Viser resultater 1 til 1 af 1
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon3 Læger frygter oplyste patienter

"Nogle læger ryster i bukserne, når deres patienter har udskrifter fra Internet med i konsultationen. Hvis de nægter at læse dem, kan patienterne blive fornærmede. Hvis de prøver at se dem igennem og diskutere dem, kan det udløse lange, nytteløse diskussioner, og da mange patienter kommer med informationer, som lægen ikke kender til, kan den slags diskussioner af og til blive pinlige. Nogle læger er gået så langt, at de fortæller patienterne, at sundhedsoplysninger på nettet ikke er til at stole på." Fra artiklen Patienter på nettet i Månedsskrift for praktisk lægegerning/juni 2002

Eller....

"Sundhedsvæsenet bør og kan i højere grad bruge internet og it i forbedringen af service og kvalitet - ikke mindst ved at gå i dialog med patienterne. Hvis ikke sundhedsvæsenet gør noget alvorligt ved problemet, tager patienterne bare sagen i egen hånd, mener Laura Adams, Institute for Healthcare Improvement." Fra artiklen Patienter bulldozer sig til oplysninger i Ugeskrift for Læger 17/2002

I artiklen refereres bl.a. til forslag om at oprette chat-rooms for patienter. Det er en god idè, men jeg har svært ved at forestille mig den gennemført... uden samtidigt at respektere/anerkende patienternes evne/ret til selvhjælp.

"»Hvis ikke sundhedsvæsenet formår at etablere et kommunikationssystem med patienterne, vil patienterne bulldoze sig igennem for at få vores opmærksomhed. Antallet af hjemmesider med den ene negative historie efter den anden fra patienter om deres oplevelser på institutioner inden for sundhedsvæsenet er eskaleret inden for de seneste år.

Det af alt fortæller mig, at vi bliver nødt til at bane vejen for effektiv kommunikation med patienterne via nettet«, sagde Laura Adams"
    (direktør for Idealized Design of The Intensive Care Unit, Institute for Healthcare Improvement i USA/red.).

Artiklen er skrevet for mange år siden, men og jeg har ikke kunnet spore det mindste tegn på, at noget af det foreslåede blev realiseret på vore breddegrader i den mellemliggende tid. Så vi fortsætter nok med at "bulldoze" os til oplysninger, på egen hånd.

Lægerne kan eller vil ikke fatte, at hver gang de lader en patient forlade konsultationen med ubesvarede spørgsmål og utrygge ved deres fremtid som syge pga. den manglende information eller den manglende, lægens opmærksomhed på, at hans/hendes information eller mangel på samme direkte driver patienterne ud i denne enorme vidensbase internettet udgør. Havde lægerne sørget for at patienterne var velinformerede og trygge ved lægens indstilling til dem og deres sygdom - ville ingen patient behøve at bruge tid på at lede efter redning andre steder.

Desuden - udtrykker lægens holdning til patientens ret til oplysninger og forklaringer (eller mangel på samme iflg. lægen selv) samtidigt lægens holdning til sin patient som menneske og lægens holdning til patientens fremtid og patientens liv, ikke mindst i sammenhæng med patientens familie og denne familiens hele tilværelse fremover.

Så når lægerne glemmer at de ikke blot har ansvar for denne ene patient, men at deres ansvar også rækker over patientens familie-, forsørgelse og livssituation, i kraft af, at enhver behandling (eller mangel på samme) har store konsekvenser (positive eller negative) for mange flere mennesker at "bare" denne ene patient - skal lægerne ikke stå pludselig og undres over, at denne patient udviser netop så umådeligt meget mere ansvar for sig selv og sine - end de gør, ikke giver op - som de gør og leder videre efter redning for sig selv og sine kære.... på diverse fora og på resten af Internettet.

Hvordan kan en god, ansvarlig læge have noget imod det? Jeg spørger bare!

Hvis du er stofskifte-patient - læs videre Her
    Sidst redigeret af Anisa : 02-06-16 kl. 15:05 Årsag: Information om "døde" links
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Lignende emner

1. Patienter undertrykkes (TERM)
    By Rosa in forum Rosa om TERM-modellen
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 25-07-08, 11:31
  2. Tørklæder, danskere, patienter og læger....
    By Anina in forum Politik og samfund
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 19-06-08, 15:05
  3. Patienter brænder lægen af
    By Anina in forum "Løst og fast" - blandet landhandel
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 17-03-08, 11:52

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg