Debat: Overgangsalderen
Dato: 13. august 1999
Fra: Lotte
Overskrift: Ung overgangsalder - erfaringer

Jeg har fået konstateret "tidlig overgangsalder" ( via blodprøve) i en alder af 40. Jeg synes det er meget tidligt!! For tiden har jeg menstruationer, men de kan åbenbart forsvinde hvornår det skal være, ifølge gynækologen. Heldigvis har jeg fået de børn jeg skal have, men jeg synes stadigvæk det er mærkeligt at skulle forberede sig på overgangsalderen når man lige er fyldt 40.

Jeg jubler hver måned når jeg får menstruation, vel vidende at hver gang kan være den sidste!! Jeg vil meget gerne høre andres erfaringer - er overgangsalderen noget jeg skal frygte, eller...?

Venlig hilsen, Lotte

Dato: 20. august 1999
Fra: Nina
Overskrift: SV: Ung overgangsalder - erfaringer

Kære Lotte

Altså, jeg synes jo det er herligt! Men jeg er også 48, så det er måske noget andet. Jeg synes faktisk, det er lidt interessant(!) - og så GLÆDER jeg mig til at menstruationerne holder op! Jeg har haft en 3 mdrs pause her i sommer. Skønt.

Jeg har ikke tidligere været ked af menstruationen, men nu synes jeg nok det tegner fint at være foruden den.

Jeg kan godt se, at jeg ser ældre ud, men det er faktisk også ok. Det giver plads til en masse handling, ikke at skulle være objekt for andres blikke. Nu kigger de kun efter mig, hvis jeg forglemmer mig og går og synger!!

Jeg har ikke haft noget videre hedestigning mm, men kan da godt mærke at en større eller mindre personlighedsændring er på vej.

Det er også ok. Jeg er nemlig også blevet mere tolerant overfor mig selv og andre.

Tag du det bare roligt og tag tingene som de kommer.

Det er selvfølgelig noget andet, hvis man ikke har fået børn, så er det mere surt.

Men for os andre - tja. Tænk på, at næsten ingen er så elsket, som en sød 'bedste', og nu om stunder kan man endda være både bedste og aktiv!

God vind frem
Nina

Dato: 1. september 1999
Fra: Lone

Jeg er en ung kvinde på 27 år, som har de forfærdeligste hedeture og mange andre symptomer på overgangsalder. Er der andre som har oplevet noget tilsvarende, eller kender I nogen som har, så skriv endelig. Alle henvendselser/erfaringer er velkomne.

Hilsen Lone.

Dato: 2. september 1999
Fra: Lotte

Svar til Lone

Jeg er også gået i overgangsalderen for ca. 1½år siden jeg er 44 år, jeg har også hedeture, humørsvingninger, ledsmerter, hovedpine og til tider meget træt.

Dato: 9. september 1999
Fra: Gitte

Kære Lone
Man kan godt komme i overgangsalderen selv om man kun er 27. Din læge kan tage en blodprøve der viser om du er det.

Dato: 16. september 1999
Fra: Dorte

Jeg er kun 32 og har i et stykke tid haft blødningsforstyrelser. Jeg har fået taget nogle blodprøver, og min læge vil ikke udelukke, at det er overgangsalderen.

Desværre kender jeg ingen, der i så tidlig en alder er kommet i overgangsalderen, derfor står jeg på ret bar bund.

Hvilken betydning vil det få for mit liv? Kan overgangsalderen udsættes, hvis jeg begynder at tage hormoner?

Jeg har ikke fået børn, hvor lang tid har jeg endnu til evt. at nå det?

Findes der en "patientforening", sammenslutning, selvhjælpgruppe el. lign, hvor man kan møde andre "unge" i overgangsalderen?

Kærligst
Dorte

Dato: 1. oktober 1999
Fra: Tina

Kære Dorthe

Jeg er som du kommet i en for tidlig overgangsalder. Jeg er 33 år.

Jeg var blot 24 år da jeg fik den konstateret, efter forholdsvis lang tid uden menstruation. Min læge tilskrev de manglende blødninger at jeg var stoppet med at bruge p-piller, og æggestokkene derfor lige skulle have lidt tid til at komme igang igen. Da jeg i stedet for menstruation fik tiltagende hedestigninger - blev jeg henvist til en gynækolog, der scannede mine æggestokke, og konstaterede at de var ved at forsvinde.

Det er en lang historie, men Jeg kan fortælle dig at jeg lige siden har taget hormoner - østrogen - for at udskyde overgangsalderen. For snart tre år siden blev jeg mor til de dejligste tvillinger efter en såkaldt æg-donation. Samme behandling som almindelig reagensglas behandling, blot ikke med egne æg (da jeg jo ikke havde nogle) men med min mands sæd.

Mit råd til dig er at du øjeblikkelig får en henvisning til en gynækolog. Får målt dit eget indhold af østrogen og evt. som jeg en scanning af dine æggestokke, for at konstatere om du producerer æg endnu. Du kan også henvende dig til fertilitetsklikken på Herlev hospital. Svend og Annelise er de dejligste læger der er at opdrive, og som ved alt om dette problem.

Du er også meget velkommen til at maile mig på xxxxx@xxxxx.dk hvis du mener jeg på nogen måde kan hjælpe dig. Jeg ville i alle fald ønske jeg havde haft en ligesindet at tale med for 9 år siden!

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke!

Kærlig hilsen
Tina

Dato: 19. januar 2000
Fra: Birgitte

Jeg har (ved blodprøve) fået konstateret at overgangsalderen er startet da jeg var 37. Jeg har 2 børn, men synes også, at det er meget tidligt. Jeg har haft hedeture og meget uregelmæssige blødninger (ml. 2 uger - 3 mdr).

Birgitte

Dato: 24. februar 2000
Fra: Tina

Kære Dorthe

Jeg er 34 og fik for tre år siden tvillinger efter såkaldt ægdonation, p.g.a. for tidlig overgangsalder.

Mig bekendt findes der ingen "forening" for sådan nogle som os. Men prøv at søge på emnet "barnløshed". Der er flere i samme båd, og kender til disse problemer.
.
Kærlig hilsen Tina

• Bemærk: Dette emne er gendannet (forklares her)
• Flere af de gendannede gamle indlæg findes i Overgangsalder Arkiv 1999-2005