Viser resultater 1 til 3 af 3
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard Morgianesyndromet - om kvinders selvværd

Morgianesyndromet - om kvinders selvværd

Hvem var Morgiane?

Man kan ikke sige "Morgiane" uden at sige "Tusind og en Nat", "Ali Baba og De fyrretyve Røvere" (Lydbog 50:08/Youtube) og "Sesam Sesam, luk dig op". Morgiane er en klog, snarrådig slavinde i Cassims husholdning. Cassim er Ali Babas rige, grådige bror.

Det er Morgiane, der syr den dræbte og parterede Cassim sammen, efter at Ali Baba har hentet liget fra røvernes hule i skoven. Det er Morgiane, der tegner hvide kryds på alle bygninger i byen, for at forvirre De Fyrretyve Røvere, så de ikke kan finde Ali Babas hus. Det er Morgiane, der opdager røvere, der har gemt sig i tomme oliekrukker på gårdspladsen, for at fange Ali Baba, når mørket er faldet på og alle sover. Det er Morgiane, der uskadeliggør alle røvere ved at hælde kogende olie i krukkerne, hvor de er gemt. Kun anføreren undslipper. Det er også Morgiane, under festen hos Ali Baba, genkender den forklædte anfører, der har til hensigt omsider at dræbe Ali Baba, som straf for alt der er sket hidtil. Morgiane danser for gæsten med en dolk skjult i hånden, hun dræber anføreren med, og redder derved Ali Baba fra den visse død, endnu en gang.

Alt taget i betragtning burde eventyret hedde Morgiane, ikke Ali Baba og De fyrretyve Røvere, idet der ikke ville være en Ali Baba at fortælle om, hvis der ikke var en Morgiane til at rage kastanjerne ud af ilden for ham....

Hvad er så Morgianesyndromet?

Morgianesyndromet - om kvinders selvværd
    Af Lise Winther-Jensen

Sideantal: 224
    Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
    Udgivet: 30-05-2008
    Udgave: 1
    Originalsprog: dansk
    ISBN-10: 8777065255
    ISBN-13: 9788777065255

Forlagets beskrivelse:
    Bogens udgangspunkt er iagttagelsen af, at mange kvinder ikke alene devaluerer (undervurderer/red.) sig selv, men i det hele taget har store vanskeligheder med at få udtrykt, hvad de kan og vil og med at handle i egen interesse. Denne iagttagelse er udgangspunkt for Lise Winther-Jensens definition af Morgianesyndromet.

Bogen fremlægger en historisk, kulturel og fagpsykologisk diskussion af både kønsroller, familiemønster og personlighedsstruktur, og tilbyder især nye indsigter inden for tre områder, nemlig dels definitionen af Morgianesyndromet, dels forståelsen af afhængigheden mellem indrestyring og narcissisme og dels forståelsen af det helende potentiale i den primære narcissisme. Bogens åbne spørgsmål er, hvordan kvinder kan finde tilbage til den primære narcissismes overbevisning om at have ret til at være til, blot fordi vi er her.

Morgianesyndromet henvender sig til psykologer, psykoterapeuter, læger og andre som beskæftiger sig professionelt med kvinder, til interesserede i kvindepolitik og kvindehistorie samt til alle kvinder, der ønsker at vide mere om sig selv og deres kønsrolle.

Lise Winther-Jensen, er mag.art. i litteraturvidenskab og desuden uddannet som gestaltterapeut og kunstterapeut. Fra 1984 har hun arbejdet som privatpraktiserende psykoterapeut og supervisor. Hun er desuden en erfaren underviser og foredragsholder.

Forlagets egen anmeldelse kan lyde noget tørt og valget af ordet narcissisme, uagtet ordets (her) positive betydning, kan muligvis skræmme netop dem, der måske har mest brug for at ofre emnet deres opmærksomhed.

Så før man evt. jages væk af den ubærlige tanke om at skulle være narcissistisk, for at kunne opløfte sit selvværd - er det en god idè, først at læse Karin Dahl Hansens artikel i Kristeligt Dagblad om Lise Winther-Jensen og hendes nyeste bog Morgianesyndromet.

I skrivende stund er der ikke andre større omtaler af denne bog, men da den først er udkommet for nogle dage siden og ferietiden er over os - vil vi sikkert høre mere, når alle er på deres pind igen.
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Hej ligestillede overgangsalderkvinder!

Kommentar fra det jydske:

Hej ligestillede overgangsalderkvinder!

Faldt helt tilfældigvis over jeres hjemmeside. Havde googlet "Morgiane-syndromet", fordi jeg lige havde læst en meget interessant artikel af psykoterapeut Lise Winther-Jensen i Kristeligt Dagblad af 04.07.08 omkring dette kvindesyndrom, der viser sig ved, at selv stærke og handlekraftige kvinder i moden alder kan have massive problemer, når det drejer sig om at kunne agere i egen interesse og ikke i alle de andres, som man ellers så forfærdelig gerne vil vise sin omsorg.... for vi får det jo altid lidt bedre, når vi kan hjælpe andre, ikke... ;-)

Mange handlekraftige kvinder synes derfor stadig ikke, at de er gode nok inderst inde, og døjer med markant lavt selvværd - uhyggeligt! Måske også - som psykoterapeuten fremhæver - forstærket af tidens stress og høje forventninger og perfektionistiske krav fra alle sider. Lise Winther-Jensen udtaler, at det er et samfundsmæssigt fælles problem, som vi må stå sammen for at løse. Derudover nævner hun, at kvinder midt i livet tilpasser sig mindre end tidligere.... så lidt fremgang er der da forhåbentlig!

Her i en alder af 50+ snart 2, funderer jeg over, hvor meget arbejdsidentiteten stadig skal betyde for mig/os i tiden, der kommer. Er det vigtigt for os selv.. eller vil vi stadig gerne bare hjælpe andre (hende Morgiane igen) og måske bekræftes lidt? Hvis vi nu ikke får de børnebørn, der er så populære at bruge sin modne livsfase på, hvad er det så lige, vi gerne vil bruge de forhåbentlig stadig mange aktive år på?

For mit vedkommende undrer det mig ligeledes, at så mange kvinder har nok i at optræde i den husmoderlige rolle - også i vores alder - og mere og mere knytte sig i et symbiotisk ægteskabeligt edderkoppespind, som så bare bliver så meget sværere at undvære, hvis/når man en dag bliver alene.

Det må vel - uanset børnebørnenes nok så søde komme - stadig handle om at kunne stå på egne ben og være aktivt agerende på så mange områder som muligt - eller ihvertfald på så mange områder, som man har lyst til at agere på - og ligegyldigt egentlig hvilke.

Kvindelivet har altid interesseret mig meget - det burde vel være naturligt for enhver kvinde. Jeg har i mine mange arbejdsår kæmpet mod seje (chef)sekretærmyter som HK-er i erhvervslivet og andre steder - læst dansk og kvindestudier på Jysk Åbent Universitet - videreuddannet mig til at arbejde som kompetent underviser igennem flere år - arbejdet med psykisk syge piger og andre unge med massive problemer - og har nu taget en helt ny udfordring op som jobkonsulent i et kommunalt aktiveringshus.

Jeg støder ofte på ting, der undrer mig - og er meget skriveglad - derfor kunne jeres side måske være en idé for mig at bruge noget af min energi på - i denne alder hvor mange tilsyneladende blot "venter på børnebørn og pension". Vores dejlige søn ser ikke ud til at skulle være far lige foreløbigt, så jeg tilbyder jer hermed lidt af skrive- og kommenteringsenergi, hvis det altså var noget..??

Ganske anarkistisk har jeg ikke kommenteret nogle af jeres temaer - men blot bidraget med min egen lille undrende klumme, som jeg håber på vil blive positivt modtaget!

Mange sommerhilsner fra
    Nikita fra Jylland

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Icon_31 Re: Hej ligestillede overgangsalderkvinder!

Citer Oprindeligt indsendt af Nikita fra Jylland
    Ganske anarkistisk har jeg ikke kommenteret nogle af jeres temaer - men blot bidraget med min egen lille undrende klumme, som jeg håber på vil blive positivt modtaget!
    Jamen, så er du kommet til det rette sted. Her er ingen reklamer for bind eller andet "velgørende for enhver kvinde". Ingen trendsættere, der fortæller hvad er "passende" at tænke og mene. Det helt perfekte sted for fritænkende kvindemennesker.

En eller anden sagde en gang noget om, at de eneste, ægte radikale på denne jord, er ældre kvinder, der kærer sig om de endnu ufødte generationer. Det må dog hænge sammen med graden af den egentlige offervilje, som er helt anderledes fra den daglige selv-ofring på hverdagens alter de fleste af os har så travlt med, at der ikke er nok tilbage - til at beskytte fremtiden.

Germaine Greer vil opfordre dig til oprør, men du har for meget om ørerne allerede. Hvad vil du gøre?"

Derfor er enhver "anarkist" eller næsten - mere end velkommen, i et beskedent håb om, at flere finder deres egne ben, fatter mod og følger efter.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Lignende emner

1. Ældre kvinders overvægt
    By Tante Ana in forum Overvægt eller "bare" vægt
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 08-11-08, 20:54
  2. Morgianesyndromet - om kvinders selvværd
    By Libri in forum Gode bøger - kvindeemner
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 12-07-08, 00:08
  3. Morgianesyndromet - om kvinders selvværd
    By Libri in forum Diverse
    Svar: 0