Side 3 af 7 Første 1234567 Sidste
Viser resultater 21 til 30 af 64
    Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard Re: Min lyst er helt væk.... hvad gør man?

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Hej Dinah

Selv om du ikke har skrevet så meget, det du har skrevet bærer præg af at du ikke har det for let lige pt. Du er her også ofte, men ellers uden et livstegn fra dig - selv om vi nok er flere, der har flettet ind en omtanke for dig hver gang vi logger ind på forummet.

Det er meget tænkeligt, at du føler ikke du orker at krænge din sjæl ud, hvis du ellers er tung om hjertet. Det er også muligt at du har fået indtryk af, at vi er ikke altid enige i hvad hinanden siger og mener - og dette er helt korrekt. Hvad der derimod ikke er så almindeligt er, at denne tilsyneladende uenighed har ikke til sigte at bekæmpe hinandens holdninger, men mere at forvente en accept af hinanden trods divergerende meninger.

Og dette går det rigtigt godt med herinde. Det er muligt, at jeg ikke kan leve i et samliv som du og Sally gør - men på den anden side er jeg altid parat til at udvide min base for enhver stillingtagen, uden at jeg af den grund er forpligtet til at ændre hvad der er godt for mig. Det jeg er glad for og søger også er, at kunne forstå og føle med hvor tingene foregår anderledes end i mit liv. Derfor er også du og baggrunden for måden du lever dit liv på lige så værdifuld i mine øjne som min egen levemåde.

Som JS allerede har skrevet et andet sted i dag - at det er noget vrøvl, at forvente altid at man skal forstå hinanden for at kunne holde af. Dette kan jeg tilslutte mig med et rungende ja!. Jeg har flere mennesker i mit liv, som jeg ved gud ikke kan forstå på hvert et punkt i deres tilværelse, alligevel ville jeg ikke, for alt i verden ikke har undværet dem i mit liv, fordi der er så meget andet i et menneske end hvad det lige akkurat mener og gør i den aktuelle livsfase.

Jeg kan tydelig "høre" dig og gerne vil fortælle, at du fuldstændig trygt kan vove pelsen herinde. Desuden er det jo ikke nødvendigt og ej heller er man forpligtet til at straks bidrage til debatten med det superseriøse stof. Prøv i stedet at betragte dette "sted" som en virtuel kaffestue vi entrer ikke blot for at skrive eller at skrive noget bestemt, men også og ikke mindst for at "være sammen". Dette tror jeg er lykkedes ganske fint takket være de særlige kvinder herinde. Du er meget velkommen til at være med, for dette tror jeg ikke kun os men også du har brug for . Særligt nu Sally er blevet mor på fuldtid igen og får sikkert travlt med, i den nærmeste tid at støve gamle færdigheder af og lære sin datter at kende forfra og kompensere den tabte tid.

Håber du snart lader høre fra dig
    Hilsen - Anina
    Hej Anina!

Jeg bliver da helt rørt over, at du sådan skriver, bare fordi jeg ikke lige har givet mig tilkende i et stykke tid...

Og jo, jeg følger med i, hvad Sally og flere andre kommer med af indlæg, men jeg har ikke lige følt, at jeg selv havde så meget mere nyt at tilføje! Men - jeg tænker da og prøver at mærke efter, om der er meninger/holdninger, jeg kan bruge...

Jeg kan godt lide, at vi lufter forskellige opfattelser og synes absolut ikke, at vi behøver at være enige i alt! Det er jo netop forskelligheden, der giver stof til eftertanke. :idea:

Men - for mit eget vedkommende føler jeg nok, at mange ting går op ad bakke, og jeg har en tendens til at trække mig noget tilbage, da jeg ellers bare vil lufte en masse negative ting - og hvad kan I andre, eller jeg selv, bruge det til?? For hvordan ændre på mine livsbetingelser med et stressende arbejde, ombygning af hus, "pasning" af mand og barn, familie og venner osv. kombineret med et lavt energiniveau - ja, jeg ved det endnu ikke! Jeg går ligefrem og glæder mig til at blive pensioneret engang om ca. 10 år (!!), så jeg kan få tid til at slappe af, nyde livet og måske "finde mig selv igen" Ja, det lyder helt skørt, ik'? For det er jo NU, livet skal leves og nydes....

Men jeg har nu heller ikke lyst til bare at henfalde til selvmedlidenhed (selv om det jo egentlig er det, jeg gør!), for på mange måder har jeg jo et knald-hamrende godt liv sammenlignet med så mange andre :!:

Jeg står således lidt i et vadested - og nok derfor er jeg mest med på "en lytter". Dermed ikke sagt, at jeg ikke gerne vil bidrage, når, og hvis, der er noget, jeg mener at kunne bidrage med!

1000 tak for omsorgen - det varmer
    Kh Dinah

PS. Held og lykke til dig, Sally! Håber I finder jer godt tilrette, også når hverdagen indfinder sig.

Guest avatar
    Sissan Gæst

Hej Dinah.. og alle I andre.

Som vi alle ved, så er vi mange der har enten det ene eller det andet at slås med. Der findes vist ikke mange mennesker der går fri af problemer her i livet. Og her på siden kan vi være fælles om både det negative og det positive, det glade liv ...og det svære liv.

Så bare snak

Jeg har i mit liv haft mange svære oplevelser, og har da stadig en del at slås med. Men, med alderen er det blevet lettere at håndtere, når noget ikke makker ret. Jeg er ikke så sårbar mere og finder mig ikke i hvad som helst. Jeg ved langt mere om hvad jeg vil og ikke vil og tager mine følelser alvorligt i forhold hertil.

Hvad jeg lige nu i mit liv er nået til, er opstået som følgetanker efter at have læst en bog, som Anina anbefalede. (Victor E. Frankl, "Psykologi og eksistens" ) PLUS af at lytte seriøst til, hvad andre mennesker siger til mig:

Jeg har fået en bundlinje!!

Den bundlinje betyder, at når jeg er ked af noget, som jeg ikke umiddelbart kan ændre, så vender jeg mig til den og konstaterer, at jeg i hvert fald har bundlinjen, det, der er vigtigt her i livet for mig. Så kan det andet ligge!!!!

MIN bundlinje hedder pt: Jeg har mit liv, mine børn er OK, jeg tager ansvar for mig selv, jeg holder mig sund og rask og dermed.... kan jeg være til stede for mine børn.

Jeg skal jo ikke kun leve mit liv for at være til stede for mine børn!! Jeg skal da leve i alle livets fantastiske facetter, men bundlinjen er vigtig at huske så sidder man ikke fast i det, der lige nu plager en eller gør en ked af det. F.eks. har jeg problemer med pengene, så siger jeg "nåh ja, bundlinjen er OK, og det andet, det er jo bare penge"

Så hvis du kan bruge det her til noget... så prøv at finde din bundlinje. DET er det allervigtigste, det andet, det løser sig.

KH Sissan

Guest avatar
    Barbara Gæst

Hej Sissan

Tak for dit dejlige og interessante indlæg med bundlinjen. Den er god til at få forstand af. Jeg tror det kan hjælpe en til at holde fast i nuet. Selv kæmper jeg hårdt hver eneste dag for at holde mig selv fast i den sandhed. Men du giver mig inspiration til at blive ved til at holde fast og fokusere på det væsentligste i livet. Eller som min søde venindes livsmotto lyder: "Elsk det eller afskaf det".

KH Barbara

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    67

Citer Oprindeligt indsendt af Dinah
    Men - for mit eget vedkommende føler jeg nok, at mange ting går op ad bakke, og jeg har en tendens til at trække mig noget tilbage, da jeg ellers bare vil lufte en masse negative ting - og hvad kan I andre, eller jeg selv, bruge det til??
    Hej Dinah
    Lad nu "os andre" bekymre os om os selv senere. Nu bekymrer vi os om dig. Punktum.

Jeg vil gerne opfordre dig til, at du i dit næste indlæg bestræber dig på, at finde frem til alt det negative du overhovedet kan komme i tanker om og skriver det i indlægget. Og jeg mener alt. Om det så også er negativt og ikke f.eks. et led i en konstruktiv process i at finde et nyt ståsted til erstatning for det nu smuldrede - vil vise sig når du ser det på skrift, muligvis ledsaget af kommentarer fra os, der hver især, på den ene eller den anden måde er eller har været hvor du er nu.

Tænk ikke på et det du skriver er "pinligt" eller "flovt" - bare skriv.... og i processen kan du højst sandsynlig opdage følgende:

1. ved at dele med andre her er du ikke længere alene med disse tanker;
    2. ved at skrive og se det skrevne - kan du etablere en lille distance, der gør dit udsyn bredere og tillader en betragtning, til dels fri for selvets blokeringer, indre tabuer, den ubevidste indgroede vanetænkning m.m. (du ved - "skoven for bare træer...);
    3. du læsser af og dermed får en lettere hverdag, med flere kræfter til konstruktive daglige mellemsløsninger;
    4. ved at skrive og gemme en kopi af dit indlæg/tråden i dine private gemmer - kan du tage det op efter en tid og se, hvor mange af de aktuelle problemer er undergået en transformation over tiden og hvorfor;
    5. du kan på hvilket som helst tidspunkt bede Admina om at gemme væk eller slette helt dit indlæg - hvis du en dag vil have det....

Ovennævnte er blot et forslag som jeg giver videre, after at jeg har modtaget et lignende for en del år siden - og som senere viste sig at være med til at redde mit liv. Hermed givet videre til dig... specielt nu Sissan har foreslået at du prøver at definere din bundlinje - er den aflastning du herigennem kan skaffe dig, særlig værdifuld.

Jeg går ligefrem og glæder mig til at blive pensioneret engang om ca. 10 år (!!), så jeg kan få tid til at slappe af, nyde livet og måske "finde mig selv igen" Ja, det lyder helt skørt, ik'? For det er jo NU, livet skal leves og nydes....
    Af egen erfaring kan jeg betro dig, at hvis dit indre liv fortsætter på denne pinefulde måde - er der hverken kræfter eller overskud til at nyde dit otium til den tid og man står fuld af forundring og skuffelse over, at det man har håbet og ventet på - orker man ikke at realisere.

Jeg ser den process der har "kidnappet" dig, på mere end en måde som en heldig omstændighed. O.k. det er slemt, hårdt og afkræftende nu - men du har en del god tid at gøre godt med i modsætning til mange kvinder, som har gjort en dyd ud af at udholde deres liv og leve på alle andres præmisser end sine egne, og nu, på deres gamle dage har kun det næste måltid at se frem til.

Jeg ser den enorme "epidemi" af depressioner blandt ældre og gamle som et udtryk for, at de har forpasset deres chancer for en livsoprydning medens tid var og de endnu havde kræfter til det. Se gamle kvinder vegetere forbitrede på deres gamle dage, og de gamle mænd over 70 år som tager deres liv fordi de ikke ser nogen mening i at fortsætte med at leve.

Det du nu er i gang med burde være obligatorisk for os alle - så kunne vi måske opleve det modsatte - en epidemi af lykke og meningsfuldhed til glæde for os selv, og en model for de unge. Få tørret tårerne af, Søde - du kommer nok ud på den anden side med dig selv i behold, sammen med dem der vil/tør følge dig. Dem der ikke tør følge med, betaler med at miste chancen, hvor prisen er det personlige mod, og belønningen - en fremtid.

Jeg står således lidt i et vadested - og nok derfor er jeg mest med på "en lytter". Dermed ikke sagt, at jeg ikke gerne vil bidrage, når, og hvis, der er noget, jeg mener at kunne bidrage med!
    Du har allerede bidraget. Mange tak for det.

Citer Oprindeligt indsendt af Sissan
    Så hvis du kan bruge det her til noget...så prøv at finde din bundlinie.
    DET er det allervigtigste, det andet, det løser sig.
    Sissan!!!
    Jeg kunne kramme dig herfra til Strøby Egede - så fint et menneske du er

Du har ikke omtalt denne bog længe og jeg selv begyndte at glemme den lige så småt. Jeg var ikke klar over, at den er kommet til at spille så positiv en rolle i dine tanker, som du giver udtryk for. Så tillykke med det
    Knus. Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Dinah Gæst

Ih, dog!

Og jeg som skal ind at sove.... Jeg bliver nød til at vende tilbage og læse dine mange kloge ord igen senere!
    TAK fordi du gad, Anina.
    Knus, Dinah

Guest avatar
    Sissan Gæst

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Du har ikke omtalt denne bog længe og jeg selv begyndte at glemme den lige så småt. Jeg var ikke klar over, at den er kommet til at spille så positiv en rolle i dine tanker, som du giver udtryk for. Så tillykke med det
    Hej Anina.
    Det var jeg såmænd heller ikke selv klar over. Det var en af den slags oplevelser, hvor man læser en bog, tænker en del over den og, glemmer den.
    Efterfølgende dukker der tanker op i ny og næ, som man ikke bevidst registrerer, hvor kommer fra. Så opstår tanken om "bundlinjen" og tanken bliver pø om pø til "handling på tankeplanet". Bundlinjen bliver langsomt defineret ...og pludselig ser verden meget lysere og lettere ud. Det er sådan, at når jeg er ked af det, tænker jeg på bundlinjen og det er simpelthen en reel trøst!

Denne tankeproces har været så længe undervejs, at jeg selv følte, at jeg pludselig havde en færdigpakket bundlinje Men sådan er det selvfølgelig ikke. Bundlinjen opstod parallelt med, at jeg havde en bunke enerverende problemer at slås med.

Og i dag lever jeg med den som en redning i hverdagen, når det ser for trist eller tungt ud for mig.
    Måske en dag slår den ikke til mere... men så må jeg jo definere en ny.

Og det er takket være dig, at jeg overhovedet læste Frankl. Så tak for det igen, Anina

herfra til Strøby Egede
    Vil bare lige tilføje, at det er Aninas udtryk... jeg bor IKKE i Strøby Egede

KH Sissan

Guest avatar
    Dinah Gæst

Hov! Jeg glemte helt at sige tak til dig også, Sissan

Jeg har også læst Frankls bog for et par år siden, og du har ret i, at hans tanker er særdeles brugbare. Faktisk tror jeg, at jeg vil læse den igen snarest.
    Og bundlinjen - ja, den kan jeg sagtens definere, og den er slet ikke så dårlig endda! Det var en god "reminder", du kom med der :smt083

Kh Dinah

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Kære Alle!

Som Anina så rigtigt skriver, har jeg i øjeblikket lidt for travlt, så jeg læser lidt med på sidelinjen og giver kun mit besyv med, når jeg ikke KAN holde mund!

Jeg vil give andre ret i, at du kære Dinah, skal lade OS om at afgøre, hvad vi kan få ud af det du skriver. Du skriver jo ikke FOR os, men til os, i håb om at vi kan give dig lidt gode råd, støtte, trøst - ja, hvad ved jeg. Hvad der skal være det allervigtigste for dig at vide er, at vi er parate til at lytte, og at vi ikke er bange for at kommentere.

Anina og Sissan er verdenskloge kvinder, der har hjertet på rette sted, så du kan trygt betro dig!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Dinah Gæst

Hej Sally, Anina og Sissan!

Jeg er overbevist om, at mine brokkerier - eller hvad man nu skal betegne det som - ganske givet vil blive modtaget i en god ånd, så det er såmænd ikke derfor, at jeg ikke har kastet mig ud i en omgang "storvask"...

Det er nok mig selv, jeg er mest tøvende overfor, og så det faktum, at det kræver god tid at skrive og tænke. Men - det er altså ikke fordi, jeg har et dårligt liv eller sådan! Det er mere en underlig følelse af generel utilfredshed, som i perioder er temmelig belastende. Og samtidig føler jeg mig som et utaknemmeligt skarn (jvf. bundlinjen). Denne dobbelthed gør mig virkelig frustreret og svær for mine omgivelser - og mig selv - at forholde sig til.....

Kh Dinah

Guest avatar
    JS Gæst

Hej Sally

Du skal nu ikke påtage dig hele ansvaret for din faldende "lyst" . Lysten er, som kun de færreste indser - en fælles sag. Der skal to til tango m.m. Hvis en af partene sjusker følelsesmæssigt længe nok - falder lysten tilsvarende hos den anden. Mændene er særligt slemme til at sjuske uden at indse det....de tror nemlig at blot de skyder brystet og...... frem - burde vi omgående falde på halen og overgive os til lysten, hans lyst altså.
    Jeg kan godt se en lighed mellem det Anina skriver her og så mit liv lige nu. Min lyst er væk på det punkt, men jeg trøster mig med at der er så meget andet i vores liv der binder. Det er for mig meget svært at skrive om det, jeg er ikke så modig , men som flere skriver, det bliver man ved at skrive

Jeg har i mange år ikke haft lysten, men har gjort det for at glæde men her det sidste halve år har jeg brugt undskyldning som tørhed for at slippe.

KH JS

Side 3 af 7 Første 1234567 Sidste

Lignende emner

1. Modne kvinders manglende lyst til sex
    By Anne in forum Kvindeliv og andet kvindestof
    Svar: 12
    Nyeste indlæg: 18-08-06, 12:23

Bookmarks

Regler for indlæg