På internettet i Norge fandt jeg en opløftende nyhed:

Svenske forskere har fundet en vaccine som kan betyde et gennembrud for behandlingen av Alzheimer.

Svenske forskere håber at kunne standse sygdomsprocessen om fem år. Der var ellers, i tidens løb mange forskellige efterretninger om forsøg på at skabe en vaccine mod Alzeihmer. Alle var mere eller mindre mislykket, så vidt jeg kunne læse mig frem til, på nettet.

Nu kommer svenskerne med deres forsøg på udvikling af en vaccine, hvilket må allerede være nået et niveau, hvor forskerne tør offentliggøre de foreløbige resultater.

Det er forskere ved Karolinska Instituttet i Stockholm, der leverede nyheden i juli i år via bl.a. den norske tv-kanal NRK, i Aftenposten m.v. Professor Bengt Winblad citeres for at have sagt, at "om fem år tror jeg, at vi definitivt er på grænsen til en ny behandling af Alzeihmer." Winblad leder forskningsprojekt, der har til formål at få patientens eget immunsystem til at nedbryde proteinet beta-amyloid, der er skyld i Alzeihmer.

"Mellem 40 og 50 patienter i Stockholm og Malmø er behandlet med en ny vaccine mod Alzheimers sygdom, og resultaterne er lovende" siger professor Bengt Winblad ved Karolinska Instituttet til NRK.

Læs mere:
Ny vaksine kan stoppe Alzheimer
Ny vaksine kan stoppe Alzheimers (NRK)
Alzeihmer vaccine
Ny vaksine om fem år

Adresser:
Karolinska Instituttet
Bengt Winblad

God bedring