" nytter det mindste. Jeg har ikke selv et bud på, hvad man kan gøre for at pacificere danskernes frygt for tørklædeklædte muslimer, uden at afskaffe tørklæderne i det offentlige rum.

Jeg ved bare at et påbud om tolerance eller ordre til accept - vil IKKE virke. Ikke fordi jeg bare siger det, men fordi folk er for bange til at kunne opbygge det nødvendige overskud til selv at kunne sætte sig ud over egen frygt for fundamentalistiske muslimer - symboliseret (for dem) ved tørklædet.

Måske hvis medierne havde transmitteret færre interviews med den pågående og rethaveriske Asmaa og hendes evindelige politiske "demokrati-fundamentalistiske" tyrader.... og i stedet viste flere gode indslag om smillende, med direkte blik - positive muslimske skolelærere, pædagoger, sygeplejersker, læger eller kirurger, "der lige havde reddet en patients liv" - kunne den offentlige mening begynde at flytte sig.

Men sålænge muslimerne kræver "deres ret" højlydt i offentligheden og vores egne medier kun er forhippede på at transmittere blodige drammaer i det muslimske miljø her i landet og i udlandet - vil danskernes frygt for tørklædet bestå, tror jeg
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard Re: Tørklæder, danskere, patienter og læger....

Jeg er på ingen måde uenig - desværre er jeg bare bange for, at vi med tiden må bøje os. Se bare resultatet fra en undersøgelse lavet af Catinét for den liberale tænketank CEPOS:

Danskernes holdning til tørklæder blandt kollegerne står i skærende kontrast til diskussionen om, hvorvidt dommere må bære tørklæde. Et flertal har intet imod tørklæder hos kolleger.
    http://www.berlingske.dk/article/200...ark/706180067/

Jeg er i hvert fald IKKE en af dem, der synes det er ok at bære muslimske tørklæder i det offentlige rum! Religiøse symboler hører privatlivet til!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

En kronik i Fyens Stiftstidende handler i dag om den svendborggensiske speciallæge Medhat Khattabs holdning til hele tørklædeproblematikken.

Medhat Khattabs er selv opvokset i Ægypten og kender "problemet" indefra. Hvorfor pokker lytter de vattede politikere ikke til folk, som ved, hvad det handler om? Hvorfor bilder danske politikere sig (og os) ind, at de ved bedre?

Dialog er bedre end tørklæder
    Om man vil bære tørklæde eller ej er op til den enkelte at bestemme. Men man skal være klar over, at valget har konsekvenser.
    At acceptere tørklæder kan være et udtryk for tolerance og accept af vores forskellighed, hvilket i princippet er godt. Men det er ikke ensbetydende med, at der så automatisk sker en bedre integration.

I den sammenhæng er det nødvendigt med en åben dialog for at holdninger kan bearbejdes og integrationen kan forbedres. Uforbeholden accept er ikke nødvendigvis altid det bedste, det kan være gavnligt af og til at stille spørgsmålstegn ved det etablerede.
    Læs hele kronikken her.

SÅ LYT DOG, POLITIKERE og jer, der stadigvæk mener, at det er pigernes eget frie valg at bære tørklæder!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    Jeg er på ingen måde uenig - desværre er jeg bare bange for, at vi med tiden må bøje os. Se bare resultatet fra en undersøgelse lavet af Catinét for den liberale tænketank CEPOS:

Danskernes holdning til tørklæder blandt kollegerne står i skærende kontrast til diskussionen om, hvorvidt dommere må bære tørklæde. Et flertal har intet imod tørklæder hos kolleger.
    http://www.berlingske.dk/article/200...ark/706180067/

Jeg er i hvert fald IKKE en af dem, der synes det er ok at bære muslimske tørklæder i det offentlige rum! Religiøse symboler hører privatlivet til!

Anne
    Jeg aner ikke, hvad CEPØNS pønser på denne gang.... desuden har denne undersøgelse intet tilfælles med den diskussion om tørklædeklædte læger, dommere, sygeplejersker, skolelærere, tandlæger, plejehjemsassistenter, hjemmehjælpere eller den øvrige, lange række af fagpersoner, hvis opgave er at tage vare på vores helbred, frihed, skolegang eller anden nødvendig funktion, hvor vi er afhængige af at kunne være trygge ved at disse mennesker, i det mindste ikke vil os noget ondt. Hvilket med et frisk erindring af den sidste TV-transmission fra en danmark-fjendtlige demonstration i f.eks. Mellemøsten, eller et interview med Asmaa - kan være ganske svær mistillidsfølelse af beherske....

At et stort flertal af danskere ikke har noget imod kolleger iført tørklæder har jeg ikke noget problem med. Det er ikke kolleger, der skal behandles, plejes eller undervises - det er de andre, menige samfundsborgere der gør.

Jeg har ingen problem at betale i kassen hvor der sidder en tørklædeklædt kasedame, eller have ærinder på et kontor, hvor bossen eller sekretær bærer tørklæde. Jeg har i det hele taget intet imod, at folk går klædte som de vil på gader og stræder, handler i forretninger, ekspederer på bensinstation, udlåner bøger på biblioteket eller hvor som helst ellers - undtagen der, hvor jeg kommer sårbar og afhængig af, at mit liv, mit helbred og mit velbefindende DIREKTE er afhængig af, at de mennesker jeg overlader mig selv til - betragter mig og andre i samme situation - som nr. 1 i deres prioriteringer i overensstemmelse med den stilling, hvor de reelt har magten til at hjælpe, eller magten til at skade....

Hmm... det vil nok være nyttigt lige at grave lidt dybere i, hvad i alverden er årsagen til at CEPOS nu vælger side, når deres politiske holdning principielt hævdes at gå ud på indivitets personlige frihed, hvilket i min optik inbefatter også en personlig frihed til en afvisning af at lade sig behandle, tage vare på af tørklædeklædte mennesker i positioner, hvor der allerede eksisterer en dresscode, uden tørklæder.... Alligevel vil CEPOS nu medvirke til at min frihed og frit valg bliver bekrænset eller frataget.... Der må lure noget mere under overfladen.... det må vi se at finde ud af.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Lignende emner

1. Patienter brænder lægen af
    By Anina in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 17-03-08, 10:52
  2. Læger advarer mod kopimedicin
    By Anne in forum Sundhed og sygdom - løst og fast om....
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 13-09-06, 18:27

Bookmarks

Regler for indlæg