Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    68

Icon3 Sammenhæng mellem fibromyalgi og stofskifte (II)

Om Dr. John C. Lowe og hans arbejde med lavt stofskifte og fibromyalgi.

Selv om vi befinder os i en stofskifte-kategori her på Overgangsalderen.net - er jeg efterhånden nået til den erkendelse, at i visse (mange) tilfælde, kan en ubehandlet, fejlbehandlet eller underbehandlet hypothyreose (lavt stofskifte) udvikle sig til fibromyalgi og kronisk trætheds syndrom.

Problemet med hypothyreose er, at den sniger sig på sit offer over mange år og der skal vitterlig voldsomme bloprøveresultater, før nogen læge gider få fingeren ud. Derfor går mange, mange mennesker, flest kvinder, med "sin" hypothyreose gennem meget lang tid inden der bliver taget hånd om den. Eller meget værre, viser disse forbistrede (og primitive) blodprøver ikke det, som er anerkendt af lægerne - får man lov til at gå permanent ubehandlet. Det er i disse tilfælde, at man må frygte, at fibromyalgi udvikles og efterhånden invaliderer tusinder og millioner af mennesker.

Det er sørme interessant med disse blodprøver. Signalhormonet TSH, som indikerer en underaktiv tilstand i skjoldbruskkirtlen - ja, det skal ligge på et bestemt maximum, før lægerne mener, at der er et problem som skal behandles.

Problemet er bare, at de (lægerne) er heller ikke indbyrdes enige om, hvor højt/lavt bør TSH ligge, før en patient har krav på behandling. I vores broderland - Norge - varierer det fra landsdel til landsdel. Mens i den ene landsdel bliver man forkyndt syg af hypothyreose allerede ved TSH-værdi på 3 - i en anden landsdel skal TSH helt op på 10, før man allernådigst anerkender patientens sygdom.

Ligeledes verserer denne "konflikt" om, hvor højt/lavt et TSH-tal bør være, før man anerkender nødvendigheden af en diagnose/behandling - fra land til land i Europa og fra kontinent til kontinent. Det er altså ikke sygdommen, men lægerne selv, som bestemmer, hvornår en sygdom (her hypothyreose) er en sygdom.... De er, i sandhed - blevet guddommelige - de læger

Kendsgerningen er dog den, at TSH skal enten være umålbart eller max op til 1 - når der ikke er brug for TSHen at "meddele" behov for mere skjoldbruskkirtelhormon. Alt derudover er tegn på, at skjoldbruskkirtlen ikke danner hormon nok. Men så længe dette er fortsat et diskussionsemne lægerne imellem, uden at de erkender behovet for at reagere, før patienten er så syg, så skaderne er fremskredne - kommer der flere og flere til, som er ubehandlet, fejlbehandlet eller underbehandlet - og faren for udvikling af fibromyalgi hos mange hypothyreosesyge vil stige.

Det er min påstand, at de fleste af os, hypothyreose patienter - er udsatte for risikoen for at udvikle det, som jeg personligt og for egen regning kalder for fibromyalgi syndrom. Ligeledes er det min påstand, at så længe diagnosticerede med fibromyalgi ikke udredes (kompetent!!) for hypothyreose 1 - vil de fortsætte med at være syge. Så længe der kun anvendes denne sølle og utiltrækkelig Thyroidea-screening, bestående kun af fastlæggelse af værdi for TSH-signalhormonet og Totalt T4 - vil enormt mange syge blive overset og udvikle følgesygdomme, herunder fibromyalgi.

Jeg hører til dem, som på det kraftigste fordømmer og forkaster lægernes famlende i mørke behandling af fibromyalgi-smerter med antidepressive lægemidler - for famlen i mørket er det, tillige med det største svigt en læge kan præstere i forhold til Hippoktrates' løfte - "til nytte for de syge efter magt og evne og beskytte dem mod enhver skade og uretfærdighed." Jeah. Right!

Engang, for mange år siden dukkede en tanke op i mit (dengang medtagne) hypothyreose-sind. Tosset tanke, men måske ikke så tosset alligevel. Det ultimative offer bragt af læger, som har forstået at hormonsygdomme er i virkeligheden de vigtigste sygdomme, som er værd at forske i, idet når hormonerne er i orden og i balance - er alt andet også i orden. De allerfleste sygdomme behandles og betragtes som selvstændigt eksisterende, mens jeg selv hælder efterhånden til den tanke, at der ikke findes "systemiske" sygdomme, som ikke har sin oprindelse i hormonelle problemer....

