Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon3 Ataxi, sekundær til hypothyreose

Ataxi er en neurologisk tilstand, som viser sig ved en række neurologiske symptomer, herunder forringet evne til at koordinere bevægelser, hvor de enkelte muskelgrupper koordineres dårligt, hvorved bevægelserne ikke får et normalt glidende forløb, eller ved for korte/ for lange bevægelser, som får til at fejle forsøg på at korrigere målet med bevægelsen. "Nervøse" bevægelser i øjenlåg, ufrivillige blink, "brændende" hud eller "falske" lugte, der ikke findes i virkeligheden, er også manifestationer af ataxi. Ataxi er ofte kombineret med rystelser (tremor). Symptomerne er ret invaliderende og det er svært at reducere symptomerne via fysioterapi el. træning.

Hvorfor skulle ataxi interessere os med hypothyreose? Hvem har f.eks. mærket til synkebesvær, paræstesier, leamus, muskelsvaghed, rystelser, dårlig koordination af korte bevægelser, eller for langsom skift mellem langt og nært syn, m.v.?

En række forskellige centrale og perifere nervesystem manifestationer er almindelige hos patienter med hypothyreose. I mange tilfælde forekommer de neurologiske manifestationer i forbindelse med systemiske træk ved sygdommen, og derfor bemærkes kun lejlighedsvis. Dog kan symptomer og tegn på neurologisk dysfunktion antage så stort omfang hos nogle patienter at det fører til betydelig invaliditet. De fleste af disse neurologiske komplikationer reagerer helt eller delvist på behandling med thyreoidea-hormoner. (Kilde: Neurologic manifestations of hypothyroidism)

Ataxi udspringer fra vævsforandringer i Lillehjernen (Cerebellum).

Hypothyreose og ataxi er så tæt forbundet, at der endda findes forskning som anbefaler i konklusionerne, at alle tilfælde af "uforklarlig" ataxi bør udredes for hypothyreose.

Har man udviklet ataxi i forbindelse med hypothyreose (gælder mellem 25 og 60 procent af alle patienter iflg. div. forskning), og opretholdes ataxi trods behandlingen, da kan man lige så godt indstille sig på at leve, ikke alene med symptomerne, men også med tiltagende "gamle" og nye symptomer, idet den eneste kendte effektive behandling mod hypothyreose-induceret ataxi er tilstrækkelig dosering af enten kombinationsbehandling eller helst med Thyroid USP, men vor tids "normal dosering" befinder sig langt under doseringer af thyreoideahormoner til behandling af hypothyreose i årene inden TSH-testen blev implementeret i behandlingen (i 1970-erne) hvilket medførte skabelse af et nyt, hidtil ukendt i medicinen begreb: subklinisk hypothyreose, dvs. hypothyreose med et synligt TSH indenfor såkaldt "normalområde", der blev fastsat første gang ved at trække TSH-gennemsnittet ud af en gruppe på 200 tilfældigt udpegede personer, som lægerne regnede med ikke havde hypothyreose.

Alt dette betyder, at behandling af hypothyreose der efterlader TSH synligt - er ikke fuldt effektiv og den sekundære til hypothyreose ataxi vil ikke alene blive opretholdt, men endda vil forværres. Godt nok findes forskning som konkluderer at symptomerne på cerebellar ataxia i hypothyreose er reversible ved behandling, men hvordan hænger det sammen med vævsforandringer i lillehjernen (Cerebellum) må guderne vide.

Det bedste man så kan gøre for at blive forberedt og slippe for angsten for f.eks. MS eller ALS er at lære symptomerne at kende, også de symptomer man endnu ikke har udviklet, men som kan komme efterhånden som thyreoidea-hormonmangel vil langsomt men ubønhørligt føre til yderligere degeneration af vævet i Lillehjernen.

Det er en barsk nyhed, men bebrejd ikke mig for at have viderebragt den. Bebrejd hellere de læger, der enten underbehandler de patienter de har i deres magt, eller helt afviser at behandle når TSH befinder sig indenfor et "normalområde" - så bred at et fly kan flyve igennem, men som i virkeligheden slet ikke findes andre steder, end i hoveder på de læger der har aftalt det med hinanden.

Referencer:
    Neurologic manifestations of hypothyroidism
    Pathological findings in a case of hypothyroidism with ataxia
    Ataxia associated with Hashimoto's disease: progressive non-familial adult onset cerebellar degeneration with autoimmune thyroiditis
    Ataxia and hypothyroidism
    Hypothyroidism can affect practically every level of the central and peripheral nervous system
    Cerebellar-Ataxic Syndrome in Children and Adolescents With Hypothyroidism Under Treatment
    Neurological abnormalities in patients treated for hypothyroidism from early life
    Subclinical Hypothyroidism Presenting With Gait Abnormality
    Myxedema and ataxia
    Cerebellar syndrome in myxoedema revisited
    Hypothyroidism - Gait matters
    Hypothyroidism has to be considered in all patients who present with acute onset of cerebellar ataxia
    Familial occurrence of hypothyroidism and cerebellar ataxia

Abstract:Several cases of association between cerebellar ataxia and hypothyroidism have been reported, in which cerebellar symptoms regressed after euthyroid state was obtained, suggesting an etiologic relationship between hypothyroidism and ataxia. We present a further case of hypothyroidism and ataxia, with a peculiar positive family history for both thyroid and cerebellar disorders. Long-term replacement therapy with L-thyroxine determined the regression of hypothyroidism; however, no improvement in cerebellar symptoms was observed. The lack of response of the neurologic symptoms to L-thyroxine treatment suggests the absence of an etiological relationship between thyroid disease and cerebellar disease in this case. (Ja, ja, alt andet er bedre end at indrømme, at syntetisk L-thyroxine enten ikke virker, eller at behandlingsdoserne var, som sædvanligt, alt for lave, eller at behandling med "naturlig" thyroid burde være afprøvet/red.)

En af dagene kommer jeg forbi med liste af symptomer på ataxi....
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Standard Re: Ataxi, sekundær til hypothyreose

Citer Oprindeligt indsendt af Gæst
    Tungt, men interessant emne. Jeg tænker også på to andre ting: Hvad med senilitet, har det noget med lillehjernen at gøre? Kan det have med for lidt stoffskiftehormoner at gøre? Og Parkinsons disease, kan der være en forbindelse med lignende neurologiske skader som forbindelsen mellem ataxi og lavt stofskifte? Er jeg alt for langt ude? Jeg tænker som gal, men emnet er for interessant til at lade være.
    Jeg kan ikke sige, om dine tanker er for langt ude... jeg kender ikke meget til senilitet eller Parkinsons. Hvad jeg derimod ved, og lægerne ved eller burde vide er, at receptorer for thyreoideahormoner findes i alle, vores iltforbrugende celler. Hvor der er brug for receptorer, er der brug for hormoner i mængder, der er nødvendige for at kunne opretholde de pågældende cellers funktioner.

Lad os lige illustrere det med en sammenligning: vi har brug for (thyreoidea)hormoner til at fungere normalt. En bil har brug for brændstof også for at fungere normalt,

Hvis jeg nu fortynder brændstoffet med vand, til en blanding af ½ brændstof og ½ vand - vil bilen starte?

Eller starter bilen ikke?

Hvis kroppen skal klare sig med kun 50%, eller 60%, eller 70% af den mængde af thyreoideahormon, den har brug for at fungere 100% - kan kroppen fungere ordentligt med kun 50%, eller 60%, eller 70% af de thyreoideahormoner, der driver kroppen?

Svaret er NEJ!

Kroppens funktions-niveau svarer i procenter til den mængde af thyreoideahormoner, som er til rådighed.

Det betyder, at når der kun er 50% thyreoideahormon til rådighed, er kroppens funktionsniveau nedsat med 50 %.

Det betyder, at når der kun er 60% thyreoideahormon til rådighed, er kroppens funktionsniveau nedsat med 40 %.

Det betyder, at når der kun er 70% thyreoideahormon til rådighed, er kroppens funktionsniveau nedsat med 30 %.

Hvordan kan det så være så svært at fatte for vores læger?

Svaret er enkelt: fordi lægernes foretrukne diagnoseværktøj er blodprøver, og blodprøver vurderes i forhold til det, de kalder for "normalområder", og hvis man tror at "normalområder" er videnskabeligt fastsat - kan man tro om igen.

Indenfor ophav for alle "normalområder" findes ganske vist empirisk/videnskabeligt frembragte "kerner" af reelle værdier, som defineres ud fra en given sygdomstilstands opståen, efter at den nedre eller øvre grænse af disse værdier er overskredet, og således ifølge de tidligste kilder fra tiden op til udviklingen af (f.eks.) TSH-testen - lå det rette normalområde for TSH mellem 0,2 og 1,5. Jamen, hvorfor så ligger TSH-normalområdet nu mellem 0,5 og 5, eller deromkring, og hvorfor er der endda mange læger der helst venter til at TSH stiger til over 10, før de er villige til diagnostisere lavt stofskifte, tillige med overhovedet at behandle det?

Det er et rigtigt godt spørgsmål, jeg har et rigtigt godt svar på, men det er faktisk en anden historie, jeg kommer med en anden gang, fordi lige nu taler vi om ataxi, og i denne forbindelse er det netop det kunstigt forstørrede "normalområde", der er grunden til at ataxi fortsætter, uanset behandling. Lad os se på "normalområder" igen...

Når vi ved at mængden af stofskiftehormon hos (virkelig) sunde og friske skal befinde sig mellem 80-100%, starter det kunstige "normalomåde" allerede ved 45-50%. Det betyder at de personer, hvis hormon-tal ligger mellem 45-50% og 80-100% anses de af læger for at være raske og de skal ikke behandles for deres lavt stofskifte, fordi deres blodprøve-tal er indenfor dette "normalområde". Uanset ofte et væld af symptomer, herunder ataxi.

Hvis man så er så u-heldig at ens egne thyreoideahormoner er på kun 45% af den mængde et velfungerende stofskifte kræver - da befinder personen sig alligevel indenfor det lægernes kunstige "normalområde" og den stakkels patient skal ikke have behandling. Uanset at staklen må klare sig med 55% mindre hormon og kan heller ikke fungere bedre end 45% af den optimale grad af den fysiske og den mentale funktion.

Man kan også være endnu mere uheldig mht. til sit TSH-tal. Hvis TSH-tal ligger indenfor "normalområdet" for TSH - da er rigtig mange læger fuldstændig ligeglade med, hvor lidt thyreoideahormon er til rådighed for kroppen, bare TSH-tallet passer ind i de tabeller, de vurderer patienternes blodprøver efter.

Det sker fordi lægerne hellere tror på hypofysen (som TSH kommer fra), end på skjoldbruskkirtlen (som thyreoideahormoner kommer fra).

Lægerne har bestemt sig for, at det er TSH som er stofskiftehormon, selv om TSH slet ikke kommer fra skjoldbruskkirtlen. Og dette har lægerne besluttet, uagtet at hypofysen kan selv være for underfungerende til at udsende rette mængde af TSH, eller der kan være hundrede af andre medicinske grunde til, at TSH ligger lavt.

Det er lige meget, fordi i lægens øjne betyder et lavt TSH altid HYPERthyreose uanset at værdien af patientens thyreoideahormon er lige NUL (overdrivelse for at fremme forståelsen), og det er sådan det fungerer i de indoktrinerede lægehjerner!

Men det er altså ikke det hele, og det er ikke "kun" graden af kroppens daglige funktioner som bliver påvirket af 50%, 40& eller 30% for lidt hormon til kroppens daglige drift.

En langvarig hormonmangel begynder at ødelægge kroppens organer - lidt efter lidt.

Det gælder alle organer, omend i forskelligt tempo og i forskellig grad organerne indbyrdes. Dette er forklaringen på, hvorfor i alverden kommer så mange forskellige symptomer hos den ene patient, mens hos en anden er symptomerne ganske andre, eller (endnu) langt færre, selv om de begge lider af lavt stofskifte, og selv resultaterne af deres blodprøver ligner hinanden.

Nogle siger, at man kan være syg af andet end lavt stofskifte og at vi ikke skal overdrive ved at tilskrive alt lavt stofskifte.

De sagtens have ret, men hvis man har ellers været rask før og så rammes man af lavt stofskifte - da er det en altoverskyggende og overvældende sandsynlighed for, at det er lavt stofskifte, som er jo en kronisk hormonmangel, der er anledningen til alle sygdomme som kommer efter at man blev syg af lavt stofskifte. Simpelthen fordi en langvarig hormonmangel svækker og slider på alle de af kroppens organer, som har brug for ilt: det betyder alle organer. Også Lillehjernen - kaldet Cerebellum, hvor ataxi hører hjemme, og hvorfra den påvirker resten af kroppen.

Hvad er Lillehjernen?

Kilde til billedet: Wikimedia Commons

Lillehjernen, på latin Cerebellum er de røde "klumper" i den bageste, nederste del af hjernen, som vist på billedet.

Når Cerebellum begynder at skrumpe (svinde) pga. en langvarig hormonmangel... alle kroppens funktioner som er styret af Cerebellum begynder at gå skævt, reduceres, svækkes og endda nogle forsvinder helt - langsommere eller hurtigere hos forskellige personer, alt efter hvor hormon-stabil og biologisk velfungerende man oprindeligt var inden lavt stofskifte.

Det betyder: jo mere velbalanceret og hormon-stabil personen var i forvejen, desto bedre og længere værende generel-hormonal kompensation (fra andre hormonkirtler) for de manglende thyreoideahormoner = man udvikler Ataxi senere end hos dem, der ikke var lige så "hormon-stabile" inden de fik lavt stofskifte. Folk er jo forskellige. Også hormonalt.

Men uanset hvor "hormon-velbalanceret" og "hormon-stabil" en person var inden lavt stofskifte - vil en langvarig, kronisk mangel på thyreoideahormoner altid og ubønhørligt føre til Ataxi. Det er kun spørgsmål om tid.

I varierende grad og intensitet, men Ataxi er det, og forbliver det også uanset at man kommer i behandling med rette hormoner i rette dosis, fordi det tager lang tid at udbedre hormonskader i Lillehjernen, og det er desværre ikke sikkert at disse skader når at blive fuldstændig udbedret før livet slutter, fordi...

... nervevævet regenererer, men meget langsommere end kroppens øvrige væv.

Det fleste kommer ikke i behandling med rette hormoner i rette dosis, fordi lægerne sætter blodprøver før patienten.

Så hvis du begynder at udvikle ataxi-symptomer, kan du takke for det alle de læger, som var/er involveret i din diagnose (inkl. når nægtet) og din behandling (inkl. når nægtet).

De vil aldrig nogensinde indrømme fejlen, og de vil altid løbe fra ansvaret! Det er lægerne rigtig gode til!

Hvis lægerne var kun halv så dygtige til at diagnosticere og behandle lavt stofskifte, som de er til at løbe og flygte fra ansvaret - var der ikke en eneste hypothyreose-skadet tilbage i hele Skandinavien.

Så enkelt kan det siges!

Dette er den ubehagelige sandhed om lavt stofskifte, der opstår af forskellige grunde, men som fortsætter, og fortsætter med at skade, også Cerebellum - alene pga. lægerne og deres tyrkertro på "normalområder".

Vi ses...
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Lignende emner

1. Hypothyreose-side (stofskifte)
    By Anisa in forum Internet-patienter
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 06-11-06, 11:23
  2. Hypothyreose-side (stofskifte)
    By Anisa in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 06-11-06, 11:23

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg