Ydre tegn på hypothyreose/lavt stofskifte

En norsk ven skrev for nogen tid siden: "Obs! Oftebro [en norsk læge] sa han skulle gjøre alt han kunne for å hjelpe meg. Han kunne tilogmed se på huden min og sa at akkurat det der er veldig typisk for lavt stoffskifte. Han legger merke til ting som ingen andre leger har gjort. Jeg har jo sett dette selv men har ikke tenkt at det har noe med stoffskifte å gjøre. Men det har det."

Det er nemlig fuldstændig korrekt. En dygtig, kyndig læge kan se på sin patient, om der kan foreligge en mistanke om hypothyreose. Det kan ses på negler, særlig tånegle, det kan ses på huden og håret og endelig kan de også ses på formen på hænderne og ben, fra knæer og nedefter.

Selvfølgelig vil disse "tegn" udvikle sig over tid, år hvis patienten enten har modtaget under-behandling eller ingen behandling (subklinisk hypothyreose eller TSH under 10 osv.), men i så fald vil det ske for størsteparten af disse patienterne, at deres underben bliver derformerert efterhånden som hypothyreosen uhindret skrider frem. Det er ikke så meget kropsfedt som spiller ind her (deformation), som det er bindevævet, der lader til at være særlig "modtageligt" for samspillet med thyroid-hormoner. Tilstanden heder myxødem.

Den finske læge Karin Munsterhjelm beskriver myxødem-huden her således (på svensk): "Myxödem är en unik diagnostisk markör för hypotyreos. Det är frågan om en svullnad bestående av mucin, en mukoprotein, som finns överallt i alla vävnader normalt, men i mycket högre grad hos många hypotyreoter. Den stora mängden mucin stör alla inre organs normala funktioner. Synligt är myxödemet främst i ansiktet runt ögonen samt i huden på överarmens utsida där denna är förtjockad."

Når mucin/mukoprotein så udtalt optræder ved hypothyreose, er det mig en gåde, hvorfor så få læger interesserer sig for det? I min verden er det det hjælpende synlige tegn, som snilt kunne bruges til at undersøge patienten videre, uanset TSH-tallet. Normalt betragter man at hypothyreose som en usynlig sygdom, med det hjælper vist lige vidt, når et så synligt tegn/symptom, som en svulmet af ophobninger af mukoproteiner ansigt og overarmene alligevel bliver ignoreret. Men det er altså ikke "kun" ansigtet og overarmerne, hvor kroppen bliver påvirket af proteinophobninger.

Hænderne og fødderne bliver "pølsede" inkl. fingre og tæerne, hvilket vil næsten altid blive tilskrivet vægtstigningen, også selv om det "pølsede" er mere udtalt/tydelige end vægtstigninge "berettiger".

Underben bliver "stolpede" og man mister sine smalle ankler, hvor underbenet og foden vil "vokse sammen" til en form som en stolpe. Mange stofskiftesyge, med/uden deres vidende, udvikler også såkaldt "fiskehud" fra øverst på læggene og på lårene samt på overarme mellem albuen og skulderen.

Ofte vil man få udposning-ring der, hvor der før var en slank ankel. Nogle mennesker fødes endda med "lige" ben på dette sted, hvilket vil blive synlig når de bliver store børn og teenagere - "lige ben" minus ankel eller meget lidt ankel. Disse unger burde jævnlig kontroleres for lurende hypothyreose - men bliver det bare ikke... Lægerne kender ikke til den slags ydre tegn og vil heller ikke lære.

Her er et eksempel på typiske "lavt-stofskifte-ben" - resultat af mangeårig fejl- eller underbehandling (Kilde 'dødt link': aerztlichepraxis.de/img/art/2_1_1141317553.jpg)

P.S. Nu ved jeg ikke om disse ydre tegn på hypothyreose også ses hos mænd (der er, trods alt, relevante hormonelle forskelle mellem de to køn). Jeg har ikke interesseret mig for det hidtil ( ).