Jo da, man kan brække ben og hofte, man kan blive født med misdannelser eller genetisk betingede anlæg for sygdomme; man kan blive udsat for for forgiftninger, smitte og lignende, hvilket stort set er det, man kan komme ud for uden at have et hormonelt problem som kilden til tilstandene.... Alt andet, i større eller mindre grad er forårsaget af, at en eller flere af vore hormonkirtler fungerer forkert og at kroppens store og livsvigtige hormonelle feedback-system falder ud af sync, med udvikling af alskens sygdomme til følge.

Alligevel har vi en masse lægelige specialer, som hver for sig udforsker hvert sit... uden at erkende det fælles grundlag for alle disse specialers virkefelt. Antallet af "sygdomme" eksploderer. Lægerne føler dem mere og mere magtesløse og midt i alt dette - vælger flere og flere at "bogføre" deres patienter under psykiatriske kategorier.

Der er så mange endokrinologer (og andre læger), som hårdnakket påstår, at hormonelle sygdomme, herunder først og fremmest hypothyreose - kan "nemt" behandles med en "lille pille" om dagen. Det har de fået at vide af den "lille pilles" producenter og af den gruppe patienter, som den "lille pille" kan hjælpe. Derimod alle de patienter, hos hvem denne "lille pille" ikke virker efter hensigten - ja, de må være hypokondere eller værre.

Men hvis dette er sandheden for de læger, at "lille pillen" ubetinget virker - og her tænker jeg på det ultimative offer, jeg havde nævnt lige før - burde der ikke være noget problem (for disse læger) med, enten med radiojod eller ved operation - selv at underkaste sig en reduktion eller bortfjernelse af lægernes egne skjoldbruskkirtler og på denne måde - omsider - at træde ind i deres patienters verden, hvor lægerne selv - omsider - kan erfare dem til, hvad en syg eller død skjoldbruskkirtel betyder for sundheden, tilværelsen og fremtiden. Hvis denne "lille pille", som de sagesløse patienter spises af, FØR de bliver bortrangeret under psykiatrien - er nok - bør det ikke være noget problem for disse læger, selv at underkaste sig samme skæbne, som de byder deres patienter, vel?

Jeg har dog den lumske mistanke, at det i så fald - lige pludselig - er "noget andet" og at set i forhold til lægens egen person, trivsel og velfærd - ikke længere er bare noget, som kan ordnes med en "lille pille" om dagen. Vel?

De bedste læger inkl. endokrinologer jeg har hørt om (i verden) er faktisk de læger, som enten selv har sygdommen tæt på eller er selv ramte. Til dem hører den højt respekterede belgiske læge Thierry Hertoghe som rent faktisk selv er syg af hypothyreose og tillige er den fjerde generation af "hormonlæger", der hver ligeledes var syge. Intet under, at han og de læger han underviser - udviser en helt anden, respektfuld holdning over for både deres patienter og sygdommen, samt en omfattende respekt for betydningen af kroppens hormoner.

En god læge er som en kunstner. Han/hun har en forestilling, men ingen vished. Alligevel går han/hun i gang med at udforske hver sin patient individuelt og ud fra det - i denne rækkefølge - retter sin opmærksomhed på det generelle, for igen at veje viden og erfaring mod hinanden, for til sidst - at tage chancen og iværksætte en behandling, dog altid parat til - at ændre fokus og tænke videre.... og justere behandlingen undervejs, iagttage og lytte til patienten med respekt og tillid.

At der findes hypokondere, som misbruger denne respekt og tillid - kan ikke retfærdiggøre, at man udnævner denne omstændighed til et generelt udgangspunkt hvorfra hver patient betragtes først. Det ville reelt betyde og medføre TERM-modellens allerede (i det danske sundhedsvæsen) udbredte paradigme: "Alle patienter bør betragtes som hypokondere, indtil det modsatte er bevist". Det burde ikke kunne accepteres af nogen læge med selvrespekt i behold.

Hele denne lange indledning tjener et formål og dette er - at henlede de maltrakterede hypothyreose- og fibromyalgi patienternes opmærksomhed på, at selv om de ikke findes i vort lille land - findes altså ude i verden læger, som føler, tænker og handler anderledes, end vi er vant til her hos os. Og at disse læger vælger at gå mod strømmen og bringe upopulære hos kollegerne budskaber frem, som reelt redder liv - i mere end en betydning.

Dr. Lowe hører til de læger, som har viet sit liv til at udforske og løse gåden om fibromyalgi, som en sygdom, der er direkte forbundet med stofskiftesygdommen hypothyreose. Han har skrevet oceaner af artikler, behandlet tusinder patienter og hans erfaring på dette felt et stor.

Alting tager tid, også indsamling af viden og udvikling af indsigt... Hos os begyndte det for ca et år siden, da vi fik stykket sammen et langt indlæg om forbindelsen mellem Lavt Stofskifte, Fibromyalgi og Kronisk Trætheds Syndrom.

Senere kom Karina til os, med sin personlig beretning om hendes egne erfaringer med at behandle fibromyalgi med thyroid-hormoner og binyrebarkhormon. Karinas erfaringer begynder med, at hun finder Dr. Lowe på internettet, læser om hans arbejde og begynder selv at følge anvisninger - med, ifølge hende selv - forbløffende resultater...

Alt i alt - havde jeg derfor besluttet at skrive til dr. Lowe og bede om tilladelse til at oversætte nogle af hans artikler, idet hans navn og arbejde er stort set ukendt i Scandinavien, på trods af, at vores solfattige liv opfylder adskillige kriterier for udvikling af netop disse sygdomme dr. Lowe beskæftiger sig med... i modsætning til et totalt fravær af det rette fokus hos vore egne læger.

Vi har nu fået et svar og en tilladelse til at oversætte dr. Lowes artikler, hvilket bliver gjort over de første måneder i det nye år. Det er en krævende opgave, hvorfor det er nødvendigt at undgå hastværk. Når arbejdet er fuldført, vil vi sende teksterne til dr. Lowe, som gerne vil have dem offentliggjort på sine hjemmesider til gavn for de scandinaver, som kommer forbi og måske ikke har sprogkundskaber på niveau, hvor de kan få gavn af oplysninger. Det sidste dog nævnes med den særlige forståelse for, at mange langtidssyge af hypothyreose, fibromyalgi m.v. oplever et voldsomt fald i deres koncentrationsevne samt tab af de kognitive færdigheder, herunder evnen til at følge og forstå en tekst forfattet på et fremmed sprog, selv om dette sprog før i tiden var fuldt behersket. Derfor.

Korrespondancen med dr. Lowe følger med i næste indlæg - indtil videre på engelsk.

Mod og god bedring - kære venner
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    68

Icon3 Re: Sammenhæng mellem fibromyalgi og stofskifte (II)

Anisa til Dr. John C. Lowe, Mon, 10 Nov 2008 22:45:20 +0100

Dear Dr. Lowe

On behalf of a private, non-commercial site in Denmark, I would like to request permission to translate 3 of your articles into Danish. Since the Danish, Swedish and Norwegian are closely aligned - will benefit all these translations thyroid-related patients in Scandinavia as well as directing them to appropriate sources of knowledge on Drlowe.com

We are a small site for older women, but it is the only site in Denmark, which contains alternative info on thyroid disease and treatment.

Synthroid (Eltroxin/red.) is God in Denmark and there are no other sources of knowledge in Danish, which can lead desperate hypothyreose and fibromyalgia patients to knowledge other than the "approved". In our age is the knowledge of English is not obvious why we ask for permission for the translation.

We earn no money on our activities and we are only interested in informing and directing our readers to the appropriate sources where they can get other and better information about their condition than they can get from the Danish Endocrinologists and other doctors.

Special fibromyalgia patients are in a bad situation because fibromyalgia is considered a mental illness in Denmark and Danish doctors massive ignores the recognition of Fibromyalgia as physical illness: http://www.enfa-europe.eu/index.php?id=19

To give the sick a little encouragement and to refer to the appropriate sources of knowledge - I will therefore ask for permission to translate the following of your text into Danish:

1. What Your Hypothyroid Patients Should Know about Synthroid
    2. Welcome to DrLowe.com
    3. Fibromyalgia & Thyroid Disease

Thanks in advance

Sincerely, Administrator/Overgangsladeren.net

(Med forbehold for egne, rustne engelskkundskaber )

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    68

Standard Re: Sammenhæng mellem fibromyalgi og stofskifte (II)

Dr. John C. Lowe svarer på e-mail fra Overgangsalderen.net:

1. mail: Mon, 24 Nov 2008 16:26:38 -0700 (MST)
    Dear Anisa,

I apologize for not replying to your email before now. Yes, indeed, please do translate, reprint, and distribute the articles. After you translate them, do you mind if we post them to drlowe.com so that we will have them available in Danish?

Something you might want to consider is this: Instead of translating and reprinting the third article on fibromyalgia and thyroid disease, you may prefer to reprint a more recent article. It was published in the journal Thyroid Science and is an update of the third article. The web page address of the more recent article is below: Inadequate Thyroid Hormone Regulation as the Main Mechanisme of Fibrimyalgia: A Review of the Evidence (PDF). For your convenience, I am also attaching to this email the pdf version of the article.

I will be grateful if you will let me know the status of the care of fibromyalgia patients in Denmark, Sweden, and Norway. Here, the rheumatologists remain closed-minded about the possibility that fibromyalgia is simply a set of symptoms from too little thyroid hormone regulation of cell function. Rather than looking for a real solution to patients’ symptoms, they merely promote the use of potentially-harmful drugs for what at best is slight and brief symptom reduction. It is a tragedy, but such is modern medicine in its profit-minded opposition to science.

Thank you for your interest in the articles, Thyra. I do hope they do some good for Danish-speaking patients.

Kindest regards,
    Dr. John C. Lowe

Board Certified: American Academy of Pain Management
    Director of Research: Fibromyalgia Research Foundation
    Editor-in-Chief: ThyroidScience.com
    The Woodlands/Houston, TX USA
    (603) 391-6061, Dr.Lowe.com (Web.Archive.org)
    About Dr. John C. Lowe (Web.Archive.org)

2. mail: Mon, 24 Nov 2008 17:41:27 -0700 (MST)
    Dear Anisa

I first read your email several days ago, and I responded to it tonight without first rereading it. After sending the permission email to you, I did reread your email, and in it, of course, you told me of the lamentable plight of fibromyalgia patients in Denmark. It is horrific! In my opinion, diagnosing fibromyalgia as a psychological disorder is the practice of pseudoscience and quackery. Your doctors sound ignorant and unscientific.

I back up this judgment with scientific evidence. It is contained in a chapter from my book The Metabolic Treatment of Fibromyalgia. I have attached a pdf copy of the chapter (McDowell Publishing Co.) Feel free to translate, reprint, and distribute it. Please, however, be exact in your interpretation, and ask someone who knows Danish well to review your translation to ensure that you have precisely interpreted. I ask this because my arguments valid and my statements true only so long as they are precisely as stated in the chapter.

Again, I'll be grateful if you will provide me with a copy of your Danish interpretation. Also, if you do interprete the chapter, please give me credit as shown at the top of the first page.

I very much hope the content of this chapter gives solace to some fibromyalgia patients in your country. It is tragic that your doctors falsely accuse them of having psychological disorders when in fact they only have a physical one, and one that is treatable. All best wishes to them and you,

Yours sincerely,
    Dr. John C. Lowe

Board Certified: American Academy of Pain Management
    Director of Research: Fibromyalgia Research Foundation
    Editor-in-Chief: ThyroidScience.com
    The Woodlands/Houston, TX USA
    (603) 391-6061, Dr.Lowe.com (Web.Archive.org)
    About Dr. John C. Lowe (Web.Archive.org)

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    68

Icon3 Re: Sammenhæng mellem fibromyalgi og stofskifte (II)

Citer Oprindeligt indsendt af Anisa Se indlæg
    Vi har nu fået et svar og en tilladelse til at oversætte dr. Lowes artikler, hvilket bliver gjort over de første måneder i det nye år. Det er en krævende opgave, hvorfor det er nødvendigt at undgå hastværk. Når arbejdet er fuldført, vil vi sende teksterne til dr. Lowe, som gerne vil have dem offentliggjort på sine hjemmesider til gavn for de scandinaver, som kommer forbi og måske ikke har sprogkundskaber på niveau, hvor de kan få gavn af oplysninger. Det sidste dog nævnes med den særlige forståelse for, at mange langtidssyge af hypothyreose, fibromyalgi m.v. oplever et voldsomt fald i deres koncentrationsevne samt tab af de kognitive færdigheder, herunder evnen til at følge og forstå en tekst forfattet på et fremmed sprog, selv om dette sprog før i tiden var fuldt behersket. Derfor.
    Jeg kan kun beklage, at det endnu ikke var muligt at finde plads til at oversætte de udvalgte artikler.

Artiklerne, der bliver oversat, dog denne gang uden (desværre) faste løfter om hvornår det sker - er følgende:

Fibromyalgia & Thyroid Disease - og for at belyse lægens faglige baggrund: Biographical Sketch, Curriculum Vitae: John C. Lowe, Issues & Commentary and Interviews, Talk, Publications.

Dr. Lowe har tillige anbefalet artikel: Inadequate Thyroid Hormone Regulation as the Main Mechanism of Fibromyalgia: A Review of the Evidence

Alle disse værdifulde kilder til oplysning bliver oversat, men på nuværende tidspunkt er det ikke muligt at love oversættelsen til en bestemt dato.

Relateret: Hvad hver stofskiftepatient bør vide om Synthroid (alias Levaxin, alias Eltroxin)!
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Lignende emner

1. Lavt stofskifte før bl.a. Fibromyalgi og KTS ?
    By Anina in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 9
    Nyeste indlæg: 09-12-08, 12:36
  2. Fibromyalgi og motion
    By Anne in forum Ældre kvinders sundhed og sygdom
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 19-07-08, 14:00
  3. Fibromyalgi - og kviksølv i tænderne
    By Anina in forum Ældre kvinders sundhed og sygdom
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 26-03-08, 16:58
  4. Forbindelse mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte