Viser resultater 1 til 15 af 15

Emne: Statsborger

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Statsborger

Veeeee!!!

Jeg kan godt (for)blive statsborger

Jeg har svaret korrekt på 34 ud af 40 spørgsmål på Statsborger-quiz på JP. De (svar) skal bevise, at man er værdig til at blive statsborger.
    (Hmm... hvorfor kun 34? Burde jeg ikke svare korrekt på alle spørgsmål? )

Indfødsretsprøve
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    69

Standard Re: Statsborger

UPS !! Jeg kan vist ikke forblive Dansk statsborger

Har ellers rødder meget langt tilbage, men er for dum

Kun 29 rigtige.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Helga Se indlæg
    UPS !! Jeg kan vist ikke forblive Dansk statsborger
    Øv, Helga

Hvad skal du gøre og hvor skal du hen? ( )
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    69

Ja jeg må se hvilket land der både vil stille lejlighed og underhold
    til rådighed. Det må gerne være et sted med solskin og lidt varme.

Gad vide hvor det bliver : og så er der jo sproget. Jeg kan kun engelsk og tysk

Kunne jo også læse på lektien og blive her. Her er jo rart

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Jeg fik 35 rigtige, men kun fordi jeg havde smugkigget på de første spørgsmåls facitliste. Jeg anede ikke, at Island blev selvstændig i 1944, men så blev jeg da det klogere.

Hvorfor i alverden skal man vide det, for at blive dansker? Og hvorfor er det vigtigt at vide, at Danmark vandt EM i fodbold i 1992? Det undrer mig!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Det er simpelthen for langt ude.

Dvs. at en ordblind udlænding IKKE kan blive dansk statsborger.

Eller hvad med en dansker, der har været i udlandet i flere år, som skal på starthjælp?!

Se her, hvor vildt det kan være:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=6018

Og så er samtlige love og paragraffer ikke nævnt endnu.

Hertil kommer de seneste tiltag de seneste par dage.

Ja, man skal IKKE være ordblind eller dårlig til dansk, hvis man skal gennemskue den danske lovgivning - og det bare for at kunne få tag over hovedet og mad på bordet.

Så måske der alligevel er "logik" i at skulle kunne klare sig i testen... på en "bagvendt" måde.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Jeg er dansk og må gerne være det (men det er jeg nu ikke så stolt af ) jeg havde 36 rigtige men hold da op nogen til grin spørgsmål.... (jeg kom altså grimt i tvivl omkring dronningen) he he

men klarede den...

For fem år siden var jeg sq blevet sparket ud af landet tror jeg ....

Helga til hver en tid så hellere 29 rigtige og så besidde næstekærlighed og emptai, end at vide hvad svarene på de debile spørgsmål er , det har intet med at være dansk at gøre

Så jeg er ikke så stolt af at være dansker men er stolt af at være i et land hvor nogen stadig bryder sig om hinanden selv om det i ny og næ føles som om de er svære at få øje på

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Helga Se indlæg
    UPS !! Jeg kan vist ikke forblive Dansk statsborger Har ellers rødder meget langt tilbage, men er for dum Kun 29 rigtige.
    Du er i godt selskab, Helga

15 ud af 26 elever i 2.d på Tårnby Gymnasium dumpede også til den nu skærpede indfødsretsprøve..... og det sjoveste er, at det var klassens eneste "nydansker" som bestod testen bedst, med 38 korrekte svar, ud af 40. Sikken redelighed, hva`?

Kilde...

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    69

Ja jeg må nok indrømme at nogle af de spørgsmål er helt hen i vejret

Godt at der er andre end mig der ikke bestod, altså må det være spørgsmålene, der er noget galt med

De "nye" dansker der har været gennem den testm, må bestemt ha' smugtrænet. Hvor skulle de ellers vide alle de mærkelige ting fra ? :

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Man har jo altid kunnet læse svarene på Nettet, så det var bare at sætte sig på sin dertil indrettede og lære svarene udenad!

Det gjorde vores russiske "bonusdatter"! Hun klarede testen på 5 minutter - og blev samtidig 600 kr. fattigere! Det er skam ikke gratis at tage denne test, så man gør virkelig alt det, man kan for at gøre det surt for de mennesker, der gerne vil deltage i vores samfund!

Det koster en mindre herregård at blive dansk statsborger, skulle jeg hilse og sige!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2008
    Lokation
    midtjylland
    Alder
    69

Så er det da godt at man er indfødt. Har sparet 600 kr og en herregård

Så er det lige om de ved at de kan øve på nettet. Jeg anede det ikke. :o

Helga

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Jeg har svaret korrekt på 34 ud af 40 spørgsmål på Statsborger-quiz på JP. De (svar) skal bevise, at man er værdig til at blive statsborger.
    (Hmm... hvorfor kun 34? Burde jeg ikke svare korrekt på alle spørgsmål? )

Indfødsretsprøve
    Hmm... i mellemtiden har vi jo fået en "forbedret" version af dansk indfødsretsprøve, som denne aspirant til "dansker" har oplevet, uden varsel.... Jeg regner med, at denne test, som ligger på BT må være den nyeste opgradering, hvilken er blevet afsløret i at indeholde adskillige historiske fejl. Alligevel gælder den fortsat

Jeg har genset fornylig et ægtepar, der kom som politiske flygtninge til Danmark fra Østblokken en gang i 70-erne. Da de var jo statsløse FN-flygtninge iflg. konventionen - havde de et pas, som de kunne rejse med overalt i alle lande, der havde underskrevet konventionen (undt. fædrelandet) og havde derfor ikke så travlt med at blive statsborgere. En "konventions-flygtning" har jo alle rettigheder i sit modtagerland, som de indfødte - lige med undtagelsen af stemmeretten til Folketinget. Det kan man lissom godt undværre indtil der bliver plads og overskud til. Specielt, når man bruger sin tid på at få anerkendt sin medbragte uddannelse, som henholdsvis læge og civ.ing. - hvilket gør dem samtidigt til gode skatteydere, ikk`? I hvert fald tidens ånd taget i betragtning.

Det gik der jo så godt med, at udover det første år på sprogskolen har de begge været i uafbrudt beskæftigelse, hvilket var betinget af et omfangsrig brug af det danske sprog og et kendskab til de danske forhold, selv mange indfødte danskere ikke kan gøre dem kunsten efter.

Da de reelt fortsat er politiske flygtninge med alle rettigheder (undt. stemmeretten) inkl. retten til pension osv. kunne de blive ved med at forblive statsløse. Men de mente selv, at det var på høje tid at få bragt også det sidste i orden - statsborgerskabet. Og..... de dumpede begge to. De har simpelt hen ikke kendt nok til at huske datoer på de danske historiske begivenheder...

De sagde selv, at selv i deres hjemmeland, hvor de har tilbragt en masse år under uddannelse, sidst universiteterne - havde de heller ikke været helt vilde med at kunne remse datoerne op og deres historiske kendskab til deres hjemland - "begrænsedes" til at kende landets historiske rødder, dog ikke på "terpe-niveauet".

Lige pt sidder de og overvejer, hvad de nu skal stille op med den ultimative fornærmelse (som de opfatter det) som deres "nye" hjemmeland har udsat dem for, samtidigt med at deres flid og skattepenge var jo "gode nok" at kræve/opkræve gennem de sidste + 30 år.

De føler dem ganske enkelt fornedrede og manden er begyndt at stille spørgsmål ved vilkårene for bevilling af statsborgerskab. Han siger direkte, at hvis statsborgerskabets værdi skal gøres op i kendskabet til datoen for Grønlands ophør med at være koloni under den danske krone - er det måske ikke værd at tilstræbe.

Han kan ganske enkelt ikke fatte, at Dansk Folkeparti hellere vil have udlændinge som havde udenadlært testens svar - end de indbyggere, som i årevis havde bevist deres tilknytning til landet, er ankommet til Danmark med en dyr uddannelse på lommen, som de så har anvendt til samfundets bedste lige siden, som har betalt til fælleskassen og har overholdt alle landets love og skikke.

Selvfølgelig er det ikke så sort og hvidt som han nu fremlægger, fordi der er jo udmærkede mennesker som kan være tvunget til at ty til udenads-lære for at komme igennem nåleøjet.... Det er folks eget valg. Men han har alligevel en pointe - da det vitterlig ser ud til, at de "nydanskere" som er ankommet til landet for en menneskealder siden og hvis forudsætninger for at begå sig i det danske samfund er mindst lige så høje som de etniske danskeres - de bliver ligestillet med forholdsvis nyankomne og som umuligt kan have samme erfaringsniveau indenfor de danske samfundsforhold - som de gamle.

Der er et eller andet omkring de personlige "æres-begreber" vi har vist lidt svært ved at fatte, tror jeg. I hvert fald føler de begge sig så truffet nu, at de overvejer at tage deres pension med og rejse videre til et andet EU-land, hvor de er velkommen (som hun sagde) og hvor de kan få et statsborgerskab "smidt i hovedet" allerede efter 3 års ophold.....

Sikken redelighed, hva`?

Jeg har smugkigget på den "nye" indfødsretsprøve, og i dag ville jeg nok mangle lidt, for at kunne blive statsborger.

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Jeg prøvede den nye i går, og er ved at "opsige" mit statsborgerskab Jeg fik kun 25 rigtige, så jeg kan ikk være dansker, det kræver 32 rigtige De er sværer de spørgsmål, og jeg mente ellers jeg var nogenlunde med i det danske og udenlandske stof, men åbenbart ikke nok

Jeg kan sørme godt forstå at mange har svært ved den, både "alm" indfødte og de nye dansker
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Er der nogen her, der ved, hvad en kogræsseforening er?

Altså UDEN at klikke på linket eller søge på Google først.

Man skal jo, som bekendt - kende til begrebet kogræsseforening for at kunne finde på at søge på det, ikk`?

Så hvad (på stående fod) betyder ordet kogræsseforening?

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Anede det ikke og kan stadig ikke se logikken i den (har aldrig hørt ordet før)..

men fatter godt nok heller ikke den prøve der er længere oppe , jeg er lige med nød og næppe værdig til at være dansker , knægten på 21 skal sparkes ud af dk ..

Kors hvor er de latterlige de spørgsmål der er virkelig ingen nødvendig viden i andet end et par stykker af den test ..

Nå ja jeg havde 34 rigtige ..

Lignende emner

1. Dansk statsborger skudt og dræbt i Pakistan
    By Anina in forum Politik og samfund
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 01-07-08, 11:40

Bookmarks

Regler for indlæg