Viser resultater 1 til 8 af 8
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Icon4 Fluor i plastfyldninger og andet dentalt materiale....

Har været trist og chokeret siden i går.... Ikke meget lyst til at læse og skrive i dag....

Alle som kender mig, mere eller mindre, ved hvor angst er jeg på egne, mine kæres og alle stofskiftesyges vegne, når tanker falder på fluor. Det samme fluor som er hovedingrediens i meget af den medicin man får for den pinefulde hyperthyreose (kronisk højt stofskifte).... proppes i os alle vegne, syge og endu raske, og alle glemmer, at når det er godt for hyperthyreose - må det være skidt for raske og for syge af den lige så pinefulde hypothyreose (kronisk lavt stofskifte).

Alligevel er det lige som om der er flere slags fluor, når folk tænker på det: det gode fluor for hyperthyreose, og det (igen) gode fluor for huller i tænderne (hvilket forøvrigt er en skrøne). Folk keder ikke de to slags fluor (i virkeligheden den samme slags jo) sammen - og sover videre, alt imens deres skjoldbruskkirtler bliver mere og mere jodfattige, og mere og mere fluorrige. Fluor blokerer for jod. Så enkelt kan det siges. Foruden at være en rottegift, enzymgift, pesticid... alle disse ting er... fluor!

Er det så ikke underligt, at højtuddannede mennesker, som læger og tandlæger - er komplette analfabeter, når det kommer til kendskabet til fluor? Lige som de til fornylig var overbeviste om kviksølv-amalgamets velsignelser og det skulle tage halvandet hundrede år og mange millioner syge og halvsyge, før der begyndte at ske noget og de "så lyset" under pres af højtråbende ildsjæle, der det meste af deres liv alligevel havde "råbt i skoven", hvor kun ekkoet svarede....

Men omsider begyndte der ske noget. Kviksølvamalgam blev forbudt i Sverige. I Norge ved jeg ikke. I Danmark er der fortsat nogle tandlæge-analfabeter, der udnytter visse "undtagelser" for at stoppe det skidt i tænderne på folk, men tendensen er for nedadgående. Plastfyldninger vinder ind.... Det kunne være så dejligt og trygt - nu behøver man ikke længere at blive langsomt forgiftet af udsivning af kviksølv fra tandfyldninger, vel? Alt er fryd og gammen og jeg (vi) kan ånde lettet op. Det tegner godt for vore børn og børnebørn. Nu får man plast i stedet for kviksølv.... Hvorfor er jeg så ikke glad i dag. Og hvorfor har jeg været chokeret lige siden i går?

Ja, i går aftes surfede jeg på nettet efter info om p-pladser nær den ny tandklinik jeg har bestilt konsultation hos til i dag. Jeg valgte klinikken fordi på deres hjemmeside kunne man læse, at klinikken ikke har anvendt kviksølvamalgam de sidste 17 år. Dvs. meget længere end det overhovedet var tale om et forbud. Dejligt!

Så er det, at jeg kommer forbi noget andet og følgende ord springer mig i øjenene:

"Fyldningsmateriale som glasionomer indeholder foruden aluminium også en vis mængde fluor, som det er meningen skal trænge ud i tanden og dens omgivelser.

De nyeste plastmaterialer til kindtænder, og cementer til fastsætning af kroner og broer reklamerer man med, at de foruden alle de andre gode egenskaber materialerne har, "afgiver væsentlige mængder af fluor".

Jeg havde det, som om nogen gik over min grav - når hjertet snorer sig og kulden risler ned af ryggen, mens de små nakkehår rejser sig....

Tænk bare.... Her troede jeg, som så mange andre, at når man fik plastfyldninger - var man sikret mod forgiftning og helseskader.... viser det sig, at tandlægerne bare havde udskiftet en gift med en anden. Ikke nok med, at når man talte om kviksølvamalgam før i tiden - gjorde man meget ud af at (over)bevise patienterne om, at kviksølvet kunne "umuligt" frigives fra plomberne (selv om det netop gjorde)..... Nu derimod... nu er det direkte indbygget i plastmaterialets molekylær struktur, at fluor netop skal frigives fra tandfyldninger og ind i munden fordi det er HENSIGTEN, at det gør.

