Viser resultater 1 til 8 af 8
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Fluor tilsat salt, mælk og drikkevandet....

Jeg ved ikke, hvilken planet jeg kommer fra, og hvordan det kan gå til, at jeg kan være SÅ dum, at det er ikke faldet mig ind.... at tandlæger og politikere, selvfølgelig ikke ophører med deres dødbringende samarbejde, og selv nu, når kviksølv amalgam er ved at blive afsløret som helbredsskadelig - fortsætter disse to lobby`er med at forgifte os. Denne gang med fluor tilsat bordsalt, industrisalt til fremstilling af fødevarer, mælk dvs. nok også andre mælkeprodukter, der fremstilles af mælk og endeligt - som tilsætninge i drikkevandet i vandværkerne og kildevandet tappet på flasker.

Jeg ved (endnu) ikke, om fluor tilsættes disse fødevarer i Danmark og i resten af Skandinavien. Det må vi se at få opklaret efterhånden... Men...

... jeg ved dog, at jeg har spist mine sidste godbider, der kommer fra Schweiz, Tyskland, Frankrige og UK! Aldrig mere skal jeg købe tysk, fransk eller engelsk pålæg, mælkeprodukter eller andet, man kan stoppe i munden når man skal spise.

Fluor tilsættes til MÆLK i følgende lande: UK, Thailand (!), Russland, Chile, Peru og Bulgarien. Om der er flere, vil tiden vise...

Fluor tilsættes til SALT i følgende lande: Schweiz, Frankrig, Tyskland, Columbia, Costa Rica. Flere tilføjes, hvis jeg finder ud af det...

Fluor tilsættes VAND i følgende lande: engelsktalende lande: USA, Canada, Irland, Storbritannien (undt. Nordirland og Scotland), Australien. Så e øvrige: Argentina, Brasilien, Chile, Columbia, Hong Kong, Israel, Korea, Malaysia, New Zealand, Filippinerne, Singapore, Spanien, og Vietnam.

Naturligt forekommende fluor i VANDET i følgende lande: Argentina, Frankrig, Gabon, Libyen, Mexico, Senegal, Sri Lanka, Tanzania, USA, Zimbabwe, Indien og Kina.

På det europæiske kontinent har Finland, Tyskland, Holland, Sverige og Schweiz ophørt med at tilsætte fluor til drikkevandet, selv om i nogle af landene tilsætter man dog fluor til salt....

En af de største producenter af flaskevand, der før var fluor-frit - den franske DANONE, der også forsyner det meste af verden med mælkeprodukter.... med og uden fluor, sikkert... ja, der er nu også begyndt at tilsætte fluor til flaskevandet, fordi "tandlægerne var bekymret for, at flere og flere drak fluorfrit vand, når salget af FLASKEVAND steg, og folk ikke længere drak så meget postevand (tilsat selvfølgelig fluor) som de gjorde før..." Sådan!

Det ser ud til, at det kan gå hen og blive rimelig omfattende at finde ud af, hvilket land tilsætter fluor til hvad osv. Men det finder vi ud af... helt sikkert.

Ovenstående skrækscenario er hentet på Wikipedia.

Fortsættelse godt nok følger, men der er intet til hinder for, at du selv prøver at søge videre. Det er faktisk vigtigere end vi indtil nu var klar over....

Med alle disse "sundhedsapostle" i pressen og andre medier, der hver eneste dag fortæller os hvad vi bør og ikke bør.... Og så den anden side, hvor vi intetanende indtager det rene gift, der før eller siden vil gøre det af med vores skjoldbruskkirtel og påføre os sygdomme, uden helbredelsesmulighed....

Om netop fluor og skjoldbruskkirtel kan læses HER! og ellers mere i næste indlæg, i en oplysende dansk artikel om fluor, hvis jeg altså kan finde den her i gemmerne... Jeg er skide chokeret...
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard Re: Fluor tilsat salt, mælk og drikkevandet....

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Jeg ved (endnu) ikke, om fluor tilsættes disse fødevarer i Danmark og i resten af Skandinavien. Det må vi se at få opklaret efterhånden... Men...
    Hmm... gad vide om grønlænderne allerede drysser deres mad med bordsalt tilsat fluor?
    Dato: 05. januar 2005

Det har i mange år været kendt at tandsundheden i Grønland har det meget værre end i Danmark. En ny undersøgelse foretaget på indbyggere i Qasigiannguit (Christianshåb) og Qeqertarsuaq (Godhavn) bekræfter den antagelse.
    Årsagerne er de kendte, usund kost - meget slik og mange sodavand - og dårlige mundhygiejnevaner - både hos børn og voksne.
    Der skal satses på forebyggelsen. Flere tandplejere skal bære denne indsats.

Og så vil man prøve bruge generel fluorbehandling. Man vil gerne have tilsat fluor til grønlændernes bordsalt. Det forslag afventer i øjeblikket godkendelse fra myndighederne.

Kilde: Denkommunaletandpleje.dk
    Som om de ikke havde problemer nok i forvejen.... Og som om "tandsundheden" var værd at ofre resten af helbredet for...
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Om netop fluor og skjoldbruskkirtel kan læses HER! og ellers mere i næste indlæg, i en oplysende dansk artikel om fluor, hvis jeg altså kan finde den her i gemmerne... Jeg er skide chokeret...
    Fluor
    Redaktør: Ole Anker Andersen

Redaktøren Amanda Ross, som er Managing Editor på Nutrition & Healing skriver følgende:

""Da jeg besluttede til at give mine forældre et vandrensnings system i julegave, startede jeg med at undersøge markedet via Internet. Jeg søgte efter blødgøringsanlæg og filtre. Jeg læste om de forskellige typer og hvad de kunne fjerne.

Jeg faldt også over virkelig rystende information om fluor i drikkevandet, som at omtrent halvdelen af USA's drikkevand er tilsat fluor, for at vandet skal beskytte imod caries. Men så vidt jeg kan se, i det jeg har læst, er fluor ikke bare usundt at drikke, det modvirker heller ikke caries overhovedet."

Amanda Ross fortsætter:
    " Jeg skriver bestemt ikke i dag for at holde foredrag om problemerne omkring fluor, men jeg blot vil sige, at jeg blev bestemt skræmt over det som jeg læste. American Medical Associaton har publiseret tre forskellige artikler der forbinder en forøgelse af hofteskader med fluor i drikkevand. En undersøgelse af Proctor og Gamble viser, at bare halvdelen af den mængde fluor der anvendes til fluoridering af drikkevand, resulterer i anseelig og signifikant (sikker) forøgelse af genetiske skader. Fluor i vand er af mange forskere linket til alvorlige lidelser som knogle og leverkræft.

Det der var mest overraskende var, at de seneste undersøgelser ikke en gang viser at fluoridering af drikkevand overhovedet hjælper på tandsundheden. United States Puplic Healt Service's Dentale optegnelser over 39.000 skolebørn i alderen 5 - 17 år, fra 84 områder i USA, viser at antallet af forfaldne, manglende og plomberede tænder, var det samme i fluoriderede som i ikke fluoriderede områder.

Alle disse videnskabelige informationer er nok til at skræmme mig til at købe et indtil flere vandrensere ikke bare til mine forældre, men også til alle jeg kender - og måske slæbe et vandtest-sæt med mig hvor hen jeg nu bevæger mig. For efter alt, så er jeg ikke interesseret i at udsætte min krop for risiko uden grund Men hvad skal vi så gøre for at beskytte os i mod caries ?

Jeg besluttede mig til at dette var et spørgsmål for Dr. Wright. Jeg kan altid stole på at han taler lige ud af posen, når det gælder kontroversielle helse spørgsmål. Det er mere reglen end undtagelsen, at han det naturlige valg, når det gælder mine helsespørgsmål. Dette var ingen undtagelse og er er hvad jeg erfarede."

I 1948 publicerede Leonard Fosdick, Ph.D for Scool og Dentistry, Nortwestern University, en undersøgelse, der viste at K-vitamin kunne beskytte imod forfald af tænderne. Han fremstillede tyggegummi med og uden K-vitamin, som han gav til en forsøgsgruppe, som skulle tygge det efter hvert måltid. En omhyggelig udvalgt kontrolgruppe fik tyggegummi uden K-vitamin. Dr. Fosdick rapporterede at forsøgsgruppen havde 60 - 90 % færre caries skader end kontrolgruppen.

Selvom tyggegummiet, som Dr Fosdick brugte i sine undersøgelser ikke kan købes, er der dog flere mærker af K-vitamin mundspray på markedet."

Sådan skriver Amanda Ross, og nu kan vi jo glæde os over at vi ikke bor i USA, for i Danmark er ikke tilladt, at tilsætte noget som helst til vandet. Kun i tilfælde af uheld hvor der sker forurening af ledningsanlæg gives der tilladelse til at tilsætte klor. I USA tilsætter man typisk 2 ppm fluor. I vort vand har vi som de fleste andre steder i verden en naturlig forekommende natrium fluorid under 1 ppm.

Nu skal vi ikke dermed tro, at den hellige grav er vel forvaret. Du kan ikke i dag gå ind i en dagligvarebutik, og købe tandpasta uden fluor. Tandpasta kan indeholde mere end tusinde gange den mængden der i USA tilsættes drikkevandet. Fluor optages uhyre let gennem huden, og få minutters tandbørstning øger fluorindholdet i blodet mere end det vand du drikker.

Det næste problem er at børn ikke rigtigt kan kontrollere hvor meget tandpasta de sluger under tandbørstningen, og så går det rigtigt galt. Det største problem er at vi gennem livet akkumulerer ca. 50 % af det fluor vi indtager. Og alt efter hvor meget vi udsætter os for vil vi før eller senere i livet få problemer med vort helbred på grund af fluor.

Vi skal nu se hvad tilsætningen af fluor betyder for vort helbred. Mange tror at fluor er et naturligt forekommende stof i vand. DET ER DET men kun i meget små mængder !

I mange lande, men ikke i Danmark, er det stadigt tilladt at tilsætte fluor til drikkevandet, skønt stadigt flere indikationer taler for det modsatte. Den oprindelige begrundelse for at påbegynde tilsætning af fluor, var at det skulle beskytte tænderne imod forfald. Den tilsatte koncentration varierer fra 0.7 - 1.2 ppm. ( parts pr. million) .Natriumfluorid forekommer naturligt i jord, planter, vand og dermed i mange fødevarer (ikke mindst i tea). Den industrielt fremstillede fluor der bruges som tilsætning i drikkevand, er også Natrium fluorid og er et meget giftigt spildprodukt, der opkoncentreres, når man berarbejder jordarter, i aluminiumsindustrien, i cementindustrien og ved udvinding af uran og metaller.

Der er ingen tvivl om at siden man begyndte at tilsætte fluor i USA, er tilfældene af caries i tænderne faldet markant i USA. MEN ! vent lige et sekund ! Tilfældene af caries er faldet lige så meget i stater der ikke tilsætter fluor. Der findes intet pålideligt statistisk bevis på, at tilsætning af fluor betyder en tøddel for tandsundheden, hvad enten det tilsættes vand eller tandpasta.

Alle fremskridt der er gjort på tandsundheden i USA kan let forklares med en generel forbedret tandhygiejne med børstning og skylning.

Industrien er vældig glade for tilsætning af fluor, da de kan sælge fluor til vandværkerne, i stedet for at skulle betale for at få det deponeret som farligt miljøaffald.

En New Zeelansk forhenværende chief-dental healt officer, John Colquhon, som tidligere var fortaler for fluortilsætning siger: Hvis man sammenligner børn inden for samme indkomst klasse, i et område med fluortilsætning, med et område uden fluortilsætning, er den dentale tilstand betydelig bedre i områder uden fluor.

Husk nu ! at i Danmark tilsættes ikke Fluor i Drikkevandet, men det er stadigt tilladt i en lang række produkter og medikamenter.

Er det sikkert at bruge fluor ?

Hvis man skal tro følgende organisationer:

US Public Health Service: (Som samtidigt presser på for at reducere forbruget af fluor, kan nogen forklare hvorfor.?)

The American Dental Association: (Det er værd at notere sig at the American Dental Society vil åbne for en syndflod af retssager, hvis de indrømmer at brugen af fluor har været en fejltagelse. )

The American Cancer Society: (som samtidigt gentagene gange har offentliggjort artikler i deres magasin, om faren ved brug af fluor. Det er svært at se logikken. )

The National Academy of Scienses: På den anden side, er den ødelæggende giftighed veldokumenteret af de ledende organisationer som:

Talløse artikler er dukket op i New England Journal of Medical Association har draget brugen af fluor i tvivl.

National Institute of Envireonmental and Health har påvist at fluor forårsager cancer.

Forskere på the Envireonmental protection Agency har udtalt sig imod brugen af fluor fordi de havde konstateret at fluor ikke forhindrer caries i tænderne og fordi der er klare beviser for at fluor forårsage cancer.

Pasteur Institute i Frankrig og Nobel Instiuttet i Sverige har medvirket til at fluor er forbudt i Frankrig og Sverige, fordi helserisikoen ved at anvende fluor langt overstiger eventuelle mulige fordele.

Fluor er også forbudt i andre lande bland andet Finland, Holland, Chile og Japan.

Fluor er en potent gift der bland andet bliver brugt som middel imod kakerlakker, myrer og rotter.

Hos børn akkumuleres 50 % af den dagligt indtagne fluor og for voksne er det ca. 75 %.

Hver dag akkumuleres der nyt til den akkumulerede mængde. Og dette forstærkes af, at vi hver dag udsættes for belastning med fluor fra andre steder en vand.

Det er i tandpasta og sprøjtes på fødevarerne. Det findes i den farmaceutiske medicin, lige fra p-piller til antibiotika. Det er i sodavand og konserves, der fremstilles af fluortilsat vand.

Som du kan se er problemet ikke til at overskue. Der findes ikke i verden en måde der kan fortælle hvor stort vores indtag af fluor er, ud over at det er langt over, hvad der kan anses at være sundt. Æbler og grapefrugt, har af denne grund særligt højt indhold af fluor.

Fluor i tandpasta kan fordoble mængden af fluor i blodet i løbet af fem minutter ved kontakten med gummerne. Det kan indeholde op til 1500 ppm, hvor grænseværdien er 2 ppm i drikkevand.

Helseproblemer i forbindelse med fluor inkluderer:

- Ødelæggelse af immunsystemet.
    - Op til 39 % forøgelse af forskellige former for cancer.
    - Op til 80 % forøgelse af cancer i endetarmen
    - Genetiske forandringer i både sperm og andre celler.
    - Dramatisk forøgelse af Hjerterelaterede dødsfald.
    - Knogleskørhed.
    - Kronisk træthedssyndrom.
    - Forstyrrelser i fordøjelsessystemet.
    - Forøget børnedødelighed.
    - Hud udslæt efter badning.
    - Misdannelser.
    - Syns problemer inklusive blindhed.
    - Ikke at forglemme misfarvede tænder.

Det er også vel fastslået, at fluor er en ekstrem potent forhindring for enzymernes arbejde.

Det afgørende spørgsmål er:

HVILKEN FORSKRUET RET HAR NOGEN SOM HELST MYNDIGHED TIL AT PÅTVINGE VORES DRIKKEVAND, FØDEVARER, TANDPASTA,

DENNE POTENTIELLE GIFTIGE SUBSTANS, UDEN AT DER FINDES NOGEN DOKUMENTERET BEGRUNDELSE ?

Vi må heller ikke glemme at fortælle om aluminium. Nyere forskning viser at Fluor i drikkevandet gør den aluminium vi optager mere biologisk tilgængelig. Mere aluminium kan derfor passere blod-hjerne barrieren og bliver derfor optaget i hjernen. Som det offentliggøres i Brain Research Vol 7 84:88 er konklusionen at aluminium og fluor forårsager patologiske forandringer i hjernens celler der også findes hos patienter med Alzheimers.

Det skal ikke misforstås sådan at aluminium/fluor er er ÅRSAGEN til Alzheimers. Det ville være en forhastet konklusion. Det er dog et kraftigt indicie og det vil være overordentligt fornuftigt, at begrænse belastningen med fluor, indtil vi ved bedre besked.

En generation dumpes:

Nye undersøgelser fra Kina viser af det øgede indtage af fluor optage i hjernen og permanent reducerer børns intelligens.

To Surbuban byer Xinghua og Sima, i Shanxi provinsen i Kina er meget ens, med undtagelse af fluor i vandforsyningen.

Xinghua's vand indeholder 0.91 ppm = mg/L fluor og 14% af befolkningen har skader af tand fluorrose dvs. misfarvning, opblødning og øget porøsitet og mørning af tandemaljen. Men ingen tilfælde af knogle fluorrose.

