Viser resultater 1 til 15 af 15
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Æg i størrelse XL

Er det kun mig, eller er de store æg blevet betydelig mindre siden mine unge dage? Eller er der bare mig, der er blevet så langtsynet, at æg "ser" mindre ud end de er i virkeligheden?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Standard Re: Æg i størrelse XL

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Er det kun mig, eller er de store æg blevet betydelig mindre siden mine unge dage? Eller er der bare mig, der er blevet så langtsynet, at æg "ser" mindre ud end de er i virkeligheden?
    En underlig problemstilling, men reflekteringen kan jeg forstå. Får du problemer når du skal bake...mht de øvrige ingrediensene?

Unnskyld - jeg kunne ikke dy meg. Jeg har ikke problemet bare. Lykke til med "forskningen". Sorry, men jeg sprutet ut i latter da jeg leste.

Føler meg slem. Mener det ikke....kram kram.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Jun 2007

Ja, jeg forstår også, hvad du mener.

Man skal købe strudseæg, hvis størrelsen skal være den samme som "i gamle dage".

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Ikke straks strudseæg... men gerne lige så store, som store æg skal være eller hur? Jeg synes "store" æg i dag er som "medium" æg var før... Endnu en "optimering" af overskuddet?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Jeg køber mine æg gennem Arnes gårdmand, lige fra gården, det er STORE æg med en flot gul blomme og de smager som æg skal smage Det eneste problem er at jeg skal købe 30 hver gang og det er mange æg

Jeg har ikke købt butiksæg i flere år, så jeg ved faktisk ikke om det er blevet kyllingeæg
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Det ER blevet "kyllingeæg" :!:

Jeg køber butiksæg i str. XL (jeah right! ), men jeg har også de "gamle" æggeholdere til blødkogte æg fra før i tiden... Og jeg kan love for, at de "nye" XL-æg kan altså spille foodbold i de gamle æggeholdere - så der ER forskel i størrelsen fra før til nu. Sidste gang æggene skulle ind i holderen - skulle jeg først komme groft salt i - bare så de ikke væltede hele tiden....

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Så er de vel også blevet meget billigere?? Når nu de er blevet meget mindre Jeg giver 42 kr for 30 STORE æg og det har jeg gjort i flere år nu
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Jeg gav kr 25,95 for seks øko-æg i den officielle størrelse XL, men i virkeligheden kun medium i fortidens målestok... Så 42 kr for 30 STORE æg er den rene foræring.

Folk "siger" at gårdmandsæg er ikke "sikre" pga. salomonella. Men i virkeligheden har der altid været "spilleregler" omkring anvendelse af æg i husholdningen. I hvert fald i mine år som husmor, hvilket jeg heldigvis nu er fri for.

Skulle man anvende rå æg i desserter, koldskål eller lignende - havde jeg altid først vasket æggene rene udenpå og piskede dem (til legering eller dessert) altid over et varmt vandbad. Med eller uden sukker, afhængig af hvad de skulle bruges til. Det har jeg lært som ung pige, at man "bare" gjorde, hvis man ville være sikker på, at der ikke sneg sig noget "ondt" med i maden...

Kan endnu godt huske de stakler, der havde tilberedt en kiksekage med egne æg, et sted i Jylland (tror jeg) og forærede den til nabofamilien som værtindegave (?). Kan ikke huske om det var faderen og en søn i familien, der døde af salomonellainfektion, eller var det to sønner... En tragedie i hvert fald - så her spiser vil ikke (længere) rå æggeblommer uanset hvor æggene kommer fra...

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Jeg tror man kan undgå mange ting hvis man bruger sin fornuft i køkkenet, alm omtanke og hygiejne så kommer man langt

Vi har 7-9-13 aldrig haft sygdom pga mad herhjemme, jeg har en gang fået nogle dårlige rejer da vi var i byen og DET var ikke sjovt
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Jeg fik altid at vide, at hvis rejer lugter "for meget" af fisk, skulle man helst ikke spise dem....

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg

så her spiser vil ikke (længere) rå æggeblommer uanset hvor æggene kommer fra...

Nej rå æggeblomme spiser jeg heller ikke (desværre) Uhm... et stykke med tatar, capers, peberrod og så lige en blomme på toppen....
    det har jeg ikke fået i mange år
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Har ikke lagt mærke til om også æg med tiden er blevet mindre i størrelses angivelsen, men jeg ved at da vi selv havde høns i haven, da var størrelserne MEGET forskellige. Nogle var KÆMPE og andre igen nærmest likør æg

Jeg spiser gerne rå æggeblommer, men kun når det er mig selv. Skal jeg lave noget til andre, bruger jeg altid de pasteuriserede.

Jeg har hørt at drikker man jævnligt rødvin så er der stoffer i rødvin som modvirker eller forebygger salmonella. Men jeg ved ikke om det virkelig har noget på sig.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Når man købte STORE æg hos købmanden eller i supermarkedet, var det ikke så sjældent, at man kunne finde et stort æg med hele to æggeblommer i... Så det er forandret, vil jeg æde min gammel hat på...

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Når jeg får æg fra Steen så er der rigtig mange med 2 blommer i det er både godt og skidt, Lea kan ikke lide blommen fra æg, men kun hviden (og JO det er underlige æggemadder hun sætter til livs)
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    , Lea kan ikke lide blommen fra æg,
    DET kan jeg forstå! Navlestrengen er jo i plommen. Og den er synlig!!!! Jeg må ha de hardkokte.
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Bookmarks

Regler for indlæg