Uffe Ravnskov, Carsten Vagn-Hansen og andre samvittighedsfulde læger er ikke alene.....

Tor Ole Kjellevand

Høyt kolesterol forlenger livet

Overlege Tor Ole Kjellevand på Rikshospitalet mener høyt kolesterol ikke bør behandles.

Overlege Tor Ole Kjellevand ved Hjertemedisinsk avdeling på Rikshospitalet tar et kraftig oppgjør med legestandens oppfatning av at høyt kolesterol fører til hjertesykdom. I et debattinnlegg i Aftenposten i dag legger han ikke fingrene imellom:

«Sannheten er nemlig at kolesterol ikke er et skadelig stoff. Det er faktisk et av de viktigste stoffene vi har i kroppen. Hjernen vår er avhengig av det, cellemembranene, som er vårt forsvar mot infeksjoner og kreftsykdommer, er avhengig av det», skriver Kjellevand og understreker:

«Å mene at dette stoffet er farlig, ja likefrem en 'silent killer', er så hinsides all fornuft at jeg ikke har ord for det.»
Læs mere... Dagbladet.no

Kolesterol – igjen!

Jeg er innklagd til legeforeningens etiske råd på grunn av mine kjetterske tanker om kolesterol. Egne meninger er tydeligvis ikke bra. Men jeg har ikke tenkt å la meg kneble, for det siste halvåret har vist at jeg hadde rett. Først vil jeg minne alle kolesterolfanatikere om Grunnlovens § 100, som presiserer at ”Ytringsfrihet bør finde sted”. De har mye de må forsøke å kneble om dagen, som resultatet av to store studier fra USA.

Ved enkelte sykdommer trenger kroppen mer kolesterol for å reparere det som er i ferd med å ødelegges. Husk at kolesterol er livsviktig for mange av kroppens prosesser! Hvis det oppstår mangel på kolesterol et eller annet sted, settes flere lastebiler inn for å frakte kolesterolet dit det trengs. Dette er en naturlig prosess. Hvis en person har en eller annen sykdom, går han til lege, som kanskje finner for mye ”dårlig” kolesterol i kroppen (selvfølgelig, for den jobber på overtid for å lage nok kolesterol). Likevel konkluderer legen feilaktig at det ”dårlige” kolesterolet må senkes til et så lavt nivå som mulig, mens det ”gode” kolesterolet må økes til et så høyt nivå som mulig. Dette er imidlertid som å si: nå må vi sørge for at kroppen ikke klarer å helbrede seg selv, for dette har den ikke noe greie på. Vi vet best hvordan dette skal gjøres.

Det er også det samme som å si til pasient med lungebetennelse at ”du har feber, og den er skyld i din lungebetennelse. Feberen må derfor stoppes. Du trenger ikke antibiotika, men et febernedsettende middel.” Alle vet imidlertid at feberen er kroppens beskyttelsesmekanisme mot mikrober. Tilsvarende bør man snart innse at kolesterol er kroppens forsvarsmekanisme mot skader på blodårene.
Læs mere.... Matoghelse.no

Kolesterolskeptiker frifunnet av Rådet for legeetikk

Det siste året har det vært offentlig debatt om nytten av kolesterol og kolesterolsenkende statiner. En av debattantene var tidligere overlege ved rikshospitalet, Tor Ole Kjellevand, som 19. august 2007 skrev et kritisk avisinnlegg (og senere et til) om statiner. Som følge av dette ble han 16. januar 2008 anmeldt til Rådet for legeetikk i Legeforeningen. Anmelderen var overlege Leiv Ose ved Lipidklinikken. I brev av 24. juni 2008 skrev Rådet for legeetikk at ”innklagde lege med sine to avisinnlegg ikke har brutt Etiske regler for leger”.

Ifølge overlege Leiv Ose, som selv ukritisk anbefaler statiner til alle med mer kolesterol enn "normalt", må en lege "være varsom med å kritisere kolleger og medarbeidere overfor pasienter og pårørende, men må alltid ha pasientenes interesse for øye". Uttalelsen forhindrer ikke at Ose selv ytrer seg sterkt kritisk til alle som ikke er enig med ham. Han anvender tydeligvis andre kriterier for dem som er kritiske til hans budskap, selv om i brevet til Rådet la til at "Offentlig og annen debatt mellom kolleger i medisinske og helsepolitiske spørsmål skal holdes på et saklig plan".

I foreliggende sak dreier det seg om en person som til tross for faren for represalier og utestengning gikk til det modige skritt å fortelle publikum hva han selv hadde lært om kolesterol og statiner.
Læs mere... Matoghelse.no

!Klik her for at finde flere omtaler af kolesterol-relaterede emner.