Uffe Ravnskov, Carsten Vagn-Hansen og andre samvittighedsfulde læger er ikke alene.....

Tor Ole Kjellevand

Høyt kolesterol forlenger livet

Overlege Tor Ole Kjellevand på Rikshospitalet mener høyt kolesterol ikke bør behandles.

Overlege Tor Ole Kjellevand ved Hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet tar et kraftig oppgjør med legestandens oppfatning av at høyt kolesterol fører til hjertesykdom. I et debattinnlegg i Aftenposten i dag legger han ikke fingrene imellom:

«Sannheten er nemlig at kolesterol ikke er et skadelig stoff. Det er faktisk et av de viktigste stoffene vi har i kroppen. Hjernen vår er avhengig av det, cellemembranene, som er vårt forsvar mot infeksjoner og kreftsykdommer, er avhengig av det», skriver Kjellevand og understreker:

«Å mene at dette stoffet er farlig, ja likefrem en 'silent killer', er så hinsides all fornuft at jeg ikke har ord for det.»
Læs mere... Dagbladet.no

Kolesterol – igjen!

Jeg er innklagd til legeforeningens etiske råd på grunn av mine kjetterske tanker om kolesterol. Egne meninger er tydeligvis ikke bra. Men jeg har ikke tenkt å la meg kneble, for det siste halvåret har vist at jeg hadde rett. Først vil jeg minne alle kolesterolfanatikere om Grunnlovens § 100, som presiserer at ”Ytringsfrihet bør finde sted”. De har mye de må forsøke å kneble om dagen, som resultatet av to store studier fra USA.