800.000 danskere sjofler tandlægen

Det skriver Politiken i dag her!. I indledningen til artiklen skriver journalisten, at det er "tandlægeskræk, pengemangel eller bare dovenskab holder 800.000 danskere væk fra tandlægestolen. "

Hmm, ingen af delene for mit vedkommende. Det, som holder mig væk fra tandlægerne er den kendsgerning, at kun de færreste tandlæger tager en klart og utvætydig afstand fra at stoppe kviksølv og fluor i munden på folk.

Mens jeg læste artiklen, kom jeg i tanker om et indlæg, som var postet her for et par år siden, og som handlede om en forholdsvis ny tandlægekæde, som havde masser gode hensigter og ønskede at yde en ansvarlig tandbehandling til sine patienter. Jamen lad mig så finde dette indlæg, og tage det med som en positiv alternativ til de problemer (kviksølv og fluor) man komme så rigeligt ud for hos "almindelige" tandlæger.

Jeg fandt indlægget og så gik jeg på hjemmesiden tilhørende dinTANDLÆGE-kæden. Sikken skuffelse.... Lige som andre, andvender også denne kæde både fluor og kviksølv.... Læs her hvad jeg har kommenteret det genfundne indlæg med..

Jamen, så læser jeg videre dagens artikel "800.000 danskere sjofler tandlægen" i Politiken. Og hvad ser jeg? Ja, jeg ser at [I]"»Forebyggelse og sundhedsfremme er utrolig vigtigt og kan medvirke til, at sygdomme og behandlinger kan undgås – også når det gælder tandsygdomme. Det er i det daglige, at den bedste forebyggelse finder sted, og derfor vil vi gerne sætte fokus på de helt basale regler for god mundhygiejne«, siger Elisabeth Gregersen, formand for Dansk Tandplejerforening.

»Den daglige tandbørstning kan dog ikke stå alene, for det er kun en professionel, der kan afgøre, om en mund er sund. Derfor er det bekymrende, at så mange voksne danskere kommer så sjældent til tandplejer eller tandlæge. Vi er meget opmærksomme på problemet og er derfor glade for at kunne gennemføre Sund Mund Måned med Colgate«."

Aha, den samme "Colgate", som fremstiller og sælger tandpasta med Triclosan! Den samme "Colgate", som udelukkende fokuserer på mundhulen og glemmer samtidigt, at en sund mundhuld vægter ikke højt, når resten af kroppen bliver syg af Triclosan? Og som oven i det hele, også støttes af Dansk Tandplejerforening??

Hvad siger det så, om de behandlings/rensemidler tanplejere organiseret i Dansk Tandplejerforening stopper i munden på folk, når tænderne skal renses? Hvordan kan man så have tillid til, at deres remedier er ugiftige, når de støtter Colgate og dermed også Triclosan-holdige tandpastaer?

Som jeg også skrev i en anden kommentar - giver jeg hellere helt afkald på tænderne, end jeg sætter mit helbred på spil, som følge af behandlingerne modtaget af samvittighedsløse tandlæger og deres tandplejere! No way!

Citer Oprindeligt indsendt af Børsen d. 17.10.2005
Irma stopper salget af triclosan-tandpasta
2005-10-17 14:02

Irma fjerner nu tandpastaen Colgate Total, der indeholder triclosan, fra hylderne. Det sker, fordi producenten har afvist at fjerne det miljøskadelige stof.

Som den første kæde i Danmark har Irma besluttet at stoppe salget af Colgate Total, der indeholder det bakteriedræbende stof triclosan.

Det sker, efter at Colgate i sidste uge meddelte, at det ikke ønskede at fjerne stoffet fra den populære tandpasta, selv om stoffet er kommet på EU's liste over skadelige kemiske stoffer.

EU har kategoriseret triclosan som "miljøskadeligt", og stoffet mistænkes for at gøre bakterier resistente over for antibiotika.

- Når Colgate ikke frivilligt vil fjerne stoffet, så vil Irma ikke frivilligt lægge hyldeplads til varen. Vores kunder skal være trygge ved de varer, de køber hos os, siger adm. direktør Alfred Josefsen, Irma.

/ritzau/

Fakta om triclosan
Produkter med triclosan

Triclosan er et bakteriedræbende kemikalie, der blandt andet bruges i kosmetiske produkter såsom tandpastaer eller deodoranter og i visse andre forbrugerprodukter såsom rengøringsmidler og tøj.

Kosmetik
De kosmetiske produkter, der indeholder triclosan, er typisk tandpasta, deodoranter, hudplejemidler og fodplejemidler. I kosmetik kan triclosan bruges enten i små mængder som konserveringsmiddel eller i større mængder som et kemikalie, der gør produktet bakteriedræbende.

Reglerne for kosmetik siger, at alle ingredienser skal fremgå af indholdsdeklarationen – så uanset hvad formålet med triclosan er, skal det stå på emballagen, om et produkt indeholder triclosan.

Miljøstyrelsen lavede i 2005 en kortlægning over forbruget af triclosan i Danmark. Den viste at forbruget af triclosan er faldet med 54 % i perioden 2000 til 2004. Dette fald er sket efter at Miljøstyrelsen og en række andre myndigheder kom ud med en anbefaling om at fravælge produkter med triclosan. Undersøgelsen viste også, at kosmetiske produkter er langt den største bidragsyder til mængden af triclosan med 99 % af den totale mængde, hvor størstedelen stammer fra produkter til tandhygiejne. Faldet i mængden af triclosan i tandhygiejneprodukter i omtalte periode var på 37 %, mens det for en gruppe af andre kosmetiske produkter var på 85 %. Den totale mængde af triclosan i kosmetiske produkter var i 2004 på 1787 kg.

Rengøringsmidler
Ifølge EU’s nye forordning om vaske- og rengøringsmidler fra oktober 2005, skal alle desinfektionsmidler og konserveringsmidler i vaske- og rengøringsmidler, der sælges til forbrugerne, deklareres på emballagen. Det gælder uanset hvor små mængder, produktet indeholder.

Brancheforeningen SPT, som er interesseorganisation for producenter og leverandører af kosmetiske produkter og rengøringsmidler, har oplyst, at rengøringsmidler beregnet på forbrugere i dag ikke indeholder triclosan. Miljøstyrelsens kortlægning fra 2005 viser da også relativt beskedne mængder af triclosan i rengøringsmidler med et fald på 46 % i periden 2000-2004. Den totale mængde af triclosan i rengøringsmidler var i 2004 på 21,6 kg.

For rengøringsmidler, der alene sælges til erhvervsmæssig brug, gælder det, at deklarationen ikke behøver at være på emballagen, såfremt de tilsvarende oplysninger findes i form af tekniske datablade, sikkerhedsdatablad eller lignende.

Andre forbrugerprodukter
Miljøstyrelsen foretog i 2002/2003 en undersøgelse, hvori der blev analyseret for indhold af 6 bakteriedræbende kemikalier i 19 forskellige beklædningsgenstande. Der blev fundet indhold af triclosan i fem produkter, nemlig i et par dametrusser, en sandal, to par cykelshorts og et par skiunderbukser. Undersøgelsen viser, at brugen af antibakterielt behandlede tekstiler og sko er mest udbredt inden for beklædning til sportsudøvere. Samtidig bekræfter undersøgelsen, at de antibakterielle midler markedsføres under flere forskellige navne.

Der er ikke krav til, at denne type forbrugerprodukter skal have fuld indholdsdeklaration. Man skal derfor se efter, om produkterne sælges som værende "antibakterielle", "meldug resistente", "bakteriehæmmende" eller lignende, da det betyder, at de kan indeholde et bakteriedræbende kemikalie.

Effekt på miljø og sundhed

Miljø

Triclosan er klassificeret som miljøskadeligt i EU, og skal mærkes med R50 (meget giftig for organismer, der lever i vand) og R53 (kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet). Undersøgelser har vist at triclosan er bioakkumulererbar, hvilket betyder, at koncentrationen af triclosan i dyr vil stige op igennem fødekæden.

Sundhed
Den primære sundhedsrisiko ved triclosan knytter sig til den mulige sammenhæng med resistensudvikling. Der er lav risiko mht. hudirritation og allergi, og der er ikke fundet tegn på kræftfremkaldende egenskaber ved triclosan. Der mangler dog stadig data på nogle områder, og EU’s videnskabelige komité har derfor i 2006 bedt om en fuld sikkerhedsvurdering fra industrien med henblik på at udarbejde en evaluering af sundhedsrisikoen ved triclosan i kosmetik.

Resistensudvikling
Flere laboratorieundersøgelser har vist, at triclosan er i stand til at danne resistente bakterier. Det frygtes, at der kan dannes krydsresistente bakterier, hvilket kan medføre, at sygdomsfremkaldende bakterier bliver mindre følsomme over for antibakterielle præparater. Der er dog endnu ikke set eksempler på dette uden for laboratorierne. Efter opfordring fra Danmark og Norge har EU’s videnskabelige komité for kosmetik i 2006 revurderet sikkerheden ved anvendelsen af triclosan. Konklusionen er, at der på nuværende tidspunkt ikke foreligger beviser på sammenhængen mellem brug af triclosan og udvikling af bakteriel resistens. Der er dog stadig mistanke om en sådan sammenhæng.

Hyppigt stillede spørgsmål om triclosan

Hvordan ved jeg, om der er triclosan eller andre bakteriedræbende kemikalier i et produkt?

Alle kosmetiske produkter skal have en fuld indholdsdeklaration – og af denne kan man se, om produktet indeholder triclosan. For rengøringsmidler er der krav om, at desinfektionsmidler og konserveringsmidler i vaske- og rengøringsmidler, der sælges til forbrugerne, deklareres på emballagen. Med hensyn til produkter som sportstøj, skærebrætter og lignende skal du holde øje med, om produkterne sælges som værende "antibakterielle" , "bakteriehæmmende" eller lignende.

Er der andre ord for triclosan?
"Irgasan", "Actisan", "Tinosan", "Lexol", "Ster-Zac", "Irgacid", "Irgaguard" og "Irga-care" er synonymer for triclosan. På indholdsdeklarationen for et kosmetisk produkt må der ikke bruges synonymer – her skal navnet triclosan bruges.

Er det fornuftigt at bruge desinficerende midler i sit køkken?
Der er intet, der taler for, at desinficerende rengøringsmidler er mere effektive over for skidt og bakterier end almindelige rengøringsmidler. Man kan næsten frygte, at de giver en slags falsk tryghed. Brug i stedet rene køkkenredskaber og vask hænder tit og altid efter du har arbejdet med råt kød, rå æg og grøntsager. Rengør knive og skærebrætter med almindelige rengøringsmidler og skyl evt. efter med kogende vand.

Virker tandpasta med triclosan bedre end almindelig tandpasta?
Grundig tandbørstning med almindelig tandpasta er fuldt ud lige så effektiv som tandbørstning med tandpasta med triclosan. Hvis du mener, du har brug for en særlig tandpasta, så spørg din tandlæge til råds.

Kilde: Miljøstyrelsen

Ja, spørg din tandlæge.... Men, måske er du heldigere end jeg var...

Mig bekendt fremstiller Colgate IKKE tandpasta uden fluor og de to typer Colgates tandpasta, som tillige indeholder triclosan er: Colgate Total og IColgate Total] Whitening.

Det "sjove" i det er, at det også er Politiken, der d. 21. september 2007 havde netop formidlet Tandlægeforeningens advarsel mod triclosan i Colgate-tandpastaer. Det andet "sjove" er, at trods Tandlægeforeningens officielle advarsel, er det endnu ikke lykkedes mig at træffe en tandlæge, der i klart tale har frarådet patienterne at bruge triclosan-holdige tandpastaer fra Colgate.

Hmm... set i dette lys, vil jeg tillade mig at udtrykke min tvivl om, hvorvidt Colgate gerne vil bidrage til folkesundheden med kampagnen "Sund Mund Måned". Jeg tror, at det handler mest om en indirekte reklame og salgstallene, specielt møntet på nye forbrugere - den næste generation, der er ved at være voksen og snart bliver voksne forbrugere med egne penge, som de kan bruge til at købe ris til egen røv for.... i forældrenes fodspor!

Læs om fluor -> her!