Nu er jeg selv den heldige, der ikke har haft foretaget plastarbejde i mine tænder siden 1990, hvor den nu afdøde orthomolekylær tandlæge Henrik Lichtenberg havde udskiftet alle mine "sølvplomber" med et plastcomposit der var nøje udvalgt, så det var så tæt på 100% ugiftigt for mig, som muligt. Men hvad med andre mennesker? Hvad med alle dem, der glade for den sikkerhed mod helsefare de regnede med, når deres tænder blev repareret med plastfyldninger hos almindelige tandlæger... hvad med dem? De går nu med tænderne, hvor en langsom udsivning af fluor, med overlæg blev indbygget i deres fyldninger - uden at de var klar over det? Uden at nogen har spurgt dem om de ønskede det? Tandlægerne bare fylder giftige stoffer på børn, unge, voksne og gamle - og denne gang uden at informere om fluorid i plastcompositerne - selv om der findes fluorfrie fyldningsmaterialer til rådighed - vælger tandlægerne på egen hånd - at begå overgreb på de intetanende patienter i tandlægestolen!

Det kalder jeg for "årtusinders svinestreg" begået mod sagesløse af højtuddannede akademikere, der ikke engang kan gemme dem bag uvidenhed herom - da dette er netop deres opgave, at vide og at kende deres egne materialer og metoder! Hvis man ikke netop kan forvente af højt uddannede akademikere, at de ved hvad de gør og hvorfor - hvad kan man så forvente af dem?

Med alle disse tanker til at forstyrre min nattesøvn og morgen i dag, fik jeg taget mig sammen til at drage af sted til min aftale på tandklinikken, jeg valgte netop fordi de reklamerer med 17 års amalgamfri tandpleje.

"Tandlæger Uldal i Roskilde, blev grundlagt af min farfar, Axel Uldal, i 1935 og senere videreført af min far, tandlæge Nils Uldal. Jeg kom selv til som tandlæge i 1995, og vi har siden forsøgt at skabe “Verdens bedste Tandklinik” – og det skal nok lykkes! Vores tandlæge er stadig en familieklinik, og mange af vores patienter er 3. generation på klinikken – det er vi lidt stolte over. Vi glæder os til at høre fra dig, og hjælpe dig til at bevare et stærkt og pænt tandsæt livet ud!

Jeg troede, at jeg omsider har fundet tandlæger med intakt samvittighed?

Hurtigt måtte jeg tro om.

Det viste sig, at tandlægen fra Uldal Klinikken i Roskilde var totalt på tværs efter at jeg spurgte om klinikken er i stand til at garantere mig, at alle plastmaterialer anvendt til behandling af mine tænder vil blive fri for fluor og aluminium. Svaret var nej. Det er mig komplet uforståeligt! Hvad nytte er der ved at reklamere med 17 år uden amalgam på klinikken (hjemmesiden er i mellemtiden ændret og nu hedder det sig "Siden 1995 har vi anbefalet udskiftning af de sorte kviksølvholdige amalgamfyldninger til plast (og porcelæn)",, når man samtidigt fylder fluorholdig plast i tænderne på folk, som om det var mindre slemt! Det er ikke mindre slemt! Fluor er lige så slemt som kviksølv!

Jeg satte mig ikke i stolen. Jeg insisterede på at få regning på konsultation uden behandling. Det kunne godt være, at tandlægen forbeholder sig retten til at vælge på mine vegne og fylde mine tænder med materiale efter hans eget valg, men det er så mit valg, hvad jeg bruger mine hårdt-tjente penge på, og dette endda uden ret til at sige fra?! Farvel og tak. Jeg er hellere tandløs, end jeg vil lade mit, med så meget møje genoprettet stofskifte ødelægge en gang til.... denne gang af tandlæger!

Ja, mit humør er helt på nulpunktet. Der skal ellers meget til, før jeg har det som nu.... Havde jeg bare ikke følt mig så sikker på plast-materialernes "ufarlighed" - var chokket ikke blevet så kraftigt. Det er til at dø af grin over... ikk`? Hvem i alverden, i dagens verden kan finde på at ligge søvnløs pga. fluor i tandplejen? Det gør jeg.

Det sidste ord er ikke sagt og skrevet.... men først må jeg komme mig. Og så begynder jeg at "røre i gryden". Folk skal vide, at selv om de har fået tænderne renoveret med plastplomber, plastfacader, plast-andet-i-tænderne - er de ikke bedre stillet nu, end de var den gang kviksølvamalgam var enerådende. Overhovedet ikke bedre! Tiden er inde til at vågne op fra deres fluorose-søvn og det kan kun gå for langsomt! Vi snakkes ved.....

Fluoride History

Fillings and sealants containing and releasing fluorides

Søgeord til søgemaskinerne: fluoride releasing dental fillers
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Standard Re: Tandlægerne Uldal og fluor i plastfyldninger...

Dentist Speaks Out Against Fluoride

... og flere år efter, samme tandlæge... dr. Bill Osmunson:

Dentist Opposing Fluoride

Public Access program featuring an interview with a dentist who formerly supported and
    advocated for water fluoridation. Dr. Bill Osmunson, provides a wealth of information demonstrating
    why he changed his position.

"Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Alle som kender mig, mere eller mindre, ved hvor angst er jeg på egne, mine kæres og alle stofskiftesyges vegne, når tanker falder på fluor. Det samme fluor som er hovedingrediens i meget af den medicin man får for den pinefulde hyperthyreose (kronisk højt stofskifte).... proppes i os alle vegne, syge og endu raske, og alle glemmer, at når det er godt for hyperthyreose - må det være skidt for raske og for syge af den lige så pinefulde hypothyreose (kronisk lavt stofskifte).

Alligevel er det lige som om der er flere slags fluor, når folk tænker på det: det gode fluor for hyperthyreose, og det (igen) gode fluor for huller i tænderne (hvilket forøvrigt er en skrøne). Folk keder ikke de to slags fluor (i virkeligheden den samme slags jo) sammen - og sover videre, alt imens deres skjoldbruskkirtler bliver mere og mere jodfattige, og mere og mere fluorrige. Fluor blokerer for jod. Så enkelt kan det siges. Foruden at være en rottegift, enzymgift, pesticid... alle disse ting er... fluor!

Jeg er hellere tandløs, end jeg vil lade mit, med så meget møje genoprettet stofskifte ødelægge en gang til.... denne gang af tandlæger!
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Det viste sig, at tandlægen fra Uldal Klinikken i Roskilde var totalt på tværs efter at jeg spurgte om klinikken er i stand til at garantere mig, at alle plastmaterialer anvendt til behandling af mine tænder vil blive fri for fluor og aluminium. Svaret var nej. Det er mig komplet uforståeligt! Hvad nytte er der ved at reklamere med 17 år uden amalgam på klinikken (hjemmesiden er i mellemtiden ændret og nu hedder det sig "Siden 1995 har vi anbefalet udskiftning af de sorte kviksølvholdige amalgamfyldninger til plast (og porcelæn)",, når man samtidigt fylder fluorholdig plast i tænderne på folk, som om det var mindre slemt! Det er ikke mindre slemt! Fluor er lige så slemt som kviksølv!

Jeg havde ikke sat mig i stolen. Jeg insisterede på at få regning på konsultation uden behandling. Det kunne godt være, at tandlægen forbeholder sig retten til at vælge på mine vegne og fylde mine tænder med materiale efter eget valg, men det er så mit valg, hvad jeg bruger mine hårdt-tjente penge på og dette endda uden ret til at sige fra?! Farvel og tak . Jeg er hellere tandløs, end jeg vil lade mit, med så meget møje genoprettet stofskifte ødelægge en gang til.... denne gang af tandlæger!
    Det værste er nok det, at da "kampen-mod-amalgam" var vundet - har alle (tror jeg) forestillet sig, at fra da af er vi på den sikre side. Jeg tror, at for mit vedkommende er det skuffelsen over, at den "sikre side" ikke eksisterer alligevel - der havde påvirket mig så stærkt. Det er ikke ofte, at jeg er 100% sikker på noget som helst, men lige netop det, at plast var et biologisk ufarligt materiale til fyldninger - troede på. Jeg glemte bare tænke på, at fucking (pardon my french) industri nok skal optimere "kvaliteter" og salgbarhed af deres varer, også på markedet for dentalmateriale. Nu med fluor!

En ting er at møde op i butikken og vælge en tandpasta med fluor. Det må være op til folk selv, selv om jeg ikke fatter at nogen kan vælge det. Noget heeeelt andet er derimod - helt uden at have noget at skulle have sagt; helt uden at blive spurgt; helt uden at kunne træffe sit eget valg - har tandlægerne den frækhed (!) at anvende fluorholdige materialer på intetanende patienter!

Min påstand er, at havde tandlægerne ikke ønsket at indkøbe fluorholdige plastmaterialer til deres klinikker - ville industrien i ekspressfart ophøre med at producere dem. Så den med, at tandlægerne er sagesløse osv. - den køber jeg bare ikke! Tandlæger har et valg mellem at købe fyldnings- og bro/krone-materiale med og uden fluor (og alluminium). Tilsvarende fluorfree produkter findes! Så når de bruger produkter med fluor, er det fordi de vælger det!

Læs mere om fluor -> her!

Registreringsdato
    Jul 2009

Hej Anina

Ang. din oplevelse med "Tandlægerne Uldahl og fluor i plastfyldninger".
    Jeg må lige komme med en kommentar, men kun fordi jeg står lidt i lignende situation og nu p.g.a. dine oplysninger har jeg lyst til at råbe HJÆLP - det er umuligt at leve giftfrit!!!!

Jeg har fået alle mine amalgamfyldninger udskiftet på en klinik, der har ekstra sikkerhed omkring udskiftningen, bruger vævsvenlig tandmateriale osv, osv. Da klinikken ligger langt fra, hvor jeg bor, og jeg skal have ordnet en mindre ting, var jeg ved at undersøge, hvilken plast de brugte, så ville jeg finde en klinik nær mere på, der brugte det samme. Så langt, så godt!

Da var det, jeg søgte lidt på disse plasttyper og stødte på flg. http://ing.dk/artikel/823-plastplomber-er-oestrogene (kan googles under "plastplomber er østrogene") - godt nok fra -95, men der står at plastplomber bliver nedbrudt til Bisphenol A, der bl.a. kan efterabe thyroxin og sat i forbindelse med visse kræfttyper. Også de den tandplast, min tandlæge bruger. De hedder Microhybrid", under produktnavn "Charisma" og "Polycarbonat", under produktnavn "Diamond Crown"!

Som jeg ser det, har jeg nu i stedet for de forfærdelige amalgamfyldninger, fået nogle, der både udlækker fluor og Bisphenol A! Hjæææææææælp! Det er jo umuligt!

Mange hilsner

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Sanne Se indlæg
    Som jeg ser det, har jeg nu i stedet for de forfærdelige amalgamfyldninger, fået nogle, der både udlækker fluor og Bisphenol A! Hjæææææææælp! Det er jo umuligt!
    Nu ved jeg ikke om dit amalgam var udskiftet til plast hos en "holistisk" tandlæge dvs. en klinik hvor man ellers kun anvender biologisk ufarlige dentalmaterialer, som jeg selv har oplevet den gang hos den nu afdøde (af høj alder) tandlæge Lichtenberg. Men efter at have kigget over på Mayday-info.dk, hvor under "Kviksølvfri / amalgamfri / holistisk tandpleje " er en række "sunde" tandlægeklinikker listet op, fandt jeg ud af, at denne fornemme placering ikke nødvendigvis betyder, at en klinik fundet derigennem også er garanteret "holistisk".

Jeg læser nu info på hjemmesiden hos Betina & Bernt Ivar Bille, Præstøvej 84, 4700 Næstved, - på Mayday-info.dk oprettet under "Kviksølvfri/amalgamfri/holistisk tandpleje". Det forhindrer disse tandlæger dog ikke i at skrive på deres hjemmeside følgende: "Den (plast/red.) kan bruges til små og mellemstore fyldninger i kindtænderne. Sammenlignet med amalgam er plast ikke giftig. Men en fyldning i amalgam er et prisbilligt materiale."

Jeg læser dette ikke som værende særlig "kviksølvfrit", når der reelt står jo skrevet, at skal der store fyldninger i kindtænderne til - er plastfyldningen ikke egnede + hvis patienten ikke har råd til plast - vil patienten kunne få amalgam i stedet, på klinikken. I min optik burde denne klinik overhovedet ikke stå fremhævet på maydays hjemmeside idet disse tandlæger kan ikke være "kviksølfrie" når de reelt accepterer undtagelser.

EDIT/2014: Tandlægerne Betina & Bernt Ivar Bille har siden ændret amalgam-forbehold på hjemmesiden, fra acceptabel til: "Af hensyn til vores patienter anvender vi ikke amalgam på klinikken. Amalgam er både en miljøgift, som forurener naturen, og giftig, når den anvendes som fyldningsmateriale." Bedre sent end aldrig, i det mindste kommer det fremtidige patienter til gode... Men vær dog alligevel opmærksom på denne og andre holistisk-fake tandlægeklinikker, der fortsat anvender fluor-plastmaterialer og de såkaldte "glasionomer" til tandfyldninger. Lige som fluor-plastfyldninger, også glasionomer er designet til at slippe fluor ud i mundhulen, hvorfra fluor optages gennem mundens slimhinder, til skade for helbredet i resten af kroppen.

Jeg står nu selv midt i et dilemma. Efter snart 20 år skal Lichtenbergs plomber omsider renoveres/udskiftes. Men som en hypothyreosepatient (hypothyreose = underaktivt stofskifte = følgesygdomme i alle organer, et helt vifte af kroniske sygdomme, mentalt svækkelse inkl. falsk demens m.v.) med halveret skjoldbruskkirtel osv. - det sidste jeg har brug for er at få fluor i munden til at ødelægge restfunktionen i min skjoldbruskkirtel tillige med Bispenol A (iflg. dit link + jeg har flere lignende kilder liggende) i en alder, hvor cancerrisiko tiltager "naturligt". Faktisk står jeg nu og overvejer om jeg ikke blot skal lade de tænder, hvor plomberne bliver for svækkede, slet og ret - trække ud. Udsigten til forværring af hypothyreosen (hypothyreose = underaktivt stofskifte = følgesygdomme i alle organer, et helt vifte af kroniske sygdomme, mentalt svækkelse inkl. falsk demens m.v.), mest den kognitive part af det (læs: forfaldet i retning af "grøntsagstilstanden") - skræmmer mig mere end udsigten til at blive tandløs og skulle bruge sugerøret til at spise med for resten af mit liv... Godt nok er det ikke så kønt, men det er værre at visne væk i utide.

Fluor er drabelig for skjoldbruskkirtelfunktionen, da fluor altid vil nå frem til jodreceptorerne i skjoldbruskkirtlen (og thyreoidea-hormon-receptorer i alle kroppens celler) og optage dem inden jod når så langt, og det er mig en gåde, hvordan det kan gå til, at alle lukker øjnene for netop det. Heri ligger jo et klart svar på tidens "livsstilssygdomme", hvoraf de mange kan forklares med ødelæggelsen af stofskiftet og senfølger deraf. Jeg har, efter bedste evne, oversat Dr. Barry Durrant-Peatfield`artikel om fluorskader på skjoldbruskkirtler, men der findes meget mere om emnet, uden at det interesserer ret mange. Og endnu en gang er det tandlægerne, der fører an i et nyt overgreb på helbredet. Denne gang med fluor.

I august vil jeg gøre det sidste forsøg på at kontakte de holistiske tandlæger (minus klinikken i Næstved) for at høre om de kan garantere mig for, at de anvender de rette (fluor-/aluminiumfrie) plastmaterialer. Afhængig af de svar jeg modtager, vil jeg enten få mine fyldninger renoveret eller får jeg mine tænder trukket ud, efterhånden som de bliver dårligere. Det må være løsningen, selv om de fleste jeg har talt med anser mig for at være ikke velforvaret.

Af en eller anden underlig årsag anser de fleste det for at være meget værre at være grim, end at være dum (mentalt sløv). Det lærer jeg nok aldrig at forstå.... Jeg håber dog til det sidste, at tandudtrækning ikke bliver nødvendig.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    67

Jeg havde ikke sat mig i stolen. Jeg insisterede på at få regning på konsultation uden behandling. Det kunne godt være, at tandlægen forbeholder sig retten til at vælge på mine vegne og fylde mine tænder med materiale efter eget valg, men det er så mit valg, hvad jeg bruger mine hårdt-tjente penge på og dette endda uden ret til at sige fra?! Farvel og tak .
    Jeg er siden blevet "udspurgt" nærmere om forløbet af denne første (og sidste) "konsultation" hos Tandlægerne Uldal i Roskilde. Jeg er specielt blevet spurgt om jeg har afvist klinikken, eller var det klinikken, der har afvist mig?

Lad mig sige det på den måde - havde tandlægen ikke været så hurtig på aftrækkeren - ville det være mig, der gik min vej. Men jeg nåede ikke så langt, før tandlægen erklærede, at "vi" ville bare irritere hinanden... (ordret citeret) og at klinikken var ikke den rette for mig. Det var altså tandlægens/klinikken hensyn til mig ( ), der tilskyndede denne godhjertede, hensynsfulde tandlæge til at afvise mig som patient på klinikken. Jeg ville nok hellere foretrække, at dette hensyn udmøntedes i, at Tandlægerne Uldal frivilligt havde afstået fra at stoppe fluor i min mund.... men netop det var vist alt for meget forlangt.

Registreringsdato
    Feb 2005

Icon4 Informeret samtykke

Har danske patienter pligt til at acceptere tandlægernes valg af behandling?

Er danske tandklinikker, de eneste leverandører af tjenesteydelser i Danmark, hvor (kunder) danske patienter ikke har retten til selv at træffe et valg om, hvilken behandling de gerne vil fravælge?

Er anvendelsen af fluor i plastmaterialer til fyldninger i tænder, samt anvendelse af andre dentale materialer indeholdende langsomt udsivende fluor - den eneste behandling i det danske sundhedssystem, der er undtaget fra Sundhedslovens bestemmelse om tandlægernes pligt til at indhente Informeret samtykke fra deres patienter?

Hvad er Informeret samtykke?

Ifølge Forbrugerrådet Tænk:

"Tandlægen må ikke gå i gang med at behandle uden at have informeret om behandlingen og fået dit samtykke. Det gælder uanset behandlingen. Derudover skal det stå i journalen. Journalen kan du altid få af din tandlæge, da du har ret til fuld aktindsigt."

Læs meget mere om Informeret samtykke i emnet Behandling med fluor - Informeret Samtykke
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Lignende emner

1. Foreningen mod Skadeligt Dental Materiale
    By admin in forum Kviksølv i tænderne
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 16-01-06, 21:07

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg