Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon4 Problemer med Eltroxin

Hvad sker der med stofskiftepatienter, der er i behandling med Eltroxin, i New Zealand?

Den 7. juni 2008 - Stofskiftepatienter i New Zealand er i oprør, fordi en ændring af det kemiske formel for lægemidlet Eltroxin (et varemærke for syntetisk levothyroxin fremstillet af Glaxo Smith Kline) lader til at volde helbredsproblemer for stofskiftepatienter. Patienter, der tager Eltroxin (hvilket er statsfinansieret i New Zealand) rapporterer alle mulige bivirkninger og symptomer, da lægemidlet er for nylig blevet ændret.

Ifølge Glaxo Smith Kline`talsmand, var ændringen af formlen nødvendig på grund af ændringer i fremstillingsprocessen, som følge af flytning af produktionen af Eltroxin fra Canada til Tyskland. Glaxo Smith Kline fastholder, at levothyroxin i Eltroxin er den samme, og det er kun det nye fyldstof og bindemiddel i formlen er ændret.

Avisen Southland Times bringer flere oplysninger i artiklen Changes to thyroid drug formula blamed for sicknesses.

UPDATE: den 11. juni 2008 - Southland Times bringer mere om Eltroxin sagen i artiklen 'Hundreds' more claim thyroid drug side-effects , der oplyser, at efter de første rapporter om problemer er nået frem til offentligheden, er den kvinde, der slog alarm og anmeldte sagen til myndigheder, finansiererende uddelingen af Eltroxin til patienterne - er blevet oversvømmet af opkald fra folk i hele landet, som også har lidt af bivirkninger ved det nu ændrede Eltroxin-præparat.

UPDATE: den 30. august 2008 - Alle alternativer til Eltroxin nu udsolgt i hele New Zealand (engelsk).

Supplerende om Eltroxinsagen i New Zealand (engelsk):
    Over 500 klager over bivirkninger af "ny" Eltroxin i New Zealand
    Bølge af bivirkninger af stofskiftemedicin

Fortsættelse følger snart, når jeg har læst mig igennem alle disse artikler/debatten, ikke mindst for at finde ud af hvilke bivirkninger er anmeldt som hyppigste og/eller værste. Da Eltroxin er centralt fremstillet og distribueret overalt på kloden, er det slet ikke utænkeligt at også danske patienter kunne registrere en forskel eller gener henhørende til formel-ændringen, dog (sikkert) uden at tro andet - end det er jo bare stofskiftet. Det er vi blevet så grundigt opdraget til, at kun de færreste efterhånden overhovedet gider klage deres nød.

Man får intet af at klage, når man klager for døve lægeører.

EDIT 2011/Flere artikler om "Eltroxin-sagen":

Ændret stofskiftepille giver bivirkninger
    Stofskiftepatienter har intet valg
    Ny medicin forringer behandling
    Ændret medicin betød fyreseddel
    Ny stofskiftemedicin til syge danskere
    Skandale om stofskiftemedicin
    1 stofskiftepille - 2296 bivirkninger
    Læger overhører stofskiftepatienter
    Stofskiftepille giver mere papirarbejde
    Medicinaldirektør i patienters skudlinje
    Håb for frustrerede stofskiftepatienter
    Eltroxin-skandale blusset op i Israel

Mere om de syntetiske lægemidler for stofskiftesygdomme her.
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon3 Re: Problemer med Eltroxin

Nu er der så kommet de første reaktioner fra pressen i Danmark.

Ændret stofskiftepille giver bivirkninger
    . Omkring 100.000 danskere har for lavt stofskifte, og mange oplever bivirkninger med den nye udgave af den eneste medicin i Danmark. Uden at informere hverken læger, apoteker eller patientforeninger har GlaxoSmithKline ændret sammensætningen i stofskiftepillen, Eltroxin. Den nye variant kom i handlen i december 2008, med løftet på emballagen om "ny tablet – samme virkning". Læs mere på EB

Det interessante er, at iflg. GlaxoSmithKlines egne anbefalinger, skal de patienter, der har brug for doseregulering så langt ned som til 25 mcg - ja, de skal indtage en 50 mcg`tablet hver anden dag. Simpelthen fordi ikke alene den nye Eltroxin ikke må deles, men at man heller ikke har i sinde, hverken at fremstille pillerne i styrke 25 mcg, eller - at fremstille 50 mcg-pillerne med delekærv. Jeg forestiller mig, at de uheldige patienter, der lider af hjerte- og kredsløbssygdomme, får problemer med at skulle indtage for meget hormon hver anden dag....

I Dagens Medicin er der også en artikel i dag om samme emne: Nye hjælpestoffer i stofskiftemedicin giver patienter store gener.

Iflg. denne artikel opfordrer den danske Lægemiddelstyrelse OG GlaxoSmithKline patienterne, der er i behandling med den "nye" Eltroxin, til at få tjekket niveauet af det thyreoidea-stimulerende hormon (TSH) i blodet for at se, om medicinen er veljusteret.

Hmm... veljusteret i forhold til hvilken referenceramme? Der jo så mange af dem... ikke? Og hvad med de patienter nu, der på den "gamle" Eltroxin havde været "veljusteret" og ligeledes er det også på den "nye" Eltroxin.... bare med denne lille og ubetydelige forskel, at på den "nye" Eltroxin har de jo ad helvede til.... ? Er de så ikke lige vidt?

Det er klart at den danske Lægemiddelstyrelse kører et tæt parløb med GlaxoSmithKline. Endda har direktøren for den danske afdeling af GlaxoSmithKline den frækhed at nægte kendskabet til den store "Eltroxin-affære" i New Zealand, der endte med at andre levothyroxin-produkter er blevet indført på det newzealandske marked. Sådan går det ikke i Danmark.

Iflg. samme artikel i Dagens Medicin påstår Birte Nygaard, formand for Dansk Thyroidea Selskab og overlæge på Herlev Hospital, at selv om også Merck og Nycomed producerer samme medicin, endda i mindre doser - "er medicinen så billig, at de andre firmaer ikke er interesserede i det danske marked."

Det ville nu være spændende at spørge både Merck og Nycomed, om det er nu så frivilligt, at de ikke ønsker at komme på det danske marked... når det nu ligger så klart, at det ikke kan betale sig for GlaxoSmithKline, at fastholde en formel, patienterne kan tåle. Det gør mig sørme så ondt, så ondt for de danske stofskiftepatienter, der hverken har adgang til Thyroid USP, eller en syntetisk medicin de kan tåle.

Det ser ud til, at farcen GlaxoSmithKline/Eltroxin slutter i år. Fremover bliver det et sydafrikansk datterselskab til Aspen Global Incorporated, der skal stå for fremstillingen af Eltroxin til alle markeder udenfor USA.

Iflg. en pressemeddelelse fra GlaxoSmithKline d. 30. juni sidste år - har GlaxoSmithKline solgt Eltroxin (+ 3 andre lægemiddelprodukter) til et datterselskab af den sydafrikanske farmaceutiske koncern, Aspen Global Incorporated for et kontant vederlag på 170 millioner £.

Andrew Witty, Chief Executive Officer, GlaxoSmithKline citeres for at have sagt noget i retning af: "som led i optimeringen af rentabiliteten og ønsket om forenkling af vores fremstillingsvirksomhed, vil vi sælge de af vores produkter, der kan effektivt markedsføres af andre parter. Aspen er en god, respekteret og hurtigt voksende farmaceutisk koncern. At sikre kontinuiteten i udbuddet for patienterne var en vigtig faktor i vores valg af partner for denne aftale tillige med Aspen`s evne til at løfte forpligtelsen til at sikre produkternes kvalitet og høje standarder produktionsleddet."

Jada... det bliver vist længere vej over kloden, når fremtidige problemer med Eltroxin skal løses.... hvis evnen til problemløsning følger GlaxoSmithKline`s, som vi har oplevet de sidste måneder.... er der ikke megen trøst for patienterne at spotte, efter at denne handel afsluttes senere i år. South Africa her I come. :mrgreen:

I lyset af alle disse fiksfakserier, der alene kan læses om i denne tråd - vinker Armour Thyroid, Westhroid og Nature-Throid til os i det fjerne, venligt og roligt.... og imødekommende.... fred, fred, fred og ro. Ingen formel-ændringer. Ingen søforklaringer. Ingen bortfoklaringer og ingen omgåelser af sandheden. Virker bare som det skal fra første tablet... til den sidste. Ingen problemer med bindingsstoffer, med leverandørskift, med offentlige styrelser, med andre aktører.... Bestiller man Armour - får man Armour. Bestiller man Westhroid - får man Westhroid.

Uha, hvilken fred og gammen.... med disse tørrede grisekirtler til patienterne, der altid kan regne med, at det de har brug for er det de får.... Disse gammelkendte lægemidler og deres rolige fremstilling i baggrunden, hvor det eneste patienterne behøver bekymre sig om er, at huske sine piller på bestemte tidspunkter - står i skærende kontrast til storindustriens formel-rod og koste-hvad-det-koste-vil optimeringer på kryds og tværs af produktions- og salgsledet - med patienterne i midten, placerede som hund i et spil kegler.... hvor ingen ved, hvor fra det næste problem kommer...

Det er næsten lige før, at man bliver direkte taknemmelig for at Forest Laboratories og Western Research Labs kan finde ud af at drive deres forretning så solidt og stabilt, at det ikke går ud over de syge, der behandles med deres produkter....
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon3 Re: Problemer med Eltroxin

Eltroxin-skandale blusset op i Israel

Danske stofskiftepatienter led, da medicin blev ændret. Nu gentager skandalen sig i Israel. Israelske patienter med lavt stofskifte er havnet i en alvorlig klemme. De får hovedpine, koncentrationsbesvær, kvalme, hårtab og mange andre bivirkninger af den eneste medicin i handlen, Eltroxin.

I Israel er der indløbet 450 bivirkningsrapporter i begyndelsen af november, og tallet ser ud til at stige. Ligesom i Danmark havde producenten ’glemt’ at informere læger, apoteker og patienter. Først efter pres fra de israelske myndigheder begyndte producenten at skrive på pakkerne, at der er tale om en ny version af Eltroxin.

I dag bliver Eltroxin fremstillet af medicinalfirmaet Aspen, der købte det af GlaxoSmithKline.

- Det er så frustrerende, at Aspen ikke har respekt for, at ændringen kan betyde noget for patienterne. Det burde de have lært det af GlaxoSmithKline, siger Bente Julie Lasserre til ekstrabladet.dk. Hun har arbejdet med problematikken for Thyreoidea Landsforeningen, der er foreningen for danske stofskiftepatienter.

Læs hele artiklen på EkstraBladet.dk

Relateret: Health Min. slams its handling of thyroid drug change

Lignende emner

1. Hvad enhver stofskiftepatient bør vide om Levaxin og Eltroxin!
    By Anisa in forum Syntetisk T4-behandling
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 21-03-09, 01:37
  2. Vedr. Eltroxin optagelse og uddrag af artikel om Melatonin
    By Annemarie in forum Syntetisk T4-behandling
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 18-06-07, 18:16

Bookmarks

Regler for indlæg