Da jeg, en gang i september, læste en tråd på Øresundsdebatten under overskriften Pas på hvad du får lavet i DK hvis du normalt har læge i SE - var jeg ved at falde af stolen... "Diskrimination" skreg jeg i tankerne.... "det kan man sgu bare ikke.... vel?" Eller kan man, og bør man? Når man er et svensk sundhedsvæsen?

Brugeren Diana skrev i sin trådstart følgende "advarsel":
Jeg har lige været indlagt på et sygehus i DK. Jeg bliver ved med, at have meget ondt, efter en undersøgelse/operation jeg fik og lavet, og har derfor brug for lige, at komme til en læge for, at tjekke op på, om det hele er ok!

Jeg ringer til nærmeste Vårdcentral, og sætter dem kort ind i forløbet, og ber om en tid. Det kan jeg ikke få, da jeg er udlænding, og har været indlagt på et hospital i udlandet. Så ved akut behov, er eneste mulighed at tage til Danmark.

For at jeg igen kan få lov, at benytte en læge heroppe, kræver det, at jeg enten venter et halvt år, eller får taget en masse test, for at se hvilke bakterier jeg indeholder... De vil sågar have podninger af alle steder jeg er stukket, hvilket man jo nærmest bliver over alt, efter et par dage på sygehuset.. Man må ikke engang komme ind i lægehuset, jeg skal komme op og ringe på, hvorefter de tager prøverne med det samme, og følger mig ud, da alle områder jeg har været i, skal sprites totalt af.

Jeg anede intet om de regler, så tænkte, at det var der måske andre danskere derude, der heller ikke gjorde.
Læs hele tråden her....

Det lader til, at vores sundhedsvæsen i Danmark har et så dårligt rygte, at alle de, som har været i kontakt med danske hospitaler indenfor 6 måneder inden deres henvendelse til de svenske læger/hospitaler - skal enten lade være, eller bliver tvunget til at lade sig screene for alskens smittestoffer, FØR de får lov til at modtage den svenske lægehjælp.

Skulle det være livsnødvendigt at blive behandlet akut på et svensk hospital eller klinik - inden der var gået 6 måneder siden den danske patients sidste, fysiske kontakt med det danske sundhedsvæsen - ser det ud til, at alt det pågældende svenske sted skal desinficeres fra gulv til loft...

Ikke særlig smigrende, hvis nogen spørger mig... vi er blevet spedalske, fordi vore sygehuser er beskidte, fordi vores læger/sundhedspersonale ikke vasker hænder godt nok, fordi hvor budgetterne skæres ned - sker det altid først på rengøringen, sterilisering og lignende.... Alt dette gør man med den begrundelse, at det er vigtigere at redde liv end at gøre rent... Er det nu sandheden? Eller er det blot endnu en søforklaring, som stammer fra, at rengøring og rengøringspersonale er i så ringe kurs, at deres indsats og arbejdsvilkår ikke "fortjener" samme samme respekt for opgaven, som alle de andre, fine faggruppers?

Og midt i alle disse overvejelser - lader det til, at patienterne og deres tarv rangerer lavest i hierarkiet.... De kan jo bare dø... og hvor er det mere "lovligt" at dø, end på et hospital? Læste for nogle måneder siden, at der i gennemsnit i Danmark, dør 13,5 patient om dagen, alene som følge af infektioner disse mennesker havde pådraget dem på sygehusene....

Den direkte anledning til, at jeg griber til tasterne er i dag, at endnu en ny bakterie har fundet vej til vores sundhedsvæsen.... C. dificile 027 er navnet på baccillen og den er velkendt bl.a. i England, hvor den er lykkedes at tage livet af 8.000 patienter i det britiske hospitalsvæsen....

I parentese bemærket - er jeg dødtræt af - hele tiden at skulle konstatere de negative ligheder mellem vores og det britiske sundhesvæsen. Hver gang vi slår en europæisk rekord i div. dødsfald m.v. - ligger vi enten en plads før eller en plads efter det britiske sundhedsvæsen... Trælst!

Sig mig en gang! Ville det ikke være den allerbedste BESPARELSE, man overhovedet kunne indføre på de danske hospitaler og i resten af det danske sundhedsvæsen - at opgradere rengøring OG hygiejnen til TOP-niveauet og derved spare alle de procedurer, behandlinger, efterbehandliner, komplikationer, redninger, døde skatteydere=tab af skatteindtægter m.v. - og derved at opnå kæmpe besparelser i alle de midler/penge - som i dag går til at behandle alt det - som folk i dag, alene pådrager dem på sygehuse!?

Ville det ikke være vidunderligt at opleve en sygehusstue skinnende og frisk, og vide at de hænder som skal røre ved een altid er rene, og vide at den wc-kumme man skal benytte altid er ren, og at hele ventilationssystemet over hele hospital er renset regelmæssigt en gang om året, og at alle isterninger til feberpatienter kommer fra rene ismaskiner, og at alle de mennesker, som man kommer i kontakt med på et sygehus har en ren krop - og altid kommer fra andre steder på sygehuset, hvor der er lige så rent og derved kan vi være trygge ved, at vi ikke bliver smittet med, hvad andre patienter måtte have "med" når de bliver indlagt på samme hospital? Ville det ikke være vidunderligt?

Er der så noget at sige til, at som tingene er i dag - at danskere i udlandet betragtes som potentielle smittekilder og behandles som spedalske?

"Da vi fik beskeden om fundet af denne bakterie, fandt vi ingen grund til at skræmme folk fra vid og sans ved at fortælle om det," siger ledende overlæge Karl M. Christensen fra Brørup Sygehus, der har været værst ramt af udbrudet.

Udbrudet med C. dificile 027 i Sønderjylland kommer oven i to store bakterieudbrud med de ligeså farlige ESBL-bakterier på sygehuse i Nordsjælland og for tiden raser et udbrud på Nykøbing Falster Sygehus med 40 smittede.

Mere i... Jyllands-Posten og på TV2