Som kontrast har Sima et fluor indhold der er 4 gange højere end deres naboer, eller 4.12 ppm. I denne by viser 86 & % klare tegn på tand fluorrose og 9 % er klinisk diagnosticeret for knogle fluorrose. (Fluoride,1996; 29: 190-2).

I hver by blev 160 børn udvalgt i tilfældig orden, (undtagen dem med medfødt eller erhvervede sygdomme, der ikke er relaterede til fluorrose). Der blev anvendt en standard IQ test der varede 40 minutter. Børnenes mødre havde alle levet i byen under graviditeten.

De to undersøgelser kom til ekstraordinære og ensartede konklusioner: Belastning med høj dosis fluor sænker intelligensen målt ved IQ testpoint (Chin J Control Endem Dis Suppl,1991).

Børnenes middel IQ i høj fluorid området Sima var 97.7 sammenlignet med børnene i lav fluorid området Xinghua, hvor det var 105.2, svarende til 5.5 point eller 7.7 % højere. En statistisk signifikant (bemærkelsesværdig) forskel. (Fluoride 1996; 29: 190-2)

Blandt de 160 børn i Sima havde en IQ på 69 eller der under, og der var 26 & færre børn i Sima der scorede 120 i testen.

Det burde totalforbydes at anvende fluor, da det er et uhyre skadeligt stof.

Hvad han du selv gøre?

- Du bør gøre alt hvad du kan for at udgå at indtage mere fluor en højst nødvendig. Der er intet t videnskabeligt bevis på at det gavner noget som helst, men som du ser er der mange grunde til at undgå det.

- Du kan købe tandpasta uden fluor i helsekostforretningerne. Kik på mærkningen er der mere end 1 ppm Fluor angivet, så lad det stå og vælg et andet produkt.

- Står der tilsat fluor på en vare, uden angivelse af mængde, så lad det for alt i verden være.

- Husk at sende denne artikel til alle du kender.

Med venlig hilsen
    Redaktør Ole Anker Andersen.

Kilde: Dsgnet.dk
    - Husk at sende denne artikel til alle du kender.
    Hermed gjort.... Og til dig, skeptikeren - kan jeg kun sige.... undersøg kilderne der er angivet i denne artikel og ellers undersøg de links, der kommer i næste indlæg...

Og det er heller ikke forbudt, selv at søge efter oplysninger.... Internettet er stort og der er desværre, mere en nok at finde om dette giftsstof.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Og til dig, skeptikeren - kan jeg kun sige.... undersøg kilderne der er angivet i forrige artikel og ellers undersøg de links, der kommer i næste indlæg...

Og det er heller ikke forbudt, selv at søge efter oplysninger.... Internettet er stort og der er desværre, mere en nok at finde om dette giftsstof.
    Her kommer nu et par links eller tre - med håb om, at disse kan få os til at besinde os og ikke frivilligt, for vores egne penge skal tvinges til at betale for fluor i bordsalt, fluor i mælkeprodukter og fluor i drikkevandet!

Sproget er engelsk, men prøv alligevel....

1. Historie af fluor/jod antagonisme 1854-2005
    2. Efekt på helbredet - fluor og skjoldbruskkirtelen
    3. FLUORIDE HEALTH EFFECTS DATABASE:
    4. Fluoride Action Network/hovedsiden

... et par danske links....
    5. ANVENDELSEN AF FLUOR I TANDPLEJEN
    6. Fluor bedraget

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Pasteur Institute i Frankrig (...) har medvirket til at fluor er forbudt i Frankrig (...), fordi helserisikoen ved at anvende fluor langt overstiger eventuelle mulige fordele.
    Ikke iflg. Wikipedia.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Hmmm..... "Fra »Statens beredning för medicinsk utvärdering«, Sverige, foreligger en omfattende, men yderst kritisk rapport på 372 sider om forebyggelse af caries"... skriver Tandlægebladet.dk

Dvs. svenskerne har fyldt samfulde 372 sider med kritiske vurderinger af carries-bekæmpelse ved "fluor-metoden". Alligevel "konkluderer" Tandlægebladet, at "Rapportens kritiske vurderinger må ikke mistolkes som at de mange kendte metoder til forebyggelse af caries er værdiløse. Dertil forekommer alt for mange samstemmende resultater der viser positiv ffekt."

Forekommer hvor? Har svenskerne udarbejdet mega-rapporten udenom de "positive" dokumenter? Eller hur?

Svenskerne vil ikke have fluor i drikkevandet (tilsætning), de vil ikke have fluor tilsat mælk eller salt.... De har forbudt kviksølv-amalgam 100% i deres tandbehandling... Og lur mig, om de ikke også "varmer op" til opgøret med fluor. I vores levetid.

Derimod os? Ja, med os bliver det nok, som det blev med kviksølv i tænderne. Godt nok er det blevet forbudt, men kun delvis - af hensyn til....... PATIENTERNE!

Jeg har dog hørt flere steder i DK og i verden, at plasthåndtering i tandlægepraksis kræver en faglighed, mange danske tandlæger ikke besidder. Derfor viger de tilbage for et totalt forbud mod kviksølv-amalgam, som djævlen viger for vievandet. De kunne jo bare lære og træne, som Lichtenberg gjorde så langt tilbage som i 1980-erne, hvor jeg fik alle mine amalgamplomber udskiftet (inkl. kindtændernes!) med plastfyldninger og..... DE HOLDER DEN DAG I DAG!

Jamen, nu turen er kommet til at holde fast ved fluor! Sig mig! Lærer de det aldrig? Og har de ingen samvittighed og ansvarlighed?!

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Dvs. svenskerne har fyldt samfulde 372 sider med kritiske vurderinger af carries-bekæmpelse ved "fluor-metoden". Alligevel "konkluderer" Tandlægebladet, at "Rapportens kritiske vurderinger må ikke mistolkes som at de mange kendte metoder til forebyggelse af caries er værdiløse. Dertil forekommer alt for mange samstemmende resultater der viser positiv effekt."

Forekommer hvor? Har svenskerne udarbejdet mega-rapporten udenom de "positive" dokumenter? Eller hur?
    Att.: International Society for Fluoride Research

Fluor i Europa

Rudolf Ziegelbecker
    Peterstalstrasse 29 Peterstalstrasse 29
    A-8042 Graz; Austria A-8042 Graz, Østrig
    Tel/fax +43-315-471128 Tel / fax +43-315-471128

I 30 år har jeg været involveret i det videnskabelige og politiske arbejde med henblik på at vurdere fluor, som tilsætning til drikkevandet. I løbet af denne tid, jeg har analyseret mange forskningsresultater, der blev offentliggjort som videnskabelige afhandlinger. Jeg deltog i internationale fluor-konferencer og kongresser, blev udpeget som en ekspert i officielle udtalelser, og har drøftet problemet i paneler, i aviser, på radio og på tv .

Jeg vil nu gerne informere dine læsere om den nuværende (1998/red.) fase i udviklingen af kendskab til fluortilsætning i drikkevandet, hovedsageligt i Europa, siden WHO`s beslutning i 1969:

1. Verdenssundhedsorganisationen (WHA), har vedtaget resolutioner i 1969 (WHA22.30), i 1975 (WHA28.64), og i 1978 (WHA31.50), hvor WHA anbefaler, at medlemsstaterne indfører indfører tilsætning af fluor i drikkevandet, som en sikker, billig og effektiv foranstaltning mod sygdomme i mundhullen. WHA opfordrede medlemsstaterne til at overveje fluortilsætning i den offentlige vandforsyning, som en del af deres nationale planer for forebyggelse og bekæmpelse af oral sygdom, og det foreslås, at hvor tilsætning af fluor i drikkevandet ikke er mulig, bør medlemsstaterne overveje alternative metoder til at opnå den optimale daglige indtagelse eller anvendelse af fluorider.

Disse resolutioner er støttet af Den Internationale Dental Federation (FDI), der har udarbejdet rapporten for WHO, og bakkes op af sundhedsmyndigheder samt deres nationale tandlægeorganisationer, og som var den første til at anbefale fluortilsætning i drikkevandet i 1951.

2. Videnskabelige undersøgelser af fluor i drikkevandet, undersøgelser og eksperimenter viser, at ingen af dem kan faktisk vise nogen form for forebyggelse af karies. De "karies reduktioner" rapporteret af tandlæger var uden tvivl konstrueret af tandlægerne selv (fx i 21-byer-undersøgelse af HT Dean et al (1942) eller i Grand Rapids / Muskegon Undersøgelse af FA Arnold Jr og JW Knutson mfl. (1950-1962)) eller er et resultat af lobbyarbejde udført af andre med interesse i fluor (afsætning?/red.

Tandlægen JW Knutson, Assistant Surgeon General, Chief Dental Officer, US Public Health Service, er ansat som ekspert på WHO i ekspertudvalg 1957 og en konsulent Medlem af Health Assembly i 1969. Efter min mening er de tandlæger i WHO, der anbefaler fluor i drikkevandet, som værende sikker, billig og effektiv - ikke er kompetente på dette område af videnskaben, fordi metoderne er statistiske og epidemiologiske, og uden en reel forbindelse til den empiriske metode i anvendt tandpleje/tandbehandling.

De tandlæger i WHO forsvarer dogmatisme i stedet for at forlade sig på kendsgerninger. Det er umuligt at forebygge og bekæmpe oral sygdom ved tilsætning af fluor til drikkevandet.

3. Der henvises til, at WHO og WHA anbefalede indførelsen af fluortilsætning til drikkevandet i 1969, 1975, 1978, dog blev fluor i drikkevandet stoppet i nogle af de europæiske medlemsstater af WHO. Grunden til dette ophør af fluorisering af drikkevandet var ikke et politisk valg, men konsekvensen af den videnskabelige diskussion om fluorets effektivitet og bivirkninger.

Fluor til drikkevandet blev stoppet i følgende lande: Tyskland (indført 1952, stoppede 1971), Sverige (indført 1952, stoppede 1971); Holland (indført 1953, stoppede 1976); Tjekkoslovakiet (indført 1958, stoppede 1988/90); Tyske Demokratiske Republik (indført 1959, stoppede 1990 (Spremberg 1993)); Unionen af Socialistiske Sovjetrepublikker (indført 1960, stoppede 1990); Finland (indført 1959, stoppede 1993); uden for Europa: Japan (indført 1952, stoppede 1972).

I Europa mere end 53 millioner mennesker, der før har drukket fluoriseret vand - er nu fri for det.

4. Tandlæger og WHO's eksperter har forudsagt en meget stor stigning i forekomsten af karies ( "en bølge af karies") efter ophør med fluorisering af vandet. Analyserne af de data, afslører dog en betydelig nedgang i karies (karies tilbagegang) efter suspensionen af fluor til drikkevandet i Japan , i Nederlandene, i Prag, i Den Tyske Demokratiske Republik og andre steder.

Aldrig er nogen stigning i forekomsten af karies blevet observeret, efter at tilsætningen af fluor til drikkevandet ophørte.

Ligeledes stoppede man tabletbehandlingen med fluor. I Graz (Østrig), for eksempel, steg forekomsten af karies hos børn, da de var i tabletbehandling med fluor i skolerne, mens forekomsten af karies faldt efter ophør med uddelingen af fluortabletter.

References

1. WHO. Fluoridation and Dental Health. Report by the Director-General. A22/P & B/7 29 May 1969.
    2. USPHS. Promotion and Application of Water Fluoridation. Proceedings of the Fourth Annual Conference of State Dental Directors with the Public Health Service and the Children’s Bureau. June 6-8 1951. Federal Security Building, Washington DC. Main Library Department of Health, Education and Welfare. HEW. RK-301C76-1951.
    3. WHO. Twenty-Second World Health Assembly, Boston MA, 8-25 July 1969. Part II. Official Records of the WHO No. 177. Geneva 1969 pp 42, 129, 271-274, 300-310, 374-375.
    4. "Dr. Rowlett, who is the secretary of the International Dental Federation, is a very persistent fellow. He began beating a path to the doorstep of WHO two years ago in Rome. He found it a bit hard to get the doors open more than just a little crack, but he was persistent..." Leonard A Scheele, US Surgeon General, at the 1951 WHA conference. See Reference 2, p 2.
    5. Ziegelbecker R. Gesetzmässigkeiten im Verlauf der Zahnkaries. Prophylaxe 8 73-83 1969.
    6. Ziegelbecker R. Nuevos puntos de vista para valora la profilaxis anticaries con fluor. Folia Clinica Internacional 19 539-549 1969.
    7. Ziegelbecker R. Kritischer Beitrag zu den Grundlagen der Kariesprophylaxe durch Fluoride. Internationales Journal Vitalstoffe – Zivilisationskrankheiten 14 229-233 1969.
    8. Ziegelbecker R. Acerca de la demonstración de una acelerada presentación de caries y una retrasada erupción de la piezas dentarias permanentes par el aporte incrementado de fluor. Folia Clinica Internacional 20 332-350 1970.
    9. Ziegelbecker R. A Critical Review on the Fluorine Caries Problem. Fluoride 2 71-79 1970.
    10. Geyer CF. Kariesprophylaxe – falsch programmiert (II) Zahnärztliche Welt/ Rundschau 79 677-679 1970.
    11. Geyer CF. Das Kariesproblem im öffentlichen Gesundheitsdienst. Das öffentliche Gesundheitswesen 32 36-42 1970.
    12. Ziegelbecker R. Kritischer Beitrag zur Kariesprophylaxe mit Fluoriden (Autorrefereat). gwf-Wasser/Abwasser 111 463-464 1970.
    13. Ottestad P. Re Fluoridation of Drinding Water in Norway. (submitted to the Ministry of Social Welfare, September 1969). Internationales Journal Vitalstoffe – Zivilisationskrankheiten 15 145-149 1970.
    14. Ziegelbecker R. Kurze Kritik zur Trinkwasserfluoridierung in Kassel. Städtehygiene 22 66-68 1971.
    15. Ziegelbecker R. Betrachtungen zür Fluoridierung, insbesondere in Basel und Grand Rapids (USA). Schweizerische Monatsschrift für Zahnheilkunde 81 192-200 1971.
    16. Ziegelbecker R. Falsche Prämissen der Fluorkariesprophylaxe. Schweizerische Monatsschrift für Zahnheilkunde 81 215-239 1971.
    17. Ziegelbecker R. Über die Hypothesen der Kariesprophylaxe mit Fluoriden. Protectio Vitae (Internationales Journal) 16 105-109 1971.
    18. Ziegelbecker R. Fluoride sind keine Kariesprophylaktika. Erfahrungsheilkunde 20 389-402 1971.
    19. Ziegelbecker R, Thomson HM. Comments on the Paper by C. W. Kwant "Sixteen Years of Water Fluoridation in the Netherlands and its Influence on Dental Decay." Fluoride 6 57-63 1973.
    20. Ziegelbecker R. Rechtfertigen kariesprophylaktische Erfolge in der Relation zür Schadensmöglichkeit Fluoreinsatz? In U. Rheinwald: Zahnkaries und Fluoride – ein Diskussionsgespräch. A W Gentner Verlag, Stuttgart 1974 pp 53-106.
    21. Ziegelbecker R. Statistische Betrachtungen zur Effektivität der Trinkwasserfluoridierung. gwf – Wasser/Abwasser 116 361-364 1976.
    22. Waldbott GL, Burgstahler AW, McKinney HL. Fluoridation: The Great Dilemma. Coronado Press, Lawrence KS 1978 pp 423.
    23. Celedin A., Ziegelbecker R. Zur Fluortherapie in Österreich Diaita. Beilage zur Erfahrungsheilkunde 28 DII 1979.
    24. Sutton PRN. Fluoridation, 1979. Scientific Criticisms and Fluoride Dangers. Melbourne 1980 p 284.
    25. Ziegelbecker R. Fluoridated Water and Teeth. Fluoride 14 123-128 1981.
    26. Ziegelbecker R. Natürlicher Fluoridgehalt des Trinkwassers und Karies. gwf– Wasser/Abwasser 122 495-497 1981.
    27. Ziegelbecker R. Zur Beurteilung der Fluoridbelastung in der Umwelt. Proceedings of the IVth International Conference Bioindicatores Deteriorisationis Regionis II. Liblice/Prague 28/6-2/7 1982. Czechoslovak Academy of Sciences, Ceske Budejovice 1986 pp 355-371.
    28. Walker G. Fluoridation. Poison on Tap. An Indictment of the Victorian Government Committee of Inquiry, Melbourne 1979-1980, into the Fluoridation of Victorian Water Supplies. Glen Walker, Melbourne 1982 (458 pages).
    29. Ziegelbecker R. Fluoride. Nichtöffentliche Sachverständigenanhörung "Fluoride". 10. Deutscher Bundestag. Ausschussfür Jugend, Familie und Gesundheit (13. Ausschuß). Stenographisches Protokoll des Bundestages Nr.57. Bonn 25.9 1985.
    30. Diesendorf M. The mystery of declining tooth decay. Nature 322 125-129 1986.
    31. Ziegelbecker R., Schöhl H. Submissions (pp 1-164). In: Pro oder kontra Fluorid. Nichtöffentliche Sachverständigenanhörung AOK Wissenschaftliches Institut der Ortskrankenkassen. Protokoll des Gespräches mit Fluoridgegnern am 6 Dezember 1985 im WIdO. WIdO-Materialien Nr. 29, Bonn 1986 (278 pages).
    32. Ziegelbecker R. Zur Frage eines Zusammenhanges zwischen Trinkwasserfluoridierung, Krebs und Leberzirrhose. gwf-Wasser/Abwasser 128 111-116 1987.
    33. Ziegelbecker R. On the Problem of Data Selections in Fluoridation Statistics. XVIth Conference of the Internatinal Society for Fluoride Research. ZYMA Auditorium Nyon (Switzerland) 31/8-2/91987.
    34. Ziegelbecker R, Ziegelbecker RC. On Water Fluoridation and its Relation to Cancer. Poster. XVIth Conference of the International Society for Fluoride Research. ZYMA Auditorium Nyon (Switzerland) 31/8-2/9 1987.
    35. Ziegelbecker RCh. Lognormal Distributions – a theoretical model for biomonitoring. Proceedings of the Vth International Conference Bioindicatores Deteriorisationis Regionis I. Ceske Budejovice 23-27/5 1988. Czechoslovak Academy of Sciences, Ceske Budejovice 1989 pp 37-43.
    36. Ziegelbecker R. Belastung durch Fluorid im Trinkwasser – Zusammenhang mit Krebs und Leberzirrhose. Proceedings of the Vth International Conference Bioindicatores Deteriorisationis Regionis II. Ceske Budejovice 23-27/5 1988. Czechoslovak Academy of Sciences, Ceske Budejovice 1989 pp 204-211.
    37. Ziegelbecker R. Natural Water Fluoridation: Multifactorial Influence on Dental Caries in 21 Cities Study. XVIIth Conference of the International Society for Fluoride Research. Budapest (Hungary) June 22-25 1989.
    38. Colquhoun J, Mann R. The Hastings Fluoridation Experiment, Science or Swindle? The Ecologist 16 243-248 1986; 17 125-126 1987.
    39. Colquhoun J. Child Dental Health Differences in New Zealand. Community Health Studies II 85-90 1987.
    40. Colquhoun J. Decline in primary tooth decay in New Zealand. Community Health Studies 12 187-191 1988.
    41. Yiamouyiannis JA. Water fluoridation and tooth decay: Results from the 1986-1987 National Survey of U.S. schoolchildren. Fluoride 23 55-67 1990.
    42. Colquhoun J. Fluoride and the decline in tooth decay in New Zealand. Fluoride 26 125-134 1993.
    43. Colquhoun J. Is there a benefit from water fluoride? Fluoride 27 125-134 1993.
    44. Ziegelbecker R. Stellungnahme zur Arbeit: Nell A, Steinhauser G, Schiestl W, Sperr W. Messung des Trinkwasserflüoridgehaltes in Vorarlberg. Brief an die Herausgeber. Wiener Klinische Wochenschrift 106 401-405 1994.
    45. Schöhl H. Gebißkrankheiten und Gesundheit. Medizinisch Literarische Verlagsgesellschaft mbH Uelzen 1994 (293 pages).
    46. Bruker MO, Ziegelbecker R. Vorsicht Fluor. emu-Velags GmbH, D-56112 Lahnstein, 4, Auflage 1995 (424 pages).
    47. Ziegelbecker R, Ziegelbecker RC. WHO data on dental caries and natural water fluoride levels. Fluoride 26 263-266 1993.
    48. Knutson JW. Dental Effects of Fluoride. In: WHO Expert Committee on the Public Health Aspects of Water Fluoridatio. WHO/DH/II, Geneva. 1957 pp 1-13.
    49. Künzel W. Caries decline in Deutschland: Eine Studie zur Entwicklung der Mundgesundheit. Hüthig GmbH, Heidelberg 1997 (351 pages).
    50. Wolfskehl O. Letter to Rudolf Ziegelbecker. Städtische Werke AG Kassel. 20/7 1971.
    51. Bergman-van den Burg L, Stichting Waakzaamheid Drinkwater. Letter to Rudolf Ziegelbecker. 21/3 1976.
    52. Minister van Volksgezondheid en Milieuhygiene. Leidschendam, 8 September 1976. Nederlandse Staatscourant 20 September 1976.
    53. Moolenburgh H C. Letter to Rudolf Ziegelbecker. Haarlem, October 1976.
    54. Miyazoki H., Motimoto M. Changes in caries prevalence in Japan. European Journal of Oral Sciences 104 452-458 1996.
    55.Kalsbeek H, Kwant GW, Groeneveld A, Backer-Dirks O, Eck AAMJ, Theuns HM. Caries experience of 15-year-old children in the Netherlands after discontinuation of water fluoridation. Caries Research 27 201-205 1993.
    56. Lekesová L, Rokytová K, Salandová M, Mrklas L. Oral health of children in Prague after the cessation of drinking water fluoridation. 4th Symposium on Preventive Dentistry. Prague 1996.

Kilde: International Society for Fluoride Research

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Jamen, nu turen er kommet til at holde fast ved fluor! Sig mig! Lærer de det aldrig? Og har de ingen samvittighed og ansvarlighed?!
    Næ.... I 1970 har en, ikke længere eksisterende tidsskrift NY TID OG VI (nr.3/1970) offentliggjort en artikel Fluor: værsgo' og spis soda!. Artiklen blev sendt til alle store aviser, der havde ignoreret den i store stil....

Fluor: værsgo' og spis soda!

Eller: Den halve sandhed om fluor

Af Julia Vøldan

Hvis nogen kom til mig og spurgte, om man kunne erstatte salt med soda i madlavningen, så ville jeg svare med et absolut nej. Men hvis vedkommende gik til professor dr. odont. Ingolf Møller med det samme spørgsmål, så var han efter min mening nødt til at svare ja! Jeg skal her forklare hvorfor:

Som bekendt er professor Ingolf Møller primus motor i fluorpropagandaen, og professorens hovedargument for, at det giftige industriaffald natriumflorid (NaF) kan erstatte drikkevandets ugiftige calciumfluorid (CaF2) er, at fluorionen er den samme i begge forbindelser. Efter min mening er dette et skoleeksempel på en halv sandhed, og det tragiske er, at hele fluorpropagandaen er bygget på denne halve sandhed, som faktisk er en løgn.

Med præcis samme bevisførelse kan man nemlig påstå, at soda (natriumkarbonat) kan erstatte kogsalt (natriumklorid), fordi natriumionen er den samme i begge forbindelser! Enhver kemiker kan lave mange flere grelle eksempler på en sådan falsk bevisførelse.

Nu kender alle mennesker soda og salt, så derfor vil ingen kunne narre dem til at erstatte salt med soda. Men ord som natriumfluorid og calciumfluorid siger intet som helst for de fleste mennesker, så derfor hopper de rask på limpinden, når en professor siger, at de to ting kan erstatte hinanden. Havde han derimod sagt den fulde sandhed: "Kom rottegift i drikkevandet", og "Giv Deres børn rottegift i tabletform", tror jeg nok, at alle havde betakket sig.

Natriumfluorid er nemlig den rene rottegift og blev i mange år næsten udelukkende solgt som sådan til 1,5 cent pr. pund. Det var først, da aluminiumsindustrien "ophøjede" sit affaldsprodukt til noget så fint som "tandmedicin", at prisen steg til over 30 cent pr. pund! Nu tjenes der mægtige summer på denne farlige rottegift, og store beløb anvendes til reklame og "studier i cariesprofylakse" (naturligvis med fluor).

Det kunne være interessant at vide, hvor store summer der er brugt, til "fluorstudier" her i landet, og hvem der har betalt dem. Det er i alt fald mere end mærkeligt, at den danske tandlægeorganisation ikke tillader sine medlemmer at advare folk mod natriumfluorid.

Ingen af de forældre, hvis børn får fluorskylning i skolen, har hørt fra skoletandklinikkens side, at det kan skade barnet, hvis det kommer til at sluge skyllevæske. Den ene mor efter den anden har fået sit barn hjem med stærke mavesmerter efter nedsvælgning af skyllevæske, og jeg har hørt om børn, som måtte holde sengen i op til 8 dage på grund af mavesmerter, opkastning og diarré. Det var først, da en portion natriumfluorid blev stjålet i en skoletandklinik, at det slap ud, hvor giftigt stoffet er. Pulveret blev efterlyst i Radioavisen, og der blev advaret stærkt imod det og sagt, at få gram var nok til at dræbe et menneske.

Da en kvindelig dr. med. for nylig i radioen i forsigtige vendinger advarede folk mod natriumfluorid, kom fluorprofessoren prompte i Aktuelt Kvarter dagen efter for at forsvare sin rottegift, og det gjorde han med en ny skæv bevisførelse. Han sagde nemlig som bevis for, at NaF ikke skulle være farlig, at "vi alle daglig får fluor igennem vandet og kosten".

Det, vi får daglig i Danmarks land, er naturlig calciumfluorid i drikkevandet og den organiske calciumfluorid, som er bygget ind i planter som rug, kål, spinat, selleriblade, boghvede m. fl. Altså noget helt andet end rottegiften natriumfluorid, som professoren absolut vil have prakket os på både i drikkevand og til mundskylninger m. m.

Så at sige alle fluorpropagandister jonglerer med NaF og CaF2 på samme måde som prof. I. M. Derfor har jeg tit spurgt mig selv: Er de blot dumme, eller vil de føre os bag lyset???

Denne artikel stod i NY TID OG VI nr. 3, 1970, og blev sendt rundt til Danmarks førende aviser - uden at det gav noget resultat.

Health News 2000

Kilde: Helsenyt.com

Bemærk venligst - artiklen er skrevet for 39 år siden! Og tandlægerne holder fortsat fast ved fluor-religionen. Det er min påstand, at de sidste mange års eksplosion af stofskiftesygdomme kunne tilskrives det uhæmmede forbrug af fluor i tandplejen og tandhygiejne i de små hjem. Fluor hører jo i samme grundstof-gruppe som jod - halogener. Hvad kan så nytte, at tilsætte jod f.eks. bordsalt - når skjoldbruskkirtlens receptorer er optaget af... fluor og jod kan derfor ikke optages i kirtlen? Læs mere....

Læs mere om fluor -> her!

Lignende emner

1. Det du IKKE ved om salt og binyrerne!
    By Tante Ana in forum Ældre kvinders sundhed og sygdom
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 09-09-08, 17:49
  2. Jod og stofskifte ( og fluor )
    By Anisa in forum Fluor
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 27-11-06, 20:02

Bookmarks

Regler for indlæg