Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon4 Jernmangel, jodmangel og selenmangel i forbindelse med lavt stofskifte

Jernmangel, jodmangel og selenmangel i forbindelse med lavt stofskifte

Egentligt har jeg "lovet" at fortsætte mit nyt emne Lavt stofskifte af... JERNMANGEL! fra i går, men informationer om andre mineral-mangler, der enten kan "fremkalde" lavt stofskifte, eller hæmmer effekten af behandling hos dem, der allerede er syge af andre årsager, men nu føler jeg, at disse informationer er så vigtige og omfattende, at de fortjener egen plads, her i Stofskifte-butikken.

Her er citat af emnet jeg skrev om i går:

Citer Oprindeligt indsendt af Anisa Se indlæg
    Såfremt det ikke er en MTHFR-genfejl der er årsagen til din jernmangel/lavt stofskifte, er der også andre "mangler" der kan stå i vejen for en succesfuld behandling af jernmangel: selen, jod og zink, samt A-vitamin.

Lad os se, hvad jernmangel "gør" ved thyreoideahormon, uanset om det kommer fra en, ellers sund skjoldbruskkirtel, syntetisk Eltroxin, eller fra "naturlig thyroid" (NDT):

! Jernmangel nedsætter konverteringen af T4 til T3.

! Jernmangel øger konverteringen af T4 til Reverse T3.

! Jernmangel blokerer for T3's termogene (stofskifte-øgende) egenskaber.

! Jernmangel svækker behandlingen med syntetisk T4.

! Jernmangel svækker effekten af behandling med naturlig Thyroid-lægemidler.

! Jernmangel defineres ved (for) lav grad af jernmætning og lav ferritin, uanset om de begge befinder sig indenfor normalområder.

! Jernmangel er krydsforbundet med selenmangel og jodmangel, derfor er genopretningen af rette jernniveau afhængig af tilsvarende genopretning af selen og jod.

En håndfuld referencer til de skeptiske:

1. Dillman E, Gale C, Green W, et al. Hypothermia in iron deficiency due to altered triiodithyroidine metabolism. Regulatory, Integrative and Comparative Physiology 1980;239(5):377-R381.
    2. Smith SM, Johnson PE, Lukaski HC. In vitro hepatic thyroid hormone deiodination in iron-deficient rats: effect of dietary fat. Life Sci 1993;53(8 ):603-9.
    3. Eftekhari MH, Keshavarz SA, Jalali M. The relationship between iron status and thyroid hormone concentration in iron-deficient adolescent Iranian girls. Asia Pac J Clin Nutr 2006;15 (1):50-55.
    4. Zimmermann MB, Köhrle J. The Impact of Iron and Selenium Deficiencies on Iodine and Thyroid Metabolism: Biochemistry and Relevance to Public Health. Thyroid 2002;12(10): 867-78.
    5. Beard J, Tobin B, Green W. Evidence for Thyroid Hormone Deficiency in Iron-Deficient Anemic Rats. J. Nutr. 1989;119:772-778.
    6. Sonja Y. Hess, Michael B. Zimmermann, Myrtha Arnold, Wolfgang Langhans and Richard F. Hurrell Iron Deficiency Anemia Reduces Thyroid Peroxidase Activity in Rats J. Nutr. July 1, 2002 vol. 132 no. 7 1951-1955
    7. Manuel Ruz, Juana Codoceo, Jose Galgani, Luis Muñoz, Nuri Gras, Santiago Muzzo, Laura Leiva and Cleofina Bosco Single and Multiple Selenium-Zinc-Iodine Deficiencies Affect Rat Thyroid Metabolism and Ultrastructure J. Nutr. January 1, 1999 vol. 129 no. 1 174-180
    8. Opdateres med flere kilder.

Jeg går tættere på artiklen nr. 4 i næste indlæg.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Sjælland, DK
    Alder
    67

Icon3 Re: Jernmangel, jodmangel og selenmangel i forbindelse med lavt stofskifte

Citer Oprindeligt indsendt af Anisa Se indlæg
    ! Jernmangel er krydsforbundet med selenmangel, jod- og zinkmangel. Derfor genopretningen af rette jernniveau er pinedød afhængig af tilsvarende genopretning af selen-, jod- og zink-værdier.

4. Zimmermann MB, Köhrle J. The Impact of Iron and Selenium Deficiencies on Iodine and Thyroid Metabolism: Biochemistry and Relevance to Public Health. Thyroid 2002;12(10): 867-78.
    Først abstract på engelsk:

The Impact of Iron and Selenium Deficiencies on Iodine and Thyroid Metabolism: Biochemistry and Relevance to Public Health.

Abstract

Several minerals and trace elements are essential for normal thyroid hormone metabolism, e.g., iodine, iron, selenium, and zinc. Coexisting deficiencies of these elements can impair thyroid function. Iron deficiency impairs thyroid hormone synthesis by reducing activity of heme-dependent thyroid peroxidase. Iron-deficiency-anemia blunts and iron supplementation improves the efficacy of iodine supplementation.

Combined selenium and iodine deficiency leads to myxedematous cretinism. The normal thyroid gland retains high selenium concentrations even under conditions of inadequate selenium supply and expresses many of the known selenocysteine-containing proteins. Among these selenoproteins are the glutathione peroxidase, deiodinase, and thioredoxine reductase families of enzymes.

Adequate selenium nutrition supports efficient thyroid hormone synthesis and metabolism and protects the thyroid gland from damage by excessive iodide exposure. In regions of combined severe iodine and selenium deficiency, normalization of iodine supply is mandatory before initiation of selenium supplementation in order to prevent hypothyroidism. Selenium deficiency and disturbed thyroid hormone economy may develop under conditions of special dietary regimens such as long-term total parenteral nutrition, phenylketonuria diet, cystic fibrosis, or may be the result of imbalanced nutrition in children, elderly people, or sick patients.

Samme på dansk:

Resumè

Effekten af ​​jern- og selenmangel på metabolisme af jod og thyreoideahormoner: biokemi og relevans for folkesundheden.

Adskillige mineraler og sporstoffer er afgørende for normal thyreoideahormon metabolisme, fx jod , jern, selen og zink. Sameksisterende mangler disse tre mineraler indbyrdes kan forringe skjoldbruskkirtlens funktion. Jernmangel svækker syntese af thyreoideahormoner ved at reducere aktiviteten af de heme-afhængige thyroid peroxidase(r). Hvor jernmangel betinget anæmi svækker - forbedrer jern-tilskud effekten af ​​jod-tilskud. Kombination af selen- og jodmangel fører til myxedematous kretinisme.

En sund skjodbruskkirtel er bygget til at bevare høj koncentration af selen, selv under forhold med utilstrækkelig tilførsel af kostens selen, fordi selen er nødvendig til dannelsen af mange af de kendte selenocystein-holdige proteiner (enzymer). Blandt disse selenoproteiner (grupper af enzymer) findes glutathionperoxidaser, deiodinaser og thioredoxine reduktaser. Tilstrækkelig tilførsel af selen understøtter en effektiv syntese og metabolisme af thyreoideahormoner, samt beskytter skjoldbruskkirtlen mod virkningen af evt. overdose af iodid.

I behandling af jod- og selenmangel, skal behandlingen af jodmangel obligatorisk påbegyndes først, før behandlingen af selenmangel. Dette for at forhindre udvikling eller forværring af hypothyreose. Selenmangel og forstyrret thyreoideahormon-balance udvikles under forhold med særlige diætetiske regimer såsom langvarig amning, phenylketonuri-dæt, cystisk fibrose, eller også kan være resultatet af uafbalanceret ernæringstilstand hos børn, ældre eller syge.

Oversat frit efter kilden, vældig spændende artikel.

Her er en anden, lige så interessant artikel Interactions between Iodine and Iron Deficiencies.

Hvorom alt er... ser det ud til at valget står mellem at lystre skolemedicinens pseudovidenskabelige jod-myter - eller helbredet, og dette uanset om man allerede ER hypothyroid, eller endnu ikke.

Disse 3 mineraler (jern, jod, selen) og deres mangler, lader til at være langt tættere forbundet med oprindelsen af lavt stoffskiftesygdomme, end autoimmunitet, som jo lader til at være direkte forbundet med selen-status (forstyrret af jern- og jodmangel) og kan derfor ikke være den primære årsag til udvikling af lavt stofskifte.

Efter at have nærlæst tæt ved et par hundrede relevante forskningsartikler, begynder det at dæmre for mig, at for at udvikle Hashimoto's - må man først have haft jodmangel-induceret lavt stofskifte. Alligevel er jod og jodmangel noget som vores læger ingenting ved om, og ingenting gør ved...

Lægerne hellere skærer forstørrede skjoldbruskkirtler ud af halsen på folk, bestråler og behandler med tabletter - når i SÅ mange tilfælde af struma, toksisk multiknudestruma, falsk hyperthyreose, samt "almindeligt" lavt stofskifte i de tidlige stadier, så nemt og enkelt kunne helbredes med at helbrede jodmangel.

Al den snak i "videnskabelige" kredse, om at thyroid-autoimmunitet er hovedårsagen til lavt stofskifte i verden - giver jeg ikke meget for. Derimod er det temmelig sandsynligt, at de fleste diagnosticerede tilfælde af lavt stofskifte, er autoimmune. Simpelthen fordi jodmangel-induceret lavt stofskifte SER LÆGERNE SLET IKKE EFTER, så hvordan i alverden skulle jodmangel erkendes som den hyppigste årsag til lavt stofskifte i verden, når 99,999999% af de syge går hele livet med dundrende lavt stofskifte, uden en eneste gang at få målt jod?

Jeg spørger bare!

Fortsættes på et eller andet tidspunkt...
    Tak for at du viser mig tillid og læser mit indlæg. Jeg håber, at mine indlæg kan hjælpe med at bevare håbet om bedring.
    Jeg har studeret lavt stofskifte og behandling med "naturlig thyroid" på fuldtid siden 2005. Jeg skriver selv de fleste af mine tekster, på baggrund af kilder arkiveret i respekterede, konventionel-medicinske databaser.
    Kommentarer er desværre lukket p.g.a. spam, men du kan kommentere i alle emner i "Stofskifte-butikken" ved at benytte Kontakt os.

© Til Stofskiftesupport.dk: undlad venligst at "låne" vores tekster. Læs venligst om vores Ophavsret og Copyright.
    Alle, der ønsker et indblik i menneskelivet med stofskiftesygdom - er velkommen til at læse i over hundrede tusinde af personlige indlæg på vores anden hjemmeside - Forum for Stoffskiftesykdommer i Norge.

Lignende emner

1. Lavt stofskifte af... JERNMANGEL!
    By Anisa in forum Lavt stofskifte
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 08-01-17, 18:58
  2. Lavt stofskifte af... JERNMANGEL!
    By Anisa in forum Stofskifte - thyreoidea relaterede sygdomme
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 07-01-17, 20:28
  3. Forbindelse mellem lavt D-vitamin og lavt stofskifte
    By Anisa in forum Forum: D-vitamin
    Svar: 0