Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Jun 2007

Standard Kræftbehandling - resultater - udland contra Danmark

Jeg faldt først over denne artikel i dag på nettet, hvor Sverige ligger på førstepladsen, når det gælder overlevelse, når man har brystkræft.

82% overlever i Sverige, som indtager førstepladsen i Europa.... og 4. pladsen i verden.

Til min overraskelse ligger Cuba på førstepladsen.

Kræftbehandlingen i Sverige får ros i en ny international undersøgelse foretaget af medicintidsskriftet "The Lancet," skriver Svenska Dagbladet i dag. I Sverige klarer 82 procent af de ramte kvinder sig, hvilket placerer landet på en fjerdeplads i verden og på førstepladsen i Europa.
    31 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at Cuba, USA og Canada udfører de mest succesfulde brystkræftbehandlinger.
    http://www.fyens.dk/article/1033226:...il-brystkraeft

31 lande har deltaget i undersøgelsen, men hvorfor nævnes Danmark IKKE i en dansk avis?

Nå, men jeg prøvede så på The Lancet, men der er jeg ikke "medlem", så derfor prøvede jeg at tjekke Svenska Dagbladet, og der stod så noget mere uddybende om undersøgelsen:

Professor Bengt Westermark,

ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, menar att de goda svenska siffrorna grundar sig i bra diagnostik och sjukvård.

–Vi har ett framstående vårdprogram för bröstcancerbehandling och införde tidigt mammografi.

Även för prostata- och tarmcancer ligger Sverige relativt högt, visar studien. Bengt Westermark tror på ett samband mellan cancervård och cancerforskning.

–Svenska läkare är en del av det globala forskningsnätet och både bidrar till och tar del av nya rön, säger han.

Stora skillnader i cancerdödlighet mellan länder avslöjas också. Forskarna anser att detta beror på ekonomiska olikheter – men även på nationella klasskillnader.

–Att Sverige har ett system som bygger på att alla ska få samma vårdkvalitet kan ytterligare förklara vår höga placering, säger Bengt Westermark.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1464069.svd

Nå, men så skal Danmark altså gøre følgende:

- have tidligere mammografi
    - have en bedre diagnostik
    - have en bedre behandlingsplan
    - deltage i international forskning
    - følge med tiden i de nyeste resultater
    - mindske økonomisk ulighed
    - mindske de nationale klasseskel
    - sikre, at ALLE får SAMME behandling
    - lære af Cuba

Men.... gad vide, om Danmark overhovedet deltager i denne undersøgelse?!

Næ, det gør Danmark IKKE.

Kræftforskere slår alarm: Man risikerer, at forskningen halter bagefter, hvis det ikke snart lykkes at få opdateret to vigtige registre. Tekniske problemer, beklager Sundhedsstyrelsen.

Oplysningerne i cancerregistret og dødsårsagsregistret er fem år gamle, fortæller DR Nyheder.

Allerede sidste vinter påpegede kræftforskerne problemet, og den manglende registrering forhindrer for eksempel lægerne i at finde ud af sammenhængen mellem mammografiscreening og brystkræft, mener Elsebeth Lynge, der er professor ved Center for Epidemiologi og Screening på Københavns Universitet.
    http://jp.dk/indland/article1390182.ece

Jamen, så bliver jeg jo nødt til at blive bruger på The Lancet for at se, om Danmark har bidraget til denne undersøgelse, for så er der vist noget helt galt - både med Danmark, men da OGSÅ med The Lancet.

Af kilderne ser det ud, som om Danmark indgår i materialet, men det handler om næsten 10 år gamle data, og da meget er ændret siden, bliver man vist ikke så meget klogere.

Cancer survival varies widely between countries. The CONCORD study provides survival estimates for 1·9 million adults (aged 15–99 years) diagnosed with a first, primary, invasive cancer of the breast (women), colon, rectum, or prostate during 1990–94 and followed up to 1999, by use of individual tumour records from 101 population-based cancer registries in 31 countries on five continents. This is, to our knowledge, the first worldwide analysis of cancer survival, with standard quality-control procedures and identical analytic methods for all datasets.
    http://www.thelancet.com/journals/la...act?isEOP=true

Så kan jeg bare sige "Nå!" og anbefale at flytte til Cuba.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    71

Standard Re: Kræftbehandling - resultater - udland contra Danmark

Citer Oprindeligt indsendt af Zuzan Se indlæg
    Jeg faldt først over denne artikel i dag på nettet, hvor Sverige ligger på førstepladsen, når det gælder overlevelse, når man har brystkræft.

82% overlever i Sverige, som indtager førstepladsen i Europa.... og 4. pladsen i verden.
    Ikke "kun" brystkræft.... Svenskernes tilgang til patienten og sygdommen er øjensynligt noget anderledes end vores

I emnet Prisen på et liv = prisen på valgflæsk her på sitet, beskrives svenskernes evne til at prioritere patienten, og dette selv om vedkommende ikke engang er svensker... men en tilfældig dansker, der "bare" er bosat i Sverige og har tilfældigvis fået lungecancer....

ØRESUNDSDEBATTEN, en debatside for danskere bosat i Sverige... i en tråd om noget helt andet er jeg faldet over et indlæg, der fik mig til at spærre øjnene op.... hvor carspar skriver blandt andet:
    Jeg selv bliver her i Sverige resten af mit liv, da jeg vil risikere mit liv ved at flytte tilbage til danmark.
    Jeg har haft LungeCanser, men er nu medicinsk blevet så helbredt at vi ikke længere kan se Canseren.
    Historien er på: http://www.paku.dk/Sygehistorier.htm
    Jeg er vist (i følge lærerne på www.usil.se ) en af de første i Nordeuropa det er sket for.
    Jeg kan næsten ikke få armene ned.

Men den sygehistorie har medført temmelig mange mails fra danmark hvor de vil høre om deres chanser i dette tilfælde.
    Jeg forsøger at opmundre dem, men jeg er ikke læge.
    grundet den historie så kender jeg en del til det svenske sygehusvæsen.

I går så jeg på TV2 teksttv at der var flere der belv helbredt fra Canser i EU undtagen i Danmark og Storbritannien???
    Jeg skynder mig så videre til carspars sygehistorie på paku.dk , hvor jeg læser en hel beretning om et menneskes kamp mod en lungecancer og metastaserne og den.... hjælp carspar havde modtaget undervejs af det svenske sundhedsvæsen. Og så er han ikke engang svensker.... Det, der for alvor fik mig til at spærre øjnene op er....
    Jeg har nu fået rede på at pillen har været på verdensmarkedet i ca. 3 år, hvor jeg og andre svenskere har været med i de 15 måneder. 10-20 procent har vist ufattelige positive tegn (lægens ord), og hos ca. 50 procent har det stoppet canceren, resten skal have en anden behandling.

Tarcevaen koster 670 svenske kroner pr stk. og jeg skal have en om dagen, det bliver 244.550 svenske kroner om året.
    I Sverige er der en maksimal egenbetaling på 1.800 svenske kroner om året, så det redder mig fra en konkurs, da ingen ved om jeg nogen sinde kan stoppe med disse piller, da jeg selv er en af de første referencepersoner. Men nu arbejder jeg fuldtid og betaler da skat.

Jeg tror ikke, at man kan få Tarcevaen i DK, og det har vist noget med regeringens spareplaner at gøre, dette er dog min egen vurdering og i må gerne fjerne denne linie uden at spørge mig.

Blandt andet grundet ovenstående, arbejder jeg hårdt på at blive fuldt integreret svensker, da jeg ikke har helbred til at komme tilbage til DK.
    Sikken en udmelding... på en dansker, der arbejder og betaler skat i Danmark (som alle de andre pendlere formoder jeg).... spænderer den svenske stat 244.550 svenske kroner om året til medicinen, der skal holde kræften nede for resten af livet.... Plus hele behandlingsforløb, der også koster maaange penge.... svenske kroner altså.... til en dansker. Mens danskerne i Danmark....? Jo, carspar nævnte i sit indlægØRESUNDSDEBATTEN noget om, at han læste på "TV2 teksttv at der var flere der blev helbredt fra Canser i EU undtagen i Danmark og Storbritannien???"

Læs mere her.... men resten er overvejende "politik", så er du advaret

Bemærk! Det citerede er skrevet for ret længe siden. Ikke alle links i teksten "virker", men i skrivende stund søger jeg efter alternative forbindelser til disse kilder.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Kræftbehandling - resultater - udland contra Danmark

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Ikke "kun" brystkræft.... Svenskernes tilgang til patienten og sygdommen er øjensynligt noget anderledes end vores

ØRESUNDSDEBATTEN, en debatside for danskere bosat i Sverige... i en tråd om noget helt andet er jeg faldet over et indlæg, der fik mig til at spærre øjnene op....
    Seneste tilbagemelding fra denne heldige mand: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=12416 - Indlæg. nr. 2

Lignende emner

1. Smaken av Danmark
    By Yvette in forum Sund mad, god mad og økologi
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 30-06-08, 20:29
  2. Danmark vs Norge
    By Stina/udmeldt in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 9
    Nyeste indlæg: 10-02-07, 23:27
  3. Fattig Jul i Danmark
    By admin in forum Barsk hverdag - Links
    Svar: 3