Viser resultater 1 til 13 af 13
    Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard Ribbensteg med sprød svær i Halogen Ovn

Vores lille julefrokost i dag skulle være ganske traditionel, og dertil hører jo ribbensteg med sprød svær. Jeg har aldrig været en ørn til at få sværen sprød på en ribbensteg, så jeg tænkte, at når chancen for, at sværen blev sprød alligevel var minimal, så kunne jeg lige så prøve lykken og stege den i halogenovnen.

Jeg lagde en ribbensteg på omkring 1 kg på den høje rist og satte ovnen på 200 grader og timeren på 60 minutter.

Jeg havde først ridset sværen helt ned til kødet og gnedet den godt ind med salt samt stukket laurbærblade og hele nelliker ned i sværen.

Efter ca. 20 minutter kunne jeg se, at stegen hurtigt tog farve, så jeg satte graderne ned til 180 grader.

Efter den planlagte time kunne jeg godt se, at sværen ikke var boblet op, så sprød var den helt sikkert ikke blevet, og hvad gør man så? Jeg satte risten ind i den store ovn oven på en staniolbeklædt bradepande og satte grillen til!

Og ved I hvad? - efter få minutter boblede sværen lystigt, og aldrig har vi fået så lækker og velsmagende ribbensteg - MED sprød svær og det hele!

Det allerbedste er, at der er ikke en fedtet ovn der skal gøres ren!

Så når en ribbensteg kan blive så vellykket i halogenovnen, så kan alt lykkes, er jeg sikker på! Jeg har i hvert fald overgivet mig, og selv min skeptiske mand måtte bøje sig for ovnens kvaliteter!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: Ribbensteg

Citer Oprindeligt indsendt af Anne Se indlæg
    Efter den planlagte time kunne jeg godt se, at sværen ikke var boblet op, så sprød var den helt sikkert ikke blevet, og hvad gør man så? Jeg satte risten ind i den store ovn oven på en staniolbeklædt bradepande og satte grillen til!
    Jeg ved ikke med sværen (endnu), men med ovn-frikadeller (af lidt fastere fars) gjorde jeg det - når frikadellerne var færdigbagte, at jeg penslede dem med kokosolie (høj rygepunkt) og så skruede ellers op på 250 grader. De blev pænt brune hele vejen rundt.... Om man kan gøre det samme med svær, ved jeg ikke, men vil prøve det næste gang.

Dejligt at det gik så godt med ribbenstegen. Halogen Oven ER kult rundt om i verden. Og det er den ikke uden grund. Det sværeste er nok at omstille sig til brugen af et køkkengrej, som fungerer lidt anderledes end man er vant til.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Jeg har også lavet steg i halogen ovnene jeg gjorde det omvendt startede med 180 i ca 40 min og så op på 200 de sidste 20 min (under skarpt opsyn ) inden jeg satte den ned havde jeg lige givet sværene et kog et par minutter i en stegepande og mine svær blev sprøde så prøv det Anne

Og den oven kult ja jeg bruger næsten ikke den anden mere om så det er at bage en kage så tænker jeg alternativt for at finde noget bagegrej der kan gå ned i halogen ovnen for jeg vil helst ikke bruge den store, for 14 dage siden var det min datters tur til at have den månedlige kage med i skole og for at gøre det nemt for hende at slæbe så havde vi besluttet os for muffins he he .. og der måtte jeg kapitulere og smide dem i den store ovn ... for 30 muffins det kunne jeg altså ikke få plads til i halogenen ...

Men at de også blev gode vidnede mail boksen om aften på der var ikke mindre end 7 mail hvor ungerne havde været hjemme og bede deres forældre om at få fat i den opskrift og nu er jeg altså ikke den store gourmet så mig og datteren sad og grinede mens vi skrev opskriften ...

Her er den

Du tage cyklen
    Du køre i brugsen
    Du går til hylden med med og her kigger du efter en æske med muffins på
    Du køber den
    Du putter vand og smeltet margarine i
    Du fylder dejen i de små medfølgende forme
    til sidst sættes de i ovnene ca 15 min på 200 grader

Men at de bliver gode det vidner min mail boks om og vi fik da også et par grin tilbage med mail

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Helle - det med at koge sværen i en stegepande først, vil jeg prøve næste gang. At starte med 180 grader er helt sikkert også en god ide, så min næste flæskesteg bliver garanteret endnu mere pefekt!

Tak for tippet!

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Anne...

Jeg forsøgte dine angivelser om temperatur og tid i halogenovnen, og min steg blev perfekt.... også sværen.

Jeg gjorde, som det eneste derudover, at jeg hældte vand i bunden af ovnen. (som så kan bruges til sovsen).

Så jeg forstår ikke, hvorfor sværen ikke bliver sprød.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Måske er det, fordi jeg ikke kom vand i bunden, for den blev jo sprød og lækker efter få minutter under grillen.

Registreringsdato
    Jun 2007

Ja, Anne. Det er måske vandet, der er det "hemmelige trick".

Jeg er ingen kok, men havde heller ingen problemer med svær i traditionel ovn.

Men i traditionel ovn har jeg også altid brugt vand... og nogle gange "snydt" med grill til sidst.

Men lad os skrive her, når vi næste gang har prøvet igen.

"De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

jeg lavede kam steg i går og prøvede at lade være med at koge sværene (har altid lært at koge dem først)

Sværene blev sprøde og jeg havde også vand i bunden (det har jeg også når jeg koger dem så om det er det der gør det ved jeg ikke ) men mine svær blev sprøde om end lidt hårde at bide i syntes jeg ...

Når man koger dem først så kommer der sådan nogen bobler på og de er sprøde men meget bløder at bide i , skal lige siges at den steg jeg lavede i går skulle have 2 timer og jeg ved en time hældte lidt vand henover...

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Jeg har endnu ikke prøvet hverken ribbensteg eller svinekam i halogen ovnen, men min erfaring siger mig, at det uanset hvad, falder meget forskelligt ud om sværen bliver sprød, og jeg stager mange flæskestege, i sær i december.

Efter at have prøvet forskellige tips og tricks gennem tiden er jeg blevet enig med mig selv om at gøre det samme hver gang, altså gnider med salt, sætter lauerbær etc. i og så bare ind i ovnen ( alm. ovn ) 200 grader og så den tid der passer sig for den vægt stegen har.

Og nogle gange bliver sværen perfekt, andre gange er den sprød i hver ende af stegen og blød i midten. Og grill eller andre trick har bare ingen virkning i de tilfælde, om jeg så hoppede på tungen herfra og til verdens ende.

Jeg tror simpelthen det har noget at gøre med det enkelte stykke kød, om det bliver sprødt eller ej.

Men vil da prøve i halogen ovnen næste gang vi bare selv skal have steg Claus og jeg

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Jun 2007

I kan se her, hvad en ekspert mener om sprød svær.

http://jp.dk/jptv/mad/article1199191.ece

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: Ribbensteg med sprød svær

Danske Slagterier har udgivet en pjece om flæskesteg og deri kan man læse følgende om sprød svær:

NÅR DU VIL HAVE SPRØDE SVÆR….

Sørg for at sværen er ridset smalt og helt ned til kødet. Rids sværen med ½ cm's mellemrum - undgå at ridse i selve kødet. Har slagteren ridset stegen, så gå den efter, nogen gange er ridserne ikke dybe nok - specielt ikke i siderne.

Vær omhyggelig med at få salt ned mellem alle sværene og sørg for at sværen ligger vandret under stegningen, fx ved at lægge stanniol eller kartoffelstykker under stegen i den side der er lavest. Hvis der ønskes boblende svær, skal ovntemperaturen op på 225-250 grader.

NÅR SVÆRENE MOD ALLE ODDS IKKE BLIVER SPRØDE….

Så tag stegen ud af ovnen, når den har opnået en centrumtemperatur på 65 grader. Skær sværen af stegen, og del dem, så de ligger en og en. Læg dem i en bradepande og skru ovnen op på 225 250grader. Pak stegen i stanniol så den holdes varm. Hold øje med at sværene ikke bliver for mørke, og lad dem stege til de er sprøde. Vend dem nogle gange.

NÅR DU VIL HAVE EKSTRA MANGE SPRØDE SVÆR….

Bestil rå svær af svinekam hos slagteren. Skær den i ca. 1/2 cm brede strimler. Kom strimlerne i letsaltet, kogende vand og giv dem et opkog. Hæld sværene i en si og skyl dem med koldt vand. Lad dem dryppe af. Bland sværene med salt og læg dem enkeltvis i et ovnfast fad, bradepande eller foliebakke. Stil dem midt i ovnen ved 200 grader i ca. 25 minutter til de er sprøde. Vend dem nogle gange.

Pjecen kan hentes HER

Slagterierne nævner dog ikke - hvilket netop er, som jeg har forstået Carmen har fortalt - at der er forskel på kød og derfor også forskel på svær osv. Det er nok derfor, at det kan finde på at "falde ud" forskelligt.

Kan huske en gang i Mellemeuropa, hvor man langt fra altid pumper kød med vand på slagterierne - at flæskestegen lykkedes mere ensartet fra gang til gang, end vores egen gør, her i DK.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Standard Re: Ribbensteg med sprød svær

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg

Slagterierne nævner dog ikke - hvilket netop er, som jeg har forstået Carmen har fortalt - at der er forskel på kød og derfor også forskel på svær osv. Det er nok derfor, at det kan finde på at "falde ud" forskelligt.

Kan huske en gang i Mellemeuropa, hvor man langt fra altid pumper kød med vand på slagterierne - at flæskestegen lykkedes mere ensartet fra gang til gang, end vores egen gør, her i DK.
    Det er ihvertfald, eller blot min erfaring, at der er forskel. I sær tror jeg du har ret, i forhold til hvor pumpet kødet er.

da vi selv havde grise som blev slagtet, da fik vi det bedste kød vi nogen sinde havde smagt. de fik ikke specielt økologisk fodder, men gammelt brød fra bageren, samt alle vores madrester, som kartoffelskræller, gulerodskræller, etc. ( bare ikke kød rester ) Og så kunne de gå ud og ind af stalden som de selv havde lyst til, og de kunne gå og rode i jorden ( det lignede et rent månelandskab til sidst )

De vejede noget nær 150 kg da de blev slagtet, men var ikke fede. De var vokset i deres eget tempo, og kødet skrumpede ikke under stegning.

Men ellers er det gode og sande råd de kommer med i videoklippet.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard Re: Ribbensteg med sprød svær i Halogen Ovn

Så lykkedes det igen - helstegt nakkekam med sprød svær!

Jeg sørgede selvfølgelig først for, at sværen var ridset helt igennem. Herefter blev den duppet tør med køkkenrulle og gnedet godt ind med salt. Laurbærblade og hele nelikker blev stukket ned i sværen.

Stegen blev lagt på risten, og i bunden af ovnen kom jeg et sjat vand og herefter fik den 2 timer ved 180 grader. Væden i bunden blev hældt over i en gryde, tilsat en boullion terning, et sjat fløde og lidt madkulør og til sidst jævnet med en smule maizena.

Resultat: En superlækker og velsmagende steg med sprød svær og det hele!

- og det allerbedste: INGEN stegeos i huset, og ingen besværlig ovnrengøring!

Anne

Lignende emner

1. "Den danske sprog er en svær en.... "
    By admin in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 01-03-08, 09:01

Bookmarks

Regler for indlæg