Viser resultater 1 til 10 af 10
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Icon4 Om lysterapi. Politiken igen-igen.

Tøv før du tænder terapilampen
    Behandling med lys hjælper tre ud af fire med vinterdepression. Men snak med lægen først, råder en ekspert.
    Foretag ikke hastekøb
    - skriver Politiken.dk:

"Men det kan være fornuftigt at tøve, inden man farer ud og poster penge i lysbehandlingsgrej til hjemmebrug, siger overlæge Henrik Dam fra Psykiatrisk Center Rigshospitalet i København.

»Man skal ikke sygeliggøre sig selv og anskaffe udstyr på et tvivlsomt grundlag. Har man symptomer, der kan tyde på en vinterdepression, bør man tale med sin praktiserende læge og ikke bare stille diagnosen selv og forsøge at løse problemet med en lampe. Symptomer som træthed kan stamme fra meget andet – i værste fald alvorlige sygdomme eller andre former for depression, som skal behandles helt anderledes«, advarer han.

(...) Hvorfor det intense lys virker, er der ikke entydig klarhed over.

Nogle forklaringer hælder til, at lyset stimulerer hjernens produktion af signalstoffet serotonin, som har indflydelse på humøret. Andre peger på, at lys bevisligt stopper hormonet melatonin, som gør os søvnige. Det er også muligt, at de to forklaringer hænger sammen."

Artiklen er så fuld af misinfo og fokuserer snævert på det betydningsløse for de fleste.

Hvis man skulle læse denne artikel som det var den skinbarligste, og den mest objektive sandhed - ville det også være YT at rejse til troppene, eller andre steder i verden hvor der er meget mere lys en hos os.

Og så selvfølgelig "skader det ikke", at sende folk med bagateller over til lægen, hvor fra de komme ud og direkte på apoteket, hvor de kan hente deres nye, giftige depressionspiller, der "selvfølgelig" er meget, meget sundere end en lyslampe? Selv om en lyslampe på tilbud er meget billigere end en månedsdosis af lykkepiller fra apoteket?

Selv oplysningen om at "undertrykke" melatonin er forkert. Melatonin er IKKE søvnhormon. Det er aminosyren Tryptopfan der fremmer søvnen og bliver omdannet til, ja, melatonin, men ikke før at man har været "udsat" for rigeligt med dagslys i løbet af de vågne timer, inden sengetid. Der bliver nemlig mere nattens melatonin af dagslyset, som stimulerer koglekirtlen INDEN sengetid.

Melatonin DANNES kun under dyb søvn og kun i ABSOLUT mørke, men skal "bruges" i alle livsprocesser i al den vågne tid. Derfor er det vigtigt at der er nok af den - men som sagt: jo mindre dagslys om dagen, desto mindre melatonin dannes om natten, mens artiklens budskab er nøjagtig det modsatte!. Og forkert!

Jornalister og deres eksperter er fandeme ikke til at regne med!
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: Om lysterapi. Fucking medier igen!

E-mail til journalisten helle.sindal@pol.dk

Vedr. artiklen "Tøv før du tænder terapilampen"

Hej Helle Sindahl

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan din arbejdsmetode må være, når du lægger dit navn til en artikel - som i den grad bygger på faktuelle fejl, hvad angår hormonet Melatonin, om hvilket du skriver: "Andre peger på, at lys bevisligt stopper hormonet melatonin, som gør os søvnige."

Det er korrekt, at lyset blokerer dannelsen af Melatonin i koglekirtlen. Men det gør lyset kun når man SOVER i et oplyst lokale.

Desuden er Melatonin IKKE søvndyssende, men tværtimod - opkvikkende - i løbet af dagen, hvor NATTENS produktion af Melatonin forbruges. Hvis man kommer i underskud af Melatonin fordi man ikke sover i fuldstændigt mørke, og hvor selv en lysstribe under døren hæmmer dannelsen af Melatonin - bliver ens helbred forringet, og en livskvalitet ligeså, hvis nattens "lys-forurening" for lov til at fortsætte over lang tid. Det er altså lige omvendt end det du refererer til. Verificerer du ikke dine kilder?

Hvad angår andre "advarsler" i din artikel, hvor du henviser til psykiaterens udsagn - er det ikke faldet dig ind, at du dermed formidler anvisninger til netop sygeliggørelsen af ganske almindelige tilstande, som helt naturligt opstår i den dagslysfattig vintertid? Og hvor er så (din) garanti for, at når folk tror på dig (din artikel uanset hvem du ellers henviser til) og trofast besøger sin læge - at de så ikke kommer derfra med en recept på psykofarmaka, hvis pris for et månedligt forbrug er dobbelt så høj end prisen for f.eks. en lyslampe fra Melissa? For slet ikke at forglemme - alle de kendte og ukendte, kort- og langtids virkninger af at stoppe kemikalier ind i hjerner på folk, på SÅ ringe et grundlag? Bare fordi de er naive eller bare har tillid til journalister? Hvordan kan du leve med det?

Det er selvfølgelig korrekt, at mennesker plaget af depressioner - de skal helst have hjælp inkl. lægehjælp. Men i den sammenhæng som artiklen bygger på - taler du og psykiateren til de mennesker, som reelt kun oplever en naturlig nedgang i deres humør og aktiviteter i den mørke tid. Jeg kan love dig for, at i denne anledning - vil det ikke være alvorligt deprimerede, som vupti - i anledning af vinteren - lige pludselig opdager at de er alvorligt syge af depression, vel? Nej. Artiklen rammer udelukkende ganske almindelige mennesker, som blot har et naturligt behov for mere lys end den danske vintertid kan byde på. Men du sender dem alligevel til lægen efter lykkepiller? Er 400.000 danskere på lykkepiller ikke nok? Skal tallet nu fordobles i vintertide? Synes du selv det er forsvarligt?

Desuden - hvis artiklens budskab skal hænge sammen - må man også hellere fraråde folk at rejse til syden i vintertide i så fald. Hvis de vel at mærke gerne vil rejse efter lyset, og solskin. Det vil, i så fald, være i overenstemmelse med psykiaterens budskab, du så fint formidler - at de i stedet for at bruge penge til en rejse - hellere tager til lægen for at blive behandlet for deres "lyslængsel".

Kan du ikke se, hvor grotesk det bliver, når bare en faktuel fejl sniger sin ind i konteksten og jeg kan derfor garantere dig for, at det bliver IKKE psykiateren - men du selv, der bliver kompromitteret af at have offentliggjort disse sludder i avisen. Det er nemlig ikke alle læsere som er for sløve til at gennemskue det du skriver. Men lige netop det er måske underordnet for dig? Skriver du kun for dem, som ikke er så velorienterede? Eller skriver du for alle? Hvis det er det sidste - har du ikke gjort det godt nok denne gang.

Alt der er helbred- og helserelateret - og hvor informationerne kan påvirke andres liv i lang tid fremover - er nødvendigt at udføre med den allerhøjeste grad af objektivitet og kildekontrol. Vel at mærke, hvis man er en journalist, der ikke bare renskriver for alle og enhver.

Med venlig hilsen
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Hvem ved - måskè Helle Sindal får en lille "bonus" for det røvslikkeri af en artikkel hun her har fremtryllet lige inden juletid.

Jeg vil bare lige tilføje at jeg er så glad for mit "lysbad" her hver aften, og som har kostet mig det sølle beløb af 56,- for to pærer. Ha, nu kan jeg gå jule- og vintermånederne i møde med mere energi og ophøjet julestemning - noget som det ellers plejer at knibe gevaldigt med (også uden at lide af depression) - og heldigvis også uden unødig konsultation hos lægen.

Tak for dit råd Anina - det virker

KH
    Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: Om lysterapi. Politiken igen-igen.

Det kunne sagtens forløbe på denne måde, at en eller anden ping hos en/flere medicingiganter, som sælger antidepressiv medicin kommer pludselig i tankerne om, at der er jo vintertid fra i morgen og en hel time mere med mørke i døgnet, kan få nogle mennesker til at fare på indkøb efter en dagslyslampe. Hvis ikke med det samme, så som julegave. Uha! Det ville være slemt for alle disse penge, som folk så ikke bruger på apoteket og i stedet, bare får det bedre med.... LYS!

Tænke, tænke, tænke... jo! der var jo en hel bunke psykiatere til sidste beværtning med ægtefæller osv. når der skulle afholdes et gratis "kursus" på et mondænt hotel et ellers andet skønt sted i verden. Hvad med lige at kontakte en af the boys og hviske ham i øret, at tiden er inde til at "advare" befolkning mod de stygge dagslyslamper, som stjæler penge ud af lommerne på de stakkels aktionærer, som lige pt i forvejen slås med finanskrisen, ikk`?

Psykiateren ved jo i forvejen, at de danske journalister er sløve og ellers skriver det de får besked på - så hvorfor ikke starte et sted og lige hviske i øret på et par stykker, at her er en "nyhed" de kan fylde avisspalterne med.

Journalisten skriver hvad der bliver sagt, måske forsøger lige at grave lidt baggrundsviden frem, blander tingene sammen, tjekker ingenting og fyrer en artikel af. Og så ruller nyhedsstrømmen, denne gang om dagslyslamper!

Det "skader" jo heller ikke, at køen hos de praktiserende bliver længere, så det ikke kun er apotekerne og medicinale virksomheder, som scorer kassen på sådan en "advarsel". Og bagefter kommer politikere, beskæftigelsesministeren, sundhedsministeren, statsministeren, Arbejdsgiverforeningen, Håndværksrådet, Jyllands-Posten og velhavere fra Whisky-Bæltet etc. - og sammen med den borgerlige del af Folketinget - HYLER HELE KORET OM DE SYGELIGE DANSKERE, som bare er ude efter at pive over det mindste, og blive sygedagpengeBYRDEN for statskassen. Aller tiders vand på den politiske mølle!

Selvfølgelig ikke alt sammen bare pga. en sølle dagslyslampe, men der er mange læsere af Politiken og blot hver femte af dem tager advarslen til sig - begynder det at tælle med i det store samfundsregnskab. Særlig når der også efterhånden kommer tonsvis af andre "advarsler", som negativt påvirker befolkningens evne og motivation til at være selvhjulpen. Alting skal snart gå over lægeklinikken - fra og med ganske almindelige vitaminpiller og opefter. Læs gerne Må vi ikke holde os selv sunde og raske? og du vil forstå hvad jeg mener.

Min ordstrøm er blot et kvalificeret bud på, hvilke motiver (end "omsorg" for de mørkeramte) kan ligge bag årsagerne til, at artiklen overhovedet er skrevet. Artiklen kan jo også være skrevet af lutter dumhed, ikke sandt? Men uanset motivet ER artiklen skrevet og kan modvirke læsernes lyst til selvhjælp med en underlig begrundelse (om at dette blokkerer for "rigtig" behandling), idet det er klart, at når en dagslyslampe ikke virker, fordi den deprimerede fejler andet end lysmangel, kan det heller ikke afholde nogen fra at søge læge, eller hur?

Når depressionen bare fortsætter, trods lysbehandlingen - hvilket kunne tyde det på, at der er tale om den slags depressioner, som kræver lægehjælp - hvad er så problemet? Dagslyslampen kan højst "forsinke" den syges henvendelse til læge med ganske få dage, hvis den syge, vel at mærke - overhovedet kan finde på at kontakte lægen.

Det kan umuligt være dagslyslampens "skyld", hvis en fortsat deprimeret ikke ønsker lægebehandling, på trods af at vedkommende ikke har oplevet bedring ved dagslyslampen. Så spørger jeg igen: Hvad er problemet så?!

Og hvad er der så galt i, at i de mange (3 ud af 4) tilfælde, hvor dagslyslampen virker (iflg. den selvsamme citerede psykiater), bliver det antal færre henvendelser til praktiserende læger, som jo efterhånden er vidt berømte for at behandle alle slags kriser - fra personlige og til div. smerter - med netop lykkepiller, hvorved disse mørkeramte reelt løber en risiko for, at blive "sygeliggjort" med en recept på lykkepiller i hånden, selv om deres ærinde oprindeligt var harmløs og forbigående. Jeg spørger bare!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

I dag, den 26. oktober 2008, kl. 8:14 er svar fra Politikens Helle Sindal landet i min indbakke:

Hej

Tak for din kommentar. Er oplysningen om melatonin forkert, retter vi den under fejl&fakta.

Jeg har vanskeligt ved at følge dine ræsonnementer ang. udskrivning af psykofarmaka til folk, som ikke har brug for det. 'Vinter-symptomerne' kan jo som nævnt i artiklen stamme fra helt andre tilstande - eller være ganske harmløse.

Venlig hilsen
    Helle Sindal

Tak for svar, Helle Sindahl

Som det efterhånden er beskrevet indenfor læren om den anvendte markedsføring af informationer - er det overskrifter, der fænger hurtigst og præger mest den almindelige læser. Og således præpareret - optages resten af budskabet i overensstemmelse med denne prægning. Hvad en journalist selv mener med sin artikel er sagen uvedkommende, idet det afgørende er hvordan artiklen bliver læst af sine læsere og her er det netop afgørende, at kunne sætte sig selv i læsernes egne præferencer, for dermed at sikre, at ens artikel bliver læst, som det er meningen. Det er svært, men det er ikke umuligt og selv behæftet med en varierende grad af usikkerhed - er det bedre end slet ikke at forsøge at tage højde for det.

M.h.t. en rettelse i fakta-boksen - hvis man vil korrigere et budskab eller en information - er det kun et selvstændigt dementi, som virker efter hensigten. En "justering" af info i en fakta-boks bliver sjældent set af dem, som allerede er faldet i med begge ben. Hvorfor skulle de vende tilbage til en artikel de allerede har læst en gang?

Nye læsere, de læser også overskrifter først og det er langt fra alle, som i det hele taget - læser indholdet af fakta-boks. Inkl. undertegnede. Der skal være noget ekstraordinært fængende, før man gør det. Så alt i alt, regner jeg med, at din artikel vil fortsætte med at formidle den forkerte oplysning om melatonin. Og netop i dette emne er dine "kilder" i et fornemt selskab med bl.a. Kræftens Bekæmpelse, hvis fornemme forskere har ligeledes formidlet "uldne" oplysninger om melatonin i deres pressemeddelelse om Natarbejde og brystkræft. Og listen over tilsvarende misinfo er lang.

Det er derfor meget bedre, at sørge for at den første artikel er uangribelig - end at skulle skadebegrænse senere.

Jeg har vanskeligt ved at følge dine ræsonnementer ang. udskrivning af psykofarmaka til folk, som ikke har brug for det. 'Vinter-symptomerne' kan jo som nævnt i artiklen stamme fra helt andre tilstande - eller være ganske harmløse.

Venlig hilsen
    Helle Sindal

Du kan kun have svært ved at følge min ræsonnement, hvis du i virkeligheden ikke er klar over, hvor nemt, hvor rigeligt og hvor mange mennesker bliver sat i "lykkepille-terapi" pr automatik i dagens lægelig praksis på huslægeniveau. Det undrer mig, at en journalist ikke er klar over det.

Men netop fordi du er journalist burde det ikke volde dig nogen form for praktiske problemer, at afklare din fagligt begrundet, obligatorisk tvivl, også uden min hjælp, medmindre jeg helt har misforstået den journalistiske gerning. Internettet svømmer over med efterretninger om netop disse forhold og man kan passende begynde på infohjemmesiden Lykkepille.info, hvor adskillige kilder kan udforskes nærmere og hvor man ikke kan undgå at finde rette stikord til videre søgning.

Derudover findes der i massevis af presseartikler, som i tidens løb havde behandlet emnet.... Min egen interesse ("frygt") er dog først blevet trigget frem, da jeg læste første gang om, at selv børn bliver nu også behandlet med psykofarmaka, dvs. hvor problemerne kan spænde fra almindelig utilpasning, "uvorne unger", udygtige forældre, pædagoger eller lærere, eller blot en svær pubertet - bliver lægernes svar på disse "problemer" kun alt for ofte - lykkepiller. Men ingen skal bilde mig ind, at der er lige pludseligt blevet født i tusindvis af specielt mentalt svagelige børn, eller børn som fødes med andre psykiske lidelser, eller børn med særlig depressive anlæg - end tilfældet var den gang jeg selv var mor til et barn og hvor det end ikke kunde falde nogen ind, at fylde ungerne med antidepressiv medicin, for at klare pædagogiske problemer. Eller omsorgssvigt/omsorgsudygtighed. Men det er sørme billigere, at dope ungerne med psykofarmaka, end at hjælpe familien genne forbigående vanskeligheder. Gad vide, hvilken psykiater/medicinal virksomhed er fremkommet med denne lysende idè/forslag i sin tid.

Da jeg først var blevet opmærksom på dette forhold - begyndte jeg at se mig omkring - og er blevet umådelig chokeret, da det var gået op for mig, hvor mange recepter og i hvilken (ringe) anledning danske praktiserende læger udskriver psykofarmaka til alle-og-enhver, som værende et universelt middel mod så at sige alle former for følelsesmæssige udsving i menneskenes liv.

Lykkepiller er blevet udviklet og oprindeligt markedsført til behandling af endogene depressioner, dvs. indefra kommende, opstået i personen selv. "Endogen" betegner sygdomme opstået uden ydre årsag, f.eks. på arvelig basis som manio-depressiv psykose og skizofreni, endogen depression m.v. Min egen mor (og hendes mor og mormor) har haft en endogen depression hele sit liv, også længe før hun blev voksen og lige så længe før hun blev gift, fik børn osv. Så det kender jeg på nært hold og ved derfor, hvor heldig jeg selv er, da jeg gudskelov slap for selv at blive ramt af denne sygdom.

At "man" lægeadministrativt har afskaffet begrebet "endogen depression" i 1995 med diagnosesystemet ICD-10 - har ikke gjort "endogen depression" mindre "endogen" af den grund. Alligevel er denne diagnose nu tryllet væk og i diagnose-systemet ICD-10 er der ikke længere diagnoser som beskriver en årsagssammenhæng, og derfor kan en depression nu ikke længere betragtes som kommende indefra pga. f.eks. hjernens medfødte kemi....

Dette har lukket op for sluserne og efter 1995 er det konsekvensfrit at behandle hvad som helst med psykofarmaka. Meget lukrativt for medicinalindustrien, indsatsbesparende for psykiatrien og huslægeordningen og til enhver ulempe for almindelige mennesker af den gruppe, som ellers kun lider af forbigående, akutte og reaktive former for livskriser.

Her har du et kvalificeret bud på, hvorfor "psykiske sygdomme er eksploderet" i Danmark og hvorfor dem, som før blot skulle hjælpes til at komme igennem krisen og sorgen - styrkede af denne erfaring - i dag blot fortsætter i årevis som dopede zombier, uden de mentale færdigheder som gør mennesket selvhjulpen og magtende at støtte andre, som senere måtte komme ud for lignende, da vi hindres i at erhverve os de rette erfaringer, nu vi ikke længere kan få lov til at gennemleve vores kriser.

Bemærk blot, at jeg ikke her taler om reelt psykisk syge mennesker, men kun om os almindelige, det store flertal, som af og til kommer ud for livskriser af forskellig art... eller lider af - lysmangel. Samme lysmangel - som din artikel nu henviser folk til at konsultere lægerne for at få behandlet virkningen af. Og det burde ikke komme bag på dig, at disse mennesker befinder dem nu i en reel risiko for, at vandre ud fra lægekonsultationen med en recept på lykkepiller i hånden, som følge af den "advarsel" du har formidlet i din artikel.

Det er relativt harmløst at anmelde diverse forbrugsgoder/produkter i en praktisk hverdag. Men lige så snart man begiver sig på sundhedsrelaterede emner - hvor man ved, hvor modtagelige de usikre forbrugere er og hvor sårbare de også er, idet alle ønsker at bevare helbred og velvær - bør man væbne sig med ekstraordinær grad af faglig skepticisme og skrive sig bag øret, at i disse emner er "eksperter" en part i sagen og derfor kan ikke blot slippes uverificeret gennem nåleøjet, uden en kritisk gennemgang af deres budskaber. Hvorfor? Fordi oplysninger og kommentarer journalisten formidler - kan udgøre forskel mellem godt og dårligt liv, for dem som læser. Eller værre - man kan dø af at lytte til dårlige råd. Derfor.

Lægerne er ikke guder. Lægerne er mennesker, som alle os andre. Lægerne kan, som alle os andre - tage fejl, være "politiserende" og vildfaren. Præcis som i alle andre faggrupper - kan lægerne både være gode og dårlige læger eller - gode eller dårlige mennesker. En overlæge-titel er INGEN garanti for, at der findes en dygtig og etisk-funderet læge bag. Lægerne har intet monopol på sandheden og specielt ikke læger, som i den grad, som tilfældet er i Danmark - samarbejder med en anden part i sagen - medicinalvirksomhederne. Det er ufattelig meget mere, at disse medicinale virksomheder kan tillade sig at sætte i værk i Danmark, hvor de eksempelvis ikke kunne bedrive tilsvarende i USA eller i andre lande. At den selveste amerikanske lægemiddelstyrelse (FDA) endda betaler for, at visse forsøg gennemføres i Danmark, idet det er juridisk/politisk "for farligt" at gennemføre tilsvarende i USA - taler sit eget sprog.

Kun journalisten kan stille sig imellem læseren ("offeret") og parterne i sagen. Dette er, hvad jeg ellers troede var en af journalistikkens vigtigste opgaver.... Men ikke i tilfælde hvor journalisten reelt blot ukritisk formidler oplysninger fra den ene part og negligerer behov for at kontrollere, om dette nu også er hele sandheden, hinsides al tvivl. Og er der tvivl - det er der jo altid - er der også anledning til at tage den med i omtalen af diverse sandheder... For en ansvarlig journalist. Og for et ansvarligt bladhus.

Med venlig hilsen

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Linda Se indlæg
    Tak for dit råd Anina - det virker

KH
    Linda
    Selv tak og fortsat godt... lys

Jeg har været ude på nettet i dag, for lige at stikke fingeren i jorden og se, hvad der er pt af sortiment i dagslyslamper. Og jeg blev klog af det. Meget klog!

Jeg blev så klog, at jeg kan nu se, at ganske almindelige mennesker, som har en almindelig indtægt eller er på sygedagpenge, kontanthjælp eller andre ringe indkomster - de kan end ikke drømme om at kunne anskaffe dem en dagslyslampe - fordi priserne er generelt bare UBLU! I hvert fald - hvis man nøjes med at lede efter dagslyslamper og vil dvale ved de hits, der er flest af på Google.

Opgiv ikke!! Der er andre muligheder. Vær kritisk når du læser diverse artikler og anbefalinger af dagslyslamper, hvis priserne render op i flere tusinde kroner per styk. De er ikke de eneste saliggørende. Ikke så det ligner.

Der er to slags dagslys-lyskilder som kan bruges til formålet. Den første er de "rigtige" dagslyspærer, man kan skrue ind i en almindelig, "aflagt" bordlampe. Den anden er en almindelig sparepære i lysstyrken på mindst (gerne stærkere) 15 wat, hvilket vist nok svarer til den gammeldags 150 W glødepære, men som dog udsender et anderledes lys end glødepæren gjorde. Det er ikke biolys, men midt imellem, og virker meget bedre end intet biolys, hvis man ikke har andre muligheder.

Når det er sagt, så er der dog at finde dagslyslamper til "menneskepriser", man dog skal lede noget mere ihærdigt efter. Sådan en lampe har jeg fundet et uventet sted - i en netbutik, som ellers handler med materialer til patchwork. "Deres" dagslyslampe er sammenklappelig og kan medbringes overalt, hvilket sikkert er meget praktisk når man skal ud og dyrke sin interesse med andre quiltere - eller også hjemme ved sybordet. Eller bare andre steder i huset. Prisen er angivet i norske kroner - hvorfor ved jeg ikke, men i danske kroner burde det svare til noget omkring dkr 609,79 inkl. moms iflg. dagens valutakurs. Guilternes Dagslyslampe findes på hjemmesiden Patchwork-gaarden.dk. Man bør dog først sikre sig, om denne lampe kan tilsluttes lysnettet eller er batteridrevet.

Flere dagslyslamper til menneskepriser kan man finde i anden netbutik, som også forhandler artikler til patchwork - Postgaardens Patchwork. Her er der en del af forskellige udformninger til priser fra 399,00 og til 899,00 - med moms regner jeg med, idet der ikke er oplyst om det modsatte. Så er der en TCM Dagslyslampe til "nu-pris": 399,00

Sidste år har Bilka forhandlet dagslyslamper fra Melissa omkring juletid til ca. 8-900 kr. Efter jul blev de alle sat ned til 399,- hvor en kæmpe stabel kasser stod midt i butikken. Den samme Melissa Lysterapi Lampe kan fås nu i ALSTRØMs netbutik til kr. 499,95.

Man kan også se efter dagslyspærer i netbutikker som forhandler helsekost. Sådan en netbutik er Naturoghelse.dk med et flot udvalg af biolys, men her bør man først sikre sig, at man kan acceptere deres porto for forsendelser. De har noget "firkantet" politik på dette punkt, så vidt jeg ved.

Det korte af det lange er - ikke at lade sig afskrække af de høje priser på dagslyslamper og dagslyspærer, som dukker op når man surfer på nettet, men at fortsætte til man finder den pris man kan betale.

For mig handler det ikke om at tage brødet ud af munden på forhandlere, men mest om at dem, som ofte har allermest brug for en dagslysbelysning i den mørke tid - de syge eller de, som af en eller anden grund ikke kan betale de høje priser - alligevel kan få mulighed for denne stemnings-løft - der i forvejen ikke er for meget af hvor de er og (over)lever. Derimod de "mondæne" priser kan betales af dem, der har råd.

God og lys vintertid til alle

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Helle Sindal: Jeg har vanskeligt ved at følge dine ræsonnementer ang. udskrivning af psykofarmaka til folk, som ikke har brug for det. 'Vinter-symptomerne' kan jo som nævnt i artiklen stamme fra helt andre tilstande - eller være ganske harmløse.

Så så, Helle Sindal Læser du ikke aviser? Det sker med jævne mellemrum, at vi læser om "lykkepille-epidemien", som er resulteret i, at forbruget er fordoblet på ti år. Det er jo ikke noget, man bare går ud og henter i supermarkedet, vel? Læger med deres receptblokke skal der til, før folk kan gå hjem fra apoteket og fortsætte med at dope dem - hvor en god, gammeldags knus, lidt opmærksomhed eller LYS - kunne føre dem igennem stemningens bølgedal og på den anden side, hvor man lever fuldt ud.

Iflg. Karin Garde - overlæge i psykiatri ved Sct. Hans Hospital må man frygte, "at begrebet depression bliver mistolket. Der er nemlig hvert år flere og flere danskere, som får ordineret lykkepiller mod noget, som de små piller i virkeligheden slet ikke hjælper imod.

- Vi ser desværre folk, som får ordineret lykkepiller mod tristhed og ordinær modløshed. Og det er en fejl. Lykkepillerne er for at bekæmpe en sygdom, som depression og andre psykiske lidelser er, og derfor er det vigtigt, at man kun giver lykkepillerne der, hvor de har en effekt, siger Karin Garde."

Men så kommer professor og overlæge ved psykiatrisk center på Rigshospitalet Lars Kessing. Han ser intet galt i at 400.000 danskere er på lykkepiller. "I hans øjne er det høje forbrugstal positivt, da det er et udtryk for et sundt sundhedsvæsen.

- Jeg synes, der er noget positivt i, at så mange danskere får medicinen. For jo mere velfungerende et lands sundhedshedsvæsen er, jo større vil forbruget af medicin også være."

NØJ! Og jeg, som troede, at sundhedsvæsenets succeskriterie var netop det modsatte: færre syge og flere raske eller helbredte. At være så effektiv og så helbredende, at FÆRREST muligt patienter skulle i langtids- eller livsvarig medikament-behandling - med undtagelse af (selvfølgelig) de kronisk syge. Men "modløshed" og "tristhed"? Come on mand! Tag og vågn op, før du udtaler dig!

Han tilføjer i samme åndedrag, at i Afrika er der intet ordentligt sundhedsvæsen og der har depressive ingen anden udvej end selvmord. Hmm... i Afrika behøver de ikke begå selvmord. De dør sgu af sig selv af sult, krigshandlinger eller begge dele. Der må sgu være en grænse for, hvor primitiv en tankegang (og ubegavet) en dansk professor i psykiatri har lov til at lufte offentligt. Eller er det måske den sædvanlige arrogance, hvor en narcissist vitterlig tror, at han taler til en bunke idioter, som labber hvert af hans bevingede ord i sig med tak og kryben i støvet. Men det er en anden historie. Sorry for denne bemærkning.

Hjalp det lidt på uvidenheden - Helle Sindal? Ellers kan du selv læse denne lille artikel her i BT, som kun er den sidste af rigtig mange om emnet, gennem de sidste mange år.

Hop ikke på limpinden - piger og drenge. Få jer biolys og se hvordan det arter sig med stemningslejet og velbefindendet, nu i vintertide. Hjælper det ikke - er det så først der grund til at overveje et besøg hos lægen og en recept på lykkepiller.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    76

Jeg har selv brugt biolys siden 2000, hvor jeg på et internationalt patchworktræf blev introduceret for biolys som håndarbejdslys - og som en ekstra bonus, skulle dette lys også hjælpe mod vinterdepressioner. Det var et tysk firma, der solgte disse lyspærer.

Jeg købte en af dem, og jeg har KUN rosende ord. Min vintertristhed forsvandt fuldstændigt, og som håndarbejdslys var (og er stadig) den fremragende, idet farverne på stoffet ses lige som i dagslys - helt korrekte! En anden kæmpefordel er, at pæren ikke bliver varm. Dvs. man kan sidde helt tæt under den, hvilket er en fordel, når den bruges som håndarbejdslampe.

Den første pære holdt i 4 år. Jeg bestilte en ny hos en helskostbutik i Tyskland, og den bruger jeg stadig så godt som hver aften, når jeg sidder med mit håndarbejde.

Ulempen er bare, at man kan ikke få en lampe herhjemme, der er velegnet til så store pærer - den er 13,5 cm lang - i hvert fald ikke nogle, der er til at betale. Når min nuværende pære en gang med tiden står af, så kan man i dag heldigvis få rigtig pæne standerlamper i mærket Ott-light.

Jeg har set en lampe hosPatchworkkælderen i Kolding. Hun har en ganske pæn stander-/arbejdslampe, som bliver mit næste spar-sammen-projekt! Der fås også en lille transportabel lampe, som man kan tage med sig i tasken. Det er altså smart!

En dagslyslampe burde ALLE anskaffe sig.

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

SÅ ENIG, Anne

Vi er jo midt i julegave-sæsonen, og jeg håber, at vinterdepressionen er overstået for mange efter juleaften, altså de heldige, der får en dagslyslampe i julegave.

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Det korte af det lange er - ikke at lade sig afskrække af de høje priser på dagslyslamper og dagslyspærer, som dukker op når man surfer på nettet, men at fortsætte til man finder den pris man kan betale.

Og nu er dagslyslamper kommet på jule-tilbud i METRO. METRO er et supermarked for momsregistrerede og for at handle derinde skal man have et METRO-kort. Mange arbejdspladser og nærmest alle selvstændige har et METRO-kort. Det er almindeligt brugt, at man kan låne kortet og handle i METRO alligevel, selv om man ikke selv ejer èt.

Man kan også bede den virksomhed man er ansat i, om at rekvirere et personligt medarbejder-kort til METRO. Det er en rettighed enhver METRO-kunde har, så der er ikke nogen svinkeærinder her. Det er til og med gratis og der er ikke sat en grænse for, hvor mange personlige merdarbejder-kort en METRO-kunde kan rekvirere.

Der er to dagslyslamper at finde i METRO på tilbud pt:

EXIDO dagslyslampe til dkr. 498,75

EXIDO dagslyslampe til dkr. 623,75 (med auto-sluk, 24-timers alarm og baggrundslys i displayet.

Begge tilbud gælder fra torsdag d. 27. november til og med onsdag, d. 10. december 2008

PHILIPS Wake-Up Light med clockradio til almindelige pærer, men som jeg ville fluks udskifte med biolys-pære, hvis jeg skulle have den. Prisen for den er i METRO dkr. 748,75, men kan vist fås lidt billigere andre steder, f.eks. hos El-giganten.

God vinterlys

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Jeg kan se, at der er run på dette emne fra Googlefarere på jagt efter info om lysterapi i vintertide. Jeg vil derfor gerne tilføje, hvad jeg selv mener er den ultimative, bekræftende udsagn om lysterapiens, dagslyslampernes og lysets velgørende modgift mod vores skandinaviske mørke i årets mindst fem måneder....

Vi mennesker kan beskyldes for alskens indbildninger, for at være vildfarne, for placeboeffekten - alt kan bruges for at sikre salget af antidepressive lægemidler i den bedste (for medicinalfirmaer) sæson på året - vinteren. Jeg kender sågar til læger, som i fulde alvor advarer deres patienter mod at få "for meget lys" og nogle af dem endda har den frækhed, at påstå dagslyslampernes "skadelige UV-stråling" de mener deres patienter skal advares imod. Derimod recepterne på antidepressiva, ja, de er heeelt trygge at indløse på apotekerne. Jeah right!

Katte er ikke en interessant målgruppe for vores recept-skribenter og dagslyslampernes kritikere. Katte og dem taler jo heller ikke samme sprog og kan ikke diagnosticeres med depression, hvor det kun handler om vintermørkets påvirkning af sindsstemninger. Men katte, lige som andre dyr - de opsøger aldrig hvad der ikke er godt for dem, vel?

Det var også en kat og dens flugt fra skyggen på et solbeskinnet tag, der havde været Niels R. Finsens første inspiration den gang, han var en medicinstuderende og endnu ikke vidste, at hans arbejde vil redde tusinder af mennesker i hans samtid og i senere generationer ved hjælp af lyset og sollyset.

"Danskeren Niels R. Finsen sad i sine egne tanker under det medicinske studium og lagde mærke til en kat, der lå på et tag lige under hans vindue. Katten flyttede sig hele tiden ud i solen, efterhånden som skyggen nåede den. Den danske vinter kender ikke megen sol, og da Finsen ville i arbejde med konstruktionen af en maskine, der kunne erstatte sollys, lo den danske lægestand ham ud. Derfor helbredte han sit første tilfælde af hudtuberkulose, Lupus, på Elektricitetsværket i København - og ingeniørerne lo ikke." Kilde...

Også dengang var det lægerne, som gjorde nar af en kollega, der ikke fulgte de mølædte professorers regime, og ignorerede de kollegiale hensyn. Og også dengang var det ikke-læger, der havde støttet og hjulpet til, hvad der viste sig senere at være en velsignelse for tusinder af syge. Men lige som dengang - også i dag findes tumper, som forsøger at skræmme offentligheden til at svøbe sig i klæder til halsen og gemme sig væk fra dagslyset og solen, bag tykke gardiner. I Danmark, hvor solens styrke er så beskeden, at D-vitaminet i huden kun kan genereres i sommerens tre måneder? Vi bliver sørme direkte syge af at adlyde deres advarsler.

Allerede for et år siden eller to, har vi her på sitet forsynet os selv med dagslyslamperne i vores hjem i Danmark og Norge. Siden kom der ikke flere beretninger om, at den mørke tids indtræden har lagt en dæmper på vores færden, humøret, lysten til at tænke og reflektere, hvilket vi ellers har oplevet de forudgående år. Tværtimod - stik imod logikken, er vi i dag lige så kvikke året rundt, som vi før var kun i de lyse måneder.

I et af de små hjem bor der et par katte, der har adopteret dagslyslamperne og nu tager et lysbad foran flere gange om dagen. Lige som Finsens kat på det solbeskinnede tag, opsøger nu "vores" katte dagslyslampen flere gange mens den er tændt efter mørkets frembrud og til sengetid.

Heldigvis læser katte ikke aviser.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Hedeture igen igen - jeg flytter lige herop :-)
    By Sally in forum Overgangsalder - generelt
    Svar: 11
    Nyeste indlæg: 05-05-05, 13:09

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg