Viser resultater 1 til 4 af 4
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Overlev som patient. Af Steen Houmark

Overlev som patient
    Af Steen Houmark

Udgivelsesdato 01.01.1996
    Forlag Borgen
    ISBN 87-21-00137-5
    Sprog Dansk
    Emner hospitaler, hospitalsindlæggelse, hospitalsvæsen, kommunikation, patienter
    Sideantal 101
    Udgave / Oplag 1. Udgave 1. Oplag
    Udsolgt fra forlaget

"En guide til de krav man som patient med rimelighed kan stille til hospitalsvæsnet
    Hvordan man som patient får en informativ og positiv oplevelse i det danske hospitalsystem. Kompetent bog for alle brugere af hospitaler."

"Alle ved at man skal have et jernhelbred for at komme helskindet gennem en hospitalsindlæggelse. Som patient er det svært at holde rede på alle de nye mennesker man møder på hospitalet og vanskeligt at forholde sig både positivt og kritisk til de krav og forventninger personalet stiller.

Denne bog giver gode råd og den nødvendige vejledning til alle, der kommer i kontakt med hospitalssystemet, hvad enten man bliver indlagt på en afdeling for at få fjernet blindtarmen, eller man skal gå til ambulant behandling for sin dårlige ryg.

Forfatteren fortæller hvordan man lokker ordentlige oplysninger ud af personalet, hvordan man selv kan deltage aktivt i sin behandling og hvordan man får hospitalssystemet til at arbejde MED sig og ikke IMOD sig.

Steen Houmark er sygeplejerske med mange års erfaring fra hospitalsvæsenet og sundhedssektoren."

Bemærk! Hvis man står foran en hospitalsindlæggelse af sit barn - har Hvidovre Hospitalet en liste, med passende litteratur (om emnet) for både børn og/eller deres forældre. Boglisten findes her!
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Re: Overlev som patient. Af Steen Houmark

Overlev som patient
    Af Steen Houmark
    Forord

Denne bog var næppe blevet skrevet af mig, hvis ikke jeg for snart 10 år siden havde mødt to patienter, som hver på deres måde gjorde mig opmærksom på mit ansvar som hospitalspersonale. Mit ansvar for, som den raske, stærke og professionelle, at opretholde en gensidig tillid, en forståelig kommunikation og en medmenneskelig pleje og behandling af de patienter der var og er i min varetægt.

De var to personligheder der forstod at stille deres krav og sige fra uden at skabe konflikt og provokation i et system, der dengang som nu kan være svært at finde rundt i. De fik deres vilje og en god indlæggelse, fordi de forstod at anvende det personale, der havde deres tillid og øre.

I de sidste 8 år har jeg via mit arbejde som sygeplejerske og underviser talt med et par tusind patienter om det at overleve på et hospital. De råd og den vejledning som nærværende bog indeholder er derfor skrevet med basis i dels disse patienters oplevelser og dels mine egne erfaringer som sygeplejerske i det danske sundhedsvæsen.

For bogens tilblivelse den største tak til mine børn, som kun sjældent har generet mig, når jeg har forsøgt at sætte ord på disse sider. Endelig en stor tak til de tre Jens'er som på alle måder sablede mit første manuskript ned.

Kort om bogen og dens ide

Denne bog er tænkt som en guide til de krav, du med rimelighed kan stille til hospitalsvæsnet. Bogen er således tænkt som en oversigt over hospitalets muligheder for dig som patient.

Enkelte krav eller råd vil du måske finde unødige, men da såvel patienter som hospitalspersonale er forskellige, har jeg taget højde for en række almindelige situationer. Situationerne har alle bund i de oplevelser, jeg som sygeplejerske næsten dagligt har oplevet eller er blevet betroet af patienter og kollegaer.

Jeg vil ønske dig rigtig god fornøjelse med læsningen og held og lykke på din vej gennem hospitalsverdens labyrint.

Steen Houmark
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Overlev som patient
    Af Steen Houmark
    Indhold

Forord

Kort om bogen og dens ide

Kommunikationen skal være ligeværdig
    - At tale samme sprog
    - Uniformer og patientskjorter

Hvem du møder - og hvad de kan
    - Læger og sygeplejersker
    - Forventninger
    - Almindelige forventninger til dig som patient
    - Rimelige forventninger til personalet

En akut indlæggelse via skadestuen bør være til at overskue
    - Revet ud af hverdagen uden varsel
    - Henvend dig til det samme personale
    - Stil krav fra starten

Et ambulatoriebesøg bør være hurtigt og effektivt
    - At være ambulant
    - Hvem møder du i ambulatoriet?
    - Hvad sker der i ambulatoriet?
    - Ambulant efterbehandling
    - Mødetid og ventetid

Du har frit sygehusvalg
    - Hvor vil du indlægges?
    - Et frit sygehusvalg med begrænsninger
    - Hvorfor vælge et andet sygehus end det du hører til?
    - Tag din læge med på råd

Indkaldelsesdatoen er hurtigt fundet
    - At blive indkaldt
    - Hvis indlæggelsesdatoen ikke passer dig
    - Hvad du bør huske inden du tager på hospitalet

Indlæggelsen er et samarbejde mellem dig og personalet
    - Indlæggelsesdagen
    - Hvem modtager dig
    - Stuegang
    - Lægen og sygeplejersken er dine sundhedsadvokater
    - Rapporter
    - Konferencer
    - Hvordan stiller jeg krav uden at virke urimelig?

Abenhed omkring lægejournalen
    - Lægens journal
    - Aktindsigt ikke noget stort problem
    - Aktindsigten kan begrænses
    - Ønsker du aktindsigt
    - En god ide at lade lægen gennemgå journalen
    - Hvis aktindsigten begrænses eller afslås

Sygeplejerskernes papirer er også omfattet af aktindsigten
    - Kardex - sygeplejerskernes journal
    - Kardex og åbenhed
    - Aktindsigt i sygeplejejournalen kan afslås
    - Personalet har stor interesse i åbenhed

Information skal være ærlig og medmenneskelig
    - Hvad er patientens ret
    - Lægens pligt til at give information
    - Hvad er sygeplejerskens pligt?
    - Har du svært ved at huske eller forstå informationen?
    - En almindelig reaktion
    - Svært ved at overskue informationen
    - Hvad kan du have gavn af at vide noget om?
    - Hvordan husker du, hvad der bliver sagt
    - Enhver information bør følges op

Forsøg i sygehusvæsnet
    - Et forsøg er noget du tilbydes
    - Ingen konsekvenser ved at sige nej til et forsøg
    - Hvorfor forsøg?

At være et undervisningsobjekt
    - Elever og studerende
    - Du er ikke prøveklud men læremester
    - Kan du frabede dig elever og studerende?

Infektions- og smitterisikoen
    - Forebyggelse af infektioner
    - Blodtransfusion og smitterisiko

Døden
    - At opleve døden på nært hold
    - Når du selv skal dø
    - Plejeorlov
    - Hospice
    - Hjertedød eller hjernedød

Alternativ behandling
    - Forskellige behandlingsformer
    - Maskinopfattelse og helhedssyn
    - Bland ikke behandlingsformerne sammen
    - Omsorg og kundeservice betales der for

Når du udskrives
    - Ved udskrivelsen melder der sig nye spørgsmål
    - Tænk udskrivelse kort efter indlæggelsen
    - Udskrivelse i samarbejde med hjemmeplejen
    - God tid til samarbejde er nødvendigt, når du udskrives
    - Hvis du tidligere har haft hjemmehjælp
    - Når du udskrives bør du være motiveret

Hvis du vil klage
    - Inden du klager
    - Hvorfor vil du klage?
    - Start din klage på stedet
    - Vil du klage over dårlig service?
    - Hvis du vil klage over en fejl
    - Hvem vil hjælpe dig med at udforme en klage?
    - Pressen og klagesager
    - »Besværlige patienter« registreres ikke
    - Konstruktiv kritik er ikke at klage
    - Hvordan giver du konstruktiv kritik?

Værd at læse
    - Før og under indlæggelsen
    - Efter indlæggelsen

Nyttige adresser
    - Hvad du bl.a. kan bruge adresselisten til
    - Adresseliste
    - Oversigt over afdelingens hierarki

Stikord

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Andre bøger i samme emne:

Patienthåndbogen
    af Lone Scocozza

Sideantal: 156
    Indbinding: Hæftet
    Forlag: Gads Forlag
    Udgivet: 19-05-1998
    Udgave: 1
    Udgave/oplag: 1. udgave, 2. oplag
    ISBN-10: 8712032735
    ISBN-13: 9788712032731

Sociolog og medlem af patientklagenævnet Lone Scocozza slår i sin "Patienthåndbog" fast, at patienten selv har en pligt til at holde sig orienteret om udviklingen på sundhedsområdet, hvis sundhedsvæsnet skal have en chance for at blive mere demokratisk. F.eks. er det stadig overlægen, der afgør, om en patient har ret til at se sin egen sygejournal. "I dag bliver patienternes rettigheder og muligheder alt for ofte begrænset af det lægelige skøn", mener Lone Scocozza. [/I]"Når det gælder spørgsmålet om aktindsigt fungerer sundhedsvæsnet stadig som en stat i staten. Det burde være et minimumskrav, at patienter ved mødet med sundhedsvæsnet har de samme borgerrettigheder som ved mødet med de øvrige offentlige instanser"[/I]. Til gengæld bør patienten efter forfatterens opfattelse være klar til at tage et medansvar for sit eget helbred.

I "Patienthåndbogen" finder man bl.a. hovedindholdet af den lovgivning, der regulerer forholdet mellem borgerne og sundhedsvæsnet, opført i alfabetisk orden. Der er ved valg af stikord og temaer lagt vægt på at oplyse om borgernes rettigheder i det danske sundhedsvæsen. Kilde...

Alfabetisk opslagsbog for alle brugere af sundhedsvæsnet. Den forklarer bl.a., hvad man gør, hvis man vil se sin lægejournal, oprette et livstestamente eller donere sine organer. Bogen fortæller også, hvad man som bruger har ret til, hvad man har pligt til, og hvor man kan søge mere hjælp. "Bogen er et strålende eksempel på, at det konstruktive og det kommenterende sagtens kan gå hånd i hånd. Man får redelig besked under hvert punkt". - Flemming Christiansen i Politikken. Kilde...

"Patienthåndbogen" af Lone Scocozza, Gads Forlag, 160 s., 248 kr. (Udsolgt fra forlaget. Findes på bibliotekerne og hos antikvarboghandlere.)

”Hvordan klager man over lægesjusk”
    af Karsten Skawbo

Sideantal: 86
    Indbinding: Hæftet
    Forlag: Gad
    Udgivet: 18-11-1997
    Udgave: 1
    Udgave/oplag: 1. udgave, 1. oplag
    ISBN-10: 8712032395
    ISBN-13: 9788712032397
    (Udsolgt fra forlaget. Findes på bibliotekerne og hos antikvarboghandlere.)

Patienternes mand
    Klager over den sundhedsfaglige behandling

• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Lignende emner

1. Den " somatiserende " patient. TERM-modellen og Rosa
    By admin in forum Rosa om TERM-modellen
    Svar: 7
    Nyeste indlæg: 20-05-08, 17:02

Bookmarks

Regler for indlæg