Jeg læser i Politiken i dag, at danske tandlæger advarer mod hjemmerørt tandpasta uden fluor. Ja, tænk bare... hvis flere bytter Colgate m.fl. ud med det hjemmerørte stads, falder også tandpasta-industriens "frivillige" bidrag til driften af og forskningen på vores tandlægeskoler. For ikke at glemme de mange lukrative "konsulent-honorarer" overtandlæger og professorer scorer hos fluor-sælgere og deres arbejdsgivere.

At det hjemmerørte kokosolie-heksebryg uden fluor, også tilfældigvis hjælper folk af med tandkødsbetændelsen (gingivitis), og ellers ser ud til også at (på)virke parodontose, billigere og mere effektivt end de mange, kostbare behandlinger hos tandlæger, er selvfølgelig også ligegyldigt set ud fra tandlægestandens perspektiv.

Det må derfor være passende, netop i dag at genoplive emnet "tandpasta uden fluor", jeg har postet på vores norske hjemmeside tilbage i februar 2014. Enjoy.

Kokosolie hæmmer caries... eller original titel Coconut oil inhibits caries

Irske forskere har påvist, at fordøjet kokosolie kan angribe de bakterier, der forårsager caries. Kokosolie er et naturligt antibiotikum og kan indarbejdes i kommercielle tandpleje produkter.

Et forskerhold fra Athlone Institute of Technology testede antibakteriel virkning af kokosolie i sin naturlige tilstand og kokosolie, der var blevet behandlet med enzymer, i en proces svarende til fordøjelsen. Olierne blev testet over for stammer af Streptococcus bakterier. Forskere fandt ud af, at den enzym-modificeret kokosolie stærkt hæmmer væksten af ​​de fleste stammer af Streptococcus bakterier, herunder Streptococcus mutans - en væsentlig årsag til caries.

Og samme på engelsk:

Scientists from Ireland have shown that digested coconut oil can attack the bacteria that cause caries. Coconut oil is a natural antibiotic and could be incorporated into commercial dental care products.

A research team from the Athlone Institute of Technology tested the antibacterial action of coconut oil in its natural state and coconut oil that had been treated with enzymes, in a process similar to digestion. The oils were tested against strains of Streptococcus bacteria. They found that enzyme-modified coconut oil strongly inhibited the growth of most strains of Streptococcus bacteria including Streptococcus mutans – a major cause of caries.

Kilde: Coconut oil inhibits caries. British Dental Journal 213, 269 (2012) Published online: 21 September 2012 | doi:10.1038/sj.bdj.2012.856

Godt nok skriver de at kokosolien skal være fordøjelsesenzym-modificeret, men da fordøjelsen begynder i munden og mundvandet indeholder flere fordøjelsesenzymer, da vil jeg mene at beholder man sin kokosolie-tandpasta i munden nogle minutter, da vil den bakteriedræbende effekt alligevel forøges, efterhånden som mundvandets enzymer påvirker tandpastaen i munden. Det smager heller ikke så værst og børn kan tåle at synke den under tandbørstningen, hvilket børn plejer at gøre under alle omstændigheder....

Hvorom alt er - fandt jeg nogle fristende opskrifter på hjemmerørt tandpasta med kokosolie, hvoraf den anden er allerede testet gennem de sidste to år - med (kæmpe) stor succes!

Første opskrift

• ca. 110 gr kokosolie
• 2-3 spsk natron
• lidt stevia (forsigtigt med at dosere: kan blive for sød)
• 15-20 dråber af æterisk pebermynthe-olie- eller 10 dråber kanel-olie
• 10 dråber Grapefruktfrøekstrakt (kan udelades)
• 10 dråber af æterisk myrra olie (kan udelades)

Bemærk: Ved evt. tvivl om hvor mange dråber af æterisk olie? Skriv eller ring til Urtegården på +45 86 48 00 11
Kilden til opskriften og fremgangsmåden findes her: How to Make Natural Toothpaste

Anden opskrift

• 6 spsk kokosolie
• 3 spsk natron
Æterisk olie med det antal dråber som anvist af leverendøren, alt efter hvilken olie man vælger (eucalyptus eller grapefrugt foretrækker forfatteren)
• 1 tsk stevia (eller mere hvis man ønsker det sødere)

Bemærk: Ved evt. tvivl om hvor mange dråber af æterisk olie? Skriv eller ring til Urtegården på +45 86 48 00 11
Kilden til opskriften og fremgangsmåden findes her: Homemade Toothpaste with Coconut Oil

Tredje opskrift

• 5 dele Magnesium/Calcium pulver
• 3 dele Xylitol (naturligt sødestof for at fjerne den lidt bitre smag af Ca/Mg-pulver)
• 2 dele natron
• 3-5 dele kokosolie (jeg bruger 5 dele kokosolie)
• Valgfrie ingredienser - æteriske olier for smagen

Kilden til opskriften og fremgangsmåden findes her: Homemade Remineralizing Toothpaste Recipe

Alle links til ingredienserne fører til enten Naturoghelse.dk eller Urtegården.dk, afgjort mine yndlingsleverandører af henholdsvis primære ingredienser og æteriske olier. Bemærk også: der eksisterer i-n-g-e-n økonomiske mellemværender mellem mig, denne hjemmeside og leverandører jeg anbefaler.

Kilder til billeder:
1. Wikimedia Commons
2. Wikimedia Commons