Debat: Overgangsalderen
Dato: 14. februar 2000
Fra: Marianne
Overskrift: Tørhed i skede

Jeg er 46 år og sat i kunstig overgangsalder efter en brystkræftoperation. Som efterbehandling fik jeg strålet underlivet for at "dræbe" æggestokkene.

Jeg døjer nu med tørhed i skeden.

Er der nogen der kan fortælle mig om det er normalt at man har ondt hele tiden, eller er det kun i forbindelse med samleje det giver problemer.

Jeg må ikke få hormoner p.g.a. min brystkræft. Og p.t. har jeg ondt hele tiden.

Min læge har undersøgt mig, og siger der ikke er noget galt andet end tørhed. Så derfor vil jeg gerne høre andres erfaringer.

Knus fra Marianne

Dato: 18. februar 2000
Fra: allou
Overskrift: SV: Tørhed i skede

Jeg har ikke haft problemet, men jeg har læst på nettet, at apoteker har nogle præpararter uden hormoner, som kan bruges mod tørhed.

Der er et godt amerikansk netside parentsplace.com med mange "boards", hvor folk skriver om forskellige problemstillinger. Bl. andet læste jeg der om en lokalhormonbehandling (dvs. hormongel/kapsler) udviklet til forhenværende brystkraftpatienmter.

Prøv at spørge på apoteket, eller hospitalet, om andre som er blevet opereret for brystkræft bruger disse lokale "hjælpemidler."

Mange hilsener - Allou

Dato: 3. marts 2000
Fra: Kirsten
Overskrift: SV: Tørhed i skede

Jeg har været ude for næsten det samme som dig. Jeg kan heller ikke finde en løsning på problemet. Jeg kan holde skeden nogenlunde fugtet med henholdsvis 1 Sexadien om ugen og et præparat, der hedder Replens hver tredie dag. Men mit sexliv alligevel er ikke andet end ulidelige smerter.

Min mand tror ikke på mig, selv om jeg bløder og græder af smerter hver gang.

Bare der var nogen, der havde en løsning.

Hilsen
Kirsten

Bemærk: Dette emne er gendannet (kan læses mere om her)