Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Svært at stoppe ?

"Spørg Riget" - en artikelserie i Politikkens "Søndagsliv"-sektion bragt søndag den 17. oktober 2004
    Af overlæge, ph.d. Anette Tønnes Pedersen, Gynækologisk Klinik
    ------------------------
    Spørgsmål: Jeg gik i overgangsalderen, da jeg var i slutningen af 40'erne og har siden fået hormontilskud. Jeg er nu 67 år, har taget hormonerne i mange år og har altid haft det godt med dem. På grund af de mange avisskriverier om blodpropper og brystkræft er jeg nu blevet bekymret. Jeg har to gange forsøgt at stoppe med hormonerne, men er begge gange startet igen efter få uger, fordi jeg igen fik hedestigninger, svedeture om natten og smerter i mine led. Hvad vil I råde mig til?
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Svar:

Svar: På grund af den øgede risiko for brystkræft anbefaler vi i dag sædvanligvis ikke hormontilskud ud over fem år til kvinder, der går naturligt i overgangsalder. Kun ganske få kvinder har gener i mere end fem år. Det er en udbredt opfattelse, at hormonbehandling blot udsætter overgangsalderen. Men sådan forholder det sig ikke. Denne forløber planmæssigt, uanset om kvinden vælger at lindre generne med hormoner eller ej.

Stopper man en hormonbehandling brat, reagerer kroppen på det manglende tilskud af hormoner, og kvinden kan derfor igen risikere at få gener, ofte dog forbigående. Generne kan imidlertid undgås ved at trappe langsomt ud af behandlingen - f.eks. ved at gå ned på halv dosis eller nøjes med en tablet hver anden dag i en periode på tre måneder.
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Bookmarks

Regler for indlæg