Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Jul 2008
    Lokation
    Odense

Standard Pigen der gjorde verden tavs i 5 min. Severn Suzuki

Pigen der gjorde verden tavs i 5 min.

Editor's Note: Følgende er afskrift af den tale, som Severn Suzuki gav til plenarmøde i 1992 verdensmiljøtopmøde i Rio Centro, Brasilien. Severn var tolv år gammel. Sass mener der er ikke noget bedre eksempel på en ung person, der står op og taler på vegne af noget, som de virkelig tror, til gavn for sig selv og verden omkring dem.

Hej, jeg er Severn Suzuki taler for ECO - Children's Organisation.

Vi er en gruppe på tolv- og trettenårige fra Canada der forsøger at gøre en forskel: Vanessa Suttie, Morgan Geisler, Michelle Quigg og mig. Vi sparede op længe, for at kunne komme her og vi rejste seks tusinde miles til at fortælle dig, den voksne, at skal du ændre din måde at handle på.

Jeg er kommet her i dag, jeg har ingen skjult dagsorden. Jeg kæmper for min fremtid.

At miste min fremtid er ikke at lide tab ved et valg eller et par points på børsen. Jeg er her for at tale for alle generationer fremover.

Jeg er her for at tale på vegne af sultende børn i verden, hvis gråd ingen hører.

Jeg er her for at tale for de utallige dyr, der dør på hele denne planet, fordi de har ingen steder tilbage har at gå. Vi kan ikke tillade dette blive forbigået i tavshed.

Jeg er bange for at gå ud i solen nu på grund af huller i ozonlaget. . Jeg er bange for at indånde luften, fordi jeg ikke ved, hvilke kemikalier der er i det.

Jeg plejede at fiske i Vancouver med min far indtil for blot et par år siden opdagede vi, fiskene var fulde af kræftsvulster. Og nu hører vi om dyr og planter der uddør hver dag - forsvundet for evigt.

I mit liv har jeg drømt om at se de store flokke af vilde dyr, junglen og regnskove fyldt med fugle og sommerfugle, men nu jeg spekulerer på, om disse selv kan opleves af mine børn.

Var du nødt til at bekymre sig om disse ting, da du var på min alder?

Alt dette sker for øjnene af os og vi handler, som om vi alle har den tid, vi ønsker, og alle løsninger. Jeg er kun et barn og jeg har ikke alle de løsninger, men jeg vil have dig til at indse, at det har du heller ikke!

* Du ved ikke, hvordan man reparerer huller i vores ozonlag.
    * Du ved ikke, hvordan man sætter laks tilbage et dødt vandstrøm.
    * Du ved ikke, hvordan man kan genskaber dyrene der nu er uddøde.
    * Og du kan ikke bringe skovene tilbage, hvor der nu er ørken.

Hvis du ikke ved, hvordan de skal genskabe det, ber jeg dig om at stoppe med at ødelægge det!

Her kan det godt være, at du er delegerede af regeringer, forretningsfolk, arrangører, journalister eller politiker - men i virkeligheden er du mødre og fædre, brødre og søster, onkler og tanter - og alle jer, er nogens barn.

Jeg er kun et barn, men jeg ved, at vi alle er en del af en familie, fem milliarder repræsenteret, faktisk 30 millioner arter repræsenteret, og vi deler alle den samme luft, vand og jord - grænser og regeringer vil aldrig kunne ændre dette.

Jeg er kun et barn, men jeg ved, at vi er alle i samme båd, og vi bør handle som én enkelt verden i retning af et enkelt mål.

I min vrede, er jeg ikke blind, og i min frygt, er jeg ikke bange for at fortælle verden, hvordan jeg føler.

I mit land, laver vi så meget affald, vi køber og smider væk, køber og smider væk, og alligevel vil de nordlige lande ikke dele med de nødlidende. Selv når vi har mere end nok, er vi bange for at miste noget af vores rigdom, bange for at dele.

I Canada, lever vi det priviligerede liv, med masser af mad, vand og husly - vi har ure, cykler, computere og fjernsyn.

For to dage siden her i Brasilien, var vi chokerede, da vi brugte noget tid med nogle børn, der levede på gaden. Og her var hvad, et barn fortalte os: "Jeg ville ønske jeg var rig og hvis jeg var, jeg ville give alle de gadebørn mad, tøj, medicin, husly og kærlighed og hengivenhed."

Hvis et barn på gaden, der intet har, er villig til at dele, hvorfor er vi, der har alting, stadig så grådige?

Jeg kan ikke holde op med at tænke på, at disse børn er på min alder, at det gør en enorm forskel, hvor man er født, at jeg kunne være en af disse børn der lever i Favellas Rio; jeg kunne være et barn der sultende i Somalia; et offer af krigen i Mellemøsten eller en tigger i Indien.

Jeg er kun et barn, men jeg ved, om alle pengene der er brugt på krige blev brugt på fattigdom så dette kunne ende og finde miljømæssige svar, hvilken et vidunderligt sted denne jord ville være!

I skolen, selv i børnehaven, lære du os hvordan man opføre sig i verden. Du lære os:

* Ikke at kæmpe med andre,
    * At finde en løsning til problemet
    * At have respekt for andre
    * At rydde op efter vores rod,
    * Ikke at såre andre skabninger
    * At dele - ikke være grådige.

Så hvorfor skal du gå ud og gøre de ting du fortæller os ikke at gøre?

Glem ikke, hvorfor du deltager i disse konferencer, og hvem du gør dette for - vi er dine egne børn. Du er ved at afgøre, hvad for en slags verden, vi vil vokse op i. Forældre skulle med komfort kunne sige til deres børn "alt går for at være i orden", "vi gør det bedste, vi kan" og "det er ikke enden på verden ".

Men jeg tror ikke, du kan sige det til os længere. Er vi selv overhovedet på din prioriteringsliste? Min far siger altid "Du er hvad du gør, ikke hvad du siger."

Nå, men det du gør for mig, får mig til at græde om natten. De voksne, siger du, elsker os.

Jeg udfordrer dig til at udføre dine handlinger så de afspejler dine ord.

Tak fordi du lyttede.

Transcript kilde: http://www.sustainablestyle.org/sass.../03suzuki.html

Linda
    " Lykke er et godt helbred og en dårlig hukommelse." (Ingrid Bergman)

Registreringsdato
    Feb 2008
    Lokation
    Sydsjælland
    Alder
    59

Standard Re: Pigen der gjorde verden tavs i 5 min. Severn Suzuki

Trods tyk morgenkåbe, holder det ikke gåsehuden tilbage. Flotte kloge ord.

Vi bør lytte mere til vores børn end vi gør.

Kærlig hilsen
    Carmen
    Husk, når du sender kærlighed ud, at ramme dig selv først.

Lignende emner

1. Ligestilling - ude i verden
    By Anina in forum Kvindeliv og andet kvindestof
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 19-04-06, 19:20

Bookmarks

Regler for indlæg